Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2012, 23:54   #141
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat weet ik ook, 40% van de Vlamingen haat ons!!!!!
Ik zou het zeker geen haat noemen.
Ik heb goede buren, maar zie geen reden om bij hen te gaan inwonen.

Beter een goede buur dan een verre vriend, toch?
Oud 14 januari 2012, 00:20   #142
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik zou het zeker geen haat noemen.
Ik heb goede buren, maar zie geen reden om bij hen te gaan inwonen.

Beter een goede buur dan een verre vriend, toch?
Ik weet niet meer zo 100% zeker of de Vlamingen nog zulke goede buren zijn.... Tot voor een jaar geleden had ik dit gevoel nog wel.
Steeds meer heb ik het gevoel dat we misschien meer moeten gaan investeren en samenwerken met de Duitsers. Die haten ons teminste niet, die vinden ons zeer sympathiek....
Wanneer bekend wordt hoezeer de Vlamingen ons haten, dan zal de relatie met de gewone Nederlanders ook zééééér snel bekoelen.....

Maar ondanks dat alles ben ik toch voor een verregaaande samenwerking!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 januari 2012 om 00:21.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 06:14   #143
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Restitutie verondersteld dat er iets afgenomen is door iemand.
Gezien dat hier niet het geval is, is annexatie correct woordgebruik.
Eerlijk blijven nietwaar..
De Vlamingen werd zowel hun natuurlijke nationaliteit als hun vaderland afgenomen. Dat dit door de grote mogendheden op initiatief van de Britten gebeurde verandert daar niks aan. Dat toevallig de Franstaligen en hun supporters daar anders over denken is hun zaak en hun volste recht.

En nee, ik ben niet bezig de geschiedenis te herschrijven, je vindt het allemaal terug in wat geschreven is. Je moet alleen eerlijk lezen, óók wat je niet welgevallig is. Je kan een mens alles afpakken, behalve één ding: inzicht. Het kan helpen eens een diepgaand boek over historische kritiek te bestuderen en die wetenschap los te laten op wat u en mij allemaal wijsgemaakt werd en nog wordt. Dat helpt het kaf van het koren te scheiden. Overigens is het boeiend erachter te komen waarom de ene geschiedkundige iets heel anders schrijft dan de andere.

Voor de rest is de geschiedenis noch min nog meer dan een leermeester, die ons toont wat we goed gedaan hebben en waar we gefaald hebben, kwestie van onze fouten uit het verleden niet te herhalen. Vandaag moeten we vooruit vanuit de situatie waarin we zitten en steunend op het inzicht in wat goed was en waarom dat goed was.

Laatst gewijzigd door Leo : 14 januari 2012 om 06:25.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 09:59   #144
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
De Vlamingen werd zowel hun natuurlijke nationaliteit als hun vaderland afgenomen.

Dé Vlamingen: wie zijn dat?
Welke nationaliteit? Welk vaderland?

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 januari 2012 om 09:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 11:15   #145
Den Vlaemschen Leeuw
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Dat is het fiere volk dat door de NEDERLANDERS gedumpt is en altijd gediend heeft als buffer tegen de "franstalige" veroveringsdrang!
Den Vlaemschen Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 11:45   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Dat zijn de inwoners van Vlaanderen. Een in het noorden van de staat België gelegen natie die, wat oppervlakte betreft, overeenstemt met de grondwettelijke notie "Vlaams Gewest".

Artikel 5 van de Belgische grondwet:
Citaat:
Het Vlaamse Gewest omvat de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen
Bijgevolg bent u inwoner van het Vlaams Gewest en Vlaming in de hedendaagse betekenis van het woord. Als u daar niet mee kunt leven dan moet u maar een Limburgse politicus pogen te vinden die bereid is zich in te zetten voor een wetsvoorstel tot herziening van die Belgische Grondwet. Meer bepaald om de term "Limburg" uit artikel vijf te verwijderen. Zodanig dat uw frustratie dan kan geheeld worden.

Uw gemekker daaromtrent op dit forum is dan ook zinloos.

Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2012 om 11:46.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 12:04   #147
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw Bekijk bericht
Dat is het fiere volk dat door de NEDERLANDERS gedumpt is en altijd gediend heeft als buffer tegen de "franstalige" veroveringsdrang!
daarom die veldtochten in 1830 en 1834 door Nederland.
maar die werden teruggeslagen door de Fransen.

leer je geschiedenis!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 12:40   #148
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik weet niet meer zo 100% zeker of de Vlamingen nog zulke goede buren zijn.... Tot voor een jaar geleden had ik dit gevoel nog wel.
Steeds meer heb ik het gevoel dat we misschien meer moeten gaan investeren en samenwerken met de Duitsers. Die haten ons teminste niet, die vinden ons zeer sympathiek....
Wanneer bekend wordt hoezeer de Vlamingen ons haten, dan zal de relatie met de gewone Nederlanders ook zééééér snel bekoelen.....
Je leidt een beetje aan een bekend artiesten syndroom. die onthouden na een goed optreden ook alleen die paar boe-roepers.
Ongeveer 40% van de Vlamingen heeft in meer of mindere mate een hekel aan 'Hollanders'. Een deel daarvan haat ze zelfs. Das vaak niet het deel dat zich voortplant, dus waar maak je je druk om?

Citaat:
Ja.
Maar op dit moment is die wens er enkel bij jullie, niet bij ons.
Enkel bij een kleine minderheid hier.
Ik denk ook dat het een minderheid is. Hoe klein die minderheid is valt nog te bezien.

Citaat:
Er IS op dit moment gewoon geen wens bij de meerderheid.
En die zal er ook nooit komen.
Dat weet jij dus niet.
Ik acht het waarschijnlijk bv dat die wens er wél komt.
En dat zal best wel een generatie duren.

Citaat:

Het is trouwens gewoon nonsens om samen te gaan, we gaan al samen binnen het kader van Europa, dus waarom ook nog eens tijd te verliezen in nog maar eens een ander geografisch kader geïnspireerd door een romantisch beeld dat ocharme maar een decennium heeft geduurd.
Ik zie ook een aantal goede redenen tégen hereniging (ook een paar goede vóór trouwens).
Maar de reden die jij hier geeft vind ik van armoede getuigen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 13:32   #149
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
De Vlamingen werd zowel hun natuurlijke nationaliteit als hun vaderland afgenomen.

Ik begrijp dat dit historisch revisionisme hier graag gebruikt wordt, maar IRL is er zo goed als niemand die daar in trapt, Leo.
Oud 14 januari 2012, 13:34   #150
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.
Dat weet jij langs geen kanten.

Het hangt er allemaal van af wat onder "hereniging" of "samengaan" wordt verstaan. Ik kan ten volle begrijpen dat vrij veel Vlamingen de wenkbrauwen zouden optrekken bij de mededeling dat Vlaanderen zou worden "opgeslorpt" door Nederland. Maar zo stom zijn de Nederlanders nu ook niet. Zij weten ook wel dat, net zoals de mentaliteit verschilt tussen Drente of Nederlands Limburg enerzijds en de Randstadprovincies anderzijds, dit ook t.a.v. Vlaanderen het geval is. Ik ben gewwon groot voorstander va
Oud 14 januari 2012, 13:38   #151
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je leidt een beetje aan een bekend artiesten syndroom. die onthouden na een goed optreden ook alleen die paar boe-roepers.
Ongeveer 40% van de Vlamingen heeft in meer of mindere mate een hekel aan 'Hollanders'. Een deel daarvan haat ze zelfs. Das vaak niet het deel dat zich voortplant, dus waar maak je je druk om?
Bron van die cijfers?

Citaat:
Ik denk ook dat het een minderheid is. Hoe klein die minderheid is valt nog te bezien.
Ik heb een tijd geleden de vraag gesteld aan iedereen waarmee ik in gesprek kwam en in de ongeveer 100 mensen aan wie ik de mening vroeg was er 1 persoon die er niet tegen was.

Ik weet dat een sampling van 100 zeker geen bewijs is, maar het is wel een indicatie.

Citaat:
Dat weet jij dus niet.
Ik acht het waarschijnlijk bv dat die wens er wél komt.
En dat zal best wel een generatie duren.
Orangisten zeggen dat al sedert 1830.

Citaat:
Ik zie ook een aantal goede redenen tégen hereniging (ook een paar goede vóór trouwens).
Maar de reden die jij hier geeft vind ik van armoede getuigen.
Ik gaf helemaal geen reden.
Dat hoeft ook niet.
Iemand die zo een grote verandering wil in de staatsstructuur zal goede redenen moeten hebben om dat te bewerkstelligen.
Maar er moeten geen redenen zijn voor het behoud.

