![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jakko : 14 december 2011 om 02:09. |
|
![]() |
![]() |
#142 |
Minister-President
|
![]() Inmiddels heb ik beide delen van de video bekeken. Nogmaals dank, heren.
Dat de française in mij steeds (en dus ook nu) enige moeite heeft om zonder verpinken de aperte taalfouten etc… te aanhoren in deze Belgische politieke interviews, laat ik graag terzijde. Ik heb waardering voor het feit dat Vlaamse politiekers de moed en wellevendheid hebben om zich zonodig in al bij al verstaanbaar Frans uit te drukken, en ik heb al lang begrepen dat dergelijke wellevendheid bijlange niet altijd bestaat bij uw Franstalige politiekers, uw huidige eerste minister op kop. Laat ik dus maar met enige schroom zeggen : goed gedaan voor wat uw Frans betreft, mijnheer De Wever. Voor wat betreft de stijl en de inhoud van het vraaggesprek : • het is een verademing een Belgische Franstalige TV-journalist te zien en horen die minstens ogenschijnlijk niet persé De Wever als een baarlijke duivel wil voorstellen. De man stelde redelijke vragen, en dat is op zich al zeer uitzonderlijk voor iemand van de Belgische media. • De Wever (met verzorgd voorkomen dit keer) komt oprecht en eerlijk over. Ik zei het hier reeds eerder : De Wever is als politicus minstens in die zin een uitzondering dat hij geen leugens nodig heeft om zijn standpunt te verdedigen. Dat zegt overigens al veel over de juistheid van de standpunten zelf. • De Wever antwoordt gevat op alle vragen, en voelt kennelijk niet de behoefte om welkdanige vraag te ontwijken. Geen enkel zijner antwoorden en stellingen is naar mijn gevoel provocerend voor de Belgische Franstaligen, wel integendeel ; hij durft zelfs openlijk zeggen dat er enkele goede elementen zitten in o.a. het “communautair” akkoord, en hij lijkt oprecht in zijn persoonlijke waardering voor Di Rupo als mens. Dat getuigt van een uiterst sterke politieke persoonlijkheid. • Ik ben van mening dat hij op afdoende wijze de stelling heeft ontkracht als zou hij niet in staat zijn een compromis te sluiten. Anderzijds heeft hij aangetoond dermate rechtlijnig en gestand te zijn in zijn politieke visie, dat hij erg veel moeilijker dan de meeste Vlaamse politiekers om te praten valt : een compromis, ja, maar toegeven tot in het voor hem onaanvaardbare, neen. Dat moet toch wel enkele Belgische Franstalige TV-kijkers schrik aanjagen, denk ik. • Anderzijds is hij er wellicht in geslaagd om de Belgische Franstaligen een menselijker gedaante van zichzelf te tonen dan hen door de media tot dusver werd opgedrongen. Dat is ongetwijfeld de belangrijkste conclusie inzake bedoeld interview. Ik zit zo te denken : wat zou ikzelf Bart De Wever hebben aangeraden anders te doen of te formuleren betreffend dit interview ? Nou, weinig of niets, eigenlijk. Ergo : De Wever heeft dit volgens mij al bij al erg goed gedaan. Tenslotte nog een laatste overweging : de zo mogelijk objectieve Belgische Franstalige kijkers hebben middels dit rustig interview misschien wel voor het eerst kennis kunnen maken met de werkelijke aard en het werkelijk gezicht van de nieuwe Vlaamse politieke onverzettelijkheid. Mij zou het niet verbazen mochten velen onder hen nu iets beter kunnen begrijpen waarom zoveel Vlamingen voor de N-VA stemmen. Maar anderzijds zullen sommigen nu ook beter begrijpen dat een mogelijke verdere uitdieping van het succes van de N-VA in Vlaanderen onherroepelijk tot het einde van de huidige Belgische staatsvorm zal leiden. Derhalve zal het voor veel Belgische Franstaligen uitkijken zijn naar het resultaat van de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Maakt de N-VA daarbij overduidelijk brokken, dan is het hek voor hen wellicht reeds van de dam, en wordt het “plan B” onvermijdelijk. |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#144 |
|
![]() Heb het net gezien : mooi interview.
