Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden?
Brugge 5 6,67%
Gent 6 8,00%
Antwerpen 20 26,67%
Mechelen 15 20,00%
Leuven 6 8,00%
Hasselt 3 4,00%
andere 20 26,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2011, 21:20   #141
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Antwerpenaars zijn eerder onverschillig over stadsvetes en bezitten geen minderwaardigheidscomplex zoals sommige niet-Antwerpenaars.

pseudo-
minderwaardigheidscomplex. of een soort bizarre hypocriete hybride van meerder- (/superioriteits-) en minderwaardigheidscplx.

cfr #134.

Laatst gewijzigd door Fj9lnir : 31 mei 2011 om 21:33.
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 21:29   #142
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Voor mijn part mag Amsterdam de hoofdstad worden.
2
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 21:33   #143
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Bah, Vlaanderen. Dat is klein Nederlandstalig België, met een lelijke leeuwenvlag die eigenlijk enkel maar een wapenschild is van een belangrijk historisch graafschap uit dezelfde cultuur als de onze. De grootste ramp van onze geschiedenis moet wel de keuze voor een Vlaams-nationalisme over een Zuid-Nederlands nationalisme zijn. Het Vlaams-nationalisme is trouwens een hersenspinsel van intellectuelen die al hun onderwijs in het Frans genoten (die ook vaak in het Frans dachten of zelfs soms Franstalig waren). Kunstmatig verhoffen is deze regio, een pijnlijke waarheid.
Ik ben het met je eens dat Vlaanderen een kunstmatige constructie is, zoals eigenlijk alle nationale staten meestal in de 19e eeuw geconstrueerd zijn. Het enige wat deze mensengroep eeuwenlang verbonden heeft is de Nederlandse taal, die dan nog lang werd uitgespuwd door de Vlaamse elite.

Maar dat wil nog niet zeggen dat volgende zaken thans niet heel reëel zijn: de Vlaamse publieke opinie, de Vlaamse media, de Vlaamse partijen, de Bekende Vlamingen, de Vlaamse universiteiten, het Vlaamse onderwijs, de Vlaamse tussentaal, de Vlaamse gebarentaal, de Vlaamse cultuur...
Ook al is Vlaanderen een artificiële constructie, deze artificiële constructie bepaalt vandaag wel ons aller leven.

België is, enkel in historisch opzicht, eigenlijk zelfs minder artificieel dan Vlaanderen. Zo heeft wat nu België heet reeds eeuwen voor 1830 een staatkundige eenheid gevormd, al was dat quasi altijd door buitenlandse bezettingen en dus zeker niet door een spontaan natiegevoel. Belgische instellingen bepalen echter veel minder ons dagelijkse leven dan Vlaamse, en dit vermindert alleen maar steeds meer.

Laatst gewijzigd door respublica : 31 mei 2011 om 21:37.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 21:42   #144
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
België is, enkel in historisch opzicht, eigenlijk zelfs minder artificieel dan Vlaanderen. Zo heeft wat nu België heet reeds eeuwen voor 1830 een staatkundige eenheid gevormd, al was dat quasi altijd door buitenlandse bezettingen en dus zeker niet door een spontaan natiegevoel. Belgische instellingen bepalen echter veel minder ons dagelijkse leven dan Vlaamse, en dit vermindert alleen maar steeds meer.
Ik ken de geschiedenis ook hoor. Zelfs die gebeurtenissen vind ik betreurenswaardig (het falen van de Nederlandse Opstand in onze contreien). Ik vind het bovendien jammer dat er geen anticlericaal Nederlands nationalisme is ontstaan, in plaats van een Katholiek 'Vlaams' (mocht zelfs niet meer Zuid-Nederlands heten). Franstaligen waren rijp voor zo'n identiteit (die niet naar de pijpen danste van de RKK), Nederlandstaligen waren nog te achterlijk. Ach ja, onze elite was uitgebloed.