Nu, 1 goede reden voor het behoud zijn de stemmen binnen Europa.
Als Belgie en Nederland toch zo goed overeen komen op bepaalde vlakken, dan hebben we 2 stemmen om dit er door te krijgen.

Als we alleen gaan, dan hebben we nog 1 stem.

Als Nederland dan iets wil dat wij niet willen, dan hebben ze inderdaad maar 1 stem, maar dan kunnen ze ten minste niet zonder onze goedkeuring er iets door krijgen.
Oud 14 januari 2012, 13:38   #152
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat weet ik wel (zie hierboven).
Oud 14 januari 2012, 13:39   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.

Het hangt er allemaal van af wat onder "hereniging" of "samengaan" wordt verstaan. Ik kan ten volle begrijpen dat vrij veel Vlamingen de wenkbrauwen zouden optrekken bij de mededeling dat Vlaanderen zou worden "opgeslorpt" door Nederland. Maar zo stom zijn de Nederlanders nu ook niet. Zij weten ook wel dat, net zoals de mentaliteit verschilt tussen Drente of Nederlands Limburg enerzijds en de Randstadprovincies anderzijds, dit ook t.a.v. Vlaanderen het geval is. Ik ben gewoon groot voorstander van het grondig uitwerken van, in een eerste fase een zeer vergaande samenwerking tussen twee autonome staten. Na een paar jaar kan dit worden gegoten in een Confederatie der Nederlanden.

Wanneer het op dergelijke manier aan de bevolking wordt uitgelegd ben ik er behoorlijk zeker van dat er in Vlaanderen een flinke voorkeur voor dergelijk project te vinden zal zijn.

In ieder geval, la Belgique in zijn huidige vorm loopt naar zijn onafwendbaar einde. Het zou nog kunnen gered worden indien er een confederatie van gemaakt wordt. Maar daar willen de Belgische francofonen langs geen kanten van weten. Daarom zullen de Vlamingen steeds meer gewonnen zijn voor een toenadering tot Nederland.

Laatst gewijzigd door quercus : 14 januari 2012 om 13:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2012, 13:41   #154
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat zijn de inwoners van Vlaanderen. Een in het noorden van de staat België gelegen natie die, wat oppervlakte betreft, overeenstemt met de grondwettelijke notie "Vlaams Gewest".
Ah, en dat is ons afgenomen?
Is dat in het nieuws geweest?
Oud 14 januari 2012, 13:42   #155
Alboreto

Standaard

Citaat:
In ieder geval, la Belgique in zijn huidige vorm loopt naar zijn onafwendbaar einde. Het zou nog kunnen gered worden indien er een confederatie van gemaakt wordt. Maar daar willen de Belgische francofonen langs geen kanten van weten. Daarom zullen de Vlamingen steeds meer gewonnen zijn voor een toenadering tot Nederland.
Dat weet gij langs geen kanten
Oud 14 januari 2012, 13:46   #156
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, en dat is ons afgenomen?
Is dat in het nieuws geweest?
Stomme vraag omdat je het onderscheid tussen "staat" en "natie" ofwel niet kent, ofwel (wat ik eerder geloof) niet wilt geweten hebben. Tot op dit ogenblik is Vlaanderen geen staat, maar het is wel een natie. Bij jou is dat natiegevoel blijkbaar nog niet ontwaakt. Of eerder: jij wilt slechts één natie aanvaarden: la Belgique. Maar steeds meer Vlamingen braken la Belgique uit.
Oud 14 januari 2012, 13:50   #157
Alboreto

Standaard

Citaat:
Stomme vraag
Iemand zegt dat ze onze natie hebben afgenomen.

Iemand anders vraagt 'welke natie?'

Gij zegt 'De vlaamse natie'.

Dus mijn vraag: Wanneer werd ons de vlaamse natie afgenomen?
Oud 14 januari 2012, 14:02   #158
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand zegt dat ze onze natie hebben afgenomen.

Iemand anders vraagt 'welke natie?'

Gij zegt 'De vlaamse natie'.

Dus mijn vraag: Wanneer werd ons de vlaamse natie afgenomen?
Hou op met trollen.

