Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2012, 11:26   #141
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ga je dan ook zorgen dat de Walen die hier posten over Vlaanderen hun bek houden ?
Moeten Henri1 en Co dan evenzeer uitgesloten worden zoals jij de Nederlanders die zich inlaten met Vlaanderen wil uitsluiten ?

Ik vind bijdragen van Nederlanders net verrijkend.
Dat levert eens wat andere praat op dan de steeds weerkerende 'lokale Vlaamse Dorpskrant van onder de kerktoren'.
Inderdaad. Het is altijd interessant en leerrijk om eens een standpunt van een buitenstaander te vernemen, omdat wij door er zo mee bezig te zijn er zodanig dicht met onze neus op staan dat zij dingen opmerken waar wij onszelf vaak niet eens meer van bewust zijn. Het houdt je bovendien wakker en leert je kritisch te staan ten overstaan van jezelf, in plaats van steeds maar weer vastgeroest te zitten in je eigen grote gelijk.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 11:50   #142
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Nog nooit iets van gemerkt.
Lezen wij toch hetzelfde forum ?
toch een mentaliteitsverschil ontdekt?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 13:24   #143
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Historische Gerechtigheid... met hoofdletters ook nog? Die historie is al meer dan 100 jaar voltooid verleden tijd. We zijn twee keer gescheiden, de meest intelligente mensen concluderen daaruit dat een derde huwelijk ook gedoemd is te mislukken.
Maar twee keer gescheiden met bruut militair geweld, niet met wederzijdse toestemming.

Citaat:
Bovendien... als u bij Nederland wil horen, dan raad ik u op zijn minst aan om correct Nederlands te leren. Correct is met een C, niet met een K
Een c krijg ik niet uit mijn pen en al evenmin uit mijn klavier. Dat is een doelbewust afzetten tegen de franstalige invloed. Een c is voor de franstaligen en een k voor de Nederlandstaligen. En neen, ik schrijf zoals ik dat zelf korrekt vind en niet zoals de spellingskommissie, waar een aantal impotente oude heren een hobbyklubje gevonden hebben, mij dat wil dikteren. Overigens is dat allemaal zeer relatief wat fout en juist is. Vroeger bestond er 'kultuur' als 'progressieve spelling' en 'cultuur' als 'voorkeurspelling'.
Volgens de allernieuwste regeltjes is die progressieve spelling afgeschaft, maar oubollig als ik ben doe ik daar natuurlijk niet aan mee.

Citaat:
en zo maakt u wel meer flaters in uw ouwbollig taaltje.
Ik kijk benieuwd uit naar een pm, leergierig als ik in principe ben....
Citaat:
Ik zou dan ook graag argumenten horen in plaats van historisch revisionisme.
Ik dacht nochthans dat ik daarin alles duidelijk gezegd had. Ik vrees echter dat ik U nooit zal kunnen overtuigen. Politieke overtuigingen zijn veelal zoals voetbal en te emotioneel geladen. Een supporter van ploeg A kunt ge ook niet overtuigen dat B de betere ploeg is. En eigenlijk supportert men voor die ploeg vanuit een buikgevoel, een emotie en sentiment zonder rationele verklaring. En ik deed nu net zo de moeite om die te geven, dacht ik.....
Omgekeerd, wat ik aanbreng ik die post, en Hollander de nagel op de kop vindt, wat zijn Uw tegenargumenten, afgezien van de dooddoener historisch revisionisme. Ik ben andermaal benieuwd. Kunt U een poging doen om U daar in te leven en na te gaan hoe het komt dat ik denk zoals ik denk. Het zou ons misschien dichter bij mekaar brengen...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 13:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 15:51   #144
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
alle aangehaalde argumenten kunnen evengoed door Italianen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Oostenrijkers en wie hier nog allemaal baas gespeeld heeft gebruikt worden.

