Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2012, 14:45   #141
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat gij 'de vlaamse elite' noemt, noem ik volksvreemde kollaborateurs.
Zoals de Vlaams-nationale collaborateurs in de Eerste en Tweede Wereldoorlog die met de Duitsers meeheulden?
Oud 4 april 2012, 15:15   #142
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Borms een held? U gekscheert. En als hij een idealist was, dan had hij toch een eigenaardig ideaal... . Notoire collaborateur ja, die zijn ziel verpatst had aan de nazi-ideologie.
Hij was de bezieler van de Raad van Vlaanderen die eindelijk o.a. de Gentse universiteti hernederlandste. Na 1918 moest men daar nog 12 volle jaren op wachten. Borms die uiteindelijk geen vlieg kwaad deed kreeg toch nog de kogel uit pure Belgische wraak.
Citaat:
Van Artevelde een held? Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Misschien eerder een tirannieke volksmisleider.
Zeker geen volksmisleider! Net het tegendeel. Hij bood hoop en een uitweg in rampzalige dagen en redde het volk van een gewisse hongerdood door een Engelse politiek te voerden zodat de weefgetouwen terug konden draaien.
Tiran? Toen hij aan het bewind kwam werd hij zeker op de handen gedragen.
Zelfs tot op het allerlaatste ogenblik verloor hij niet de steun van andere konkurrerende steden als Ieper en vooral Brugge. Hij regeerde met harde hand maar nam heel wat demokratische beslissingen. Ver zijn tijd vooruit.
Het getuigt van weinig inzicht van de huidige demokratische maatstaven te gebruiken als ijkpunt voor de middeleeuwen.
Citaat:
Zannekin was een volksmenner die aan het hoofd stond van oproerkraaiers en boeren die het niet eens waren met het belastingssysteem. Zij gingen op plundertocht en werden uiteindelijk verslagen. Het was een sociale strijd, die maar weinig te maken had met de Vlaamse strijd.
Haha, terwijl die, Vlaamse strijd in wezen een sociale strijd IS. Altijd geweest van in de middeleeuwen tot voor kort toen het Frans in Brussel zorgde voor een sociale taalbarriere.
En uiteraard was de Kerelsopstand een sociale strijd maar wel een uitvloeisel van de Frans-Vlaamse oorlog met een zeer belangrijke nationale komponent. Ze namen het op tegen diegenen die U 'Vlaamse elite' noemt en vormden in feite een voorafbeeling van de Franse Revolutie in hun gerichtheid tegen adel en klerus.
Oproerkraaiers? Vanuit het grafelijk standpunt natuurlijk, maar wel met brede maatschappelijke steun. Uw oordeel toont aan aan welke kant ge staat.....
Citaat:
Breydel, De Coninck, allemaal mensen die opgehemeld werden sinds de tijd van Conscience.
Wat Conscience schrijft heb ik niet gelezen omdat het mij niet interesseert in tegendeel tot historische werken. Ik stel die figuren gewoon tegenover de volksvreemde kollaborerende elite waarover U het hebt. Zij speelden een belangrijke rol in de organisatie van het verzet.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 15:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 15:15   #143
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

w

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 15:17.
Oud 4 april 2012, 15:29   #144
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vlaanderen (het echte natuurlijk) is al eeuwen tweetalig Frans-Nederlands. Het is dan ook belachelijk hieraan een einde te willen maken.
Het volk, de arbeiders en de boeren, hebben NOOIT Frans gesproken.
Wel een volksvreemde kaste, dat is dus helemaal geen referentiepunt naar tweetaligheid. Er is nooit een franstalige etnische minderheid geweest in Vlaanderen. Frans was gewoon de lingua franca van de Europeese adel en zij die zich er wilden aan spiegelen.

Uw bewering is dus even absurd als te stellen dat Polen en Rusland al eeuwen tweetalig Frans-Pools of Frans-Russich zouden zijn.... Hahah!
Oud 4 april 2012, 15:29   #145
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
... en dat doe jij nu de hele tijd, ongehinderd door bronnen, door reële feiten, door een visie. Lullen en leuteren in dienst van een twijfelachtige staat.
Indien er iemand bestendig dwaze verhaaltjes uit zijn mouw schudt ,dan bent u het wel.

