Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2004, 16:10   #141
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

ha neen, want een groot deel van de eu-ambtenaren woont tenminste in brussel - zeg ik trouwens niet de hele tijd dat brussel absoluut een europese stad moet worden?

welke infrastructuurkosten trouwens? serieus welke? belgische administratie weg, dus veel kantoren beschikbaar
minder pendelaars van buiten brussel, dus daar is ook niet NOG MEER voor investering nodig
serieus, welke?
U hebt duidelijk geen benul waarover u praat.
Als u "Brusselse jobs wil voorbehouden voor Brusselaars" dan schendt u één van de basisbeginselen van de EU. U kan dit enkel doen als u uit de EU treedt.
Wat infrastructuur betreft, slechts enkele "kleine" voorbeelden:
-) de spoorwegen
-) de Brusselse Ring (ligt grotendeels op Vlaams grondgebied)
-) de grote wegen en andere nationale infrastructuur die nu via het samenwerkingsakkoord door de Belgische staat gefinancierd wordt
-) de Muntschouwburg; de Koninklijke Bibliotheek; het Rijksarchief; het Paleis voor Schone kunsten en alle andere culturele en wetenschappelijke infrastructuur
-) de universiteiten
-) enzovoort, enzovoort.
Brussel moet enkel maar belasten op de economische activiteit in Brussel, het moet niet eisen dat alle arbeid door brusselaars moet gedaan worden.

Alternatief is er voor een dwergstaat geen enkel probleem om buiten de EU te opereren. Het zou een keuze kunnen zijn van de Brusselaars om een belastingsparadijs te worden zoals de andere dwergstaten (met misschien de uitzondering van het Vaticaan)

Zoals reeds gezegd gaat het hier om een solidariteitsprincipe, de intentie van een post zoals deze is om de vol van zichzelf zijnde vlamingen er attent op te maken dat Brussel hen helemaal niet nodig heeft in geval van een splitsing. Blijkbaar zijn er een aantal mensen die maar de helft van de thread gelezen hebben, die die rethoriek niet goed doorhebben.
Oud 11 juni 2004, 16:14   #142
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Er zijn studies geweest die aantonen dat bedrijven de neiging beginnen te krijgen zich uit Brussel te verplaatsen naar de Vlaamse rand. o.a. omdat de werknemers minder graag naar Brussel willen pendelen, dan komt het bedrijf maar naar hen Nee, alle gekheid op een stokje, dat laatste zou volgens dat onderzoek wel degelijk wat meespelen, naast vooral plaatsgebrek in Brussel, ligging, bereikbaarheid...
Je kan misschien best nog eens de titel van het topic lezen voor accurate informatie over de laatste studies.
Oud 11 juni 2004, 16:18   #143
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

en dat is enkel bij een status-quo van alle vlamingen/walen die blijven werken in brussel
niets houdt brussel echter tegen om brusselse jobs aan de brusselaars te geven (in de mate van het mogelijke), zodat de uitbetaalde lonen ook in brussel gespendeerd worden
U stelt dus voor dat Brussel zich ook zou terugtrekken uit de Europese Unie? Want anders kunt u de jobs helemaal niet voorbehouden voor Brusselaars.
Mag ik ook vragen wie de infrastructuurkosten in Brussel gaat dragen? Of wil u de belastingen nog wat verhogen?
Brussel moet als stadsstaat belasting heffen op de economische activiteit die er verricht wordt. Het moet niet deelnemen aan arbeidsprotectionisme, dat, zoals u aangeeft, toch verboden is binnen de EU.

Aangezien een merendeel van de arbeid binnen Brussel door pendelaars verricht wordt, is het een evidentie dat de inkomsten stijgen op het ogenblik dat je die hun arbeid belast waar ze werken ipv waar ze wonen.

U herhaalt argumentatie die reeds weerlegd is in de rest van de thread, als je meer detail nodig hebt, ga daar dan eens lezen.
Oud 11 juni 2004, 16:43   #144
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

U stelt dus voor dat Brussel zich ook zou terugtrekken uit de Europese Unie? Want anders kunt u de jobs helemaal niet voorbehouden voor Brusselaars.
Mag ik ook vragen wie de infrastructuurkosten in Brussel gaat dragen? Of wil u de belastingen nog wat verhogen?
Brussel moet als stadsstaat belasting heffen op de economische activiteit die er verricht wordt. Het moet niet deelnemen aan arbeidsprotectionisme, dat, zoals u aangeeft, toch verboden is binnen de EU.

