Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2011, 20:10   #141
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
niet in de westhoek, daar kweken ze ze extra in kleine kweekcellen. Juist.
Voor leidinggevende en autoritaire posities werden blijkbaar de meest 'assertieve' gekozen..ik heb nog enkele non verpleegsters gekend waar ik geen kwaad woord over kan zeggen..

Er zat vanalles tussen(zeer medelevend - bullebakken) maar dat celibaat kweekte toch een lichting gefrustreerde wijven ( en mannen)
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:13   #142
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Voor leidinggevende en autoritaire posities werden blijkbaar de meest 'assertieve' gekozen..ik heb nog enkele non verpleegsters gekend waar ik geen kwaad woord over kan zeggen..

Er zat vanalles tussen(zeer medelevend - bullebakken) maar dat celibaat kweekte toch een lichting gefrustreerde wijven ( en mannen)
En pedo's .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:15   #143
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Met een baseball bat ??
Neen met de rug van haar hand. De afdruk van haar ring was nog zichtbaar toen mijn zus thuiskwam. Zoiets pikt mijn moeder niet. Vandaar het beleefde doch dringende en overtuigende gesprek met zuster directrice.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:17   #144
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
En pedo's .
Mischien....het klimaat van een onaantastbare autoriteit die 'kleine' kinderen mag opvoeden trekt nu nog steeds pedosexuelen aan..

Zeker als man je sexualiteit (erplicht) onderdrukken is vre ongezond en abnormaal
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:25   #145
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Een non is niet bepaald het icoon van intelligentie of kracht of eerbaarheid ... vrijwel iedereen die ik ken die vroeger bij de nonnen zat heeft regelmatig slaag gekregen of is toch wel op zijn minst herhaaldelijk mentaal mishandeld geweest.
Dat was echt geen regel! Ik vind het echt raar dat er zoveel mensen dat beweren, ik heb heel mijn lagere en middelbare in nonnenscholen doorgebracht en sommige van die nonnen waren fijne mensen. Ik heb nooit slaag gehad (wel één keer een mep van een juffrouw, dus niet van een non). En ik weet zeker dat van de meisjes in mijn jaar ook niemand slaag kreeg.
Er waren er minder sympathieke tussen of gewoon enkele waar ik een hekel aan had, maar dat was hetzelfde met de niet-religieuze leerkrachten, met sommige mensen komt men overeen met andere niet. Ik herinner me nog hoe een non mijn moeder erop wees dat ze ons een goede voorlichting moest geven. Mijn zus was enkele jaren in een pensionaat bij nonnen en zegt dat het één van de beste perioden van haar leven was.
Dat er op plaatsen dingen gebeurden die niet door de beugel konden, weet ik ook. Maar dat lag dikwijls aan het systeem in het algemeen. Zo had ik nichtjes die het thuis niet breed hadden en wier moeder niet goed voor hen kon zorgen. Een echt internaat kon ze niet betalen, daarom werden de meisjes toegelaten tot een pensionaat voor jongedames in Wijnegem als een soort "werkleerlingen", ze moest in feite de andere meisjes die van goede huize waren bedienen en ook allerlei huishoudelijke klussen opknappen. In ruil mochten ze dan mee de lessen volgen. Die nichtjes van me hebben veel geweend tijdens de jaren die ze daar doorbrachten, de nonnen waren streng en veeleisend tegenover hen maar ... ook die "rijke jongejuffrouwen" die dus geen non waren, waren hard voor hen en die fameuze juffrouwen gaven hen inderdaad regelmatig een draai om de oren en werden daarvoor niet terechtgewezen. Dat was in de jaren '50, die school heeft niet lang meer op die manier bestaan. Maar het was een systeem in het leven geroepen door zogenaamde brave burgers die op die manier ook minder-begoede meisjes kans wilden geven op een opleiding. Die kregen een pluim voor hun liefdadigheid...

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 6 januari 2011 om 20:26.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:55   #146
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb school gelopen "bij de nonnekes" en er zijn toch dingen die mij bijgebleven zijn. Als kind stelt ge u daar geen vragen bij, maar nu... Van misbruik heb ik geen weet: ik ben daar nooit getuige van geweest. Van andere dingen daarentegen. Ik herinner mij nog heel goed hoe het eraan toe ging in de 2de kleuterklas. Nu nog steeds zie ik kindjes (kleuters) in de hoek staan. Dit was dagelijkse realiteit bij zuster B. Enerzijds "domme" kinderen: die stonden met ezelsoren in de hoek. Anderzijds "luidruchtige" kindjes: dezen werd een lange tong aan hun kin gekleefd en stonden in een andere hoek. De derde categorie "zondaars" waren de broekplassertjes: voor hen was de remedie met hun nat broekje op hun hoofd VOORAAN in de klas te staan. Die bewuste zuster zei:" Kijk kindjes, X heeft pipi in z'n broek gedaan en is dus een baby". Natuurlijk werd hierom luidop gelachen, aangezet door de zuster. Anderzijds moet ik zeggen dat de zuster van het eerste leerjaar een hele lieve was. Steeds vriendelijk en heel geduldig. Ze was bij alle kinderen geliefd.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 20:59   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij de goedaardige , zeldzame nonnen ?

