Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 juni 2011, 19:02   #141
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En wie is die bevoegde overheid dan ?

Wat je voorstelt is wel een weinig respectvol ten aanzien van de lokale democratie. Waar eindigt dergelijk verhaal ? Ga je het ook toepassen voor de schepenen ? Als je zo'n verhaal doordrijft kan je evengoed lokale verkiezingen op het niveau van de gemeentes afschaffen.
U weet zeer goed welke in deze de bevoegde overheid is.

Ik stel bovendien niets voor ; ik stel gewoon vast wat de vigerende wetgeving is, en wat er daarin wordt voorzien als een gemeenteraad er niet in slaagt om een persoon voor het burgemeesterschap voor te dragen die voldoet aan de vereisten, cq. als het daardoor voor de bevoegde overheid onmogelijk is om voor die gemeente een door de gemeenteraad voorgedragen kandidaat-burgemeester te benoemen.

De bepalingen terzake in bedoelde wetgeving zijn net bedoeld om gedegen bestuur van de gemeente, en dus “respect ten aanzien van de lokale democratie” te verzekeren.

U weet tevens zeer goed dat burgemeesters onder andere in België niet door de bevolking verkozen worden, noch de schepenen waar u naar verwijst. Ik denk niet dat ik in detail moet uitleggen hoe één en ander zit.

Overigens raakt het standpunt van de drie “niet-benoemde burgemeesters” (sic) in kwestie, die stellen dat “de taalwetten zoals toegepast door de Vlaamse regering een belemmering vormen voor deelname van de Franstaligen aan het lokale politieke leven” kant noch wal, en maakt hun “inschakeling” (andermaal sic) van de VN-Raad voor de Mensenrechten geen enkele kans.

Alle kiesgerechtigden, zonder onderscheid van taal, “nationale minderheid”, of wat dan ook, kunnen in bedoelde gemeenten stemmen (méér nog : ze zijn zelfs verplicht), en al degenen die voldoen aan de wettelijke vereisten, zonder onderscheid van taal, “nationale minderheid” of wat dan ook, kunnen zich er verkiesbaar stellen, en verkozen worden. Die ene zin is voldoende om gans het verhaal van de “niet-verkozen burgemeesters” van tafel te vegen.

Het door de bevoegde overheid niet benoemen tot burgemeester van een door een gemeenteraad voorgedragen persoon, om welke rechtsgeldige reden ook, is een totaal verschillend gegeven dat wettelijk is geregeld en niets afdoet aan welkdanig “respect voor de lokale democratie”, wel integendeel : het beoogt het gedegen bestuur ten gunste van de bevolking van de gemeente, met respect voor de democratie en de vigerende wetten.

Anderzijds, en meer algemeen : wie een volkomen gebrek aan respect voor de universele democratische principes in België wil aanklagen, heeft aan een aantal bepalingen in de Belgische grondwet al ruim voldoende om onweerlegbare argumenten voor te brengen.
Gwylan is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:03   #142
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ineens is onze grondwet het hoogste goed voor de Vlaamse separatisten. Nochtans blokkeren ze al jaren de boel om de vermeende onrechtvaardigheid hiervan aan te tonen.
Doet het pijn dat de dubbele moraal van de bons Belges als een boemerang terugkeert?

Zo ja: uitstekend!

Zo neen: dan zullen de Vlaamse separatisten nog een tandje moeten bijsteken.

Voor een overtuigd anti-separatist als ikzelf is het alvast verheugend vast te mogen stellen dat het in 1830 op gewelddadige wijze tot stand gekomen separatistische en anti-democratische project la Belgique op apegapen ligt

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:10   #143
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Haar werd niet gevraagd naar haar mening, maar naar haar intentie om ze uit te voeren.
Ik regeerde op je stelling dat de wet haar niet zint.

Citaat:
Dat klopt niet. Als voorzitter van de gemeenteraad heeft zij als enige de verantwoordelijkheid om de procedures te laten naleven. Ook gaf ze te kennen dat ze de taalwetgeving rond gemeentelijke briefwisseling (waar ook de rondzendbrief Peeters over ging) niet zou toepassen.
Ze was volledig akkoord met de procedures. Alle verslaggeving ging in het Nederlands gebeuren. Het ging gewoon over het feit dat ze niet te veel tamtam zou maken als er wet in het Frans gedebatteerd werd. Wat je zegt over de briefwisseling is evengoed met zijn haren getrokken.