Wanneer er in Antwerpen geen voldoende publiek meer is om Franstalige kranten te lezen, dan is dat toch een teken dat België ontfranst en niet zoals u dwaas beweert verfranst. Idem dito voor Gent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 15:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 15:34   #146
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij was de bezieler van de Raad van Vlaanderen die eindelijk o.a. de Gentse universiteti hernederlandste. Na 1918 moest men daar nog 12 volle jaren op wachten. Borms die uiteindelijk geen vlieg kwaad deed kreeg toch nog de kogel.
Dat zal wel. Borms had moeten doen zoals de Vlaamsgezinde 'passivisten' tijdens WO I. Weigeren mee te heulen met de invaller en de Vlaamse strijd staken tot de oorlog afgelopen was. En wat deed Borms? Hij riep samen met zij 'Raad van Vlaanderen' (die maar weinig voorstelde) als stropop van de punthelmen een zogzegde nep-Republiek van Vlaanderen uit onder waakzaam toezicht van de bezetter. En tijdens WO II begon hij opnieuw. Ging spreekbeurten houden bij de Vlaamse SS onder een levensgroot portret van Hitler. Dat was ook Borms. Allemaal nog maar weinig de Vlaamse strijd te maken als ge het me vraagt. Mensen zoals Borms, Verschaeve, Wies Moens,Tollenaere, Staf De Clercq, Elias, Romsée, ea, zijn een pest geweest voor de ontvoogding van de Vlamingen. Zij sloegen de Vlaamse eisen in een ruk door hun onvoorwaardelijke collaboratie voor tientallen jaren achteruit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 16:03.
Oud 4 april 2012, 15:34   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Die ontfransing gebeurt echte niet dankzij, maar desondanks België.
Dank zij het Gewest Vlaanderen met zijn specifieke bevoegdheden die het echter nog veel te weinig iinvult.
Oud 4 april 2012, 15:57   #148
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
.
Haha, terwijl die, Vlaamse strijd in wezen een sociale strijd IS. Altijd geweest van in de middeleeuwen tot voor kort toen het Frans in Brussel zorgde voor een sociale taalbarriere.
En uiteraard was de Kerelsopstand een sociale strijd maar wel een uitvloeisel van de Frans-Vlaamse oorlog met een zeer belangrijke nationale komponent. Ze namen het op tegen diegenen die U 'Vlaamse elite' noemt en vormden in feite een voorafbeeling van de Franse Revolutie in hun gerichtheid tegen adel en klerus.
Oproerkraaiers? Vanuit het grafelijk standpunt natuurlijk, maar wel met brede maatschappelijke steun. Uw oordeel toont aan aan welke kant ge staat.....
Kerelsopstand? Vlaamse strijd?Noch het een nog het andere. Alweer zo' fabeltje, vlug gerecupereerd door de Vlaame beweging. Plunderaars waren die 'kerels' in ieder geval wel. En het had allemaal maar bitter weinig te maken met een of andere taalstrijd. Eigenlijk niets. Allemaal opgeklopte verhalen met halve waarheden vanuit een bepaalde hoek voor een politieke kar gespannen en waar u als naief mens helemaal ingetrapt bent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 16:04.
Oud 4 april 2012, 16:09   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kerelsopstand? Vlaamse strijd?Noch het een nog het andere. Alweer zo' fabeltje, vlug gerecupereerd door de Vlaame beweging. Plunderaars waren die 'kerels' in ieder geval wel. En het had allemaal maar bitter weinig te maken met een of andere taalstrijd. Eigenlijk niets. Allemaal opgeklopte verhalen met halve waarheden vanuit een bepaalde hoek voor een politieke kar gespannen en waar u als naief mens helemaal ingetrapt bent.
Ge gaat niet in op wat ik zeg! Zeg ik dat het een Vlaamse strijd is? U ziet spoken! Ik heb nog geen enkel opgeklopt verhaal, of historische roman gelezen maar historische werken.
Heb ik gezegd dat er geen plunderingen gebeurden? Ik vergeleek het immers met de Franse Revolutie; herlees begrijpend, ge kunt het!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:10.
Oud 4 april 2012, 16:13   #150
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. Borms had moeten doen zoals de Vlaamsgezinde 'passivisten' tijdens WO I. Weigeren mee te heulen met de invaller en de Vlaamse strijd staken tot de oorlog afgelopen was. En wat deed Borms? Hij riep samen met zij 'Raad van Vlaanderen' (die maar weinig voorstelde) als stropop van de punthelmen een zogzegde nep-Republiek van Vlaanderen uit onder waakzaam toezicht van de bezetter. En tijdens WO II begon hij opnieuw. Ging spreekbeurten houden bij de Vlaamse SS onder een levensgroot portret van Hitler. Dat was ook Borms. Allemaal nog maar weinig de Vlaamse strijd te maken als ge het me vraagt. Mensen zoals Borms, Verschaeve, Wies Moens,Tollenaere, Staf De Clercq, Elias, Romsée, ea, zijn een pest geweest voor de ontvoogding van de Vlamingen. Zij sloegen de Vlaamse eisen in een ruk door hun onvoorwaardelijke collaboratie voor tientallen jaren achteruit.
Mijn punt is dat Borms de kogel kreeg en dat men dat achteraf moeilijk kan rechtvaardigen. Barbertje moest gewoon hangen uit wraak voor de Raad van Vlaanderen. Belgicistische platte wraak. D�*t was mijn punt maar daar ga je niet op in.....Weeral!

