Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 augustus 2011, 10:25   #141
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarkozy Bekijk bericht
Dromen is nog niet verboden.
Inderdaad. Droom dus maar door tot de schok van de werkelijkheid je wakker maakt.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 augustus 2011, 10:28   #142
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Eddy, heel veel mensen die op NVA hebben gestemd zijn niet per se voor de splitsing van België. Als het uiteindelijk op nieuwe verkiezingen aankomt, dan denk ik dat vooral de andere partijen dat splitsingsverhaal gaan proberen aan te kaarten. Met de uitdrukkelijke bedoeling om de mensen bang te maken. Mensen hebben nl bang voor het onbekende. De klassieke partijen dus die niet willen splitsen versus NVA en VB die wel willen splitsen. Ik denk dat de bevolking daar helemaal niet klaar voor is en dat de NVA niet in dat verhaal moet meegaan en moet blijven volhouden in het confederaal model. Uiteindelijk als veel bevoegdheden overgeheveld worden naar de deeltstaten en er een duidelijk traject is waarbij de financiele transferts afgebouwd worden dan ben ik al heel tevreden. Mijn houding is wat gematigder dan de uwe: samen als het kan, splitsen als het moet.
Ik ben het ook niet met u eens dat verkeer naar de gewesten zou moeten gaan. Toegegeven vlaanderen is meer verstedelijkt. En de opbrengst van flitspalen moet gaan naar de plaats waar er geflitst wordt, al vind ik het op zich niet logisch dat er minder geflitst wordt in Wallonië. Maar als je kijkt naar die toestanden met die geluidsnormen, dan heb je 4 partijen die rond de tafel moeten zitten : Brussel, Wallonië, Vlaanderen en het federale niveau. Je weet wat daar de uitkomst van is. DHL is naar Leipzig. Ik wil in het midden laten of dit uiteindelijk een goed resultaat is in het algemeen belang, maar het resultaat is er in alle geval gekomen omdat ze met zijn allen over de vloer lagen te rollen. Trouwens in zo'n discussies trekken Wallonië en Brussel blijkbaar altijd aan dezelfde kant van het koord. Vandaar dat Brussel voor mij enkel een stad zou mogen zijn en verder zijn smoel moet houden. We zitten verdorie bijna in een feodaal systeem, zeker als die kerel van deze week zijn 4 gewesten zou mogen doorvoeren op een zakdoek als België
Ik moet toch niet steeds mijn volledig standpunt herhalen, niet?

In 2014 moet Bart de CONfederatie presenteren.

Voila franke fonen, hier tekenen

NON

Voila (ziehier) onze onafhankelijkheidsverklaring dan. Tekenen hoeft niet, dat deden wij reeds. Bonne chance!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 1 augustus 2011, 10:33   #143
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Een plan? Wel, bij de volgende Vlaamse verkiezingen organiseren we een referendum. Is dat positief -> onderhandelen over splitsing. Is dat negatief -> regering vormen. Bij de volgende Vlaamse verkiezingen hetzelfde.
Ja, dat heb ik wel begrepen...

Maar wat behelst die onafhankelijkheid?... Wat met bv met Brussel?

Kan het zijn dat de N-VA nog geen plan heeft?
Of dat men het niet mag weten?
freelancer is offline  
Oud 1 augustus 2011, 11:09   #144
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ja, dat heb ik wel begrepen...

Maar wat behelst die onafhankelijkheid?... Wat met bv met Brussel?

Kan het zijn dat de N-VA nog geen plan heeft?
Of dat men het niet mag weten?
Van N-VA, dat weet ik niet.

Mijn idee: Je organiseert een referendum in alle gewesten over de toekomst. Als in geen enkel gewest een meerderheid voor opsplitsing is, dan blijft de huidige situatie (dat wil niet zeggen dat er geen hervormingen moeten komen!). Als er bvb. enkel in het Vlaams Gewest een meerderheid zou zijn, dan organiseer je een nieuw referendum in het Vlaams Gewest en het Brussels Gewest.
Vlaams Gewest: 1) Wil je Brussel bij Vlaanderen? en 2) Als Brussel niet bij Vlaanderen gaat, wens je dan nog onafhankelijkheid?
Brussels Gewest: 1) Wil je Brussel bij Vlaanderen? en 2) Als Brussel niet bij Vlaanderen gaat, wil je dan a) zelfstandig zijn of b) bij Wallonië gaan?
Enkel indien in beide gewesten de eerste vraag een meerderheid ja-stemmers heeft, komt Brussel bij Vlaanderen.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 1 augustus 2011, 11:23   #145
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

