Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2012, 22:52   #141
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Alawieten of Alevieten zijn hetzelfde, zij zijn een subsekte van de shieten
Alawieten en Alevieten zijn helemaal niet hetzelfde.
Oud 31 maart 2012, 22:59   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Alawieten en Alevieten zijn helemaal niet hetzelfde.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=40
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 23:58   #143
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alawieten.

Alevieten.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 00:28   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Jongens, ik heb het over "Alewieten", "Alevieten". Dit gaat tweemaal over hetzelfde, omdat er in het Nederlands twee mogelijke spellingen voor dit ene begrip bestaan.

Ik bracht dus niet de "Alawieten" ter sprake.
Oud 1 april 2012, 01:05   #145
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongens, ik heb het over "Alewieten", "Alevieten". Dit gaat tweemaal over hetzelfde, omdat er in het Nederlands twee mogelijke spellingen voor dit ene begrip bestaan.

Ik bracht dus niet de "Alawieten" ter sprake.
Moor had het niet over "Alewieten" maar "Alawieten", dat dit dezelfde strekking zou zijn als van de Alevi.

Dat is dus niet zo. Je moet zo snel op je paard zitten, het ging niet over jou.
Oud 1 april 2012, 01:38   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moor had het niet over "Alewieten" maar "Alawieten", dat dit dezelfde strekking zou zijn als van de Alevi.

Dat is dus niet zo. Je moet zo snel op je paard zitten, het ging niet over jou.
Dit gaat of ging inderdaad niet over mij, wel over de gebruikte spelling. Meer niet. Of mag ik dit al niet meer opmerken, zonder dat er zowaar een heus complot achter wordt gezocht...?
Oud 1 april 2012, 02:53   #147
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
het verschil tussen soennieten en shieten...
Geen wonder dat de imperialisten uit het westen deze strekking binnen de Islam steunen in het Midden Oosten...ideaal om verdeel en heers strategie op toe te passen.

Zwakkelingen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 08:07   #148
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

ala(WIETEN) lang geleden dat ik dat woord nog gehoord heb
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2012, 09:01   #149
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gaat of ging inderdaad niet over mij, wel over de gebruikte spelling. Meer niet. Of mag ik dit al niet meer opmerken, zonder dat er zowaar een heus complot achter wordt gezocht...?
Neen, het gaat ook niet over de gebruikte spelling, maar over het verschil tussen de religieuze beweging "Alevieten" en de religieuze groep de "Alawieten".
Oud 1 april 2012, 22:05   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het gaat ook niet over de gebruikte spelling, maar over het verschil tussen de religieuze beweging "Alevieten" en de religieuze groep de "Alawieten".
Mij best, maar dat bracht ik niet aan.
Oud 2 april 2012, 16:20   #151
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
De Kharijieten zijn mensen die in het begin van de Islam zijn ontstaan. Mohamed Merah is een Kharijiet al zegt hij het zelf niet al vind hij het zelf niet van zichzelf. Zelfs al zegt hij dat hij een Salafist is.

De Takfirstrekking? Wat is dat voor iets? Takfir kan in principe elke Moslim doen

Takfir betekent: het tot kafir verklaren. Dus ik weet niet vanwaar de heer winants die kennis heeft gehaald. Hij is ook een jihadist. Maar de salafis hebben niets maar dan niets te maken met die aanslagen of met jihadi's.

Kharijieten betekent: de weglopers, de muiters, zij maakten eerst deel uit van het leger van Ali en zij hebben zich dan afgekeerd van Ali

Zij hebben bepaalde kenmerken die herkend worden door de Soennitische Salafistische geleerden over de ganse wereld

één van hun kenmerken is

-Zij verklaren tot ongelovigen moderne moslims
-Zij willen de shariah toepassen overal
-Zij komen in opstand tegen corrupte leiders
-Zij plegen geweld
-Hun leuze is: De leiding is bij Allah, en deze leuze is juist de zelfe leuze die gebruikt werd door Abu Imraan (en let op hij zegt zelf dat hij geen Kharijiet is)

-Zij lijken vromer, praktizerender dan de mainstream Moslims maar hun geloof gaat niet verder dan hun keel

-Wanneer een Moslim bijvoorbeeld omgaat met een niet-Moslim of hij bedrijft handel of hij sluit een (vredes)akkoord met een niet-Moslim dan verklaren zij hem tot een kafir, dus die Moslim zelf, terwijl de Profeet Muhammed vrede zij met hem een 10-jarige vredesverdrag heeft afgesloten met de niet-Moslims

-De Salafisten zeggen dat je niemand tot ongelovige mag verklaren, behalve als de bewijzen klaar en duidelijk zijn, verder moet je ten allen tijde het geweld vermijden, de salafisten geven eerder de voorkeur aan geduldig de tirannie van de dictators ondergaan dan in opstand te komen om zo dan de levens te beschermen van vrouwen, ouderen, burgers, kinderen ....en om de economie te beschermen

