Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 september 2011, 18:53   #141
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Volgens mij heeft die zogezegde SMS-taal weinig effect. Ik betwijfel sterk of mensen vandaag slechter hun taal beheersen dan vroeger. Mensen maken gebruik van verschillende registers in eenzelfde taal, en dat is op zich geen probleem. Het wordt slechts problematisch wanneer men niet beseft wanneer een bepaald register niet gepast is.
Je hoort toch regelmatig dat sollicitanten vaak nauwelijks een deftige brief kunnen opstellen.
Oud 1 september 2011, 18:56   #142
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Je hoort toch regelmatig dat sollicitanten vaak nauwelijks een deftige brief kunnen opstellen.
En denk je écht dat dat vroeger anders was? Eerlijk.

Ik denk dat oudere mensen gewoon graag denken dat de jeugd stompzinnig is geworden. Dat is een fenomeen van alle tijden.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 1 september 2011, 19:16   #143
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar de rest blijft steken bij verkavelingsvlaams. Op zich is dat al een vooruitgang, maar het probleem is dat dit tussentaaltje met zijn Brabants tintje 'standaard' aan het worden is.
Zeer kenmerkend daarvoor zijn de lang uitgesproken klinkers, bv. 'ie' ipv 'i'. Als iemand die uit 'de Vlaanders' afkomstig is, vind ik zoiets eigenlijk bijzonder lelijk, moet ik bekennen.
SDG is offline  
Oud 1 september 2011, 19:26   #144
Vlaanderen Boven

Standaard

Dat heb ik mijn ouders ook al vaak horen zeggen (beide oorspronkelijk van West-Vlaanderen). Probleem is dat ze (we, eigenlijk) vaak simpelweg ook niet willen erkennen dat er iets particulier is aan hun uitspraak.
Oud 1 september 2011, 19:32   #145
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heb ik mijn ouders ook al vaak horen zeggen (beide oorspronkelijk van West-Vlaanderen). Probleem is dat ze (we, eigenlijk) vaak simpelweg ook niet willen erkennen dat er iets particulier is aan hun uitspraak.
Ik ga er eigenlijk niet echt een punt van maken, tenzij mensen met zo'n Brabants accent ineens beginnen argumenteren dat Nederlanders een 'andere taal' spreken dan Vlamingen. In dat geval gebruik ik hun eigen accent om hen een spiegel voor te houden en zeg ik hen dat zij dan eigenlijk ook een andere taal spreken dan ikzelf, want hun accent is in West- en Oost-Vlaanderen iets wat volkomen vreemd is aan de streek.
SDG is offline  
Oud 1 september 2011, 19:59   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf Frans een stomme taal vinden, ook al spreek en schrijf ik het redelijk goed, en dat heeft niets te maken met het al dan niet Romaans zijn.
Neem nu die uitgangen.
Als je Spaans leert, heb je ook andere uitgangen voor de verschillende personen (hablo, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan), maar daar héb je ten minste iets aan.
Je kunt namelijk zeggen : hablo, en dan weet iedereen dat je "ik spreek" bedoelt.
In het Frans daarentegen heb je voor elke persoon een uitgang, maar je hoort het verschil niet tussen je parle, of tu parles.
Je moet dus energie steken in het leren van uitgangen die je niet eens hoort, en omdat je ze niet hoort, moet je er dan toch nog altijd de persoon gaan bijzetten.
Wat een stomme taal.
U formuleert het vrij brusk, maar ik kan er voor een stuk wel inkomen. Ik ken de Franse taal behoorlijk goed, lees nogal wat in die taal, maar toch verkies ik het Italiaans ruim boven het Frans. Ik heb na mijn studies op vrijwillige basis het Italiaans geleerd en dat is mij aardig gelukt. Dat het Italiaans heel wat bekoorlijker is dan het Frans valt mij vooral erg op bij operavoorstellingen. Het Frans heeft heel veel "è" en "é"-klanken en dat gaat op den duur eentonig klinken. Het Italiaans heeft daarentegen meer klinkervariatie dan het Frans en bovendien ook kortere woorden, wat de muzikaliteit van de taal sterk doet toenemen.

Anderzijds moet ik bekennen dat ik nog wat zou moeten bijwerken voor het Duits. Lezen en begrijpen vormt over het algemeen geen probleem. Ik heb bij het spreken en schrijven evenwel een irriterende onzekerheid inzake de verbuiging van de substantieven en de adjectieven.

Laatst gewijzigd door quercus : 1 september 2011 om 20:01.
quercus is offline  
Oud 1 september 2011, 20:27   #147
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We doen dus door met Spaans, en laten Frans vallen als een baksteen, ten minste het schoolse gedeelte.
Iedereen kiest zijn eigen manier om een daad van verzet te plegen.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 20:29   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstaligen nemen er de sketches van "le prof de néerlandais" van "Sois belge et tais-toi" zelfs serieus.
Ook gemerkt op het werk dat Franstaligen alles wat ook maar enigszins anders is in het Nederlands "dom" of "onlogisch" vinden.
Dan komen ze af met "lunettes" is toch veel logischer dan "bril" (2 glazen).
En dan bicyclette (2 wielen), toch "veel logischer" dan het enkelvoudige fiets.
Maar dat er ook "vélo" bestaat, dat is dan weer geen probleem natuurlijk.
En dat je niet "4wielen" tegen een auto zegt, is ook geen probleem.
En dat "2 wielen" toch echt wel een debiele beschrijving van een fiets is komt ook niet bij hen op.
Alsof je niet nog een pak andere voertuigen hebt met 2 wielen.

Of ze komen af met het zeer onlogische "tweeëndertig" ipv. "trente-deux".
"Alleen in het Vlaams", want zo zijn ze gedesinformeerd.
"En in het Duits is het net zo", zeg ik er dan op.
En dan zie je dat ze zich wat ongemakkelijk voelen.
Ze willen toch zo graaag geloven dat enkel het Nederlands zo "onlogisch" in elkaar steekt.
In het NL tellen we wellicht nog zoals we het in het arabisch geleerd hebben: van rechts naar links.
Het FR en EN heeft de getallen aangepast aan onze manier van lezen: rechts-links???
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 20:30   #149
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De SMS taal is schadelijk voor elke taal.
Kijk maar eens op Spaanse of Franse fora, ook daar lees je van die SMS taal.
En vermits Frans onnodig gecompliceerd in elkaar steekt, heeft het veel meer kans om ten prooi te vallen aan gemakzucht.
de letter K is nu zeer populair om qu te vervangen.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 20:32   #150
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met bovenstaande voorbeelden van franstalig gemekker kan men met '1' woord komaf maken: quatre-vingt-dix-huit.

Dat is dus vier-twintig-tien-acht. Zeer efficiënt.

Edit: hoewel de franstalige Belgen op dat vlak slimmer zijn, met hun nonante. Waarschijnlijk de weldadige invloed van les flamands.
de "weldadige" invloed van de Vlamingen zou zich dan ook tot in Zwitserland uitstrekken.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 20:36   #151
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De kinderen van Bruxelles francophone leerden ook in de tijd van vóór de radio al niet zo heel graag Nederlands.

Waar komt die afkeer toch vandaan?
Het lijkt me dat we in gezamenlijkheid kunnen vaststellen dat de 'Vlaamse' beleidsmakers nooit van de Nederlandse taal hebben gehouden (uitzonderingen daargelaten).
In het media tijdperk van radio en tv kunnen we dat duidelijk zien, maar je hebt volkomen gelijk dat de status die deze taal bij het eigenvolk en haar leiders had vrij laag was.
Het principe blijft hier gelijk: Als je niet van jezelf houdt, gaat een ander dat ook niet doen.
En dat is precies wat we al meer dan 100 jaar zien.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 1 september 2011, 20:41   #152
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In het NL tellen we wellicht nog zoals we het in het arabisch geleerd hebben: van rechts naar links.
Het FR en EN heeft de getallen aangepast aan onze manier van lezen: rechts-links???
Eventjes ter verduidelijking, we spreken wel van Arabische cijfers, maar die kennis hebben de Arabieren wel in India gehaald...
Oud 1 september 2011, 20:43   #153
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Daar lijkt het op. Waarom gebeurt er niet iets gelijkaardigs in de Vlaamse media ten aanzien van Di Rupo of zo?
Jammer dat je het niet begrepen hebt.

