Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2011, 23:34   #141
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit zijn geen onbenulligheden, want een toetsenbord dat beter aansluit bij onze taal, vergemakkelijkt het typen, net zoals andere zaken gemakkelijker worden als ze aangepast worden aan het doel waartoe ze zijn ontworpen.
Ik las nog nergens een uitleg waarom en hoe het ontbreken van é, è, ç, �* , ù toetsen op het klavier dit klavier dichter bij het NL doet aansluiten. Leg jij me dat eens uit?
Welk is de moeilijkheid of het probleem om een NL tekst op een azerty te tikken?

Voor informaticatoepassingen of voor cijfermateriaal op een subnotebook zonder numeriek klavier zie ik het voordeel van qwerty, daarbuiten niet: niet iedereen beperkt zijn tikwerk tot NL en EN.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 januari 2011 om 23:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 23:38   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik las nog nergens een uitleg waarom en hoe het ontbreken van é, è, ç, �* , ù toetsen op het klavier dit klavier dichter bij het NL doet aansluiten. Leg jij me dat eens uit?
Welk is de moeilijkheid of het probleem om een NL tekst op een azerty te tikken?

Voor informaticatoepassingen of voor cijfermateriaal op een subnotebook zonder numeriek klavier zie ik het voordeel van qwerty, daarbuiten niet.
Ik heb uiteindelijk niet gepleit in het voordeel van Qwerty, maar wel voor een aan het Nederlands aangepast toetsenbord. De plaats van de letters staat dan in functie tot het gebruik ervan in onze taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 23:38   #143
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Als de afstand tussen de toetsen voor sommigen een probleem is, waarom dan geen Datahands nemen?

Wel een beetje kostelijker als gewone toetsenborden.
Oud 3 januari 2011, 23:42   #144
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb uiteindelijk niet gepleit in het voordeel van Qwerty, maar wel voor een aan het Nederlands aangepast toetsenbord. De plaats van de letters staat dan in functie tot het gebruik ervan in onze taal.
Qwerty is een Engels klavier dat bovendien ontworpen werd om het tikken te vertragen op mechanische schrijfmachines:
http://www.google.com/search?hl=&q=q...BE233&ie=UTF-8.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 januari 2011 om 23:42.
Oud 3 januari 2011, 23:43   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Qwerty is een Engels klavier dat bovendien ontworpen werd om het tikken te vertragen op mechanische schrijfmachines:
http://www.google.com/search?hl=&q=q...BE233&ie=UTF-8.
?

Wat heeft dit te maken met wat ik schrijf?
Oud 3 januari 2011, 23:45   #146
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Als de afstand tussen de toetsen voor sommigen een probleem is, waarom dan geen Datahands nemen?

Wel een beetje kostelijker als gewone toetsenborden.
L&H hadden een nog beter idee. Uiteindelijk werd dat een dure historie voor veel mensen.
Oud 3 januari 2011, 23:47   #147
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
?

Wat heeft dit te maken met wat ik schrijf?
Qwerty is dus evenmin aan het NL aangepast. Een apart klavier ontwikkelen voor het NL dan? Zijn er nog niet genoeg?
Oud 3 januari 2011, 23:51   #148
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Sowieso voor de handigste gaan, zelfs al is de verbetering minimaal. Verder snap ik niet hoe een QWERTY het tikken zou vertragen voor een Engelse tekst. Voor een Franse tekst wel, wegens die irritante W die in de weg staat. Wij zitten dan met die lastige Y. Goed voor zij die aan Kevinisme lijden, ja.
Verder kan mijn linkermiddelvinger de krampen om die W herhaaldelijk te tikken nog nét aan, maar ik heb mijn jonge leeftijd nog mee.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 23:53.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 23:51   #149
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Maar dat blijft toch vrij zeldzaam. Even snel een google-search gedaan (ik weet het, onvoldoende, maar misschien toch indicatief):

Hèèl: 32 000 treffers
Héél: 5 210 000 treffers
Heel: 58 500 000 treffers

Ok, misschien toch niet zo zeldzaam.
De uitslag van Google wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door je taalkeuze instellingen.
Oud 3 januari 2011, 23:53   #150
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De uitslag van Google wordt waarschijnlijk ook beïnvloed door je taalkeuze instellingen.
Nee, het gaat om "exacte woordcombinaties".
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 23:53   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Qwerty is dus evenmin aan het NL aangepast. Een apart klavier ontwikkelen voor het NL dan? Zijn er nog niet genoeg?
Ja, ondertussen is het in deze draad al meerdere keren geschreven dat qwerty vanuit het Engels is bedacht. U stampt eens te meer open deuren in.