Wraak ook omdat hij met de Bormsverkiezing het ganse Belgische bestel voor schut zette.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:23.
Oud 4 april 2012, 16:20   #151
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge gaat niet in op wat ik zeg! Zeg ik dat het een Vlaamse strijd is? U ziet spoken! Ik heb nog geen enkel opgeklopt verhaal, of historische roman gelezen maar historische werken.
Heb ik gezegd dat er geen plunderingen gebeurden? Ik vergeleek het immers met de Franse Revolutie; herlees begrijpend, ge kunt het!
Neen, maar u draait het wel zo in de zin van : 'ja maar de Vlaamse strijd was ook en sociale strijd'. Zo kunnen we bezig blijven natuurlijk. Zannekin wordt hier gewoon voor de Vlaams-nationalistische kar gespannen. De strijd van zannekin was op de eerste plaats een sociale strijd.
Oud 4 april 2012, 16:24   #152
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat Borms de kogel kreeg en dat men dat achteraf moeilijk kan rechtvaardigen. Barbertje moest gewoon hangen uit wraak voor de Raad van Vlaanderen. Belgicistische platte wraak. D�*t was mijn punt maar daar ga je niet op in.....Weeral!
Wraak ook omdat hij met de Bormsverkiezing het ganse Belgische bestel voor schut zette.
Niet rechtvaardigen? Dat moet u dan maar aan de mensen zeggen die in de handen van de Gestapo geraakten. Mensen die dit gruwelregime steunden, verdienen eigenlijk niet beter. Maar goed, had ik het voor zeggen gehad: levenslang!
Oud 4 april 2012, 16:28   #153
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Ja de Kerels voerden een sociale strijd. Ik beweer de ganse tijd niets anders!

Mijn punt is dat o.a. die de Vlaamse de elite vormden en niet diegenen die U de elite-die het-Vlaamse-volk-in-de-steek-liet verwijzende naat de graaf, en de bourgeios.

Uitgangspunten niet uit het oog verliezen in een diskussie, mijn beste!

Weeral.!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:30.
Oud 4 april 2012, 16:34   #154
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja de Kerels voerden een sociale strijd. Ik beweer de ganse tijd niets anders!

Mijn punt is dat o.a. die de Vlaamse de elite vormden en niet diegenen die U de elite-die het-Vlaamse-volk-in-de-steek-liet verwijzende naat de graaf, en de bourgeios.