De voortdurende demoniseringscampagne van de Franstaligen richt zich tegen de Vlaam en haar taal (le flamand) , maar de boodschap is voor de 800.000 migranten van BHV.

Vlaamse media hebben ook een demoniserend kantje trouwens, en die richt zich tegen 'Brussel' en 'jongeren'.

Héél slim inderdaad. Vlaanderen doet weinig anders dan de migranten van BHV van zich afstoten. Dat lukt prima.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wallonie heeft een anti-Vlaamse pers.
Vlaanderen ook.

Vlaanderen heeft een anti-Brussel pers.
Kennelijk willen ze van hun hoofdstad af.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 september 2011 om 20:45.
Oud 1 september 2011, 20:43   #154
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
de "weldadige" invloed van de Vlamingen zou zich dan ook tot in Zwitserland uitstrekken.
En dan durven ze nog te zeggen dat Vlaanderen niets betekent.
Oud 1 september 2011, 20:49   #155
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Trouwens, ik vind niet dat een gemeenschap, een staat, of wat dan ook welke taalgebruiken dan ook dient op te leggen aan gelijk wie. Ik wil helemaal de franstaligen niet dwingen om nederlands te leren omdat ze in Vlaanderen zouden wonen.
Mensen die op Nederlandstalig gebied komen wonen moeten VERLEID worden om Nederlandstalig te worden.

Dat doe je door je zo mooi mogelijk te maken.

Ik denk niet dat ik nog moet uitleggen hoe lelijk het beeld van de Nederlandse taal is zoals dat gepresenteerd wordt (als het al wordt gepresenteerd) door de Vlaamse instellingen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 september 2011 om 21:00.
Oud 1 september 2011, 20:53   #156
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Frans is nog steeds een mooie en nuttige taal voor ons, Vlamingen.

De huisvlaming

Wil hier iemand jou verbieden om Frans te leren dan?
Oud 1 september 2011, 21:14   #157
Herbstnebel
Burger

Herbstnebel's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of de vraag hier al gesteld is maar hoe kan Lesoir dat nu al weten als 't school amper 1 dag bezig is ?

domme vraag ?
Oud 1 september 2011, 21:23   #158
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dat Engels de tweede taal zou moeten zijn is inderdaad nogal duidelijk, maar ik zie niet in waarom bij twee talen te stoppen.

Trouwens, had ik geen Engels én Frans geleerd had ik nooit de schone pree gehad die ik nu heb. Ben ook aan't overwegen om daarbij nog eens Duits te doen ook.
Het aantal talen dat iemand best zo leren, zal dan wel persoonsgebonden zijn. Iemand met een talenknobbel geraakt misschien wel aan tien. Iemand die moeite heeft met talen mag al blij zijn, dat hij naast zijn moedertaal, een tweede taal, in dat geval Engels, er kan bijnemen.
Bob is offline  
Oud 1 september 2011, 21:25   #159
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge weet waar die "de" in "hebde gij" vandaan komt ?
't is geen vervoeging. 't is een verdubbeling van het persoonlijk voornaamwoord. Infeite komt het van Hebt Du.
Ja, dat weet ik. Het is een enclitische vorm en die komt te dialectisch over.
Weyland is offline  
Oud 1 september 2011, 21:32   #160
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In het Frans daarentegen heb je voor elke persoon een uitgang, maar je hoort het verschil niet tussen je parle, of tu parles.
Je moet dus energie steken in het leren van uitgangen die je niet eens hoort, en omdat je ze niet hoort, moet je er dan toch nog altijd de persoon gaan bijzetten.
Wat een stomme taal.
Wat het Frans zo uniek maakt is dat het persoonlijk voornaamwoord bijna een prefix is voor de werkwoordvervoegingen. In Germaanse talen als het Nederlands, het Duits en het Engels kan je in informeel taalgebruik soms het onderwerp weglaten (vb. “Heb het zelf gedaan.”) Dit is onmogelijk in het Frans !
Weyland is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be