Voor de Vlaamse hoofdstad lijken me Antwerpen en Mechelen de beste keuzes. Mechelen is ideaal omdat het werkelijk centraal gelegen ligt. Een hoofdstad mag klein zijn volgens mij. Antwerpen omdat het misschien net iets minder centraal ligt, maar goede verbindingen kent met de rest van het land. Mechelen geniet mijn lichte voorkeur.
Verder lijkt Brussel wel een grappige keuze. Immers, de meerderheid spreekt er Frans vandaag. Stel dat Brussel het niet alleen zou redden. Stel dat Wallobrux evenmin zou werken. Stel dat men in de Europese Commissie (of wie er ook verantwoordelijk voor is) Frankrijk niet toelaat Brussel op te nemen en dat Brussel gedwongen zou worden een unie te vormen met Vlaanderen. Zou het niet grappig zijn dat onze hoofdstad die ene stad zou zijn met een Franse voertaal ?

Laatst gewijzigd door Weyland : 31 mei 2011 om 21:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2011, 22:09   #145
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ken de geschiedenis ook hoor. Zelfs die gebeurtenissen vind ik betreurenswaardig (het falen van de Nederlandse Opstand in onze contreien). Ik vind het bovendien jammer dat er geen anticlericaal Nederlands nationalisme is ontstaan, in plaats van een Katholiek 'Vlaams' (mocht zelfs niet meer Zuid-Nederlands heten). Franstaligen waren rijp voor zo'n identiteit (die niet naar de pijpen danste van de RKK), Nederlandstaligen waren nog te achterlijk. Ach ja, onze elite was uitgebloed.
Correct, en de Katholieke Kerk heeft op heel wat vlakken de Vlaamse ontvoogding vertraagd. Ik denk dat de Vlamingen met een protestantse en meer rebelse levenshouding zich niet zo zouden hebben laten doen. Op andere gebieden heeft de Kerk dan weer wél goede dingen gedaan, dus helemaal zwart/wit is het verhaal ook niet, maar ik denk dat de balans toch negatief uitvalt voor de Kerk.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 20:24   #146
Stuurboord
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Daar hedde wel gelijk in. Maar het is hier in Vlaanderen al zo complex met het ons-haat-ons gedoe*, dat een onafhankelijk Vlaanderen natuurlijk wel de steun moet kunnen genieten van West-Flaminganten en Limburjons...

*i.e. Vlamingen bezien de Walen vies, binnen Vlaanderen voelen alle provincies dan weer zich superieur tegenover de andere provincies, en binnen die provincies is er dan weer tweedracht tussen elk aanliggend dorp wel charmant en ik moet die boeren van het aangrenzend dorp ook niet hebben zenne.
Maar het maakt dingen als een hoofdstad kiezen ietskes moelijker zou ik peizen. Landen die al een historische hoofdstad hebben, ook al haat de periferie die stad meestal ook (zoals veel Nederlanders Amsterdammers ook maar niks vinden) hebben het op dat vlak wel gemakkelijker, aangezien de tradietsie der al is en het is nu eenmaal gemakkelijker de dingen te laten zoals ze al zijn ook al haat men de hoofdstad, en die tradietsie heeft Antwerpen nog niet.
Er is altijd concurrentie tussen buurdorpen. Maar wat mij altijd weer opvalt: De buurdorpen en de provincies zullen zich bij discussie toch redelijk snel aaneen sluiten tegen de vreemdste partij. Dus als je met een dorp uit de eigen gemeente rivaliteit hebt, en je zet van beide dorpen 1 inwoner in een kamer met 1 waal erbij, dan zullen die 2 gemeentegenoten zich al snel onder het provinciegevoel scharen en zich tegen die waal keren. Waarom dit op politiek niveau dan weer niet lukt is mij een raadsel.

