![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Minister-President
|
![]() Zoals de Vlaams-nationale collaborateurs in de Eerste en Tweede Wereldoorlog die met de Duitsers meeheulden?
![]() |
#142 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tiran? Toen hij aan het bewind kwam werd hij zeker op de handen gedragen. Zelfs tot op het allerlaatste ogenblik verloor hij niet de steun van andere konkurrerende steden als Ieper en vooral Brugge. Hij regeerde met harde hand maar nam heel wat demokratische beslissingen. Ver zijn tijd vooruit. Het getuigt van weinig inzicht van de huidige demokratische maatstaven te gebruiken als ijkpunt voor de middeleeuwen. Citaat:
En uiteraard was de Kerelsopstand een sociale strijd maar wel een uitvloeisel van de Frans-Vlaamse oorlog met een zeer belangrijke nationale komponent. Ze namen het op tegen diegenen die U 'Vlaamse elite' noemt en vormden in feite een voorafbeeling van de Franse Revolutie in hun gerichtheid tegen adel en klerus. Oproerkraaiers? Vanuit het grafelijk standpunt natuurlijk, maar wel met brede maatschappelijke steun. Uw oordeel toont aan aan welke kant ge staat..... Wat Conscience schrijft heb ik niet gelezen omdat het mij niet interesseert in tegendeel tot historische werken. Ik stel die figuren gewoon tegenover de volksvreemde kollaborerende elite waarover U het hebt. Zij speelden een belangrijke rol in de organisatie van het verzet. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 15:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Europees Commissaris
|
![]() w
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wel een volksvreemde kaste, dat is dus helemaal geen referentiepunt naar tweetaligheid. Er is nooit een franstalige etnische minderheid geweest in Vlaanderen. Frans was gewoon de lingua franca van de Europeese adel en zij die zich er wilden aan spiegelen. Uw bewering is dus even absurd als te stellen dat Polen en Rusland al eeuwen tweetalig Frans-Pools of Frans-Russich zouden zijn.... Hahah! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer er in Antwerpen geen voldoende publiek meer is om Franstalige kranten te lezen, dan is dat toch een teken dat België ontfranst en niet zoals u dwaas beweert verfranst. Idem dito voor Gent. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal wel. Borms had moeten doen zoals de Vlaamsgezinde 'passivisten' tijdens WO I. Weigeren mee te heulen met de invaller en de Vlaamse strijd staken tot de oorlog afgelopen was. En wat deed Borms? Hij riep samen met zij 'Raad van Vlaanderen' (die maar weinig voorstelde) als stropop van de punthelmen een zogzegde nep-Republiek van Vlaanderen uit onder waakzaam toezicht van de bezetter. En tijdens WO II begon hij opnieuw. Ging spreekbeurten houden bij de Vlaamse SS onder een levensgroot portret van Hitler. Dat was ook Borms. Allemaal nog maar weinig de Vlaamse strijd te maken als ge het me vraagt. Mensen zoals Borms, Verschaeve, Wies Moens,Tollenaere, Staf De Clercq, Elias, Romsée, ea, zijn een pest geweest voor de ontvoogding van de Vlamingen. Zij sloegen de Vlaamse eisen in een ruk door hun onvoorwaardelijke collaboratie voor tientallen jaren achteruit.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Europees Commissaris
|
![]() Die ontfransing gebeurt echte niet dankzij, maar desondanks België.
Dank zij het Gewest Vlaanderen met zijn specifieke bevoegdheden die het echter nog veel te weinig iinvult. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Heb ik gezegd dat er geen plunderingen gebeurden? Ik vergeleek het immers met de Franse Revolutie; herlees begrijpend, ge kunt het! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wraak ook omdat hij met de Bormsverkiezing het ganse Belgische bestel voor schut zette. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja de Kerels voerden een sociale strijd. Ik beweer de ganse tijd niets anders!
Mijn punt is dat o.a. die de Vlaamse de elite vormden en niet diegenen die U de elite-die het-Vlaamse-volk-in-de-steek-liet verwijzende naat de graaf, en de bourgeios. Uitgangspunten niet uit het oog verliezen in een diskussie, mijn beste! Weeral.! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Aan wie ik het zou gevraagd hebben dat is inderdaad uitgerekend Jef Van Extergem. Maar die heeft het helaas niet meer kunnen zeggen.... Misschien zou zijn oordeel nog milder geweest zijn. Vergeet niet dat hij wars van alle ideologische tegenstellingen, als kommunist, tijdens de dagen van de Bormsverkiezing opriep om voor zijn rivaal te stemmen. Een van de vele dingen die we niet zullen weten... De moord op Borms schokte trouwens velen; iemand als Willem Elsschot die zich nog nooit politiek had uitgelaten schreef een gedicht ter sympathiebetuiging. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dr. August Borms. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Goed dat is dan voor uw rekening. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vreemde redenering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Het Oosten;6061782]Mensen zoals u hemelen Borms altijd op. De arme sukkelaar. Borms wist maar al te goed waar hij mee bezig was.
[quote] Dat ik ook Van Extergem ophemel past natuurlijk niet zo goed in Uw oordeel over 'mensen zoals ik'. Men is bij U wel vlug in een hokje gekatalogeerd! Mensen zoals ik.....vlug het etiket d'er op, en klaar. Ge zakt alsmaar dieper in mijn achting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U probeert van de toenmalige elite vlug vlug de status te geven van 'non-elite'. En dit, omdat u natuurlijk met lede ogen moet vaststellen (nu dat deze historische gegevens meer en meer bekend geraken) dat hele deze elite toen al stevig aan het verfransen was. Iets wat de Vlaamse beweging heel, héél lang onder stoelen en banken heeft gestoken. Nergens werd daar een woord over gerept. Integendeel, het was altijd Gwijde van hier en Gewijde van daar,en Gwijde en Vlaanderen, en wat weet ik nog meer. Maar nooit...: Gwijde sprak Frans! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |