Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2011, 02:08   #141
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zal niet sterven omdat u Frans in plaats van Nederlands spreekt
Dat klopt mijn beste,maar blijkbaar zijn het merendeel van de franstaligen daar wél van overtuigd dat ze ter plekke gaan doodvallen als ze Nederlands zouden moeten spreken...

Citaat:
het is niet het einde van de wereld.
Voor ons niet ,nee...

Voor de franco's blijkbaar wél...

Citaat:
U neemt het communautair te au sérieux, daar is het probleem.
Tuurlijk joh,als enigen in het land,tot ontsteltenis van al die brave le soir en derniere heur lezerkes die hier in Vlaanderen door die fascistische boches du nord ongenadig afgeblaft worden..

Laatst gewijzigd door Svennies : 4 november 2011 om 02:12.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 08:08   #142
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Och ja, met Latijn kom je ook nergens meer en dat was 1000 jaar de taal van de administratie en meer dan 1500 jaar de taal van de elite.
en dat is jouw motivatie om het Nederlands in Vlaanderen te doen verdwijnen?
Oud 4 november 2011, 08:12   #143
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Van wie moet dat dan?
Vlaanderen heeft ZELF besloten om al haar inwoners Frans te leren. Opgeleid om aan te passen. Altijd en overal. In de kantoortuin en op schoot van de Franstalige.
het is niet omdat je een taal leert, dat je opeens je moedertaal kwijt geraakt. of is het omdat Nederlanders Duits en Engels leren dat ze opeens geen Nederlands meer spreken?

je past je aan als je wilt dat je je aanpast, of je die taal nu op school geleerd hebt of niet. of denk je dat die Polen en Bulgaren die hier nu zijn en soms perfect Nederlands spreken, op school Nederlands hebben geleerd? of dat die nu opeens geen Pools of Bulgaars meer spreken?

onderwijs is te belangrijk om mee te vechten in een taalstrijd, onderwijs moet daar volledig los van staan. Als ooit Frans niet meer als verplichte taal zal onderwezen worden, zal dat een beslissing zijn in functie van de jongeren en hun toekomst, niet in functie van aanpassen of niet-aanpassen.

de toekomst van een jeugd op het spel zetten, enkel omdat je vreest dat iemand die Frans leert op school, gaat verfransen, is volledig van de pot gerukt.
Oud 4 november 2011, 21:03   #144
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de toekomst van een jeugd op het spel zetten,...
Omdat de Franse taal in Vlaanderen niet meer verplicht is voor iedereen?

O jee.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 01:53   #145
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In het Brussels gewest kan ik (uiteraard) mijn documenten in het Frans krijgen (en moet ik in het Frans aangesproken worden als ik dat wens).
Wat als ik in het Nederlands wens aangesproken te worden in het Brussels gewest? Moet dat dan ook?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 09:40   #146
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de Franse taal in Vlaanderen niet meer verplicht is voor iedereen?

O jee.
mijn punt is dat die discussie niet gevoerd moet worden rond argumenten van verfransing, want dat heeft er niets mee te maken.
de vraag of Frans nog als verplichte 2e taal moet onderwezen worden, mag niet afhangen van politieke spelletjes of het gedrag van anderen.

dat is nu net de kern van de emancipatie van de Vlaming. het is niet omdat je een taal al dan niet perfect spreekt, dat je die taal altijd moet spreken. integendeel, hoe beter Frans ik spreek, hoe minder ik het sprak tegen landgenoten die weigeren om Nederlands te spreken.
Oud 5 november 2011, 11:51   #147
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn punt is dat die discussie niet gevoerd moet worden rond argumenten van verfransing, want dat heeft er niets mee te maken.
de vraag of Frans nog als verplichte 2e taal moet onderwezen worden, mag niet afhangen van politieke spelletjes of het gedrag van anderen.

dat is nu net de kern van de emancipatie van de Vlaming. het is niet omdat je een taal al dan niet perfect spreekt, dat je die taal altijd moet spreken. integendeel, hoe beter Frans ik spreek, hoe minder ik het sprak tegen landgenoten die weigeren om Nederlands te spreken.
Wat mij betreft moet het zo blijven aangezien we nog steeds in België leven, net als het Nederlands de tweede verplichte taal in heel Franstalig België zou moeten worden. Het gevoel dat de ene gemeenschap tegenover de andere gemeenschap heeft, is van geen enkel belang. Wat men van België denkt, is ook van geen enkel belang.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 20:07   #148
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het onderwijs curriculum = per definitie een politieke beslissing.

Bepaalde keuzes hebben geopolitieke consequenties, het is aan hen waar wij op stemmen om daar beleid in te maken.

Citaat:
dat is nu net de kern van de emancipatie van de Vlaming. het is niet omdat je een taal al dan niet perfect spreekt, dat je die taal altijd moet spreken.
Kijk even naar de praktijk aub. De praktijk van 181 jaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 23:29   #149
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het onderwijs curriculum = per definitie een politieke beslissing.