Citaat:
De gemeenteraad van Kraainem mag haar voordragen, maar ze hebben geen enkele vorm van invloed op de benoeming door de voogdijoverheid. Dit is simpelweg een non-statement.

Ze was kandidaat-burgemeester, en haar kandidatuur is afgewezen.
Ze was voorgedragen nog-niet-benoemde burgemeester. Een kandidaat burgemeester is iemand die mogelijk de meerderheid vind bij zijn verkozen gemeenteraadsleden.

Citaat:
0 / 3. Nog iets?
Vanwaar de reflex om zelf scheidsrechter te spelen ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:12   #144
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Doet het pijn dat de dubbele moraal van de bons Belges als een boemerang terugkeert?

Voor een overtuigd anti-separatist als ikzelf is het alvast verheugend vast te mogen stellen dat het in 1830 op gewelddadige wijze tot stand gekomen separatistische en anti-democratische project la Belgique op apegapen ligt
Wat is de dubbele moraal van les bons Belges ? Wie zijn les bons Belges ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 17 juni 2011, 19:12   #145
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens de heer Moureaux moeten die mensen van de Mortierbrigade niet klagen. Ze hebben 'slechts' één tot twee keer per maand last van een 'incident'.

Dat is slechts twaalf tot vierentwintig keer per jaar.

Ik vraag me af hoe de heer Moureaux zou reageren mocht de Molenbeekse PS 'slechts' twaalf tot vierentwintig keer per jaar last hebben van een 'incident'.

Nog een hele geruststelling voor u, én voor de heer Moureaux: de Mortierbrigade verhuist naar Schaarbeek.

Dat is niet zo héél véél verder van Brussel-Stad dan Molenbeek
Minder VL zullen gehoord hebben dat ze naar Schaarbeek zullen verhuizen. Sommigen zullen misschien zelfs denken dat Schaarbeek in VL ligt en niet in het Brusselse gewest.
Bij veel VL zal blijven hangen: BRU is gevaarlijk; als ik er niet moet zijn; dan blijf ik er beter weg. Liever kleinere veilige steden zoals Gent en Antwerpen. Duffel is nog kleiner en veiliger maar daar is dan niet zoveel te beleven. Een beetje risico maar niet te veel.

Maar Moureaux heeft zijn slag thuisgehaald: VL afgeschrift; maar dat is niet zo erg want Franstaligen of mensen die niets tegen het FR hebben zijn er genoeg.
Zo zal de FR winkelketen Decathlon nog een winkel openen in Evere en als ze geen tweetaligen vinden, zullen ze het als FR bedrijf niet zo erg vinden dat ze enkel Franstaligen zullen moeten aanwerven.
azert is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:13   #146
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

je zou in BRU graag helemaal buiten VL wonen.
azert is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:21   #147
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat wil dat dan zeggen djimi? Anti-separatisme? Vlaanderen moet in Belgie blijven?
Oud 17 juni 2011, 19:21   #148
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U weet zeer goed welke in deze de bevoegde overheid is.
Ik ben daar niet zeker van. Doel je op een gefedereerde entiteit die via een circulaire een federale grondwet interpreteert ?

Citaat:
Ik stel bovendien niets voor ; ik stel gewoon vast wat de vigerende wetgeving is, en wat er daarin wordt voorzien als een gemeenteraad er niet in slaagt om een persoon voor het burgemeesterschap voor te dragen die voldoet aan de vereisten, cq. als het daardoor voor de bevoegde overheid onmogelijk is om voor die gemeente een door de gemeenteraad voorgedragen kandidaat-burgemeester te benoemen.

De bepalingen terzake in bedoelde wetgeving zijn net bedoeld om gedegen bestuur van de gemeente, en dus “respect ten aanzien van de lokale democratie” te verzekeren.

U weet tevens zeer goed dat burgemeesters onder andere in België niet door de bevolking verkozen worden, noch de schepenen waar u naar verwijst. Ik denk niet dat ik in detail moet uitleggen hoe één en ander zit.

