Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel schulden heb je
nul 38 66,67%
verwaarloosbaar 1 1,75%
>1000€ 1 1,75%
>2500€ 0 0%
>5000€ 0 0%
>10000€ 6 10,53%
>50000€ 2 3,51%
>100000€ 9 15,79%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2011, 13:15   #141
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De grote schulden in deze draad kloppen dan ook niet, er moet een verrekening gemaakt worden leningschuld versus waarde
'Schulden hebben' op zich is geen probleem, wel of men op termijn in staat is deze schulden terug te betalen. Kredietverstrekkers hebben hierin een enorme morele verantwoordelijkheid. Aan werklozen of mensen met een laag inkomen krediet verstrekken tegen riante interestvoeten, wetende dat zij dit bedrag onmogelijk kunnen terugbetalen, zou ten stelligste verboden moeten worden !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 13:19   #142
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
'Schulden hebben' op zich is geen probleem, wel of men op termijn in staat is deze schulden terug te betalen. Kredietverstrekkers hebben hierin een enorme morele verantwoordelijkheid. Aan werklozen of mensen met een laag inkomen krediet verstrekken tegen riante interestvoeten, wetende dat zij dit bedrag onmogelijk kunnen terugbetalen, zou ten stelligste verboden moeten worden !
Als het pand meer waard is dan de schuld dan is er voor niemand een probleem

Er zijn ook mensen, met hetzelfde inkomen, die niks sparen en anderen die een behoorlijk spaarvermogen hebben.

Daar kan ook wel eens rekening mee gehouden.

Lage inkomens en werklozen moeten om zelfstandig te kunnen worden, speciale kredieten krijgen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 augustus 2011 om 13:21.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 13:50   #143
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een hypotheeklening zie ik niet als schuld,het is inderdaad een investering, zelfs eerder een vorm van sparen. Want eens die lening is afbetaald, heb je een serieus bedrag in handen, zij het onder de vorm van vastgoed. Ik beschouw dit dus niet als schulden.
Meestal is dat inderdaad een vorm van sparen. Meestal. Tenzij een vastgoed-crash de pret komt bederven. US, Ierland, Spanje, ...?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 14:43   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Het gaat allemaal over rendement en wat doe je ermee

schulden om te gokken ?
schulden om interesten af te betalen ? goed of niet
schulden om ocmw te steunen ? goed of niet
schulden om nieuwe wegenplan uit te bouwen ?
schulden om energieplan uit te werken ?

een telefoonabonnement voor iemand met loonbeslag die belspelletje speelt is schulden om te gokken

griekenland die moet bijlenen om de interesten op zijn lening te betalen is zever, dat is een overval op klaarlichte dag

ocmw die steuntrekkers steunt die bvb geld gebruiken voor roken, drinken, en TV's en GSM's te kopen is non done

schulden om nieuwe wegen aan te leggen, dat kun je altijd doen, groene gaan wel niet akkoord zijn maar kom, investeren in de economie kan altijd

schulden om energieplan uit te bouwen kan ook altijd volgens mij dus ook geen probleem

dus sowieso moet de begroting van Belgie nooit verder ontsporen dan bvb 80% lonen 15% investeringen en 5% interesten.
Vanaf die lonen plus interesten groter worden dan 100% van de inkomsten van de overheid, moet ze zeker saneren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 augustus 2011 om 14:44.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 14:46   #145
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Meestal is dat inderdaad een vorm van sparen. Meestal. Tenzij een vastgoed-crash de pret komt bederven. US, Ierland, Spanje, ...?
Dit is in ons land de eerstvolgende jaren en zelfs decennia niet aan de orde. Onze huizenprijzen zijn van belange na niet zo fel gestegen als in onze buurlanden, dus een mogelijke zeepbel is al een pak bescheidener. In België zien we een geleidelijke uitbreiding van de verkavelingen en van een gestage opgang van nieuwbouwhuizen, zeker geen bouwgekte zoals aan de Spaanse costa's vijf tot tien jaar geleden het geval was of een record aantal nieuwbouwflats zoals in Ierland. De Belg is op dat gebied vele standvastiger en 'nuchterder'. Bovendien zijn wij geboren met een baksteen in onze maag, een stevig huis bezitten/bouwen wordt hier gezien als een 'noodzaak', niet als een manier van speculatie. Komt daar nog eens bij dat onze woningen zeer duurzaam zijn (baksteen), dit in tegenstelling tot de houten structuren in pakweg de USA die er wel als mooie villa's uitzien, maar bij het eerste windstootje als hutjes in elkaar vallen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 15:48   #146
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Edoch krijg je die korf nog steeds vol. Gewoon een kwestie van de juiste dingen te kiezen.
Het is niet de bedoeling die korf vol te krijgen, het is de bedoeling die maximaal te laten renderen en een aftrek in de marginale aanslagvoet (kan 50% zijn) is nog altijd hoger dan 30-40%. Bovendien is die korf voor LTS beperkt tot €2120, waar de eerste tien jaar een woonbonus tot €2830 kan gevuld worden, soms zelfs €2900 (mits drie kinderen in jaar van lening). Met 7% gemeentebelastingen recupereer je met de woonbonus maximaal €1551 per jaar, met LTS €907. Ik weet niet, maar een extraatje van €644 sla ik niet af, zeker niet omdat het langetermijnsparen op uw 60e nog eens belast wordt met 10%. Al is LTS beter dan niets natuurlijk.