Aangezien een merendeel van de arbeid binnen Brussel door pendelaars verricht wordt, is het een evidentie dat de inkomsten stijgen op het ogenblik dat je die hun arbeid belast waar ze werken ipv waar ze wonen.

U herhaalt argumentatie die reeds weerlegd is in de rest van de thread, als je meer detail nodig hebt, ga daar dan eens lezen.
EN ik die dacht dat u tegen belasting op arbeid was?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:11   #145
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Citaat:

Correct, ik ben ertegen dat het buitenland belastingen heft op de arbeid in Brussel.
Oud 11 juni 2004, 17:17   #146
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Correct, ik ben ertegen dat het buitenland belastingen heft op de arbeid in Brussel.
Buitenland,zoals Vlaanderen en Wallonie? Bent u dan niet tegen splitsing?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:21   #147
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

en dat is enkel bij een status-quo van alle vlamingen/walen die blijven werken in brussel
niets houdt brussel echter tegen om brusselse jobs aan de brusselaars te geven (in de mate van het mogelijke), zodat de uitbetaalde lonen ook in brussel gespendeerd worden
Protectionisme is economisch contraproductief. De jobs moeten niet door Brusselaars uitgeoefend worden, Brussel moet gewoon de belastingen op die economische activiteit heffen.
wat heeft dat nu te maken met protectionisme? die mensen zijn welkom om in brussel te komen wonen
en het lijkt me vanzelfsprekend dat een land eerst zijn eigen arbeidersmarkt gaan aanboren vooraleer men buitenlanders rekruteert
als men dan nog een schaarste heeft in bepaalde sectoren, kiest men voor buitenlanders
dat heeft niks met protectionisme maar alles met efficientie te maken

als ze willen werken maar niet wonen, dan is een economische belasting geen slecht idee
maar dat is niet zo evident, er is daar geen specifiek europees kader voor
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:24   #148
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

de imaginaire context is dat brussel onafhankelijk is
hij heeft geen pro of contra splitsing uitgesproken
Oud 11 juni 2004, 17:32   #149
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

als ze willen werken maar niet wonen, dan is een economische belasting geen slecht idee
Bij mijn weten betaald men steeds belasting, daar waar men woont, zelfs al werkt men in een andere staat. Trouwens het Brusselse probleem, Brussel vol met werklozen, terwijl het werk verricht wordt door pendelaars, moet niet omzeild worden door belastingen op de pendelaars. Men zal dit op een andere manier moeten oplossen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 17:35   #150
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
"Beste" gm10 schreef :

Arme gm10 !

Gm10,weet jij eigenlijk wel wat de waarde is van de uitstraling en reputatie van een stad als brussel?

Wél gm10, die waarde en die uitstraling is NIHIL; niet te verwonderen als je even Brussel doorkruist. Wat wél van belang is, is de : de centrale ligging in Europa, quoi !

Én gm10, zo een klein plaatsje, met uitstekende verkeersinfrastructuur, gelegen ten NO van Mechelen en ten ZO van Antwerpen, dat ligt ook in het centrum van Europe.

En nu wil het toeval (?) dat Microsoft plannen aan het maken is, de voorstudie al lang voorbij, om zijn European Headquarters, naar daar over te brengen. Als naaste buur LINKS zal het dan krijgen : het European Headquarters van de GMAC. Dit is de kredietinstelling van General Motors; RECHTS wordt die buur het European Headquarters van GE, General Electrics, op dit ogenblik de grootste onderneming ter wereld.

Hoe ik dit weet ?

Gm10, een onwetende, stommekloot en crapuleuze Blokker, de kwalifikaties van een Blokker volgens sommigen, gaat hier niet stoefen QUOI !
U kent blijkbaar de ballen van Brussel en hoeveel mooie dingen er te zien vallen.

Verder is de grootste onderneming ter wereld op dit ogenblik Wallmart. Na de volgende kwartaalcijfers wordt dat waarschijnlijk terug Exonnmobil (gezien de olieprijs). Dit neemt niet weg dat GE een grote firma is.

