Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2012, 11:07   #141
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En wat heeft dat met deze draad te maken ?
Alles.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 11:11   #142
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik hoop van niet.
Maar indien wel, zou ik eens kijken naar de bankrekeningen van de politici die die regel doorgedrukt hebben.
Snap ik even niet.
Wat hebben Belgische of Franse dealers met Nederlandse politici te maken?
Of denkt iemand dat de Belgen en Fransen zich illegaal bij Nederlandse dealers zullen gaan bevoorraden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 11:25   #143
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of denkt iemand dat de Belgen en Fransen zich illegaal bij Nederlandse dealers zullen gaan bevoorraden ?
Ja, ik.
Als je als Belg of Fransman de deur gewezen wordt bij de coffeeshop en bij het buitenwandelen word je aangesproken door een (veel goedkopere) dealer is de keuze snel gemaakt.
Het is in Nederland immers voor dealers veel eenvoudiger clandizie op te pikken. Kijk gewoon wie er naar de coffeeshop wandelt of check de nummerplaten.
Ik durf wedden dat er gisteren en vandaag al voor vele duizenden euro's wiet verkocht is aan Belgen of Fransen in Nederland. En dit door straat- of thuisdealers.

Laatst gewijzigd door BigF : 2 mei 2012 om 11:25.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 11:31   #144
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Snap ik even niet.
Vrij simpel, welke groep heeft effectief voordeel aan die wietpas?

Als die groep voldoende smeergeld geeft aan een aantal politici om zo de winsten te vergroten, waarom niet?

Citaat:
Wat hebben Belgische of Franse dealers met Nederlandse politici te maken?
Weinig. Tenzij die dealers voordeel zien in de wietpas die door nederlandse politici is doorgedrukt.
Citaat:
In't begin zeker wel, je weet nooit hoe lang de rook opgetrokken moet zijn om doorgerookte kruidengebruikers terug in de realiteit te krijgen.
Oud 2 mei 2012, 11:37   #145
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mag een NL-er lid zijn van meerdere 'clubs' ?
Nee, alleen van één club in de gemeente waar je woont. Nederlanders die in een gemeente wonen zonder coffeeshop kunnen dus geen wiet meer kopen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 11:44   #146
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat jammer dat ik in deze draad (weer eens, zoals zo vaak als het over cannabis gaat) een massa reacties lees van mensen die niet weten waar ze het over hebben.

In plaats van te staan toeteren hoe slecht en overlastveroorzakend coffeeshops wel zijn kijkt men beter even naar het waarom er in Nederland coffeeshops zijn. En naar de resultaten van het gedoogbeleid.

Ik ga niet beweren dat het allemaal rozegeur en maneschijn is, maar als we even kijken naar het aantal drugsdoden of het aantal drugsgebruikers merken we wel dat het gedoogbeleid geen windeieren heeft gelegd binnen de Nederlandse samenleving.

Het enige probleem is dat men in Nederland het nooit aangedurfd heeft om de hele handel te gedogen of te legaliseren. De voordeur is legaal (of minstens gedoogd), de achterdeur is illegaal, een shop mag immers in principe geen softdrugs inkopen. Hierdoor zijn coffeeshops sinds hun ontstaan steeds in een 'crimineel' sfeertje blijven hangen. En criminele sfeertjes trekken criminele figuurtjes aan. Dat is niet de schuld van de shops, eerder van het halfslachtig beleid.

Nu is er dus de wietpas. En die is er echt niet gekomen om overlast van buitenlandse toeristen te weren hoor. Waardoor zorgen buitenlanders trouwens voor overlast bij coffeeshops? Nooit een goede uitleg voor gehoord. In Tilburg bv. is er nauwelijks overlast. Vraag maar na bij de politie. Buiten de lijntjes parkeren? Veel heen en weer geloop op straat? Drukte in de centra van de Nederlandse steden? Kortom; net dezelfde overlast die een toerist sowieso veroorzaakt. Of die nu voor de coffeeshop of voor een alleraardigste stadscentrum naar Holland afreist.

Nee, de wietpas is ingevoerd om het gedoogbeleid om zeep te helpen. Onder druk van Europa. En jammer genoeg zit er in Nederland zo'n slappe lul die zijn kans ziet om wat Europese lintjes op zijn jas te prikken (Hij Die Het Gedoogbeleid In Nederland Ten Gronde Gericht Heeft!!) en die nu een geweldige manier heeft gevonden om dat in gang te zetten.

Je moet immers niet denken dat het enkel de buitenlanders zijn die balen van de wietpas. Nederlanders vinden het ook niet leuk dat je je bij de overheid bekend moet maken als blower. Wat iemand in zijn sigaret wil draaien is zijn eigen zaak. Met andere woorden; privacy. En dus gaan die niet meer naar de shop maar terug in de tijd en terug naar de compleet ongecontroleerde straat- of thuisdealer. En die houden zich heus niet aan regeltjes als 'Niet aan minderjarigen verkopen' of 'Niet meer dan vijf gram per persoon' of 'Geen harddrugs aanbieden'.

