![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden? | |||
Brugge |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,67% |
Gent |
![]() ![]() ![]() |
6 | 8,00% |
Antwerpen |
![]() ![]() ![]() |
20 | 26,67% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 20,00% |
Leuven |
![]() ![]() ![]() |
6 | 8,00% |
Hasselt |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,00% |
andere |
![]() ![]() ![]() |
20 | 26,67% |
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
pseudo-minderwaardigheidscomplex. of een soort bizarre hypocriete hybride van meerder- (/superioriteits-) en minderwaardigheidscplx. cfr #134.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 31 mei 2011 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar dat wil nog niet zeggen dat volgende zaken thans niet heel reëel zijn: de Vlaamse publieke opinie, de Vlaamse media, de Vlaamse partijen, de Bekende Vlamingen, de Vlaamse universiteiten, het Vlaamse onderwijs, de Vlaamse tussentaal, de Vlaamse gebarentaal, de Vlaamse cultuur... Ook al is Vlaanderen een artificiële constructie, deze artificiële constructie bepaalt vandaag wel ons aller leven. België is, enkel in historisch opzicht, eigenlijk zelfs minder artificieel dan Vlaanderen. Zo heeft wat nu België heet reeds eeuwen voor 1830 een staatkundige eenheid gevormd, al was dat quasi altijd door buitenlandse bezettingen en dus zeker niet door een spontaan natiegevoel. Belgische instellingen bepalen echter veel minder ons dagelijkse leven dan Vlaamse, en dit vermindert alleen maar steeds meer. Laatst gewijzigd door respublica : 31 mei 2011 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Voor de Vlaamse hoofdstad lijken me Antwerpen en Mechelen de beste keuzes. Mechelen is ideaal omdat het werkelijk centraal gelegen ligt. Een hoofdstad mag klein zijn volgens mij. Antwerpen omdat het misschien net iets minder centraal ligt, maar goede verbindingen kent met de rest van het land. Mechelen geniet mijn lichte voorkeur. Verder lijkt Brussel wel een grappige keuze. Immers, de meerderheid spreekt er Frans vandaag. Stel dat Brussel het niet alleen zou redden. Stel dat Wallobrux evenmin zou werken. Stel dat men in de Europese Commissie (of wie er ook verantwoordelijk voor is) Frankrijk niet toelaat Brussel op te nemen en dat Brussel gedwongen zou worden een unie te vormen met Vlaanderen. Zou het niet grappig zijn dat onze hoofdstad die ene stad zou zijn met een Franse voertaal ? Laatst gewijzigd door Weyland : 31 mei 2011 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En de meest logische keuze als hoofdstad is Antwerpen: - goed ontwikkeld handelsnet en industrie. - Hoog inwonersaantal - Centraal gelegen - Makkelijk te bereiken - Liever bij de 'arrogante' Antwerpenaren dan bij de krom pratende West-Vlamingen of de 'domme' Limburgers. (Ben het hier niet mee eens maar moet toch gezien worden als mee tellend in de publieke opinie.) Laatst gewijzigd door Stuurboord : 10 juni 2011 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat is inderdaad zo, de mens neemt altijd de identiteit aan van een bepaalde groep (gemeente, dorp, provincie, land...), als een Limburg discussieert met een Antwerpenaar praat voelt hij zich Limburger (vaak), discussiëren ze met een Waal, dan is de kans groter dat ze zich Vlaming voelen. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen en vind ik het bashen van gemeentes en buurdorpen vrij nutteloos. Het ene dorp noemt het andere dorp een boerengat en omgekeerd natuurlijk, een eeuwige discussie die weinig zin heeft. Als je dan kijkt naar de hoofdstad, dan zou ik misschien ook voor Antwerpen kiezen, niet omdat ik liever niet hoofdstad uit het 'domme' Limburg wil, of het 'krom pratende' Antwerpen, maar wel wegens andere aantrekkelijke redenen. Het liever bij de 'arrogante' dan bij de domme ben ik het niet mee eens, de rest wel.