En wat meer is, er bestaan zelfs eerlijke nonnen:

Laatst gewijzigd door system : 6 januari 2011 om 20:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2011, 21:17   #148
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik heb school gelopen "bij de nonnekes" en er zijn toch dingen die mij bijgebleven zijn. Als kind stelt ge u daar geen vragen bij, maar nu... Van misbruik heb ik geen weet: ik ben daar nooit getuige van geweest. Van andere dingen daarentegen. Ik herinner mij nog heel goed hoe het eraan toe ging in de 2de kleuterklas. Nu nog steeds zie ik kindjes (kleuters) in de hoek staan. Dit was dagelijkse realiteit bij zuster B. Enerzijds "domme" kinderen: die stonden met ezelsoren in de hoek. Anderzijds "luidruchtige" kindjes: dezen werd een lange tong aan hun kin gekleefd en stonden in een andere hoek. De derde categorie "zondaars" waren de broekplassertjes: voor hen was de remedie met hun nat broekje op hun hoofd VOORAAN in de klas te staan. Die bewuste zuster zei:" Kijk kindjes, X heeft pipi in z'n broek gedaan en is dus een baby". Natuurlijk werd hierom luidop gelachen, aangezet door de zuster. Anderzijds moet ik zeggen dat de zuster van het eerste leerjaar een hele lieve was. Steeds vriendelijk en heel geduldig. Ze was bij alle kinderen geliefd.
Dacht u dat in de gemeentescholen e.a. niet-katholieke scholen geen kinderen in de hoek werden gezet? Dat er daar geen ezelsoren werden gebruikt?
Anders heb ik ook een keer in mijn broekje gedaan als kleuter, ik was er vreselijk verlegen om, ik kreeg gewoon een propere broek aan en moest de natte mee naar huis nemen. Dat was al.
Wat "domme" kinderen betreft, er is iets dat mij altijd is bijgebleven en dat één van de redenen is waarom ik de nonnen van mijn vroegere lagere school waardeer. Bij ons in de school waren er twee zusjes die achterlijk waren. Buitengewoon onderwijs was er toen nog niet. Die meisjes werden behandeld als ieder ander. De twee hebben ieder twee keer moeten dubbelen, maar indien mogelijk sleurden de nonnen hen gewoon door de examens door op vakken als schoonschrift, tekenen, zingen ... extra punten te geven.
Zoals kinderen nu eenmaal zijn, werden die meisjes wel eens uitgelachen. Als iemand wat te ver ging (ik heb het zelf meegemaakt), werd die apart genomen en trachtte de zuster uit te leggen dat het niet netjes was om met kindjes te lachen die dommer waren dan wij want dat "Jezuke" (ja, toen was het nog Jezuke hé) alle kindjes even gaarne zag.
Oud 6 januari 2011, 23:00   #149
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat was echt geen regel! Ik vind het echt raar dat er zoveel mensen dat beweren
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat er op plaatsen dingen gebeurden die niet door de beugel konden, weet ik ook. Maar dat lag dikwijls aan het systeem in het algemeen.
Idd, het katholieke kerk systeem dat systematisch dezelfde "taktieken" toepaste.
De mensen van wie ik die klachten ken zaten op op gegoede internaten ... dat bepaalde leeftijden in onze contreien een enorm hoog gebruik vertonen van alcohol en medicatie en zelfmoord heeft niet enkel te maken bij het waterachtige klimaat. Niet elk mens met trauma's wil in de media, wat er onder de mat zal blijven zal nog wel veel erger geweest zijn.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 00:13   #150
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nonnen konden echt héél venijnig zijn. Mijn moeder heeft er jarenlang voor gewerkt in de verzorging. Die moet je van geen non meer spreken: de hypocrisie ten top gedreven.

Maar pedofilie bij vrouwen? dat komt toch niet regelmatig voor dacht ik. Blijkbaar was er sprake van grensoverschrijdend gezamenlijk gedrag of zo?
Het komt inderdaad volgens de statistieken een stuk minder voor.
Daarbij mag je niet vergeten dat
1) de marge ruimer ligt bij een vrouw <> kind dan bij een man <> kind alvorens men begint te spreken van een seksuele getinte handeling
2) maar vooral dat het effectief overgaan tot zoiets als seksueel misbruik vaak gepaard gaat met de bestaande machtssituatie....op nonnen en moeders ( tov kinderen ) na, zie ik dus vroeger niet zoveel 'gelegenheden' waarin vrouwen vertoefden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 00:19   #151
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is "dwarsligging" uw standaard houding? Zit ge hier heel de katholieke toestand constant te pas en te onpas te bekritiseren, gaat madam nu even de nonnen verdedigen! ongelooflijk.

heb je trouwens een bron?????
Misschien is Artisjok gewoonweg 'eerlijk' in haar bevindingen ?

