Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 29 oktober 2010, 12:28   #141
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Mijn posts beter volgen.

BTW: Was het Leuven VLAAMS of Leuven Nederlands?
Hebben ze in Brussel een Huis van het Vlaams of een Huis van het Nederlands?
Zwartengeel is offline  
Oud 29 oktober 2010, 12:48   #142
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Jama, da's een reactie op de groenen hun voorstel, niet op da van de FDF eh
MR wil referendum over uitbreiding Brussel.staat te lezen in "brussel deze week"
GZV is offline  
Oud 29 oktober 2010, 12:51   #143
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GZV Bekijk bericht
MR wil referendum over uitbreiding Brussel.staat te lezen in "brussel deze week"
Gezien MR meegetekend heeft voor die wet lijkt me dat logisch, ik wil het standpunt horen van de Vlaamse partijen & PS,CDH, Ecolo
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 29 oktober 2010, 12:55   #144
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen spreken we Vlaams. We schrijven Nederlands, maar spreken Vlaams.
BTW, ken jij zo nog veel volkeren die een andere taal gebruiken naargelang ze spreken of schrijven?
Zwartengeel is offline  
Oud 29 oktober 2010, 13:11   #145
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
BTW, ken jij zo nog veel volkeren die een andere taal gebruiken naargelang ze spreken of schrijven?
het klopt wel hoor, wij schrijven Nederlands maar spreken Leids.

beetje in die trant, denk ik. Verder zoek ik er maar niet te veel achter.
Hollander is offline  
Oud 29 oktober 2010, 13:50   #146
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen spreken we Vlaams. We schrijven Nederlands, maar spreken Vlaams. Ik heb ook geen protesten gezien in de tijd van "Leuven Vlaams" dat het "Leuven Nederlands" moest zijn.
In Oostenrijk spreken ze Oostenrijks.

jeweettoch
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:06   #147
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In Oostenrijk spreken ze Oostenrijks.

jeweettoch
En in België spreken ze Belgisch.
jeweettoch
Sunny is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:07   #148
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben ze in Brussel een Huis van het Vlaams of een Huis van het Nederlands?
Je durft ni antwoorden he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:08   #149
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik vond het opvallend dat in een Nederlands programma iemand het ook had over de "Vlaamstaligen". Dan denk ik toch van djeetje.
solidarnosc is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:23   #150
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vond het opvallend dat in een Nederlands programma iemand het ook had over de "Vlaamstaligen". Dan denk ik toch van djeetje.
In Pauw & Witteman idd.

Die 'Vlaamse' taal zal er dan ook komen. Een politieke keuze.

Teveel groepen in Belgie hebben er immers belang bij dat hij komt.

De Franstaligen voorop.
Oud 29 oktober 2010, 14:35   #151
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Pauw & Witteman idd.

De Franstaligen voorop.
Vergeet vooral de internationale gemeenschap niet. Angelsaksen berichten zo ook steevast over Flemish-speaking politicians of the Flemish-speaking Community.
Ik herinner me ook nog een taalkundige blog van een Amerikaan die zich 'oprecht' boos leek te maken op het feit dat 'Dutch, whom he believed to be open-minded', in ontkenning blijken te zijn dat 'VRT-Flemish, which is clearly a different language', een aparte taal zou zijn.

Hij verwees naar een taalkundig forum waarin twee Angelsaksen (één Amerikaan en één Brit) het 'Flemish' een aparte taal noemden en de Vlamingen en Nederlanders op kalme respectvolle toon dat weerlegden (op één Verkavelingsvlaam na, die slechts een tweetal twee berichten naliet).
Dit is een na-echo van Belgische internationale propaganda die goed op gang kwam in de 19de eeuw.

Trouwens, er zijn ook activisten voor een aparte Vlaamse taal. De hoofdbijdrager is één Vlaming (initiatiefvoerder), bijgestaan door één Zweed en één Engelsman. Van die Zweed weet ik dat 'ie overal een Groot-Nederlands complot ziet bij professoren die met taal bezig zijn.

Ongetwijfeld Belgofielen, die wellicht goedbedoeld, een 'cultuur' willen doen bloeien die bestaat in de fantasie van een handvol mensen, maar die nooit realiteit was. Romantici dus. „Oh die arme Vlamingen, laten zich onderlopen door die luide Holanders...“ En probeer dat maar eens te ontzenuwen.