Laatst was ik in Stuttgart, en toen beweerden die mannen het centrum van Europa te zijn, en in Parijs heb ik dat ook al gehoord. Die argumentatie is van geen enkel belang, daar men in de rest van de wereld een andere kijk heeft op wat afstand inhoudt. Leg eens een kaartje van de staat Texas naast de kaart van Europa om wat begrip aan te kweken.

Je had dus buiten het gebruik van kleurtjes in uw [size=6]t[/size]e[size=6]k[/size]st niet te veel kennis om over te stoefen, QUOI

Er wordt ook niet geantwoord op de troeven van Brussel als stadsstaat, wat van veel intellectuele oneerlijkheid en een gesloten, vooringenomen opinie getuigt.
correctie
XOM heeft nu al grootste marktkapitalisatie
Oud 11 juni 2004, 17:42   #151
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Bij mijn weten betaald men steeds belasting, daar waar men woont, zelfs al werkt men in een andere staat. Trouwens het Brusselse probleem, Brussel vol met werklozen, terwijl het werk verricht wordt door pendelaars, moet niet omzeild worden door belastingen op de pendelaars. Men zal dit op een andere manier moeten oplossen.
dat is niet correct
daar bestaan bilaterale akkoorden voor
maar in dit geval zou het complexer zijn omdat veel eu-burgers ook in vlaanderen wonen
dan zou brussel met elk eu-land een bilateraal akkoord moeten afsluiten, want die mensen betalen hun belastingen in hun eigen land (hoe miniem ze ook zijn)
je kan moeilijk vlamingen economisch belasten in brussel en de eu-burgers die in vlaanderen wonen maar in brussel werken niet

ik ga akkoord dat daar andere middelen ook voor nodig zijn
maar een economische belasting lijkt me niet meer dan normaal voor degenen die willen meegenieten van de brusselse welvaart maar de opbrengsten weigeren uit te geven in brussel
wat zou jij zeggen moesten 500.000 miljoen nederlanders in vlaanderen komen werken, en al hun belastingen, btw, uitgaven worden in nederland gedaan
en als klap op de vuurpijl zeggen de nederlanders dat de vlamingen die jobs niet kunnen invullen, omdat ze niet geschikt zijn
wat zou je zeggen?
Oud 11 juni 2004, 17:50   #152
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Protectionisme is economisch contraproductief. De jobs moeten niet door Brusselaars uitgeoefend worden, Brussel moet gewoon de belastingen op die economische activiteit heffen.
wat heeft dat nu te maken met protectionisme? die mensen zijn welkom om in brussel te komen wonen
en het lijkt me vanzelfsprekend dat een land eerst zijn eigen arbeidersmarkt gaan aanboren vooraleer men buitenlanders rekruteert
als men dan nog een schaarste heeft in bepaalde sectoren, kiest men voor buitenlanders

protectionism: The government's placing of duties or quotas on imports to protect of domestic industries from global competition.

Het lijkt me nogal duidelijk dat als je arbeid enkel van bepaalde regios (de uwe) toelaat, dat je protectionistisch bezig bent met die commodity. Of het nu graan, autos, of arbeid is, maakt niets uit.
Oud 11 juni 2004, 17:52   #153
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

De hele thread draait rond een hypothese van splitsing, of ik voor of tegen ben, maakt niet uit.
Oud 11 juni 2004, 17:55   #154
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Bij mijn weten betaald men steeds belasting, daar waar men woont, zelfs al werkt men in een andere staat.
Dat is niet juist in het geval van permanente tewerkstelling in een andere staat, verder hangt het ervan af waar je woont en waar je werkt.
Oud 11 juni 2004, 18:04   #155
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
correctie
GE heeft een grotere markkapitalisatie. Ik praat over omzet. Kapitalizatie heeft meestal een lag, en is ook meer aan speculatie onderworpen. Toch gebruiken sommigen nog steeds kapitalizatie als maatstaf. Er zijn over wat te gebruiken boeken bijeen geschreven, dus laten we er niet op in gaan, het is niet van belang voor de discussie.
Oud 11 juni 2004, 18:08   #156
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

protectionism: The government's placing of duties or quotas on imports to protect of domestic industries from global competition.

