Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft de Vlaming onderdrukking nodig?
Ja 13 33,33%
Neen 26 66,67%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 09:47   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het lijkt wel alsof de banneling Flanelcondoom precies hetzelfde denkt en schrijft als onze communistische vriend tomm, namelijk het vergoelijken van het Sovjetbeleid en het krampachtig ontkrachten en het stelselmatig ridiculiseren van de Westerse zorgen omtrent mensenrechtenschendingen en brutale, imperialistische handelingen ten aanzien van landen en volkeren.

Wat zouden we moeten raadplegen na feiten als de ongehoorde Sovjetinval in Tsjecho-Slowakije na de Praagse Lente of de onderdrukking van de Hongaarse Opstand? En wat te denken van de Sovjetbemoeienissen in Afghanistan begin jaren tachtig, zogenaamd om een 'bevriende' regering in het zadel te brengen en te houden?

Moeten we dit afdoen als 'mythes'?
Daar zeg je wat. Ik heb tijdens mijn onderwijsloopbaan er zo een aantal gekend. De beate aanbidders van de "volksdemocratieën" die steevast bleven beweren dat de burgers aldaar een veel grotere vrijheid hadden dan wij hier. Sommigen dreven het zelfs zo ver te stellen dat er in de Sovjet-satellietstaten een grotere welvaart was. Steeds maar dezelfde mantra afdreunen: de NATO was "offensief" maar het Warschaupact was "defensief en vredelievend". De West-Duitse Bondsrepubliek was nazi-fascistisch en de D.D.R. was helemaal clean. Wanneer je de onderdrukking van de Praagse lente in 1968 durfde aanklagen kreeg je zonder verpinken de Amerikaanse interventie in Vietnam op je bord. Ik heb er eentje gekend die elk jaar als het ware "op bedevaart" naar de D.D.R. trok. Daar voelde hij zich pas goed. Waarna hij, fier als een gieter, zich liet fotograferen terwijl hij een exemplaar van het Oost-Duitse partij-orgaan "Neues Deutschland" zat te lezen. Na verloop van tijd is hij uit het onderwijs weggetrokken, voor een baan in ... de Vlaamse culturele sector.
Oud 16 november 2010, 16:13   #142
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Beide...
Wel, zie het zo.

Als we pakweg kleine stammen bestuderen, merk je dat ze een hoofdcultuur hebben en (bijna) geen contracultuur. De kinderen die opgroeien worden meteen geintegreerd in de hoofdcultuur.
Die stammen zijn doorgaans ook erg homeostatisch van aard, en kunnen tientallen duizenden jaren hun levenswijze behouden.

Wat mij opviel, is dat de kritieke massa voor een contracultuur die een voldoende groot momentum kan genereren om betekenisvol te zijn, vrij groot is.
Men moet om te beginnen een voldoende grote volkspopulatie hebben om een kring van intellectuelen te kunnen vormen. Intelligente mensen zijn schaars, en men moet er voldoende hebben zodat ze elkaar kunnen opzoeken en een groep vormen die invloed heeft.
Dan, als men een kleine groep intellectuelen heeft, is de kans op schisma (tenzij we het hebben over de trotskistische studenten maar dat doen we niet) erg klein. Bij een grotere groep intellectuelen ontstaan verschillende meningen en verschillende kanten. De groep valt uiteen en vormt twee distincte bewegingen.
Da's het begin. De rest kan je wel zelf uitdenken. Men krijgt culturele strijden die voor botsing, wrijving en vernieuwing zorgen.
Volksdans in nationale kledij kan mooi zijn, maar het is maar 1 statische culturele lijn. Die zal misschien wat veranderen, maar geen culturele explosie geven.

Interne kracht is moeilijker om te definieren, men moet het aanvoelen. Sommige volkeren ademen het. Een volk als de Finnen die wanneer de Russen komen simpelweg achter de kanonnen kruipen en verdomd hard doorvecht, straalt het uit.
Een volk dat een bende Walen in strikjes niet kunnen verwijderen, straalt een dergelijke kracht niet uit.

Nu, wat is een auxillair volk? Het is een volk die op zich de kritieke massa niet heeft voor zelfstandige culturele ontwikkeling, maar die, wanneer onderdeel van een groot multicultureel Imperium, een waardevolle bijdrage kan leveren en ook zelf kan ontwikkelen.
Zie het als een treinwagon. Op z'n eentje is zo'n wagon vrij waardeloos tenzij als opslagplaats. Maar gekoppeld aan een locomotief stijgt de waarde van de wagon aanzienlijk.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:17   #143
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Het is opmerkelijk hoe een bepaald dogma hier leeft.

Het dogma is:

Alles was in de USSR minder goed, en als iets even goed was, dan gingen er mensen voor dood, dus is het totaalbeeld minder goed.

Alles om het Vrije Westen te verbloemen. En om te kunnen zeggen dat het liberalisme het enige is wat werkt.