Bepaalde keuzes hebben geopolitieke consequenties, het is aan hen waar wij op stemmen om daar beleid in te maken.

Kijk even naar de praktijk aub. De praktijk van 181 jaar.
In een dictatuur waar ze zich niet interesseren in het lot van hun onderdanen, kan ik me dat voorstellen, dat is waar.
Oud 6 november 2011, 00:54   #150
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Bij de B.U.B. loopt nu een interessant debat over de vraag of de nieuwe BRT tweetalige radio-uitzendingen moet verzorgen. Voor de TV is dat evident. Radio is iets moeilijker, maar is er een bezwaar tegen een twee-, drie- of zelfs viertalige radiozender? Ook de provinciale radio's zoals Radio Brabant kunnen tweetalig zijn.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 12:03   #151
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De jongeren die ik ken spreken ofwel AN ofwel de plaatselijke streektaal. Maar nooit dat tussentaaltje waarover jij het hebt.
De jongeren die ik ken, spreken de streektaal of dat tussentaaltje, maar zeker geen AN.

Duidelijk geen AN:

- Hebt ge, hedde, bende, bent ge, zijt ge
- Frigo, chauffage, camion, frakske, sacoche, plezant...
- Dat is hem, hun hebben (overgenomen van NL'ers)
- ne, nen, den...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 12:10   #152
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Bij de B.U.B. loopt nu een interessant debat over de vraag of de nieuwe BRT tweetalige radio-uitzendingen moet verzorgen. Voor de TV is dat evident. Radio is iets moeilijker, maar is er een bezwaar tegen een twee-, drie- of zelfs viertalige radiozender? Ook de provinciale radio's zoals Radio Brabant kunnen tweetalig zijn.
Radio Henegouwen toch ook he?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 6 november 2011, 12:11   #153
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het Waals gewest komt dus niet overeen met Wallonië, net zo min als het Vlaams gewest overeenkomt met Vlaanderen (en in dit laatste geval nog veel minder).
Met het graafschap zeker?

Oud 6 november 2011, 12:12   #154
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
De jongeren die ik ken, spreken de streektaal of dat tussentaaltje, maar zeker geen AN.

Duidelijk geen AN:

- Hebt ge, hedde, bende, bent ge, zijt ge
- Frigo, chauffage, camion, frakske, sacoche, plezant...
- Dat is hem, hun hebben (overgenomen van NL'ers)
- ne, nen, den...
het rood is streektaal, de rest is AN
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 12:15   #155
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
het rood is streektaal, de rest is AN
Maar in een poging tot het spreken van het AN is dit geen streektaal meer, maar een of ander tussentaaltje. En hedde, bende, zijde, is streektaal, maar geen Limburgse.
Of ze spreken hier streektaal of toch zoiets als tussentaal, zeker geen AN.
En de rest AN?

Laatst gewijzigd door Lavox : 6 november 2011 om 12:17.
Oud 6 november 2011, 12:35   #156
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar in een poging tot het spreken van het AN is dit geen streektaal meer, maar een of ander tussentaaltje. En hedde, bende, zijde, is streektaal, maar geen Limburgse.
Of ze spreken hier streektaal of toch zoiets als tussentaal, zeker geen AN.
En de rest AN?
Streektaal is niet persé Limburgs. Dat is vast nieuw voor je. Ben je al ooit uit je dorp gekomen?
Oud 6 november 2011, 12:42   #157
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Streektaal is niet persé Limburgs. Dat is vast nieuw voor je. Ben je al ooit uit je dorp gekomen?
Elke dag

Jongeren hier spreken vooral een tussentaaltje, hier en daar een Brabants woordje, een kenmerk van de Nederlanders, nog wat Limburgse kenmerken, zeker geen AN. Nooit.

En de streektaal in het Maasland is zeker Brabants dan? Ik denk toch wel eerder Limburgs.

Laatst gewijzigd door Lavox : 6 november 2011 om 12:47.
Oud 6 november 2011, 15:49   #158
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke dag

Jongeren hier spreken vooral een tussentaaltje, hier en daar een Brabants woordje, een kenmerk van de Nederlanders, nog wat Limburgse kenmerken, zeker geen AN. Nooit.

En de streektaal in het Maasland is zeker Brabants dan? Ik denk toch wel eerder Limburgs.
Overal zijn streektalen, ook in Frankrijk, ook in Duitsland, misschien minder in Wallonie want daar hebben ze de plaatselijke talen kunnen afschaffen om te vervangen door een eenheidsworstfrans.
Oud 6 november 2011, 16:52   #159
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zou het niet gebeuren? in België is er een meerderheid te vinden hoor, vraag aan de Franstaligen of gans België Franstalig moet worden en zij zullen massaal "voor" stemmen". en in Vlaanderen ga je genoeg Vlamingen vinden om ook "voor" te stemmen.

