![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zat vanalles tussen(zeer medelevend - bullebakken) maar dat celibaat kweekte toch een lichting gefrustreerde wijven ( en mannen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er waren er minder sympathieke tussen of gewoon enkele waar ik een hekel aan had, maar dat was hetzelfde met de niet-religieuze leerkrachten, met sommige mensen komt men overeen met andere niet. Ik herinner me nog hoe een non mijn moeder erop wees dat ze ons een goede voorlichting moest geven. Mijn zus was enkele jaren in een pensionaat bij nonnen en zegt dat het één van de beste perioden van haar leven was. Dat er op plaatsen dingen gebeurden die niet door de beugel konden, weet ik ook. Maar dat lag dikwijls aan het systeem in het algemeen. Zo had ik nichtjes die het thuis niet breed hadden en wier moeder niet goed voor hen kon zorgen. Een echt internaat kon ze niet betalen, daarom werden de meisjes toegelaten tot een pensionaat voor jongedames in Wijnegem als een soort "werkleerlingen", ze moest in feite de andere meisjes die van goede huize waren bedienen en ook allerlei huishoudelijke klussen opknappen. In ruil mochten ze dan mee de lessen volgen. Die nichtjes van me hebben veel geweend tijdens de jaren die ze daar doorbrachten, de nonnen waren streng en veeleisend tegenover hen maar ... ook die "rijke jongejuffrouwen" die dus geen non waren, waren hard voor hen en die fameuze juffrouwen gaven hen inderdaad regelmatig een draai om de oren en werden daarvoor niet terechtgewezen. Dat was in de jaren '50, die school heeft niet lang meer op die manier bestaan. Maar het was een systeem in het leven geroepen door zogenaamde brave burgers die op die manier ook minder-begoede meisjes kans wilden geven op een opleiding. Die kregen een pluim voor hun liefdadigheid...
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 6 januari 2011 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb school gelopen "bij de nonnekes" en er zijn toch dingen die mij bijgebleven zijn. Als kind stelt ge u daar geen vragen bij, maar nu... Van misbruik heb ik geen weet: ik ben daar nooit getuige van geweest. Van andere dingen daarentegen. Ik herinner mij nog heel goed hoe het eraan toe ging in de 2de kleuterklas. Nu nog steeds zie ik kindjes (kleuters) in de hoek staan. Dit was dagelijkse realiteit bij zuster B. Enerzijds "domme" kinderen: die stonden met ezelsoren in de hoek. Anderzijds "luidruchtige" kindjes: dezen werd een lange tong aan hun kin gekleefd en stonden in een andere hoek. De derde categorie "zondaars" waren de broekplassertjes: voor hen was de remedie met hun nat broekje op hun hoofd VOORAAN in de klas te staan. Die bewuste zuster zei:" Kijk kindjes, X heeft pipi in z'n broek gedaan en is dus een baby". Natuurlijk werd hierom luidop gelachen, aangezet door de zuster. Anderzijds moet ik zeggen dat de zuster van het eerste leerjaar een hele lieve was. Steeds vriendelijk en heel geduldig. Ze was bij alle kinderen geliefd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() En wat meer is, er bestaan zelfs eerlijke nonnen: ![]() Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2011 om 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders heb ik ook een keer in mijn broekje gedaan als kleuter, ik was er vreselijk verlegen om, ik kreeg gewoon een propere broek aan en moest de natte mee naar huis nemen. Dat was al. Wat "domme" kinderen betreft, er is iets dat mij altijd is bijgebleven en dat één van de redenen is waarom ik de nonnen van mijn vroegere lagere school waardeer. Bij ons in de school waren er twee zusjes die achterlijk waren. Buitengewoon onderwijs was er toen nog niet. Die meisjes werden behandeld als ieder ander. De twee hebben ieder twee keer moeten dubbelen, maar indien mogelijk sleurden de nonnen hen gewoon door de examens door op vakken als schoonschrift, tekenen, zingen ... extra punten te geven. Zoals kinderen nu eenmaal zijn, werden die meisjes wel eens uitgelachen. Als iemand wat te ver ging (ik heb het zelf meegemaakt), werd die apart genomen en trachtte de zuster uit te leggen dat het niet netjes was om met kindjes te lachen die dommer waren dan wij want dat "Jezuke" (ja, toen was het nog Jezuke hé) alle kindjes even gaarne zag.
![]() |
![]() |
#149 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De mensen van wie ik die klachten ken zaten op op gegoede internaten ... dat bepaalde leeftijden in onze contreien een enorm hoog gebruik vertonen van alcohol en medicatie en zelfmoord heeft niet enkel te maken bij het waterachtige klimaat. Niet elk mens met trauma's wil in de media, wat er onder de mat zal blijven zal nog wel veel erger geweest zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij mag je niet vergeten dat 1) de marge ruimer ligt bij een vrouw <> kind dan bij een man <> kind alvorens men begint te spreken van een seksuele getinte handeling 2) maar vooral dat het effectief overgaan tot zoiets als seksueel misbruik vaak gepaard gaat met de bestaande machtssituatie....op nonnen en moeders ( tov kinderen ) na, zie ik dus vroeger niet zoveel 'gelegenheden' waarin vrouwen vertoefden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Wel grappig dat je dat zo stelt : 'nonnen verdedigen' Dat in een kritische periode, gezien de recente gebeurtenissen, wanneer er zo goed als niks meer goeds gezegd kan worden over alles wat betreft het katholicisme Het lijkt alvast erg veel op : 'allochtonen te verdedigen' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van een non ( vrouw ) die voor het chistendom ( naastenliefde ed ) had gekozen had men toch ergens een verwachtingspatroon tov een willekeurig ander iemand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() Zo is dat.
Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 07:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Staatssecretaris
|
![]() De rest is echter geen toonbeeld van liefde en zorg. Je moet toch al een zeer verdraaide moraal hebben om de bijbel te preken en dan niet door te hebben dat je kinderen pijn doet of radicaal belachelijk maakt. Het interpretatieveld van "help en kleed uw naaste" is toch smal genoeg om niet over te lopen in "plak zijn onderbroek op zijn hoofd". De kerk beschouwt toch net de rest van de wereld als religieuze primaire barbaren die dienen bekeerd te worden. Waarom dan het gedrag kopieren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat de mensen dat pikten in die tijden gaat buiten mijn verstand , ik zou die godverdomme hun rok boven hun hoofd trekken vanboven dichtknopen en op hun blote kont slaan terwijl ze op de vlucht sloeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() .....als kind...;zou je just niks doen en mee lachen of bleiten met u natte broek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() Vijftig jaar na de zogezegde feiten komen ze daar nog mee af. Degenen die nu beschuldigd worden kunnen zich niet eens meer verdedigen want ze zijn al dood (op één na).
En zelfs moesten ze nog leven dan is het quasi onmogelijk om de feiten nog na te gaan. Per slot van rekening kunnen ze vertellen wat ze willen. |
![]() |
![]() |