Citaat:
't Zijn fabeltjes dat alle vastgoed 40% in waarde stijgt op 7 jaar tijd. Wie daarin gelooft, gelooft waarschijnlijk ook nog in sinterklaas.
Dat zijn niet mijn cijfers. 2 3

Citaat:
Je hoort me nergens ontkennen dat het een goede zaak is een eigen eigendom te hebben. Hetgeen ik zeg is wel ietwat meer genuanceerd dan dat.
Huren is niet per definitie slechter dan kopen, het hangt maar af van je eigen plannen en wensen.
Daar ga ik graag mee akkoord. Wanneer je na een korte tijd je huis weer verkoopt, zal je ongetwijfeld voor grote kosten staan, ondanks de meeneembaarheid van de registratierechten (bv door verlies van je klein beschrijf, het BTW stelsel ipv registratierechten wanneer je bouwt,...). Maar iemand die lange tijd ergens vast woont en een stabiele relatie heeft, kan imho niets misdoen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 15:58   #147
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een hypotheeklening zie ik niet als schuld,het is inderdaad een investering, zelfs eerder een vorm van sparen. Want eens die lening is afbetaald, heb je een serieus bedrag in handen, zij het onder de vorm van vastgoed. Ik beschouw dit dus niet als schulden. Bovendien heb je als werkende mens een enorm belastingvoordeel met een hypotheeklening, kan je de eerste tien jaar van je aflossing meer dan 2.500 euro per jaar recupereren.
Als het zo zit (investeringen afgetrokken), heb ik quasi geen schulden. Enkel een groene lening van €6000. Ik kon de ketel wel zo betalen, maar een rekensommetje leerde me dat ik beter een groene lening afsloot �* 2,25% (en waarvan ik de intresten nog eens aftrek ook). In feite is dat ook investeren

Citaat:
Ik vind het steeds zeer triestig verhalen te horen van mensen die met hun hele leven huur te betalen in feite hun woning al twee of drie keren hadden kunnen kopen.
Ik begrijp dat wel. Sommige mensen zijn zo arm dat ze enkel kunnen huren. Als je alles samen telt kom je wel aan dat huis, maar dat moet niet in een heel leven, maar op een kortere tijd van 15-30 afbetaald worden en die middellange geldaccumulatie kunnen ze niet doen.

Minder medelijden heb ik met types als Ivo "nonkel Jef" Pauwels, die vroeger een rijkelijk leven had (was het geen €7500 netto per maand?), maar altijd gehuurd heeft hoewel hij dat perfect aankon, een woning kopen. Toen kwam het pensioen en als van dat schamel pensioen nog huur moet betaald worden in plaats van alles op te kunnen gebruiken om te leven, dan weet je dat Ivo zijn levensstandaard niet meer kon handhaven.

De krekel en de mier...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 16:12   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Als het zo zit (investeringen afgetrokken), heb ik quasi geen schulden. Enkel een groene lening van €6000. Ik kon de ketel wel zo betalen, maar een rekensommetje leerde me dat ik beter een groene lening afsloot �* 2,25% (en waarvan ik de intresten nog eens aftrek ook). In feite is dat ook investeren

Ik begrijp dat wel. Sommige mensen zijn zo arm dat ze enkel kunnen huren. Als je alles samen telt kom je wel aan dat huis, maar dat moet niet in een heel leven, maar op een kortere tijd van 15-30 afbetaald worden en die middellange geldaccumulatie kunnen ze niet doen.

Minder medelijden heb ik met types als Ivo "nonkel Jef" Pauwels, die vroeger een rijkelijk leven had (was het geen €7500 netto per maand?), maar altijd gehuurd heeft hoewel hij dat perfect aankon, een woning kopen. Toen kwam het pensioen en als van dat schamel pensioen nog huur moet betaald worden in plaats van alles op te kunnen gebruiken om te leven, dan weet je dat Ivo zijn levensstandaard niet meer kon handhaven.

De krekel en de mier...
hangt er ook vanaf

investeren in vastgoed om bvb appartementen te kopen met gouden kranen en granieten vloeren is investeren in pure luxe, waar back to basics gewoon 50% goedkoper is, dan kom je snel uit op een soufflé

als je plots de normeringen verandert van de huizen en zegt dat ze allemaal passiefstandaard moeten krijgen, maak je ze ook allemaal heel snel minder waard; Of gewoon doordat de 'verwarmingskosten stijgen, dat iedereen zoekt naar een huis die zuiniger stookt;..

het hoeft zelfs niet altijd de overheid zijn schuld zijn, en ook niet de schuld van de bank of de interestvoet, het kan gewoonweg ook de schuld zijn van de energieprijzen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be