NON

Voila (ziehier) onze onafhankelijkheidsverklaring dan. Tekenen hoeft niet, dat deden wij reeds. Bonne chance!
Dat is uw standpunt, maar is dat ook Bart zijn standpunt?
Another Jack is offline  
Oud 1 augustus 2011, 11:33   #146
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn idee: Je organiseert een referendum in alle gewesten over de toekomst. Als in geen enkel gewest een meerderheid voor opsplitsing is, dan blijft de huidige situatie (dat wil niet zeggen dat er geen hervormingen moeten komen!). Als er bvb. enkel in het Vlaams Gewest een meerderheid zou zijn, dan organiseer je een nieuw referendum in het Vlaams Gewest en het Brussels Gewest.
Vlaams Gewest: 1) Wil je Brussel bij Vlaanderen? en 2) Als Brussel niet bij Vlaanderen gaat, wens je dan nog onafhankelijkheid?
Brussels Gewest: 1) Wil je Brussel bij Vlaanderen? en 2) Als Brussel niet bij Vlaanderen gaat, wil je dan a) zelfstandig zijn of b) bij Wallonië gaan?
Enkel indien in beide gewesten de eerste vraag een meerderheid ja-stemmers heeft, komt Brussel bij Vlaanderen.
Waarom een referendum in elk gewest en niet een referendum in elke gemeenschap ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 1 augustus 2011, 11:36   #147
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waarom een referendum in elk gewest en niet een referendum in elke gemeenschap ?
Omdat de gemeenschappen geen territoriale indeling zijn. Niet iedere gemeenschap heeft zijn exclusief territorium.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 1 augustus 2011, 14:57   #148
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarkozy Bekijk bericht
Dromen is nog niet verboden.
Wat niet ooit gedroomd is geweest zal nooit gerealiseerd worden.
fonne is offline  
Oud 1 augustus 2011, 15:05   #149
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

NON

Juist. BDW: 'We gaan nog een keer proberen maar als die mensen echt bewijzen dat er met hen niet meer samen te leven valt, dan zullen wij onze conclusies moeten trekken...'
Oud 1 augustus 2011, 15:06   #150
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Voor de duizendste keer - er komt geen referendum.
Oud 1 augustus 2011, 15:08   #151
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Er komt geen referendum - de splitsing zal langs het Vlaams Parlement gebeuren.
Oud 1 augustus 2011, 15:13   #152
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eddy, heel veel mensen die op NVA hebben gestemd zijn niet per se voor de splitsing van België. Als het uiteindelijk op nieuwe verkiezingen aankomt, dan denk ik dat vooral de andere partijen dat splitsingsverhaal gaan proberen aan te kaarten. Met de uitdrukkelijke bedoeling om de mensen bang te maken. Mensen hebben nl bang voor het onbekende. De klassieke partijen dus die niet willen splitsen versus NVA en VB die wel willen splitsen. Ik denk dat de bevolking daar helemaal niet klaar voor is en dat de NVA niet in dat verhaal moet meegaan en moet blijven volhouden in het confederaal model.
Ik denk dat je je vergist. Niet dat de meerderheid van de bevolking een splitsing persé wil, maar de overgrote meerderheid heeft er zich in wezen bij neergelegd dat er geen andere oplossing meer is (35% voorstander, 40% neutraal). De klassieke Belgische partijen gelooft geen kat meer, die kunnen hun Belgische bangmakerij proberen verder te zetten natuurlijk. Maar na al de vorige bangmakerijen �* la Eyskens en Tobback denk ik niet dat de mensen er nog van gaan wakker liggen. Als je erin slaagt om eerst zogezegd onder druk van de financiële markten een formatie op te starten, en die dan drie weken uitstelt om vakantie te nemen, hoe geloofwaardig ben je dan nog? N-VA moet splitsing als reële mogelijkheid naar voor schuiven, voor het geval een confederatie niet lukt.
Citaat:
Uiteindelijk als veel bevoegdheden overgeheveld worden naar de deeltstaten en er een duidelijk traject is waarbij de financiele transferts afgebouwd worden dan ben ik al heel tevreden. Mijn houding is wat gematigder dan de uwe: samen als het kan, splitsen als het moet.
De financiële transfers worden niet afgebouwd! Integendeel ze zullen met minstens één miljard Euro stijgen als Di Rupo zijn zin krijgt. Maar geen enkele Franstalige zal er ook maar één Eurocent armer op worden. De Vlaming daarentegen... Het grote probleem van België is dat Vlaanderen, ondanks zijn demografisch overwicht, in de praktijk niets te zeggen heeft in België. Er is altijd wel een manier waarop de Franstaligen iets dat niet voor hen voordelig is kunnen tegenhouden, het belang van België als geheel is daarbij altijd ondergeschikt aan Wallonië of Brussel.
Citaat:
Ik ben het ook niet met u eens dat verkeer naar de gewesten zou moeten gaan. Toegegeven vlaanderen is meer verstedelijkt. En de opbrengst van flitspalen moet gaan naar de plaats waar er geflitst wordt, al vind ik het op zich niet logisch dat er minder geflitst wordt in Wallonië. Maar als je kijkt naar die toestanden met die geluidsnormen, dan heb je 4 partijen die rond de tafel moeten zitten : Brussel, Wallonië, Vlaanderen en het federale niveau. Je weet wat daar de uitkomst van is. DHL is naar Leipzig. Ik wil in het midden laten of dit uiteindelijk een goed resultaat is in het algemeen belang, maar het resultaat is er in alle geval gekomen omdat ze met zijn allen over de vloer lagen te rollen. Trouwens in zo'n discussies trekken Wallonië en Brussel blijkbaar altijd aan dezelfde kant van het koord. Vandaar dat Brussel voor mij enkel een stad zou mogen zijn en verder zijn smoel moet houden. We zitten verdorie bijna in een feodaal systeem, zeker als die kerel van deze week zijn 4 gewesten zou mogen doorvoeren op een zakdoek als België
Brussel is van hoofdstad van België inderdaad geëvolueerd tot de splijtzwam van België. Tijd dat Brussel onder voogdij wordt gesteld van de Vlaamse en Franse Gemeenschap.
fonne is offline  
Oud 1 augustus 2011, 15:33   #153
stuyckp
Banneling