Uitgangspunten niet uit het oog verliezen in een diskussie, mijn beste!

Weeral.!
Indien u een volksmenner zoals Zannekin beschouwt als elite, mij goed. Dat is dan voor uw rekening.
Oud 4 april 2012, 16:35   #155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet rechtvaardigen? Dat moet u dan maar aan de mensen zeggen die in de handen van de Gestapo geraakten. Mensen die dit gruwelregime steunden, verdienen eigenlijk niet beter. Maar goed, had ik het voor zeggen gehad: levenslang!
Klinkt al wat beter hé! Dus ik heb gelijk sé.

Aan wie ik het zou gevraagd hebben dat is inderdaad uitgerekend Jef Van Extergem. Maar die heeft het helaas niet meer kunnen zeggen....
Misschien zou zijn oordeel nog milder geweest zijn. Vergeet niet dat hij wars van alle ideologische tegenstellingen, als kommunist, tijdens de dagen van de Bormsverkiezing opriep om voor zijn rivaal te stemmen.

Een van de vele dingen die we niet zullen weten...

De moord op Borms schokte trouwens velen; iemand als Willem Elsschot die zich nog nooit politiek had uitgelaten schreef een gedicht ter sympathiebetuiging.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:42.
Oud 4 april 2012, 16:42   #156
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klinkt al wat beter hé! Dus ik heb gelijk sé.

Aan wie ik het zou gevraagd hebben dat is inderdaad uitgerekend Jef Van Extergem. Maar die heeft het helaas niet gehad het kunnen zeggen....
Misschien zou zijn oordeel nog milder geweest zijn. Vergeet niet dat hij wars van alle ideologische tegenstellingen, als kommunist, tijdens de dagen van de Bormsverkiezing opriep om voor zijn rivaal te stemmen.

Een van de vele dingen die we niet zullen weten...
Mensen zoals u hemelen Borms altijd op. De arme sukkelaar. Borms wist maar al te goed waar hij mee bezig was.

Dr. August Borms.
Oud 4 april 2012, 16:45   #157
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Indien u een volksmenner zoals Zannekin beschouwt als elite, mij goed. Dat is dan voor uw rekening.
U beschouwt de graaf en de bourgeios als de 'Vlaamse elite', die volksvreemde elementen!

Goed dat is dan voor uw rekening.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:48.
Oud 4 april 2012, 16:52   #158
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U beschouwt de graaf en de bourgeios als de 'Vlaamse elite', die volksvreemde elementen!

Hoort men niet meer bij de bevolking als men een adellijke titel draagt? Ook al wonen de voorouders al eeuwenlang in die regio.
Vreemde redenering.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 16:54   #159
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Het Oosten;6061782]Mensen zoals u hemelen Borms altijd op. De arme sukkelaar. Borms wist maar al te goed waar hij mee bezig was.
[quote] Dat ik ook Van Extergem ophemel past natuurlijk niet zo goed in Uw oordeel over 'mensen zoals ik'.
Men is bij U wel vlug in een hokje gekatalogeerd!
Mensen zoals ik.....vlug het etiket d'er op, en klaar. Ge zakt alsmaar dieper in mijn achting.
Oud 4 april 2012, 17:00   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik beschouw de Graaf van Vlaanderen als een elite omdat hij historisch dat ook was en in zijn tijd ook als dusdanig werd beschouwd.

U probeert van de toenmalige elite vlug vlug de status te geven van 'non-elite'. En dit, omdat u natuurlijk met lede ogen moet vaststellen (nu dat deze historische gegevens meer en meer bekend geraken) dat hele deze elite toen al stevig aan het verfransen was.

Iets wat de Vlaamse beweging heel, héél lang onder stoelen en banken heeft gestoken. Nergens werd daar een woord over gerept. Integendeel, het was altijd Gwijde van hier en Gewijde van daar,en Gwijde en Vlaanderen, en wat weet ik nog meer. Maar nooit...: Gwijde sprak Frans!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 17:05.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be