Vlaanderen is binnen de separatistische koekoeksstaat uit 1830 een eigen Vlaamse natie geworden. En dat komt omdat die verrekte francofonen ons in 1830 met de zegen van "Moeder de Heilige Kerk" uit DE Nederlanden hebben losgescheurd. Het hedendaags begrip "Vlaanderen" is het resultaat van dat hoogverraad uit 1830. De taalculturele onderdrukking en de socio-economische uitbuiting in de 19e eeuw hebben daartoe geleid. Maar nu is er een grondige evolutie aan de gang. Het francofoon koekoeksjong "La Belgique" is aan het creperen.
Oud 14 januari 2012, 22:01   #159
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu, 1 goede reden voor het behoud zijn de stemmen binnen Europa.
Als Belgie en Nederland toch zo goed overeen komen op bepaalde vlakken, dan hebben we 2 stemmen om dit er door te krijgen.

Als we Belgie even vervangen door Vlaanderen, is dat idd bv een valide reden om niet tot een fusie over te gaan.

Om dezelfde reden zie ik in Parijs nog wel een scenario op tafel liggen waarin men besluit na een splitsing juist niet te fuseren met het Franstalige Belgie.
Europa kan zo in 'Brussel' blijven en de Fransen hebben hun extra 'token vote' zoals ze dat nu ook al hebben met het huidige Belgie.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2012, 19:13   #160
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hou op met trollen.

Vlaanderen is binnen de separatistische koekoeksstaat uit 1830 een eigen Vlaamse natie geworden. En dat komt omdat die verrekte francofonen ons in 1830 met de zegen van "Moeder de Heilige Kerk" uit DE Nederlanden hebben losgescheurd.
Wie zou hier de grote troller zijn?

Ter info de tekst van het "Maastrichts volkslied" welke ik in een andere topic op dit forum reeds plaatste:

In 1927 sjreef Pol Chambille de Beaumont d'n teks wie 'r hei steit op de wijs vaan 't Limburgs Volksleed.
In 1927 schreef Pol Chambrille de Beaumont de volgende tekst op de wijze van het LImburgs volkslied.

1
Boe me gaar gein Hollands sprik
Waar men geen Hollands spreekt
Wel e bitsje Frans.
Wel een beetje Frans.
Boe me altied lolleg is
Waar men altijd plezierig is.
Beij meziek en dans.
Met muziek en dans.
Boe me hiel gemoedereerd
Waar men heel gemoedelijk
Drink ze pötsje beer,
Een pintje bier drinkt.
Dao is 't vaajerland vaan de Mestreechteneer (bis)
Daar is het vaderland van de Maastrichtenaar.

2
Boe me vaan dee kale sjiet
Waar men van dikke nekkerij
Geine mieter kint.
Totaal niks kent
Boe me vaan eus apeland
Waar men in ons apenland
De sjoenste meidskes vind.
De mooiste meisjes vind.
Boe me zoe good leie kint
Waar men goed verdragen kan
'ne vreigeleer,
Een discuteerder. (=iemand die zoals op dit forum met alle mogelijke middelen zijn gelijk tracht te bewijzen/blijft discuteren.)
Dao is 't vaajerland vaan de Mestreechteneer (bis)

3
Boe me wel 'ns fuive geit
Waar men wel eens fuiven gaat.
Gaw nao Brussel touw.
Rap naar Brussel (om te fuiven)
Boe me gans verstoete is
Waar men helemaal verstoten is
Door 't roed, wit, blauw.
Door het rood, wit, blauw (de Nederlandse vlag als symbool van de Noord-Nederlanders)
Boe me z'ch zoe good vertseit
Waar men goed overeenkomt
Mèt de Luikeneer,
Met de luikenaars
Dao is 't vaajerland vaan de Mestreechteneer.(bis)

4
Boe me auch e täölke sprik
Waar men ook een taal spreekt
Vol vaan geistigheid.
Vol van geestighied (=ironie)
Boe 't hertsje euverlöp
Waar het hart overloopt
Vaan verdraagzaamheid.
Van verdraagzaamheid
Boe me trouw blijf aon z'n stad
Waar men trouw blijft aan zijn Stad
Aon taol vaan peer en meer,
Aan de taal van vader en moeder
Dao is 't vaajerland vaan de Mestreechteneer.(bis)

Ik heb voor alle duidelijkheid in blauw een zo goed mogelijke vertaling in het AN geschreven.

Als dit lied als hét volkslied van deze Zuid-Nederlandse stedelingen gezongen wordt gedurende tientallen jaren. Vanaf 1927, 100 jaren na de Belgische afscheiding. Maakt dit toch wel duidelijk dat hetgeen gij hier neerschrijft dikke zever is. Of in forumtermen: getrol.

bron: http://www.kengkee.nl/utmestreechs/g...olksleed2.html
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be