Overigens raakt het standpunt van de drie “niet-benoemde burgemeesters” (sic) in kwestie, die stellen dat “de taalwetten zoals toegepast door de Vlaamse regering een belemmering vormen voor deelname van de Franstaligen aan het lokale politieke leven” kant noch wal, en maakt hun “inschakeling” (andermaal sic) van de VN-Raad voor de Mensenrechten geen enkele kans.

Alle kiesgerechtigden, zonder onderscheid van taal, “nationale minderheid”, of wat dan ook, kunnen in bedoelde gemeenten stemmen (méér nog : ze zijn zelfs verplicht), en al degenen die voldoen aan de wettelijke vereisten, zonder onderscheid van taal, “nationale minderheid” of wat dan ook, kunnen zich er verkiesbaar stellen, en verkozen worden. Die ene zin is voldoende om gans het verhaal van de “niet-verkozen burgemeesters” van tafel te vegen.

Het door de bevoegde overheid niet benoemen tot burgemeester van een door een gemeenteraad voorgedragen persoon, om welke rechtsgeldige reden ook, is een totaal verschillend gegeven dat wettelijk is geregeld en niets afdoet aan welkdanig “respect voor de lokale democratie”, wel integendeel : het beoogt het gedegen bestuur ten gunste van de bevolking van de gemeente, met respect voor de democratie en de vigerende wetten.

Anderzijds, en meer algemeen : wie een volkomen gebrek aan respect voor de universele democratische principes in België wil aanklagen, heeft aan een aantal bepalingen in de Belgische grondwet al ruim voldoende om onweerlegbare argumenten voor te brengen.
Over de grondwet en het door jouw toegedicht gebrek aan democratisch gehalte heb ik me op een ander topic al uitgelaten.

Heel je uitleg is zeer interessant en duidend maar het gaat voorbij aan je vorig statement dat een hogere overheid in deze situatie een zelf burgemeester moet aanduiden en benoemen. Dit lijkt me verre van democratisch.

Oud 17 juni 2011, 19:23   #149
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat wil dat dan zeggen djimi? Anti-separatisme? Vlaanderen moet in Belgie blijven?
Nee, dat het separatistische concept België moet verdwijnen.
SDG is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:36   #150
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daar niet zeker van. Doel je op een gefedereerde entiteit die via een circulaire een federale grondwet interpreteert ?

Over de grondwet en het door jouw toegedicht gebrek aan democratisch gehalte heb ik me op een ander topic al uitgelaten.

Heel je uitleg is zeer interessant en duidend maar het gaat voorbij aan je vorig statement dat een hogere overheid in deze situatie een zelf burgemeester moet aanduiden en benoemen. Dit lijkt me verre van democratisch.
1. Als u niet zeker bent, bekijk dan eerst eens grondig de wetgeving terzake.

2. De wetgeving in België is wat ze is. Ik ben niet degene die ze heeft ontworpen, voorgesteld of gestemd.

3. U kunt misschien graag willen, net zoals de drie personen die zich "niet-benoemde burgemeester" laten noemen, dat de wetgeving in België anders ware dan ze is. In voorkomend geval zult u een voldoende meerderheid bij elkaar moeten krijgen om de wet(ten) te veranderen. Voor mij niet gelaten, en bij voorbaat veel succes gewenst.
Gwylan is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:41   #151
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering, met als bevoegdheid de gemeenten, moeten inderdaad ook instaan voor het naleven van de federale wetten aldaar.

Als er onenigheid bestaat over wat die wetten juist inhouden, dan kan de federale Raad Van State een uitspraak doen. Dat is gebeurd.

Wat is er nu nog om over te discussieren?
Nyquist is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:45   #152
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
1. Als u niet zeker bent, bekijk dan eerst eens grondig de wetgeving terzake.
Dat heb ik gedaan en ik had er bovengestelde vraag bij.

Citaat:
2. De wetgeving in België is wat ze is. Ik ben niet degene die ze heeft ontworpen, voorgesteld of gestemd.

3. U kunt misschien graag willen, net zoals de drie personen die zich "niet-benoemde burgemeester" laten noemen, dat de wetgeving in België anders ware dan ze is. In voorkomend geval zult u een voldoende meerderheid bij elkaar moeten krijgen om de wet(ten) te veranderen. Voor mij niet gelaten, en bij voorbaat veel succes gewenst.
De meeste van hun soort zijn welkom op een lijst van FDF en volgens Maingain zelf boekt de FDF er electorale successen mee.