De Kharijieten zijn dus groepen die keer op keer terugkomen, door de eeuwen heen, Al Qaeda is een Kharijiet-groepring, Shariah4belgium, ook

De Kharijieten werden door de profeet honden van de hel genoemd en hij riep de Moslims op om hen te bestrijden. Dus hen gewoon zo laten doen is zeer schadelijk

Wanneer honden hun zinnen hebben gezet op iets dan gaan zij voortdurend blaffen tot zij ooit gaan bijten

Wat de shieten betreft zij zijn weeral een andere groepring die zelfs nog erger is dan de Kharijieten.

Zij beschouwen het uitmoorden van een soenniet als een daad dat je dichter bij Allah brengt

het verschil tussen soennieten en shieten

Zij kennen goddelijke eigenschappen toe aan hun imams, zij hebben een sterke voorliefde voor de familie van de profeet, zij slagen zichzelf met een mes waardoor je bloederige taferelen hebt, zij hebben geen boeken die streng nagekeken werden zoals bij de Soennieten, de Soennieten hebben bronnen waarvan je zeker van kunt zijn dat zij echt, correct en authentiek zijn
Ik ga jouw toelichtingen afprinten. Voor een leek zoals ik is het een duidelijk overzicht.

Wat ik mis is hoe je mensen die van een bepaald land komen min of meer (en het blijft voorzichtig) kan onderbrengen in deze religieuze diversiteit van de Islam.

Pak nu bijvoorbeeld Marokkanen: wat kunnen die allemaal zijn?
Of Palestijnen die in Irak en Jordanië hebben gezeten?
En hoe zit het met Somaliërs en/of Ethiopiërs?

Ik weet bv dat mijn Marokkaanse achterbuurman het niet erg ziet zitten met de nieuwe buren (Ethiopiërs of Somaliërs). Is het nu omdat de laatsten donkerder van huidskleur zijn? (er is een eeuwenoude afkeer van noordelijke bevolkingsgroepen tgo de zwarte, meer zuidelijke bevolkingsgroepen (en zeker met zwart binnenland Afrika)) of is het vanwege een totaal verschillende religieuze strekking?
En waarom willen de Palestijnse ouders niet dat hun kinderen contact hebben met de kinderen van de Marokkaanse buren, en ook niet met die nieuwe aankomers (Ethiopîërs of Somaliërs?).
Kan je me wat aanwijzingen geven om die burenrelaties of het opvallend gebrek eraan) beter te begrijpen?

Het gaat dus om Somaliërs of Ehtiopiërs, Marrokanen, Palestijnen via Irak en Jordanië.

Dank je bij voorbaat!
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 21:30   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Pak nu bijvoorbeeld Marokkanen: wat kunnen die allemaal zijn?
Traditioneel zijn de meeste Marokkanen soenniet, meer bepaald van het malikisme. In Marokko is de islam vrij volks, met vrij veel bijgeloof en praktijken die de salafisten volledig afkeuren.

Onder Marokkaanse jongeren is het echter in om zich tot het sjiïsme te bekeren. Het waarom weet ik echter niet.
Oud 2 april 2012, 21:31   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet bv dat mijn Marokkaanse achterbuurman het niet erg ziet zitten met de nieuwe buren (Ethiopiërs of Somaliërs). Is het nu omdat de laatsten donkerder van huidskleur zijn? (er is een eeuwenoude afkeer van noordelijke bevolkingsgroepen tgo de zwarte, meer zuidelijke bevolkingsgroepen (en zeker met zwart binnenland Afrika)) of is het vanwege een totaal verschillende religieuze strekking?
Traditioneel kijken Arabieren neer op mensen met een zwarte huid: zwart is een teken van inferioriteit.
Oud 3 april 2012, 07:59   #154
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onder Marokkaanse jongeren is het echter in om zich tot het sjiïsme te bekeren. Het waarom weet ik echter niet.
Wordt ook als een van de motieven gegeven voor die aanslag op die sjiitische moskee in Brussel. Voor mij is dat een veel overtuigende motief voor zo'n aanslag dan de situatie in Syrië.
Oud 3 april 2012, 13:12   #155
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Traditioneel kijken Arabieren neer op mensen met een zwarte huid: zwart is een teken van inferioriteit.
Dat wist ik al wel. Mijn twee kinderen zijn koffie met melk (zwart Afrika).

Mijn Palestijnse buurman heeft dus een heel lage dunk over mij als westerse, ongelovige vrouw en als kers op de taart twee zwarte kinderen.

Ik begin het te snappen. Het zijn zo van die onderliggende, smeulende historische zaken die een lange adem hebben.