en waarom zou een Nederlander het plots weer beter kunnen? Blijkbaar kunnen ze alles beter en is het dus evident dat in 1 staat het Nederlandse model zonder boe of ba op Vlaanderen geïmplementeerd zal worden.
Ik begrijp hier noch uw punt noch de samenhang maar ik beschouw Nederlanders als volksgenoten - mij daarbij scharende achter het kredo van Prudens Van Duyse: de tael is gansch het volk - hetgeen van die andere nationaliteiten niet kan gezegd worden.
Het zelfbeschikkingsrecht der volkeren impliceert ook dat elk volk zijn eigen land heeft en ik ervaar het een beetje als tegennatuurlijk dat één volk moet verspreid zijn over twee - eigenlijk drie landen. Het is ook gevaarlijk want het is niet denkbeeldig dat die zich in de toekomst tegen mekaar keren wat bijzonder pijnlijk zou zijn. Stel de chauvinistische Fransen eens voor van twee Frankrijken te maken......Ik zie in die tweeledigheid geen bonus maar wel een gevaar. (cf. de twee Korea's en de twee Vietnams) En sorry, maar wie wat waar implementeert is mij worst. Dat wij en beetje linkse of rechtser gaan geregeerd worden omdat we zouden moeten samengaan met 14 miljoen anderen, laat mij koud.
Als Lowie Philippe in 1831 zijn troepen naar België stuurt om een hereniging te verijdelen dan is het voor mij geen vraag welke kant ik moet kiezen...
De Franse strategie lag nml. het bestendigen van een verdeling om nadien de Zuidelijke Nederlanden na 800 jaar eindelijk te kunnen opslokken. En het zou naief zijn te denken dat die chauvinisten die droom hebben opgegeven.
L'union fait la force zegden de separatisten van 1830, ironisch genoeg, maar ze hadden wel gelijk...
Oud 15 maart 2012, 17:30   #145
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zolang iedereen mekaar respecteert is er geen probleem. De NEderlanders hier hebben Nul respect voor Vlaanderen, Vlamingen, hun geschiedenis, gevoeligheden etc. als ik sommige NEderlanders moet geloven zijn Vlamingen een soort van 3e wereldland (lees spinoza)
ze zijn zelfs boos als ze een heel klein beetje tegenwind krijgen.
Je zit hier onafgebroken te mekkeren "hoe slecht die Ollanders" dan wel zijn, maar je hebt dat nog nooit met ook maar één argument aangetoond. Het is van jouw kant doodgewoon een platte boerse jaloersheid en nukkige kerktorenmentaliteit t.a.v. Nederland. Overigens je zit hier onafgebroken te zemelen over "annexatie" en je vertikt het te overwegen dat een samengaan met Nederland ook kan gebeuren via een goed doordachte confederatie met een grote subsidiariteit voor de deelstaten. Maar ook dat zal in jouw bevooroordeeld mini-brein wel geen genade vinden.
Oud 15 maart 2012, 17:31   #146
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het zelfbeschikkingsrecht der volkeren impliceert ook dat elk volk zijn eigen land heeft en ik ervaar het een beetje als tegennatuurlijk dat één volk moet verspreid zijn over twee - eigenlijk drie landen.
het is niet omdat je dezelfde taal spreekt dat je tot hetzelfde volk behoort

in dat geval is het Engelse volk verdeelt over een 40tal landen en het Franse volk over half Afrika, over de Spanjaarden nog maar te zwijgen.
Argentijnen en mensen uit Castilla behoren echt niet tot hetzelfde volk ook al spreken ze allebei Spaans.
Zwitsers zullen niet beweren dat ze tot hetzelfde volk als de Duitsers behoren.
Oud 15 maart 2012, 17:37   #147
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zit hier onafgebroken te mekkeren "hoe slecht die Ollanders" dan wel zijn,
ik heb NOOIT gezegd dat NEderlanders slecht zijn.
ik zeg gewoon dat Vlamingen een ander volk zijn en dat een vereniging in 1 staatskundige structuur klinkklare onzin is.

ik heb ook al gezegd dat confederatie binnen een Europees kader moet gebeuren met ALLE 27 lidstaten. enkel met Nederland heeft geen meerwaarde.

ik heb ook gezegd dat er voor mij een groot verschil is tussen een confederaal model (dat nu al bestaat) en samensmelting in 1 land.
(1 hoofdstad, 1 volkslied, 1 sociale zekerheid, 1 ambassade, 1 nationale ploeg,... is 1 land).

in een confederatie blijf je 2 aparte landen hebben dus dan is het per definitie geen vereniging, hereniging,...
ofwel pleit je voor 2 aparte landen die samenwerken of opgaan in mekaar en dat laatste is ALTIJD een annexatie door de grootste vd 2 (bekijk je geschiedenis maar eens)
Oud 15 maart 2012, 17:42   #148
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarmee opnieuw het misplaatste superioriteitsgevoel bewezen is.
uiteraard willen de Nederlanders hier botweg Vlaanderen annexeren en beschouwen ze Vlaanderen als een soort van Nederlands territorium.