Wel grappig dat je dat zo stelt : 'nonnen verdedigen'
Dat in een kritische periode, gezien de recente gebeurtenissen, wanneer er zo goed als niks meer goeds gezegd kan worden over alles wat betreft het katholicisme
Het lijkt alvast erg veel op : 'allochtonen te verdedigen'
Oud 7 januari 2011, 00:26   #152
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat zou ik niet durven beweren.
Bij de leken-leerkrachten zat er ook wel venijn en crapuul.
Alleen werd dat niet zo 'gewogen', vermoed ik
Van een non ( vrouw ) die voor het chistendom ( naastenliefde ed ) had gekozen had men toch ergens een verwachtingspatroon tov een willekeurig ander iemand.
Oud 7 januari 2011, 07:27   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Alleen werd dat niet zo 'gewogen', vermoed ik
Van een non ( vrouw ) die voor het chistendom ( naastenliefde ed ) had gekozen had men toch ergens een verwachtingspatroon tov een willekeurig ander iemand.
Zo is dat.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 07:27.
Oud 7 januari 2011, 10:18   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u daar allemaal beschrijft, was typisch voor die tijd en was geen exclusiviteit van de zusters. Er werd vroeger ook met de meetstof geslagen op de vingers van de leerlingen, wat in die tijd gewoon als normaal werd geacht. Lekenleerkrachten als geestelijken, het maakte niets uit, want het hoorde bij de geplogenheden van toen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 10:41   #155
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u daar allemaal beschrijft, was typisch voor die tijd en was geen exclusiviteit van de zusters. Er werd vroeger ook met de meetstof geslagen op de vingers van de leerlingen, wat in die tijd gewoon als normaal werd geacht.
De rest is echter geen toonbeeld van liefde en zorg. Je moet toch al een zeer verdraaide moraal hebben om de bijbel te preken en dan niet door te hebben dat je kinderen pijn doet of radicaal belachelijk maakt. Het interpretatieveld van "help en kleed uw naaste" is toch smal genoeg om niet over te lopen in "plak zijn onderbroek op zijn hoofd". De kerk beschouwt toch net de rest van de wereld als religieuze primaire barbaren die dienen bekeerd te worden. Waarom dan het gedrag kopieren.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 10:48   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
De rest is echter geen toonbeeld van liefde en zorg. Je moet toch al een zeer verdraaide moraal hebben om de bijbel te preken en dan niet door te hebben dat je kinderen pijn doet of radicaal belachelijk maakt. Het interpretatieveld van "help en kleed uw naaste" is toch smal genoeg om niet over te lopen in "plak zijn onderbroek op zijn hoofd". De kerk beschouwt toch net de rest van de wereld als religieuze primaire barbaren die dienen bekeerd te worden. Waarom dan het gedrag kopieren.
Dat eerste is slechts uw oordeel, dan nog ingegeven door totale onwetendheid over de grote waarde die heel veel geestelijken wel aanbrengen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:32   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zaten zeker bij de zusters ook vriendelijke tussen. En zeker meer dan één. Waarom wel niet. Wel is het zo, dat niet alle zusters 'de roeping hadden'. En dat ze dan min om meer met zachte hand gedwongen werden of om een andere reden (manschuw bijvoorbeeld) binnentraden. Zulke zusters gedijdden niet altijd in hun orde en uitwassen bleven niet uit. Meestal uitte zich dat in de vorm van 'nijdige pinnen' zoals men dat hier zegt, of in verkapte of minder verkapte depressies. Vergeet ook niet dat de jaloezie, favoritisme en achterklap in gesloten vrouwelijke kloosterordes nooit uit te bannen was. Met alle gevolgen vandien.

Laatst gewijzigd door system : 7 januari 2011 om 12:35.
Oud 7 januari 2011, 12:36   #158
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat de mensen dat pikten in die tijden gaat buiten mijn verstand , ik zou die godverdomme hun rok boven hun hoofd trekken vanboven dichtknopen en op hun blote kont slaan terwijl ze op de vlucht sloeg.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:38   #159
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat de mensen dat pikten in die tijden gaat buiten mijn verstand , ik zou die godverdomme hun rok boven hun hoofd trekken vanboven dichtknopen en op hun blote kont slaan terwijl ze op de vlucht sloeg.
.....als kind...;zou je just niks doen en mee lachen of bleiten met u natte broek.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:48   #160

Karma's schermafbeelding

Standaard

Vijftig jaar na de zogezegde feiten komen ze daar nog mee af. Degenen die nu beschuldigd worden kunnen zich niet eens meer verdedigen want ze zijn al dood (op één na).
En zelfs moesten ze nog leven dan is het quasi onmogelijk om de feiten nog na te gaan. Per slot van rekening kunnen ze vertellen wat ze willen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be