Bedankt voor de toelichting.
Oud 3 april 2012, 13:14   #156
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Traditioneel zijn de meeste Marokkanen soenniet, meer bepaald van het malikisme. In Marokko is de islam vrij volks, met vrij veel bijgeloof en praktijken die de salafisten volledig afkeuren.

Bedoel je met dat sjisme een radicaliseringshouding bij sommige Marokkaanse jongeren?
Oud 3 april 2012, 13:33   #157
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp echt niet hoe iemand het nodig acht om de verschillende strekkingen van een achterlijke religie uiteen te rafelen om een of ander 'succursale' goed te praten.
Het blijven allemaal zonder uitzondering, op een paar irrelevante uitzonderingen na, uitwassen van een totaal geretardeerde religieuze opvatting (sorry voor het pleonasme)

Ze willen au fond allemaal hetzelfde: de wereldbevolking doen meelopen in hun harnas van achterlijkheid, wat in detail betekent:
-een onmenselijk rechtssysteem invoeren
-barbaarse behandeling van vrouwen toestaan
  • verminken door besnijden, hand of voet afhakken
  • in doeken wikkelen
  • afranselen
  • vermoorden door steniging
  • discrimineren in erfeniskwesties en huwelijkszaken
-achterlijke levenswijzen invoeren
  • religie opdringen vijf keer per dag met de kont omhoog
  • surrealistische voedingswetten opleggen zoals ramadam en verboden op bepaald eten
  • schapen sluikslachten en kelen in eigen woonkamer

Laat u dus niet in de luren leggen door een of andere vriendelijke lorejas, die komt beweren 'dat ze niet allemaal hetzelfde zijn, maar veeleer vredelievende munttheeslurpers zijn die er graag een honinggebakje induwen'
U wordt voorgelogen.
Oud 3 april 2012, 22:11   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedoel je met dat sjisme een radicaliseringshouding bij sommige Marokkaanse jongeren?
Misschien, maar ik denk dat het ook te maken heeft met een grote gevoelsbeleving. Het sjiïsme kent immers nog wat emotioneel geladen rituelen, heeft de neiging naar een zeker mysticisme te gaan, wat bij bepaalde soennitische strekkingen uit den boze is.
Oud 4 april 2012, 12:42   #159
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik begrijp echt niet hoe iemand het nodig acht om de verschillende strekkingen van een achterlijke religie uiteen te rafelen om een of ander 'succursale' goed te praten.
Het blijven allemaal zonder uitzondering, op een paar irrelevante uitzonderingen na, uitwassen van een totaal geretardeerde religieuze opvatting (sorry voor het pleonasme)

Ze willen au fond allemaal hetzelfde: de wereldbevolking doen meelopen in hun harnas van achterlijkheid, wat in detail betekent:
-een onmenselijk rechtssysteem invoeren
-barbaarse behandeling van vrouwen toestaan
  • verminken door besnijden, hand of voet afhakken
  • in doeken wikkelen
  • afranselen
  • vermoorden door steniging
  • discrimineren in erfeniskwesties en huwelijkszaken
-achterlijke levenswijzen invoeren
  • religie opdringen vijf keer per dag met de kont omhoog
  • surrealistische voedingswetten opleggen zoals ramadam en verboden op bepaald eten
  • schapen sluikslachten en kelen in eigen woonkamer

Laat u dus niet in de luren leggen door een of andere vriendelijke lorejas, die komt beweren 'dat ze niet allemaal hetzelfde zijn, maar veeleer vredelievende munttheeslurpers zijn die er graag een honinggebakje induwen'
U wordt voorgelogen.
Ik wil meer inzicht in die verschillende zaken krijgen omdat ik er middenin in zit. En ik wil weten waarom exact het is dat ik me geremd voel als ik in mijn tuin kom. Waarom er een grote afwezigheid is van 'buurtmanschap' dat ik vroeger op diezelfde plaats wel kende.
Om het cru te zeggen wil ik weten welk vlees ik in mijn kuip heb qua buren.

En ik laat me door niemand in de luren leggen. Door niemand.
Oud 4 april 2012, 18:17   #160
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wist ik al wel. Mijn twee kinderen zijn koffie met melk (zwart Afrika).

Mijn Palestijnse buurman heeft dus een heel lage dunk over mij als westerse, ongelovige vrouw en als kers op de taart twee zwarte kinderen.

Ik begin het te snappen. Het zijn zo van die onderliggende, smeulende historische zaken die een lange adem hebben.

Bedankt voor de toelichting.
Dat men meer voorbeelden van onverbloemde discriminatie en ordinair racisme terugvind in de marginalere allochtoonse milieus is een publiek geheim waar alleen de linkse pamperaar zich voor afsluit...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be