Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2012, 23:13   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
"Congregatie voor de Geloofsleer." Die heeft dus wel héél véél met de geloofsleer te maken, of niet?
Ik denk dat u mijn opmerking dan niet zo goed begrijp, of misschien gewoon niet wil begrijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:14   #142
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Getuigen van Jehova zijn geen christenen.

En waarom niet?

Citaat:
Bepaalde protestanten kennen inderdaad het ambt door vrouwen, maar hun ambt is lang niet meer het priesterschap met alle geestelijke diepgang zoals Jezus die aan Zijn apostelen gaf. Net zoals ook flink wat protestanten op andere vlakken ver van alles zijn afgeweken.
Quakers hebben predikerschap voor vrouwen.
Anglicanen en Methodisten hebben domineeschap voor vrouwen. Anglicaanse mannelijke dominees kunnen zelfs zonder al te veel poespas overstappen naar de Katholieke Kerk.
De meeste Evangelische en Luterse kerken hebben domineeschap voor vrouwen.

Allemaal "afgeweken" christenen volgens jou?
Het Leger des Heils heeft domineeschap voor vrouwen.
Oud 9 april 2012, 23:16   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

En waarom niet?
Christenen in oecumenisch gesprek zijn het daarover met elkaar eens: Getuigen van Jehova zijn geen christenen, omdat ze meerdere pijlers van het christelijk geloof niet delen. Net zo worden ook de mormonen geëvalueerd.
Oud 9 april 2012, 23:20   #144
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat beweert u. In de katholieke, orthodoxe, oud-oosterse en flink wat orthodox-protestantse groepen ziet men dat niet zo. Het is een wezenlijk aspect van het christelijk geloof: de geestelijke bediening die door mannen gebeurt, juist omdat Jezus alleen mannen tot dit apostelschap riep.

Toog van een priester, bisschop of paus is heel veranderlijk in de loop van de geschiedenis. Net zoals die ook naar vorm en kleur anders is tussen de verschillende traditionele Kerken.
Het celibaat werd pas in 1045 ingesteld. (concilie van Rome om de simonie aan te pakken)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:20   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Quakers hebben predikerschap voor vrouwen.
Anglicanen en Methodisten hebben domineeschap voor vrouwen. Anglicaanse mannelijke dominees kunnen zelfs zonder al te veel poespas overstappen naar de Katholieke Kerk.
De meeste Evangelische en Luterse kerken hebben domineeschap voor vrouwen.

Allemaal "afgeweken" christenen volgens jou?
Het Leger des Heils heeft domineeschap voor vrouwen.
Ja, op meerdere punten afgeweken van het oorspronkelijk christendom.

Anglicaanse dominees worden niet zomaar "zonder al te veel poespas" toegelaten. Zij moeten immers het katholiek geloof publiekelijk verklaren en, als ze het geestelijk ambt willen verder zetten, moeten ze door een hele procedure en worden daarna gewijd in de katholieke Kerk.

Anglicanen en andere protestanten zijn het in elkaars genootschappen vaak helemaal niet eens over die vrouwelijke bedienaren. In de anglicaanse Kerk is er een latente scheuring tussen voor- en tegenstanders. Bepaalde lutherse groeperingen erkennen het geestelijk ambt van bepaalde lutherse gemeenten met vrouwelijke bedienaar niet. Ook onder protestanten van bijvoorbeeld calvinistische huize zijn er daarover twistpunten die, naar calvinistische stijl, vaak aanleiding geven tot afscheuringen. Juist, omdat het evangeliewoord heel duidelijk is en ook zo traditioneel altijd werd geïnterpreteerd.
Oud 9 april 2012, 23:21   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het celibaat werd pas in 1045 ingesteld. (concilie van Rome om de simonie aan te pakken)
Ja, en?

Celibaat is nog iets anders dan het priesterschap.
Oud 9 april 2012, 23:40   #147
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en?

Celibaat is nog iets anders dan het priesterschap.
canon 277
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:42   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
canon 277
Wat is er van?
Oud 9 april 2012, 23:45   #149
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, onderdrukking. Dat klopt.

Niet echter als men het celibaat in vrijheid van geest kan beleven. Dan wordt daar niet op een verkrampte manier mee omgegaan en kan de mens er weldegelijk mee om.
Ja , dat vind ik volwassen en moedig , kijk de echtgenoot van Phara de agarre is een ex priester , maar toen ze jong , mooi en aantrekkelijk was kreeg de priester het wat te warm en "gooide zijn kap over de haag " ze zijn gehuwd en hebben nu drie kinderen . dat vind ik oprecht en moedig .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 23:49   #150
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Een mens ontstaat zonder doel, tenzij je gelovig bent natuurlijk.
Maar je aangeboren lichaamsdelen hebben wel een doel of functie .
Oud 9 april 2012, 23:50   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Natuurlijk, maar je kan als mens er dermate mee omgaan dat die functionaliteit niet beleeft. Ook dat is mogelijk.
Oud 9 april 2012, 23:54   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja , dat vind ik volwassen en moedig , kijk de echtgenoot van Phara de agarre is een ex priester , maar toen ze jong , mooi en aantrekkelijk was kreeg de priester het wat te warm en "gooide zijn kap over de haag " ze zijn gehuwd en hebben nu drie kinderen . dat vind ik oprecht en moedig .
En waarom zou een priester niet als "oprecht en moedig" mogen worden omschreven als hij wel zijn celibaat weet te beleven?
Oud 10 april 2012, 09:59   #153
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
En waarom zou een priester niet als "oprecht en moedig" mogen worden omschreven als hij wel zijn celibaat weet te beleven?
Omdat het een onnatuurlijke onderdrukking is .