In Vlaanderen is er geen wens tot eenwording met Nederland. waarom ook?
getuige berichten van veel vlamingen op dit forum is is er wel degelijk behoefte aan vrijwillige verregaande samenwerking in welke vorm dan ook. De kwalificatie annexatie steekt mij een beetje, het komt erg aggressief over. Dit doet mij, ons, pijn. Ook om ons supererioriteitsgevoel aan te praten maakt mij verdrietig.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 maart 2012 om 17:47.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 17:45   #149
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De kwalificatie annexatie steekt mij een beetje, het komt erg aggressief over. Dit doet mij, ons, pijn.
ben je bereid om Antwerpen tot hoofdstad van je nieuwe republiek te maken met alle politieke macht?
Oud 15 maart 2012, 17:54   #150
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb NOOIT gezegd dat NEderlanders slecht zijn.
ik zeg gewoon dat Vlamingen een ander volk zijn en dat een vereniging in 1 staatskundige structuur klinkklare onzin is.

ik heb ook al gezegd dat confederatie binnen een Europees kader moet gebeuren met ALLE 27 lidstaten. enkel met Nederland heeft geen meerwaarde.

ik heb ook gezegd dat er voor mij een groot verschil is tussen een confederaal model (dat nu al bestaat) en samensmelting in 1 land.
(1 hoofdstad, 1 volkslied, 1 sociale zekerheid, 1 ambassade, 1 nationale ploeg,... is 1 land).

in een confederatie blijf je 2 aparte landen hebben dus dan is het per definitie geen vereniging, hereniging,...
ofwel pleit je voor 2 aparte landen die samenwerken of opgaan in mekaar en dat laatste is ALTIJD een annexatie door de grootste vd 2 (bekijk je geschiedenis maar eens)
Je bent hartsgrondig aan het zeveren. Er staat een goed uitgekiende confederatie tussen Nederland en Vlaanderen niets in de weg. Al dat gelul over "verschil in cultuur" wordt door Belgicistische Vlamingen krampachtig in stand gehouden.
Eer is evenzeer een verschil in "cultuur" tussen Limburg en de rest van Vlaanderen. Ik denk niet dat de Limburgers mij hier zullen tegenspreken. Ik ben als West-Vlaming getrouwd met iemand uit de regio Ninove. Welnu, ik kan jou verzekeren dat ik bij mijn eerste contacten in die streek al evenzeer een "cultuurverschil" heb ervaren. Allemaal onzin om er niet te hoeven over praten en fundamenteel geïnspireerd door een hekel aan Nederland. En dat is op zijn beurt te verklaren door platte afgunst en katholiek geïnspireerde vooroordelen.
Oud 15 maart 2012, 18:00   #151
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent hartsgrondig aan het zeveren. Er staat een goed uitgekiende confederatie tussen Nederland en Vlaanderen niets in de weg. Al dat gelul over "verschil in cultuur" wordt door Belgicistische Vlamingen krampachtig in stand gehouden.
Eer is evenzeer een verschil in "cultuur" tussen Limburg en de rest van Vlaanderen. Ik denk niet dat de Limburgers mij hier zullen tegenspreken. Ik ben als West-Vlaming getrouwd met iemand uit de regio Ninove. Welnu, ik kan jou verzekeren dat ik bij mijn eerste contacten in die streek al evenzeer een "cultuurverschil" heb ervaren. Allemaal onzin om er niet te hoeven over praten en fundamenteel geïnspireerd door een hekel aan Nederland. En dat is op zijn beurt te verklaren door platte afgunst en katholiek geïnspireerde vooroordelen.
Wel richt dan je partij op plaats van hier zelf voortdurend te zeveren.