Het lijkt me nogal duidelijk dat als je arbeid enkel van bepaalde regios (de uwe) toelaat, dat je protectionistisch bezig bent met die commodity. Of het nu graan, autos, of arbeid is, maakt niets uit.
dat klinkt als een amerikaanse definitie van het pre-"steel tariffs" tijdperk

en arbeid als commodity? karl marx draait zich om in zijn graf

ik begrijp je standpunt, maar ik ga niet akkoord omwille van wat ik eerder schreef: de brusselaars laten werken is gewoon efficienter (toegegeven, er is een overlap tussen protectionisme en efficientie - zelfs dubya heeft die weten uit te buiten in de staaloorlog)

als de britten beter geschikt zijn om de franse jobs in te vullen, dan doen de fransen toch ook niet aan protectionisme om de voorkeur te geven aan franse werknemers?
Oud 11 juni 2004, 18:12   #157
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
correctie
GE heeft een grotere markkapitalisatie. Ik praat over omzet. Kapitalizatie heeft meestal een lag, en is ook meer aan speculatie onderworpen. Toch gebruiken sommigen nog steeds kapitalizatie als maatstaf. Er zijn over wat te gebruiken boeken bijeen geschreven, dus laten we er niet op in gaan, het is niet van belang voor de discussie.
misschien niet maar dit interesseert me wel
hoe motiveer je de keuze voor omzet als "ik ben de grootste"-criterium?

wat met hedge funds bv? die hebben een "omzet" van miljarden per dag
Oud 11 juni 2004, 19:30   #158
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een definitie die ge in elk handboek economie zult terugvinden. Het feit dat de VS m.b.t. zijn staalindustrie protectionistisch is, verandert daar niets aan.

Citaat:
Waarom? Ondanks hij voornamelijk het Britse industrialisatieproces heeft bestudeerd, beschouwde zelfs Marx arbeid als eens koopwaar.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 19:40   #159
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Dat is een definitie die ge in elk handboek economie zult terugvinden. Het feit dat de VS m.b.t. zijn staalindustrie protectionistisch is, verandert daar niets aan.
dat betwist ik ook niet
vandaar de

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Waarom? Ondanks hij voornamelijk het Britse industrialisatieproces heeft bestudeerd, beschouwde zelfs Marx arbeid als eens koopwaar.
opnieuw: dit was een kwinkslag
Oud 11 juni 2004, 21:46   #160
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

De moslims zorgen nu al voor de helft of meer van alle geboorten in het Brussels Gewest. Moeten ze dan daarbovenop ook nog eens extra "beschermd" worden?
bron?
Het NIS. Het heeft hier in een jaarbrief al eens eerder op dit fenomeen gewezen. Het Brussels Gewest kent onderaan zijn "bevolkingspyramide" een situatie zoals die enkel voorkomt in derdewereld landen: Een basis die steeds breder wordt naar onderen toe. In tegenstelling tot de andere gewesten, waar die basis van de "bevolkings-paddestoel" smaller is dan die van de lagen erboven (midden en oudere leeftijdsgroepen).

Lees deze publicatie maar eens aandachtig:

http://www.statbel.fgov.be/pub/d2/p231y2000-2050_nl.pdf

Bekijk eens de cijfers voor Brussel op pg. 88 en vergelijk deze met die van België (pg 87), Vlaanderen, (pg 89) en Wallonië (pg 90).

Vergelijk de samenstelling van de bevolking voor wat betreft de categoriën 0-4, 5-9, 10-14, 15-19 jaar. Brussel vertoont daar de structuur zoals die van een derdewereld land (hetgeen perfect overeenkomt met het gevoel dat je krijgt als je vanuit het centrum het kanaal oversteekt en Molenbeek binnentrekt), terwijl de rest van het land (Vlaanderen, Wallonië) een bevolkingsstructuur van een ontwikkeld land heeft.

Bekijk ook maar eens de grafieken van de bevolkingspyramide van Brussel en de bevolkingspaddestoelen van Vlaanderen en Wallonië op pg 162 en verder.

Als je dan bedenkt dat de jongeren van nu de volwassenen van later zijn... dan hoef je geen groot genie te zijn om te besluiten dat over zowat één generatie de hoofdstad van Europa een overwegend islamitisch gewest zal zijn.

Volgens de projectie van het NIS zal de Brusselse bevolking ook toenemen met ongeveer 110.000 mensen in de komende 50 jaar : van minder dan 1.000.000 nu tot meer dan 1.100.000 in 2050 (pg 190-199).
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be