En de meest logische keuze als hoofdstad is Antwerpen:
- goed ontwikkeld handelsnet en industrie.
- Hoog inwonersaantal
- Centraal gelegen
- Makkelijk te bereiken
- Liever bij de 'arrogante' Antwerpenaren dan bij de krom pratende West-Vlamingen of de 'domme' Limburgers. (Ben het hier niet mee eens maar moet toch gezien worden als mee tellend in de publieke opinie.)

Laatst gewijzigd door Stuurboord : 10 juni 2011 om 20:26.
Stuurboord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 14:17   #147
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stuurboord Bekijk bericht
Er is altijd concurrentie tussen buurdorpen. Maar wat mij altijd weer opvalt: De buurdorpen en de provincies zullen zich bij discussie toch redelijk snel aaneen sluiten tegen de vreemdste partij. Dus als je met een dorp uit de eigen gemeente rivaliteit hebt, en je zet van beide dorpen 1 inwoner in een kamer met 1 waal erbij, dan zullen die 2 gemeentegenoten zich al snel onder het provinciegevoel scharen en zich tegen die waal keren. Waarom dit op politiek niveau dan weer niet lukt is mij een raadsel.

En de meest logische keuze als hoofdstad is Antwerpen:
- Hoog inwonersaantal
- Centraal gelegen
- Makkelijk te bereiken
- Liever bij de 'arrogante' Antwerpenaren dan bij de krom pratende West-Vlamingen of de 'domme' Limburgers. (Ben het hier niet mee eens maar moet toch gezien worden als mee tellend in de publieke opinie.)

Dat is inderdaad zo, de mens neemt altijd de identiteit aan van een bepaalde groep (gemeente, dorp, provincie, land...), als een Limburg discussieert met een Antwerpenaar praat voelt hij zich Limburger (vaak), discussiëren ze met een Waal, dan is de kans groter dat ze zich Vlaming voelen. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen en vind ik het bashen van gemeentes en buurdorpen vrij nutteloos. Het ene dorp noemt het andere dorp een boerengat en omgekeerd natuurlijk, een eeuwige discussie die weinig zin heeft.

Als je dan kijkt naar de hoofdstad, dan zou ik misschien ook voor Antwerpen kiezen, niet omdat ik liever niet hoofdstad uit het 'domme' Limburg wil, of het 'krom pratende' Antwerpen, maar wel wegens andere aantrekkelijke redenen. Het liever bij de 'arrogante' dan bij de domme ben ik het niet mee eens, de rest wel.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 00:13   #148
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

En de meest logische keuze als hoofdstad is Antwerpen: net daarom ook niet
- Hoog inwonersaantal
- Makkelijk te bereiken

Ik heb geen bezwaar tegen antwerpen op zich (verre van) maar:

Is reeds een economisch knooppunt = volgebouwd tot de nok
doe daar nog eens politieke instellingen bij en bij alle economisch verkeer
komt ook nog het politieke verkeer bij (amtenaren) en Antwerpen wordt als doorsluis voor Nederland gezien. de Antwerpse ring en Antwerpen zelf die nu al vol zitten met verkeer krijgen ook nog eens het "politiek verkeer te slikken"

Ik zou kiezen voor een minder volgebouwd stad of plaats.
Ik weet niet hoe vol Mechelen is anders ideaal.
Anders moeten we maar gewoon een nieuw politiek centrum stichten op een plaats waar nog open ruimte is, geef de stad een nieuwe naam en alle connotaties zijn weg.