Waarom gaan er geen mensen , ondanks dat ze twee benen hebben gewoon op één been hinken en laten het andere gewoon slap hangen , geloof me als je er op tijd mee begint zal je behoorlijk behending worden en ook een goed evenwicht hebben , hinkend op je één been hoor .

kijk voor mij heeft de natuur prioriteit op een religie . en zonder religie zou er in de wereld veel minder oorlog en haat en geweld zijn .

Mocht 50 % van het geld dat de katholieken in kerken steken en de moslims in moskeen , en al het geld dat is teloor gegaan in religieuze oorlogen , geinvesteerd geweest zijn in huisje met een sanitair comfort en propere waterhuishouding en ecologische landbouw , dan was er vrede in de wereld , geen honger en geen oorlog . DEZE simpele redenering is voor mij de grootste reden om godsdienst en religie te verwerpen als het kwade , in tegenstelling prediken de godsdienstbarbaren vrede , en zijn zelf de oorzaak van het kwade .
Oud 10 april 2012, 10:48   #154
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 10:52   #155
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt af van wat je met 'doel' bedoelt.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 11:13   #156
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, op meerdere punten afgeweken van het oorspronkelijk christendom.

Anglicaanse dominees worden niet zomaar "zonder al te veel poespas" toegelaten. Zij moeten immers het katholiek geloof publiekelijk verklaren en, als ze het geestelijk ambt willen verder zetten, moeten ze door een hele procedure en worden daarna gewijd in de katholieke Kerk.
http://articles.cnn.com/2009-10-20/w...ps?_s=PM:WORLD

Citaat:
Anglicanen en andere protestanten zijn het in elkaars genootschappen vaak helemaal niet eens over die vrouwelijke bedienaren. In de anglicaanse Kerk is er een latente scheuring tussen voor- en tegenstanders. Bepaalde lutherse groeperingen erkennen het geestelijk ambt van bepaalde lutherse gemeenten met vrouwelijke bedienaar niet. Ook onder protestanten van bijvoorbeeld calvinistische huize zijn er daarover twistpunten die, naar calvinistische stijl, vaak aanleiding geven tot afscheuringen. Juist, omdat het evangeliewoord heel duidelijk is en ook zo traditioneel altijd werd geïnterpreteerd.
Correctie, het evangeliewoord zegt helemaal niets, het is de traditionele interpretatie die aangekaart wordt.

Nogmaals, jouw weigering voor het tot priester wijden van vrouwen baseert zich op jouw interpretatie; je hebt tot nu toe nog geen Bijbelvers gegeven die zulke interpretatie verwoordt.
Oud 10 april 2012, 21:24   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het een onnatuurlijke onderdrukking is .

Waarom gaan er geen mensen , ondanks dat ze twee benen hebben gewoon op één been hinken en laten het andere gewoon slap hangen , geloof me als je er op tijd mee begint zal je behoorlijk behending worden en ook een goed evenwicht hebben , hinkend op je één been hoor .

kijk voor mij heeft de natuur prioriteit op een religie . en zonder religie zou er in de wereld veel minder oorlog en haat en geweld zijn .

Mocht 50 % van het geld dat de katholieken in kerken steken en de moslims in moskeen , en al het geld dat is teloor gegaan in religieuze oorlogen , geinvesteerd geweest zijn in huisje met een sanitair comfort en propere waterhuishouding en ecologische landbouw , dan was er vrede in de wereld , geen honger en geen oorlog . DEZE simpele redenering is voor mij de grootste reden om godsdienst en religie te verwerpen als het kwade , in tegenstelling prediken de godsdienstbarbaren vrede , en zijn zelf de oorzaak van het kwade .
Er is weinig aan met u te discussiëren, daar u keer op keer hetzelfde herhaalt daar waar ik u erop wijs dat er bij een gezonde celibaatsbeleving geen sprake is van "onderdrukking". Wel leert men als priester daarmee te leven, dit een passende plaats te geven in het leven, net zoals een ongehuwde lekenpersoon ook ongehuwd door het leven kan gaan en daarbij zich van seksuele relaties onthoudt. Ook dat hoeft geen uiting van onnatuurlijkheid te zijn, wel hoe mensen die levensstaat weten te beleven.
Oud 10 april 2012, 21:25   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan bent u niet in staat het uiterlijke van het innerlijke te onderscheiden, of het bijkomstige van het wezenlijke. Best jammer.
Oud 10 april 2012, 21:28   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie, het evangeliewoord zegt helemaal niets, het is de traditionele interpretatie die aangekaart wordt.

Nogmaals, jouw weigering voor het tot priester wijden van vrouwen baseert zich op jouw interpretatie; je hebt tot nu toe nog geen Bijbelvers gegeven die zulke interpretatie verwoordt.
Helemaal niet: al die gemeenschappen die de kerkelijke traditie trouw hebben bewaard, zijn allemaal bij de initiële uitleg gebleven, nl. dat Jezus alleen mannen tot het apostelschap riep, waardoor dus het priesterschap enkel mannen is voorbehouden. Niet 'mijn' interpretatie trouwens, wel die van de ongedeelde Kerk.
Oud 11 april 2012, 07:49   #160
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet: al die gemeenschappen die de kerkelijke traditie trouw hebben bewaard, zijn allemaal bij de initiële uitleg gebleven, nl. dat Jezus alleen mannen tot het apostelschap riep, waardoor dus het priesterschap enkel mannen is voorbehouden. Niet 'mijn' interpretatie trouwens, wel die van de ongedeelde Kerk.
En waarvoor je dus terugvalt op interpretatie en niet op het evangelie zelf.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be