Oud 17 juni 2011, 19:48   #153
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik regeerde op je stelling dat de wet haar niet zint.
De FDF burgemeesters die wel benoemd zijn, zinden die wetten ook niet. Daar is niemand in geinteresseerd, zolang ze hun taak als uitvoerende macht correct vervullen.

Citaat:
Ze was volledig akkoord met de procedures. Alle verslaggeving ging in het Nederlands gebeuren. Het ging gewoon over het feit dat ze niet te veel tamtam zou maken als er wet in het Frans gedebatteerd werd. Wat je zegt over de briefwisseling is evengoed met zijn haren getrokken.
De procedure schrijft voor dat tussenkomsten enkel in het Nederlands zijn toegelaten. Ze was dus niet akkoord met de procedures, en het klopt dus niet wat je zegt.

Wat betreft de briefwisseling, wat is daarvan aan de haren getrokken? Wil je zeggen dat ze zich wél zou schikken? De krantenartikels zeggen iets anders.

Citaat:
Ze was voorgedragen nog-niet-benoemde burgemeester. Een kandidaat burgemeester is iemand die mogelijk de meerderheid vind bij zijn verkozen gemeenteraadsleden.
Tja, ik ben de nog-niet-benoemde keizer van China.

Een gemeenteraad mag iemand voordragen als kandidaat, niets meer of niets minder.

Citaat:
Vanwaar de reflex om zelf scheidsrechter te spelen ?
Je had 3 uitspraken gedaan, waarvan er 3 formeel onjuist waren. Da's niet zo fraai.
Nyquist is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:50   #154
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

1) Minder VL zullen gehoord hebben dat ze naar Schaarbeek zullen verhuizen. Sommigen zullen misschien zelfs denken dat Schaarbeek in VL ligt en niet in het Brusselse gewest.

...

2) Maar Moureaux heeft zijn slag thuisgehaald...
1) De meeste VL zijn immers doof en dom, nietwaar?

2) Hij is - voorlopig nog - inderdaad plutôt arabe que flamand.

djimi is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:54   #155
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebrek aan burgerzin ?

Moet een burgemeester meer belang hechten aan minder 10% burgers door manifest elke communicatie in de taal van 90% van de burgers te weigeren op het gemeentehuis ? Zelfs die 10% is geen vragende partij van de niet-benoeming van hun burgemeester.

Je kan als Nationalist enkel maar lof hebben voor hun mentaliteit.
Niet zeveren...
Het zal Nederlands zijn of niet zijn!
freelancer is offline  
Oud 17 juni 2011, 19:59   #156
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb ook maar één stem, hé, Xenophon.

Als de Vlamingen het niet zien zitten om de touwtjes in héél België in handen te nemen, dan is dat maar zo.

Als het aan mij had gelegen, was België gewoon nooit tot stand gekomen.

djimi is offline  
Oud 17 juni 2011, 20:00   #157
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je zou in BRU graag helemaal buiten VL wonen.
Moet ik ergens bang voor worden, misschien?

djimi is offline  
Oud 17 juni 2011, 20:30   #158
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet ik ergens bang voor worden, misschien?
Wanneer BDW de keizer zal zijn van klein-VL; dan weet ik niet of je graag in BRU zou wonen; Bru dat niet meer in staatsverband zal leven met VL.
azert is offline  
Oud 17 juni 2011, 20:33   #159
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer BDW de keizer zal zijn van klein-VL; dan weet ik niet of je graag in BRU zou wonen; Bru dat niet meer in staatsverband zal leven met VL.
En waarom zou ook maar IEMAND in ergens de wereld zulke onzin geloven?

Brussel is een VLAAMSE stad, al meer dan duizend jaar.

Lolbroek, dit is een politiek forum, om moppen te tappen moet je in k&k zijn he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 17 juni 2011 om 20:33.
EddyBal is offline  
Oud 17 juni 2011, 20:38   #160
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Es gibt kein Korridor -> WAL = BRU kwijt

djimi is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be