![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mij heeft het niet veel betekenis, maar ik kan verkeerd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Soortisme is dus een soort extensie van racisme: het onderscheid tussen de soorten is even arbitrair als het onderscheid tussen rassen. Dat dit genetisch en cultureel volstrekte nonsens is, is niet zo belangrijk: deepeco zegt eigenlijk dat de neusaap zich tot de mens verhoudt zoals de zwarte tegenover de blanke. Laatst gewijzigd door Steve_M : 15 januari 2012 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik was er al een beetje bekend mee van discussies met andere extreme veganisten . Anderzijds is de discussie over de barrière tussen soorten ingewikkeld en controversieel en wetenschappelijk,. Ik meng me er niet graag in. Ik ben er wel over aan het lezen. En het lijkt me ook niet erg betekenisvol als pro-argument voor veganisme. Racisme maakt onderscheid tussen rassen Soortisme vervaagt onderscheid tussen mens&diersoorten (heb ik het goed?) Als dat zo is dan zijn ze toch tegengesteld van strekking? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() wel als je inconsistentie vertoont. Stel jij lust graag appel. Ik heb hier een stukje appel in de vorm van een "worstje" uitgesneden en met een geurloze smaakloze (niet giftige) bruine kleurstof geverfd, zodat het precies lijkt op een.. je weet wel
![]() Je kunt heel sterk de analogie met ethiek en dierenrechten doortrekken. Jij vind welzijn belangrijk, neem ik aan. En je weet dat welzijn niet gekoppeld is aan de vorm of de kleur van een lichaam. Iemand met een penis kan net zoveel welzijn ervaren als iemand zonder penis. Iemand met een bruine huidskleur evengoed als iemand met een blanke huidskleur. Pas die regel nu eens gewoon consistent toe op alles. Net zoals smaak enkel bepaald wordt door de relevante chemische structuur, zo wordt welzijn enkel bepaald door de relevante neurologische activiteit. Zie je die relevante activiteit bij een dier, dan kan dat dier voelen. En het uiterlijk speelt daarbij geen rol. Be consistent, that's all I ask
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De vraag is: welke verzameling is moreel relevant en waarom? Ik beargumenteer dat geen enkele biologische rangorde moreel relevant is, omdat we geen enkel niet-arbitrair argument vinden om de ene rangorde te prefereren boven de andere, en omdat er vage grenzen kunnen zijn tussen rangorden, en omdat zo'n rangorde niet zo goed definieerbaar is,...
![]() |
![]() |
#151 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, het vraagt een inspanning om iemand iets te laten inzien. Iedereen vind consistentie belangrijk en past consistentie toe in het dagelijks leven, maar ze passen consistentie niet consistent toe. Dat is dus gewoon een denkfout dat ze maken.
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hoort geen argumenten omdat je een semantisch-morele discussie op gang trekt die enkel gebaseerd is op je eigen premissen...
![]() |
![]() |
#153 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vraag een argument voor de stelling van pythagoras, maar als je andere axiomas hebt dan die van de vlakke meetkunde, dan begrijp ik dat je die stelling niet kunt bewijzen... Toch ben ik ervan overtuigd dat de premissen die ik heb door vele anderen ook gedeeld worden. Ik kan er geen getal op plakken, maar ik vermoed toch een meerderheid van de moreel denkende wezens hier in het westen.
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() @Deepeco
Ik heb die tekst van jou over pijn nu bewaard. Ik had hem al eerder gelezen. Een ander vraagje over de definitie van bewustzijn bij dieren. Dat draait rond één woord, dat ik vergeten ben. Heb je daar info over, hoe dat nu gedefinieerd wordt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of erger nog: veel mensen zijn er al van uit gegaan wat "juist" is; wat meestal falikant afliep.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
we delen basiswaarden eigenlijk is het toch altijd een resultaat van evolutie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: lig niet bij je buurvrouw, want dan slaat de buurman op je muil. Zeer dierlijk dus eigenlijk, die "universele waarden". Is dát dan de ethiek?
![]() |
![]() |