Even een vergaande fantasie, voor de kust wil men eilanden, maak van een van die eilanden je politiek knooppunt, of deels. Het zou direct veel publiciteit. opleveren. Zo een eiland opspuiten doet me op 5 jaar, men kan ondertussen ook al de tunnel aanleggen.
Oud 12 juni 2011, 00:27   #149
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Een andere optie is Amsterdam.
De beslissingen worden toch in Washington DC en NYC getroffen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 juni 2011 om 00:28.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 04:21   #150
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Het is niet omdat een stad economisch het belangrijkste is dat ze daarom perse dé hoofdstad is van het land. Een hoofdstad ligt idealiter steeds centraal in een land dus mijn keuze gaat dan ook uit maar Mechelen.
Niet omdat Mechelen dé mooiste of grootste stad is maar ideaal gelegen, cultureel ondergekend is (zeker geschiedkundig) en ook voldoende potentieel heeft dus.
Brugge is mooi, Ieper is mooi, Hasselt, Leuven en Gent hebben ook hun charme en troeven maar zijn te voor de hand liggend. Ze kunnen beter hun huidige functie dan ook behouden als toeristische en universitaire grootheden.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 09:01   #151
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Voor mijn part mag Amsterdam de hoofdstad worden.
Jep dan zien we ieder jaar op TV dat er een speciale parade was :
http://indymedia.nl/nl/2011/06/76476.shtml

Weer iets waar we onze geloofwaardigheid in de wereld mee gaan vergroten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 12:19   #152
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht

Ik heb geen bezwaar tegen antwerpen op zich (verre van) maar:

Is reeds een economisch knooppunt = volgebouwd tot de nok
Dit klopt niet hoor, verre van zelfs. Achter het nieuwe justitiepaleis, en dat kan je goed zien op Google Earth, liggen nog (grote) braakliggende terreinen waar nog kan gebouwd worden. Er zijn trouwens al verregaande plannen om hier te gaan bouwen (project 'Nieuw Zuid', als tegenhanger van het Eilandje in het noorden met het MAS). Hier zou dus perfect een nieuwe 'regeringswijk' kunnen gebouwd worden. In deze buurt komt trouwens ook het nieuwe voetbalstadion (op Petroleum Zuid). Het zou een prachtige nieuwe wijk kunnen worden, aan het water, met de Vlaamse instellingen gehuisvest in architecturaal hoogstaande gebouwen. Het geheel zal dan aansluiten op de vernieuwde Scheldekaaien (die van noord tot zuid worden heraangelegd tot een echte Ramblas langs de Schelde met veel groen en terrassen). Een prachtig visitekaartje voor de nieuwe Vlaamse staat.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 juni 2011 om 12:30.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 12:33   #153
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Er is maar één vlaamse hoofdstad en dat is Brussel, elk ander voorstel betekent dat vlaanderen weer plat op zijn buik gaat
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 12:38   #154
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Er is maar één vlaamse hoofdstad en dat is Brussel, elk ander voorstel betekent dat vlaanderen weer plat op zijn buik gaat
Brussel is zo 'Vlaams' als Lille (Rijsel). Nuffsaid.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 juni 2011 om 12:40.
Oud 12 juni 2011, 13:01   #155
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Brussel is zo 'Vlaams' als Lille (Rijsel). Nuffsaid.
Geef dan gelijk ook geheel vlaams brabant weg
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 13:02   #156
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geef dan gelijk ook geheel vlaams brabant weg
Nee, want dat behoort tot het Vlaams Gewest.
Oud 13 juni 2011, 07:33   #157

Karma's schermafbeelding

Standaard

Namen en ... allen daarheen ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 13:42   #158
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel is de hoofdstad van de Vlaamse gemeenschap, maar daar is dan werkelijk alles mee gezegd.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 00:16   #159
-Jo-
Banneling

Standaard

Berlijn.

Laten we het maar bij Brussel houden, een tot deftige proporties herleid Brussel van zo'n 400000 inwoners. Alle niet-Europese vreemdelingen terug naar landen van herkomst, NAVO buitenbonjouren, EU buitengooien
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2011, 12:30   #160
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Berlijn.

Laten we het maar bij Brussel houden, een tot deftige proporties herleid Brussel van zo'n 400000 inwoners. Alle niet-Europese vreemdelingen terug naar landen van herkomst, NAVO buitenbonjouren, EU buitengooien
Indien de vreemdelingen hier iets hebben opgestoken, zou het de landen van herkomst vaak nog ten goede komen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be