Waar wacht je op?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 18:02   #152
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het is niet omdat je dezelfde taal spreekt dat je tot hetzelfde volk behoort

in dat geval is het Engelse volk verdeelt over een 40tal landen en het Franse volk over half Afrika, over de Spanjaarden nog maar te zwijgen.
Argentijnen en mensen uit Castilla behoren echt niet tot hetzelfde volk ook al spreken ze allebei Spaans.
Zwitsers zullen niet beweren dat ze tot hetzelfde volk als de Duitsers behoren.
Een voorspelbare repliek maar anderzijds is wel zoiets als een Angelsaksische kultuur, een Latinokultuur enz. met als gemeenschapelijk bindmiddel de taal.
Wat Afrika betreft, Frans en Engels zijn daar niet de volkstaal maar opgelegde talen door de kolonisator te vergelijken met de situatie destijds in Vlaanderen. Het Engelse volk omvat dus uiteraard, zelfs in mijn visie, geen 40 landen. Maar dan is toch weer dat Brits Gemenebest, enz...
Oud 15 maart 2012, 18:05   #153
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ben je bereid om Antwerpen tot hoofdstad van je nieuwe republiek te maken met alle politieke macht?
als zetel van de regering ja,waarom niet, antwerpen is minder beladen als den haag en als brussel. Bovendien zal er ook een machtsverschuiving richting brabant en vlaanderen plaatsvinden. Waar willem 1 bang voor was zal dan gebeuren. Het centrum van de economische en politieke macht ligt dan in het katholieke zuiden.
Oud 15 maart 2012, 18:14   #154
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
als zetel van de regering ja,waarom niet,.
OMDAT C
Oud 15 maart 2012, 19:42   #155
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat C
???
Oud 15 maart 2012, 19:48   #156
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht

Waar wacht je op?
Aan jouw reactie te oordelen sla ik de spijker op de kop. Goed zo!
Oud 15 maart 2012, 19:56   #157
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht

Waar wacht je op?
We zullen de Ollanders opnieuw buitenbonjouren moesten ze het in hun hoofd halen ons opnieuw te bezetten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 19:57   #158
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan jouw reactie te oordelen sla ik de spijker op de kop. Goed zo!
Geen hond die geïnteresseerd is in uw project.

Maar als u graag spijkers op de kop slaat zit er voor u misschien een carrière als houtbewerker in.
In tegenstelling met uw politiek project zit daar wel toekomst in.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 20:00   #159
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
???
(iets mislukt)
wou zeggen dat ca 15 miljoen ndl eens goed zullen lachen als je afkomt met zo'n idee.
verenigen met Vlaanderen maar koningshuis verdwijnt en A'pen zal het economische en politieke centrum van dat land worden.
je maakt jezelf blaasjes wijs en je hoeft niet te liggen mouwvegen.
Oud 15 maart 2012, 20:07   #160
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bent hartsgrondig aan het zeveren. Er staat een goed uitgekiende confederatie tussen Nederland en Vlaanderen niets in de weg.
nope, en die is zich samen met 26 andere landen aan het ontwikkelen
Nederlandse politici willen er wel gedeeltelijk uitstappen daar waar zelfs de vermeende bekrompen Vlaams-nationale partijen zeer pro-Europees zijn.
Euro bvb
Citaat:
Al dat gelul over "verschil in cultuur" wordt door Belgicistische Vlamingen krampachtig in stand gehouden.
ben je intellectueel nu echt niet in staat om de gaten in deze stelling te zien?
het is niet omdat je tegen een annexatie bent dat je voor België bent.

Citaat:
Ik ben als West-Vlaming getrouwd met iemand uit de regio Ninove. Welnu, ik kan jou verzekeren dat ik bij mijn eerste contacten in die streek al evenzeer een "cultuurverschil" heb ervaren.
tuurlijk.
en met dat soort relativisme kun je half Nederland bij Duitsland voegen.
zelfs het Nederlandse volkslied heeft het over Duits bloed.
ik zou het toch niet in Den Haag voorstellen wil je niet gelyncht worden

zouden er Ndl fora zijn waar Duitse gekken dezelfde argumenten erbijslepen om holland te annexeren?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be