Ik negeer het en blijf complexloos een Nederlandstalige. We hebben alleen pech met de mythes die ons opgeworpen geweest zijn. Mijn enige advies: niets van aantrekken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2010 om 14:46.
Scarabaeida is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:49   #152
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
„Oh die arme Vlamingen, laten zich onderlopen door die luide Holanders...“
Volgens mij denken sommige Nederlanders het volgende: „Jemig! Wij 'verschrikkelijke Hollanders' hebben zoveel vernield en nou zijn we onbewust die 'warme Vlaamsche ziel' aan het kapot maken!“
Beetje een overblijfsel van het schuldcomplex dat het Calvinisme altijd meedroeg. Zéér systemiaanse stelling, maar daarom niet per se onwaar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 oktober 2010 om 14:57.
Scarabaeida is offline  
Oud 29 oktober 2010, 14:57   #153
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Volgens mij denken sommige Nederlanders het volgende: „Jemig! Wij verschrikkelijke Hollanders hebben zoveel vernield en nou zijn we onbewust die 'warme Vlaamsche ziel' aan het kapot maken!“
Beetje een overblijfsel van het schuldcomplex dat het Calvinisme altijd meedroeg. Zéér systemiaanse stelling, maar daarom niet per se onwaar.
Het toont gewoon de Nederlandse onwetendheid aan over België. In hetzelfde programma presteerde een 'royaltykenster" dat de positie van de Belgische monarchie absoluut niet ter discussie staat........ Nederlanders en dat gaat tot en met intellectuelen kennen gewoon niets van België/Vlaanderen. Vlamingen denken onterecht dat er door de taal een soort van speciale band relatie bestaat tussen Nederland en Vlaanderen en België net zoals de Britten denken dat ze een speciale band hebben met de VS daar waar voor de Amerikanen en Nederlanders VK en Vlaanderen/België gewoon landen/regio's zijn als een ander.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 29 oktober 2010 om 15:00.
solidarnosc is offline  
Oud 29 oktober 2010, 15:37   #154
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je durft ni antwoorden he
Ik heb geen boodschap aan de ideeën van overjaarse mei 68-hippies. Mijn taal is NEDERLANDS, geen 'Vlaams', 'Vloms', 'Vejkavejingsvjaams' of wat dan ook.
Zwartengeel is offline  
Oud 29 oktober 2010, 15:42   #155
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen boodschap aan de ideeën van overjaarse mei 68-hippies. Mijn taal is NEDERLANDS, geen 'Vlaams', 'Vloms', 'Vejkavejingsvjaams' of wat dan ook.
2
Felix (be) is offline  
Oud 29 oktober 2010, 16:02   #156
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In hetzelfde programma presteerde een 'royaltykenster" dat de positie van de Belgische monarchie absoluut niet ter discussie staat........
Was me ook opgevallen.

En voor de zoveelste keer blijkt hoe ongeinformeerd het duo P&W vaak is.
Teveel gasten en slecht gebriefd.

En nee Vlaanderen/Belgie is bepaald niet een regio zoals alle andere voor Nederland. Wel een regio waar het bij K3 op cultureel gebied wel ophoudt.
Oud 29 oktober 2010, 16:04   #157
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Pauw & Witteman idd.

De Franstaligen voorop.
Vanzelfsprekend zien de Franstaligen dit graag gebeuren. Een eigen 'Vlaamse' taal, los van het Nederlands, gaat immers door het particularisme qua uitstraling nog een paar stappen lager staan en gaat met name voor migranten in randgebieden van Vlaanderen juist een extra argument zijn om voor het Frans te kiezen.
Zwartengeel is offline  
Oud 29 oktober 2010, 16:07   #158
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend zien de Franstaligen dit graag gebeuren. Een eigen 'Vlaamse' taal, los van het Nederlands, gaat immers door het particularisme qua uitstraling nog een paar stappen lager staan en gaat met name voor migranten in randgebieden van Vlaanderen juist een extra argument zijn om voor het Frans te kiezen.
Dat is waar maar we moeten in de eerste plaats toch naar ons zelf kijken. Het is toch tragisch dat ondanks de goede kwaliteit van ons onderwijs we geen programma kunnen kijken waar "doorsnee" Vlamingen in beeld komen dat niet wordt ondertiteld. Vaak is het wat overkill maar vaak heb ik zoiets van fuuuck die man woont een paar tiental kilometer van mijn kot en in snap geen bal van wat die man zegt.
solidarnosc is offline  
Oud 29 oktober 2010, 16:10   #159
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn posts beter volgen.

BTW: Was het Leuven VLAAMS of Leuven Nederlands?
"Leuven Vlaams" was gewoon een protestkreet voor een Vlaamse universiteit, geen gemengde. Het spreekt vanzelf dat we Nederlands praten en schrijven. De "Vlaamse tale" is een overblijfsel uit de 19e eeuw en bestaat uit een verzameling dialecten. Wie dit vandaag de dag nog hanteert bewijst feitelijk de franstaligen een grote dienst. Ze zijn nog steeds van mening dat het "Vlaams" een boerentaaltje is dat ongeschikt is voor wetenschappelijke berichten enz.. en dat kan nooit de bedoeling zijn, nietwaar?
robert t is offline  
Oud 29 oktober 2010, 16:15   #160
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar maar we moeten in de eerste plaats toch naar ons zelf kijken. Het is toch tragisch dat ondanks de goede kwaliteit van ons onderwijs we geen programma kunnen kijken waar "doorsnee" Vlamingen in beeld komen dat niet wordt ondertiteld. Vaak is het wat overkill maar vaak heb ik zoiets van fuuuck die man woont een paar tiental kilometer van mijn kot en in snap geen bal van wat die man zegt.
Ik kom regelmatig in diverse uithoeken van Vlaanderen, misschien dat het daardoor komt dat ik hetgeen jij hier schrijft voor mijzelf echt niet kan zeggen? Wanneer men bijvoorbeeld op het nieuws eens een reportage draait in een of ander boerengat en men laat een ooggetuige van een of ander drama of ongeval aan het woord, heb ik persoonlijk nooit echt moeite om te begrijpen wat die mensen zeggen, om het even van waar ze komen.
Zwartengeel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be