En een dergelijk toetsenbord moet niet ontwikkeld worden; het bestaat al.
Oud 3 januari 2011, 23:54   #152
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Ik kan blind typen, heb in mijn schooltijd verschillende malen prijzen gewonnen bij typwedstrijden... en ik heb leren typen op een azerty. Alleen is het een vrij eenvoudige zaak te onderkennen dat azerty niet voor onze taal geëigend is, daar het juist specifiek werd ontworpen voor de Franse taal. Nu moeten de heren mij eens uitleggen hoe een toetsenbord dat speciaal door de Fransen voor hun taal ontworpen is, ideaal zou zijn voor het Nederlands?
En wat is er wel ideaal ?
QWERTY is ook ontworpen voor een andere taal : het Engels, en dus ook niet optimaal voor het Nederlands.
En ja, ik geef toe dat de cijfers makkelijker te bereiken zijn in QWERTY, maar van zodra je er een vreemde taal moet mee typen (Nederlands, Frans, Duits, Spaans, ...) zit je gauw met problemen.
Ik heb ook graag die extra grote ENTER (RETURN) toets vanop een AZERTY toetsenbord.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2011, 23:57   #153
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
L&H hadden een nog beter idee. Uiteindelijk werd dat een dure historie voor veel mensen.
Nu dit bestaat en werkt al, hoewel het niet aangeslagen is. Ik heb het geluk gehad om er eens eentje te kunnen proberen en dat werkt echt ongelooflijk. Het is een hele aanpassing dat wel.
Oud 3 januari 2011, 23:58   #154
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Doet me denken aan een beurs voor elektrische aparatuur in Brussel dit jaar. Er was een Belgisch bedrijf dat haar materiaal in Duitsland laat produceren, en ook een hoop Nederlandse die alles uit de VS importeerden. Waarom eigenlijk ? De Amerikaanse reglementering is strenger op de frequentie dan de Duitse en de leverafstand is korter voor betere kwaliteit bij die laatste.

Ik blijf Nederland een beter land beschouwen, met een aangenamere samenleving dan de Belgische/Vlaamse; maar hun teruggetrokkenheid jegens Duitsland en hun bijna obsessief-compulsieve gerichtheid op de VS heb ik nooit gesnapt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 23:59.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 00:00   #155
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is een redenering die overal op past. Als jij familie in Hongarije wonen hebt en dus veel Hongaars typt, dan kan je evengoed een ander toetsenbord verdedigen.

Mochten we de vrije keuze hebben, dan kiezen we toch een toetsenbord dat het meest bij ons taalgebruik past.
Dat vind ik niet, precies omdat via die AltGr het AZERTY toetsenbord meer mogelijkheden biedt voor vreemde karakters.
Zo kan ik perfect á é �* ó ú ý typen, die je in het Spaans kunt gebruiken, zonder te moeten op een 'character map' terug te vallen.
Ik heb geen probleem met zoëven, of om iets in scène te zetten...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 00:09   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
QWERTY is ook ontworpen voor een andere taal : het Engels, en dus ook niet optimaal voor het Nederlands.
En ja, ik geef toe dat de cijfers makkelijker te bereiken zijn in QWERTY, maar van zodra je er een vreemde taal moet mee typen (Nederlands, Frans, Duits, Spaans, ...) zit je gauw met problemen.
Ik heb ook graag die extra grote ENTER (RETURN) toets vanop een AZERTY toetsenbord.
Hallo?

Er is al lang geschreven dat ook Qwerty niet ideaal is voor onze Nederlandse taal.
Oud 4 januari 2011, 00:10   #157
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Omdat het minder goed is voor ons, zoals het meeste wat België ons opgedrongen heeft.
De volgorde van de toetsen op een Qwerty- en op een Azerty-toetsenbord was zeer slecht aangepast aan de talen waarvoor ze waren ontworpen, en zoals filosoof hier betoogt, ingegeven door technische en niet door taalkundige overwegingen. Beide toetsenborden zijn niet alleen onhandig voor het Engels resp. het Frans, maar ten minste evenzeer voor het Nederlands.

Qwerty is net een tikkeltje minder onhandig.

Maar het is zeker niet ten behoeve van de Engelse taal ontworpen; dat kun je wel van DVORAK en COLEMAK zeggen, en omdat de frequentie van letters en lettercombinaties in het Nederlands niet erg van de Engelse afwijkt, en Colemak aan de computer is aangepast, zou deze discussie niet over Azerty/Qwerty, maar over Azerty/Colemak moeten worden gevoerd.

En voor wie Colemak te marginaal vindt: het is op één minuut op uw computer te installeren, en kan op ieder moment worden uitgeschakeld. Met de huidige technologie is de frequentie waarmee één of andere toetsenbord-layout voorkomt, geen argument voor de praktische relevantie ervan.

En er is voor één keer echt geen reden om over de Franse invloed te klagen; er is meer reden om te klagen over het conservatisme waarmee vastgehouden wordt aan toetsenborden die al een halve eeuw uit de tijd zijn.
Oud 4 januari 2011, 00:14   #158
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
QWERTY is ook ontworpen voor een andere taal : het Engels
Niet dus. Querty is niet ontworpen voor een taal, maar om het typen te vertragen, zoals filosoof hierboven betoogt. De toetsenbordlayout is absurd uit een oogpunt van efficiency m.b.t. de Engelse lettercombinaties.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat Qwerty speciaal ontworpen is om Engelstaligen te pesten.
Oud 4 januari 2011, 00:15   #159
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Nu dit bestaat en werkt al, hoewel het niet aangeslagen is. Ik heb het geluk gehad om er eens eentje te kunnen proberen en dat werkt echt ongelooflijk. Het is een hele aanpassing dat wel.
en waarschijnlijk beter voor technische teksten, met een beperkte woordenschat.
Oud 4 januari 2011, 00:22   #160
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zouden we als Vlamingen niet eens ons best doen om een omschakeling te maken, zodat we een beetje meer aansluiten bij de beschaafde wereld, waar leuk meegenomen, de betreffende toestellen dan nog iets goedkoper zijn wegens een grotere markt ?
Ik werk reeds vaak met QWERTY klavieren gezien ik vaak in't engels bezig ben, wat moet ik dan kiezen?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be