Binnen dit en 20 jaar zal de vraag gesteld worden in de metropolitane gemeenschap wat nu de officiële taal moet zijn, Nederlands en Frans. wat zal het resultaat zijn, denk je?
Verveeld scroll ik door deze draad en dit is me net ietsje "erover".

Het Nederlands is de taal die gesproken wordt door de meerderheid van de inwoners van België. D�*t en niets anders is de waarheid reeds sinds de val van het Westromeinse rijk. De "noblesse"" van de Franken bewonderde de Gallo-Romeinse cultuur zeer alsook het gallo-romeinse vrouwvolk & ze namen er gretig allerhande dinges van over zoals het katholieke geloof en.. de taal
die vlijtig vermengd geraakte met de germaanse oudfrankische klanken..
het rijk dat ze veroverden noemden ze terecht : rijk der Franken, maar hun taal leek meer op het algemeen zeer beschaafde latijn dan op het oorspronkelijke frankisch-germaans. De lingua franca in het Europa van de karolingers waren er net als in België vandaag 2 talen : het vulgair Latijn en het Oud-Frankisch. Bij een van de oorlogjes tussen de erven van Charlemagne heeft men een dokument teruggevonden : de zgn. eed van Stassbourg. Netjes in het bilinguees. Het ging erover wie zou heersen in dit tweetalige "Grande Belgique".

wij hebben dus een traditie : we zijn het enige land van Europa waar die
oude tweetaligheid nog steeds bestaat & waarschijnlijk (maar dat is voer voor linguisten) zijn onze walsche en Vlomsche dialecten nog meer aan deze oorspronkelijke bastaardlatijnse en germaanse talen verwant dan aan hun gemodernizeerde en gestroomlijnde varianten van het Français een Nederlands
die eigenlijk taalkundig gezien niet-volks-belgisch zijn.

Het ligt misschien in onze volksaard die eeen beetje aan minderwaardigheidskompleks lijdt dat we op taalgebied ons tot het buitenland gewend hebben inplaats trots te zijn op onze nationale varianten; zoals het Zwitserduytsch door de duitstalige zwitsers als beschaafde taal losstaand van het zwabische Duits aanzien wordt.

Waarom toch dat minderwaardigheidskompleks ? Veel franstaligen hebben intussen zeer goed begrepen dat ze in dit land een minderheid vormen en dat zelfs een "aansluiting" bij Frankrijk hen niet van een "minderheidspositie" zal afhelpen : in Frankrijk zijn ze gewoon een "andere" groep Chti's
zoals andere franse minderheidsgroepen van Occitanen, Corsikanen, Provencalen, Bretoenen...

Als we het totale plaatje bekijken zien we de waarheid : eiropeanen zijn mensen die sedert duizenden jaren in de diversiteit leven : in vrede indien ze elkaars cultuur en taal respecteren, in oorlog als ze dat niet doen
Falmilievetes, godsdienstgeschillen, handelsbelangen waren traditioneel veel belangrijker dan taalverschillen.

Het is dat of zoals het bekende lied van Rammstein zegt : "We all live in America"...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 21:16   #160
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
-Als ik AN spreek zal je moeite moeten doen om mijn herkomst te bepalen.

-Mijn moedertaal is Limburgs. Daarmee kan ik idd in Vlaanderen niet ver geraken. Oostwaarts in Nederland en Duitsland daarentegen wel. En je moet zeker de Oostkantons in Wallonië niet vergeten.

Dat is nu net het punt dat ik wil aantonen. Nederlands is voor mij geen eigen moedertaal. Ik beheers die taal veel beter dan Frans, Engels of Duits omdat wij vanaf onze schooltijd daarmee geconfronteerd werden. En omdat Ned. ook een Germaanse taal is. Maar dat zou eventueel evengoed gelden voor Duits als standaardtaal.

Maar waar het oorspronkelijk in deze discussie om draait is dat Flaminganten zonder taalwetten respect eist van Franstaligen voor de Nederlandse taal in Vlaanderen (waarmee ik akkoord kan gaan). Maar dat diezelfde Vlamingen dat respect zelf niet kunnen opbrengen in de Limburgstalige regio's. En dat maakt hen volstrekt ongeloofwaardig.
Wat een onnozelheid! Nederlands was voor mij evenmin een "eigen moedertaal", om de eenvoudige reden dat mijn ouders alleen West-Vlaams kenden. En dat was in mijn jeugdperiode niet alleen het geval voor de kinderen uit West-Vlaanderen maar uit alle Vlaamse provincies. En overigens, dat was al evenzeer het geval voor zeer veel Nederlandse kinderen, want ook daar werd in de eerste na-oorlogse jaren veel dialect gesproken. Je hebt geen enkele reden om jouw geval als "iets speciaal" te beschouwen alleen maar omdat je Limburger bent en per se het Limburgs voor een volwaardige taal wil laten doorgaan.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 november 2011 om 21:24.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be