![]() |
![]() |
#148 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En de meest logische keuze als hoofdstad is Antwerpen: net daarom ook niet
- goed ontwikkeld handelsnet en industrie. - Hoog inwonersaantal - Makkelijk te bereiken Ik heb geen bezwaar tegen antwerpen op zich (verre van) maar: Is reeds een economisch knooppunt = volgebouwd tot de nok doe daar nog eens politieke instellingen bij en bij alle economisch verkeer komt ook nog het politieke verkeer bij (amtenaren) en Antwerpen wordt als doorsluis voor Nederland gezien. de Antwerpse ring en Antwerpen zelf die nu al vol zitten met verkeer krijgen ook nog eens het "politiek verkeer te slikken" Ik zou kiezen voor een minder volgebouwd stad of plaats. Ik weet niet hoe vol Mechelen is anders ideaal. Anders moeten we maar gewoon een nieuw politiek centrum stichten op een plaats waar nog open ruimte is, geef de stad een nieuwe naam en alle connotaties zijn weg. Even een vergaande fantasie, voor de kust wil men eilanden, maak van een van die eilanden je politiek knooppunt, of deels. Het zou direct veel publiciteit. opleveren. Zo een eiland opspuiten doet me op 5 jaar, men kan ondertussen ook al de tunnel aanleggen.
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() De beslissingen worden toch in Washington DC en NYC getroffen.
Laatst gewijzigd door filosoof : 12 juni 2011 om 00:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister
|
![]() Het is niet omdat een stad economisch het belangrijkste is dat ze daarom perse dé hoofdstad is van het land. Een hoofdstad ligt idealiter steeds centraal in een land dus mijn keuze gaat dan ook uit maar Mechelen.
Niet omdat Mechelen dé mooiste of grootste stad is maar ideaal gelegen, cultureel ondergekend is (zeker geschiedkundig) en ook voldoende potentieel heeft dus. Brugge is mooi, Ieper is mooi, Hasselt, Leuven en Gent hebben ook hun charme en troeven maar zijn te voor de hand liggend. Ze kunnen beter hun huidige functie dan ook behouden als toeristische en universitaire grootheden.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jep dan zien we ieder jaar op TV dat er een speciale parade was :
http://indymedia.nl/nl/2011/06/76476.shtml Weer iets waar we onze geloofwaardigheid in de wereld mee gaan vergroten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dit klopt niet hoor, verre van zelfs. Achter het nieuwe justitiepaleis, en dat kan je goed zien op Google Earth, liggen nog (grote) braakliggende terreinen waar nog kan gebouwd worden. Er zijn trouwens al verregaande plannen om hier te gaan bouwen (project 'Nieuw Zuid', als tegenhanger van het Eilandje in het noorden met het MAS). Hier zou dus perfect een nieuwe 'regeringswijk' kunnen gebouwd worden. In deze buurt komt trouwens ook het nieuwe voetbalstadion (op Petroleum Zuid). Het zou een prachtige nieuwe wijk kunnen worden, aan het water, met de Vlaamse instellingen gehuisvest in architecturaal hoogstaande gebouwen. Het geheel zal dan aansluiten op de vernieuwde Scheldekaaien (die van noord tot zuid worden heraangelegd tot een echte Ramblas langs de Schelde met veel groen en terrassen). Een prachtig visitekaartje voor de nieuwe Vlaamse staat.
Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 juni 2011 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Er is maar één vlaamse hoofdstad en dat is Brussel, elk ander voorstel betekent dat vlaanderen weer plat op zijn buik gaat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Brussel is zo 'Vlaams' als Lille (Rijsel). Nuffsaid.
Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 juni 2011 om 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Europees Commissaris
|
![]() Namen en ... allen daarheen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Europees Commissaris
|
![]() Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse gemeenschap, maar daar is dan werkelijk alles mee gezegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() Berlijn.
Laten we het maar bij Brussel houden, een tot deftige proporties herleid Brussel van zo'n 400000 inwoners. Alle niet-Europese vreemdelingen terug naar landen van herkomst, NAVO buitenbonjouren, EU buitengooien |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Indien de vreemdelingen hier iets hebben opgestoken, zou het de landen van herkomst vaak nog ten goede komen.
|
![]() |
![]() |