Standaard

In de nota van Di Rupo worden de transferts inderdaad niet afgebouwd en krijgt Brussel extra geld via nog maar eens een grendel. maw het komt in de grondwet terecht en ze krijgen het dus jaar na jaar zonder dat enige vorm van protest mogelijk is, noch dat er bewijs van de deugdelijkheid daarvoor geleverd moet worden. Ik kan zelf van die nota absoluut niets goeds maken. De nota is links. Veel commentaar van BDW is gewoon terecht. De weinige zaken die wel goed zaten heeft hij ook toegegeven.

In de nota van BDW was wel een duidelijke afbouw te vinden. Het spreekt voor zich dat ik de nota van BDW als basis veel beter vond. Niet dat ik tegen solidariteit ben, als dat zo zou zijn dan zou ik gewoon zeggen afschaffen.

Over de zaken waar ik niet mee akkoord was, (notionele intrest, beperken van werkloosheid in de tijd) heb ik een email naar nva zelf gestuurd en ik heb net vanmiddag een antwoord gekregen. Netjes.
stuyckp is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:20   #154
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Er komt geen referendum - de splitsing zal langs het Vlaams Parlement gebeuren.
Wat kun je nu tegen een referendum hebben? Is dat niet de basis van de democratie?

Nebur is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:44   #155
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat kun je nu tegen een referendum hebben? Is dat niet de basis van de democratie?
Het doel is een onafhankelijk Vlaanderen, democratie kan voor de meeste Vlaamsnationalisten de pot op.
Another Jack is offline  
Oud 1 augustus 2011, 16:46   #156
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het doel is een onafhankelijk Vlaanderen, democratie kan voor de meeste Vlaamsnationalisten de pot op.
Amai zeg, het doet me wat aan de jaren dertig denken...
Oud 1 augustus 2011, 16:48   #157
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Amai zeg, het doet me wat aan de jaren dertig denken...
Toen hadden ze op het verkeerde paard gewed.
Benieuwd hoe het dit nijlpaard zal vergaan...
Another Jack is offline  
Oud 1 augustus 2011, 17:00   #158
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Democratie kan de pot op voor alle Franstalige Belgicisten. Democratie kan de pot op voor de meeste Franstaligen.

Voor de duidelijkheid: ik keer me tégen een ondemocratisch Vlaanderen. Dat wens ik niet. De basis voor dat democratische Vlaanderen dat ik wel wil, is dat dat Vlaanderen er op de meest democratische manier is gekomen, namelijk via een referendum.

Laatst gewijzigd door Nebur : 1 augustus 2011 om 17:01.
Nebur is offline  
Oud 1 augustus 2011, 17:00   #159
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen hadden ze op het verkeerde paard gewed.
Benieuwd hoe het dit nijlpaard zal vergaan...
Ja, we zien wel. Ondertussen kunnen we verder over democratie praten. Hetgene waar de Vlaams-Nationalisten - volgens u dan, niets van moeten hebben.

De zelfbeschikking die ze willen, is dat dan geen democratisch recht?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 1 augustus 2011 om 17:01.
Xenophon is offline  
Oud 1 augustus 2011, 17:03   #160
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, we zien wel. Ondertussen kunnen we verder over democratie praten. Hetgene waar de Vlaams-Nationalisten - volgens u dan, niets van moeten hebben.

De zelfbeschikking die ze willen, is dat dan geen democratisch recht?
Natuurlijk is dat een democratisch recht.
Alleen moeten ze zien een meerderheid te krijgen in het Vlaams parlement.
Ten vroegste 2014.
Another Jack is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be