Het is opmerkelijk hoe ik mijzelf plots aan de kant vind van hen die de USSR proberen te recupereren. Ik heb het eerlijk gezegd nooit van mijzelf verwacht.
Maar ik probeer geen ideologische brillen te hanteren. Dingen verliepen nu eenmaal hoe ze verliepen.
Beide rijken, het Sovjetimperium en het Westers (nuja) rijk werden opgebouwd met slavenarbeid.
Beide rijken brachten iets voort.

Zeggen dat een van die rijken niet de duivel op aarde is, betekent niet dat ik een communist ben.

Nuja, bepaalde Groot-Ollanders en ander bekrompen inspiratieloos volk zal nooit beter weten.
Oud 16 november 2010, 16:18   #144
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het lijkt wel alsof de banneling Flanelcondoom precies hetzelfde denkt en schrijft als onze communistische vriend tomm, namelijk het vergoelijken van het Sovjetbeleid en het krampachtig ontkrachten en het stelselmatig ridiculiseren van de Westerse zorgen omtrent mensenrechtenschendingen en brutale, imperialistische handelingen ten aanzien van landen en volkeren.

Wat zouden we moeten raadplegen na feiten als de ongehoorde Sovjetinval in Tsjecho-Slowakije na de Praagse Lente of de onderdrukking van de Hongaarse Opstand? En wat te denken van de Sovjetbemoeienissen in Afghanistan begin jaren tachtig, zogenaamd om een 'bevriende' regering in het zadel te brengen en te houden?

Moeten we dit afdoen als 'mythes'?
Je bent intellectueel pover, zo getuige je ideologie.
Oud 16 november 2010, 16:24   #145
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wover Bekijk bericht
Excuseer? Zo goed als elke Est die ik ken (ik woon in Tallinn, dus ken er wel een aantal) hebben ouders, grootouders, broers of zussen verloren door willekeurige arrestaties waarna ze op treinen naar Siberië werden gezet.

Dit om de russificatie te voltrekken zodat het bezette land geen eigen identiteit meer kan hebben. Goed voorbeeld is Kaliningrad. Voor de tweede oorlog een Duitse stad, na de oorlog werden alle Duitsers naar Duitsland of Siberië gestuurd, waarop de stad volledig werd ingenomen door Russen en werd ontdaan van zijn geschiedenis.

Tijdens de Stalinistische periode kwam niets daarvan aan bod, geloof mij. Na de Stalinistische periode werd er inderdaad meer aandacht aan besteed, maar feit blijft dat er enorm veel bullshit werd verkondigd in de scholen. De geschiedenis van de Soviet-Unie en de Stalinistische periode werden niet besproken en als iemand er wel over sprak was er nog altijd de geheime politie die je uit je gezin kon rukken en opsluiten. Ook folteringen en experimenten op het menselijk lichaam zijn blijven doorgaan doorheen de gehele periode. Zo is er bv de Patarei gevangenis hier in Tallinn die nu een museum is en waar men bijna niets verwijderd heeft van de oorspronkelijke staat. Zeker een bezoekje waard .

Verder hadden de Estsen best wel wat cultuur en geschiedenis. Dat kwam goed tot uiting tijdens de eerste onafhankelijkheid van 1918 tot 1940. Ik zal natuurlijk niet ontkennen dat dat wellicht geïnspireerd en gestimuleerd werd door Baltische Duitsers, maar het is wel degelijk Estse cultuur!

Baltische Duitsers zijn trouwens zoals de naam het zelf zegt ook echte Balten. Ze voelen zich veel meer verbonden aan de Baltische landen, dan aan Duitsland.

In de Stalinistische periode speelde het geen rol of je Russisch kon of niet, meegenomen werd je toch als ze daar zin in hadden (de voormalige Estse president Lennart Meri sprak Ests, Fins, Duits en Russisch en is toch in Siberië terechtgekomen) en daarna was er voldoende taalvrijheid om de eigen taal te spreken.

Verder durf ik de bewering ook tegen te spreken, want zelfs vandaag nog denk ik dat je 90% van de mensen hier kan aanspreken in het Russisch en je zullen verstaan.
Ik ontken hetgeen wat je zegt niet, misschien wel het laatste, daar ik zelf regelmatig in Revell kom en toch wel merk dat het percentage lager ligt dan 90%.
De oudere mensen spreken nog allemaal Russisch. De jeugd al een stuk minder.

Patarei is een aanrader inderdaad. Indrukwekkend gebouw ook trouwens.

Ik heb familieleden gehad in de kampen, sommigen ervan stierven.
Enige reden was dat het Duitsers waren. Ik ben de laatste die het Marxisme of wat dan ook erbij zal halen bij de analyse van het Sovjetimperium.

Maar sommige dingen gebeurden nu eenmaal. In de geschiedenis is het zo dat alle dingen enkel bestaan met hun tegengestelde erbij.
Alle rijken worden op bloederige manieren opgebouwd.

De USSR is Gagarin en Bolsjoi, maar ook Beria en de Goelag.

Het Westen is Beatles en Coca-Cola, maar ook Leopold II en kinderarbeid in India.
Oud 16 november 2010, 16:46   #146
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Je bent intellectueel pover, zo getuige je ideologie.
Citaat:
Als de gesprekspartner vooringenomen is niet nee.
Jij bent hier weer eens vooringenomen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 16:51   #147
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij bent hier weer eens vooringenomen.
Ten eerste beschouw ik mensen die een Groot-Olland als utopie hebben als vrij inspiratieloos.

Ten tweede volgen ze een goedkope retoriek.
Oud 16 november 2010, 16:55   #148
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ten eerste beschouw ik mensen die een Groot-Olland als utopie hebben als vrij inspiratieloos.

Ten tweede volgen ze een goedkope retoriek.
Waarom?
Oud 16 november 2010, 17:04   #149
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom?
Er bestaan mooiere, creatievere en betere idealen dan een tweetal landjes met 1 taal te verenigen.

En op het tweede: ze gaan ervan uit dat als men zegt dat iets goed was aan de USSR dat men een Stalinistische goelagcommunistische mensenhater is.
Oud 16 november 2010, 17:21   #150
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Er bestaan mooiere, creatievere en betere idealen dan een tweetal landjes met 1 taal te verenigen.
het is wel meer dan enkel taal maar omdat te begrijpen zal je intelligentie te pover zijn.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 17:24   #151
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En op het tweede: ze gaan ervan uit dat als men zegt dat iets goed was aan de USSR dat men een Stalinistische goelagcommunistische mensenhater is.
Dan zou je ons toch eens mogen vertellen wat er nu bepaald zo goed was aan de Sovjet-Unie. Kom niet af met een vergelijk t.a.v. het tsaristisch regime. Want er is wel degelijk een democratisch alternatief geweest. De Mensjeviki waren sociaal democraten die een parlementaire democratie in Rusland wilden introduceren. Ze werden evenwel geliquideerd door de dictatoriale communisten (bolsjevieken) van Lenin. Stalin wordt terecht omschreven als een medogenloze dictator, maar Lenin was dat evenzeer.
Oud 16 november 2010, 17:31   #152
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan zou je ons toch eens mogen vertellen wat er nu bepaald zo goed was aan de Sovjet-Unie. Kom niet af met een vergelijk t.a.v. het tsaristisch regime. Want er is wel degelijk een democratisch alternatief geweest. De Mensjeviki waren sociaal democraten die een parlementaire democratie in Rusland wilden introduceren. Ze werden evenwel geliquideerd door de dictatoriale communisten (bolsjevieken) van Lenin. Stalin wordt terecht omschreven als een medogenloze dictator, maar Lenin was dat evenzeer.

Oud 16 november 2010, 17:35   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja en?

Was het alleen maar een communistische dictatuur die tot ruimtevaart in staat was? Bovendien, zijn de goelag's een aanvaardbare prijs voor het realizeren van een wetenschappelijk succes?
Oud 16 november 2010, 17:36   #154
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja en?

Was het alleen maar een communistische dictatuur die tot ruimtevaart in staat was? Bovendien, zijn de goelag's een aanvaardbare prijs voor het realizeren van een wetenschappelijk succes?
Ik doe een laatste poging, als je het nu niet begrijpt laat ik je verder argumenteren over dingen zoals Belgie vs Vlaen'dren vs Groot-Olland.

Het Westen is even bloederig opgebouwd. Wist je dat?
Oud 16 november 2010, 17:38   #155
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik doe een laatste poging, als je het nu niet begrijpt laat ik je verder argumenteren over dingen zoals Belgie vs Vlaen'dren vs Groot-Olland.

Het Westen is even bloederig opgebouwd. Wist je dat?
vooral belzieksken ... met dank aan Parijs ...
Oud 16 november 2010, 17:39   #156
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vooral belzieksken ... met dank aan Parijs ...
Meer zelfs: de USSR maakte na de jaren 50 geen gebruik meer van slavernij. Het Westen maakt nog dagelijks gebruik van slavernij en kinderarbeid.

Alleen is het zo dat als men enkele liberale intellectuelen loslaat op de media dat het dan mooier klinkt.
Oud 16 november 2010, 17:51   #157
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De staatsinrichting van Belgie is in die staat het belangrijkste politieke thema. Een nieuw Nederlands/Vlaams project is dus wel degelijk ambtieus, omdat er voor zowel Vlaanderen als Nederland grote voordelen zijn te halen bij een vereniging.

Citaat:
Over de USSR valt dan ook niet veel goeds te melden.
Oud 16 november 2010, 17:55   #158
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Over de USSR valt dan ook niet veel goeds te melden.
Minder kwaliteitskrant lezen.
Oud 16 november 2010, 18:13   #159
Shadowke

Standaard

Citaat:
Minder kwaliteitskrant lezen.
meer de realiteit onder ogen zien, kan ook wonderen doen.
Oud 16 november 2010, 18:15   #160
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
meer de realiteit onder ogen zien, kan ook wonderen doen.
Ik heb in Rusland gewoond, alsook in een paar andere Europese landen. Nu jij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be