Eindelijk eens een programma waarin men de gast laat uitpraten, en tegelijk ook lang van duur is. Ik vond de vraagsteller fair, hij stelt soms vragen waarvan je als Vlaming denkt van "moet hij dat nu weer uitleggen ?", maar anderzijds, dit zijn vragen die blijven leven in Franstalig België omdat hun pers doelbewust de Franstaligen constant opzet tegenover de N-VA en BDW. Door dit interview kreeg hij eindelijk eens de tijd komaf te maken met al die leugens. Zal dat het probleem oplossen van de Franstalige vijandige pers ? Neen, want het is alsof men iedere dag vergif bij zijn eten gemengd krijgt en nu voor één keer gezond gegeten heeft. Maar vanaf morgen zal het vergif weer rijkelijk opgediend worden. Desondanks vind ik dit een heel geslaagd interview, en ondanks alle propaganda zullen toch enkele ogen opengaan in Wallonië. Tijdens het parlementair debat bij de eedaflegging was er al die Franstalige uitzondering die openlijk lof had voor Dewever en de N-VA gelijk gaf.
#145 |
Partijlid
|
![]() Poll op lesoir:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...moi-883517.php Bart De Wever vous a-t-il convaincu, après sa prestation sur RTL-TVI ? 645 - Oui 372 - Non 298 - Non, mais ce n'était pas son but. 134 - J'étais déja convaincu de ces idées. |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 december 2011 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik geloof liever de poll.
![]() |
#148 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ook een klein foutje |
|
![]() |
![]() |
#150 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() ![]()
#153 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Hij herhaalde nog maar eens de leugens dan BDW niet wil regeren en uit de onderhandelingen is gestapt. Een journalist die zoiets durft beweren, ondanks al het bewijs dat is aangereikt uit interviews van Beke, De Croo en Gennez (ook in Franstalige media), die heeft duidelijk een politieke agenda en is alles behalve neutraal. Verder begon hij inderdaad ook te melken over BDW zijn Frans. De vraag hoe EDR in het Vlaams zou klinken op VTM hing als een donkere wolk in de lucht, en dankzij de zeer neutrale journalistiek bij VRT bleef die daar hangen. |
|
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor hij aan de onderhandelingen begon sprak hij zéér slecht frans; nu komen er al vlot zeer veel zinnen in het frans van hem. Dat eht niet perfect is tja... Zijn frans is in ieder geval veel beter dan vele franstaligen hun nederlands! Maar ze proberen allebei en op zich mag dat alvast een beetje respect opbrengen lijkt mij logisch.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pikt het weer? Maak maar dat u vanaf nu zoncer fouten tikt, want anders het zal het uw beste dag niet zijn.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 december 2011 om 09:28. |
![]() |
![]() |
#156 |
Europees Commissaris
|
![]() Is that a threat?
![]()
#157 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jakko : 14 december 2011 om 09:35. |
|
![]() |
![]() |
#158 |
Gouverneur
|
![]() Heb het intervieuw bekeken. Moet zeggen, enorm moedig van Bart Dewever om de leeuwenkuil te betreden. Zijn niveau van de franse taal verraste mij enorm, zijn manier waarop hij kalm elke aantijging en beeldmisvorming wist te ontkrachten, chapeau, je moet het maar doen. Of het iets gaat veranderen in Wallonie, ik denk het niet. Hij is en blijft een bedreiging voor hun, hoe zou je zelf zijn, een man die dreigt de geldstromen fors in te perken, die dreigt werklozen aan het werk te sturen, een man die straffeloosheid(waarvan we gisteren een staaltje in Luik jammergenoeg te zien kregen)dreigt aan te pakken. Ja ja, ze voelen zich in het nauw gedreven daar beneden de taalgrens. Maar hopelijk kan hij ooit "zijn projekt" ten uitvoer brengen. Hopelijk zien Vlamingen op tijd in dat we met de charlatans van VLD, CD&V, SpA en Groen nog verder van huis zijn en de dieperik gegarandeerd zullen intuimelen.
|
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#160 | |