Meer nog; ze houden zich zelfs niet aan landsgrenzen. Ik heb in mijn meer dan 25 jaar als blower nooit wiet aangeboden gekregen in mijn eigen dorp. Het had voor dealers ook geen enkele zin om tot hier te komen. Wij reden wel naar ginder. Zonder schrik in een gedoogde shop wat wiet kopen en met die kleine hoeveelheid zonder veel risico de grens over.
Nu liggen de zaken anders.
Ik ben deze en vorige week al twee keer aangesproken met de vraag of ik hasj of wiet wil kopen. In mijn eigen (Belgisch, of Vlaams voor de liefhebbers) grensdorp.

Kortom, hoe je het ook draait of keert; de wietpas gaat enkel voor meer criminaliteit zorgen. Niet enkel in Nederland maar evengoed in de andere Europese landen.

De enige oplossing voor heel deze problematiek is het Europees legaliseren van softdrugs met daarbijhorend een deftig opgezet en gecontroleerd productie- en verkoopsproces.

Of zijn er nog steeds mensen die zo naief zijn dat ze geloven dat een probleem wel zal verdwijnen als je het verbied?
Trouwens; wat is eigenlijk het probleem met cannabis?
Je hebt helemaal gelijk. Wiet is veel minder schadelijk dan alcohol, maar drinken is maatschappelijk geaccepteerd en blowen niet.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 12:38   #147
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf 2013 gaat de wietpas in heel Nederland ingevoerd worden.
Een bewijs te meer dat de invoering niks te maken heeft met overlast door buitenlanders.
Ik zie daar helemaal geen bewijs in.
Het is niet de taak van Nederland om de leverancier voor zijn omliggende landen te spelen.
Oud 2 mei 2012, 12:41   #148
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net als iedereen die bij de drankenhandel binnenstapt een alcoholieker is eh?
Als hij daar zonodig 100 km voor moet rijden zou dat wel eens kunnen.
Oud 2 mei 2012, 12:44   #149
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ik hoorde dat die 700 agenten die in Brussel zouden worden ingezet om buschauffeurs te bewaken, nu naar de grens zijn gedirigeerd om aldaar het vrije verkeer van mensen en goederen te belemmeren.

Inmiddels zijn er al de eerste honderd ontslagen in de wiet branche.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...feeshops.dhtml
Wietpas leidt tot 100 ontslagen coffeeshops

En opeens is er een toekomst voor al die kansloze werkeloze rondhangende jeugdigen: straatverkoper worden. Hier zie je er eentje die al goed reclame staat te maken voor zijn beginnende eenmans zaakje.
http://www.dumpert.nl/mediabase/2119...et_kopen_.html
Pssst! Wiet kopen?
Straatdealer gaat gouden tijden tegemoet door invoering wietpas
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 12:50   #150
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik.
Als je als Belg of Fransman de deur gewezen wordt bij de coffeeshop en bij het buitenwandelen word je aangesproken door een (veel goedkopere) dealer is de keuze snel gemaakt.
Het is in Nederland immers voor dealers veel eenvoudiger clandizie op te pikken. Kijk gewoon wie er naar de coffeeshop wandelt of check de nummerplaten.
Ik durf wedden dat er gisteren en vandaag al voor vele duizenden euro's wiet verkocht is aan Belgen of Fransen in Nederland. En dit door straat- of thuisdealers.
Dat is vandaag en gisteren.
Na vandaag weten ze heus wel dat daar legaal geen wiet meer te verkrijgen is.
Daarna kunnen ze beter in de eigen buurt hun spul aanschaffen.
Spaart een hoop km en wat grenscontroles uit.
Oud 2 mei 2012, 12:57   #151
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Alles.
Niets en ge weet het.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Die overlast is er omdat het "vrij" verkocht word op 'n kleine oppervlakte, en nergens anders. "Zie je dat drugs overlast veroorzaken" luidt het bij de tegenstanders. Zo simpel is dat voor die mensen, en daar speelt het beleid op in. Indien dit zoals alcohol verkocht werd, was dat soort overlast er niet.
Wacht maar tot de rook om je hoofd is verdwenen.
Oud 2 mei 2012, 12:58   #152
Karasi
Lokaal Raadslid

Karasi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je hebt helemaal gelijk. Wiet is veel minder schadelijk dan alcohol, maar drinken is maatschappelijk geaccepteerd en blowen niet.
Tja, hypocrisie van het hoogste niveau!
Oud 2 mei 2012, 13:04   #153
Trenoble
Vreemdeling

Standaard

Ach. In Nederland willen de meeste blowers zich ook niet laten registreren. Sommigen zullen stoppen, anderen naar een straatdealer gaan.

Hoe dan ook, straatcriminaliteit zal ergens toenemen. Rond de Nederlandse coffeeshop en/of ook bij jullie op de stoep.

Totdat blijkt dat dit toch wel een domme zet was en het (gedeeltelijk) teruggedraaid zal worden mogen in het 'vrije' en 'tolerante' Nederland de coffeehouders roepen "Nür für Holländer. Ausweiss bitte."
Trenoble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 13:13   #154
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karasi Bekijk bericht
Tja, hypocrisie van het hoogste niveau!
Het collectief bewustzijn is niet klaar om de onzin er van in te zien...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 13:56   #155
Effect
Minister-President

Standaard

De wietpas is een van de domste dingen die nederland had kunnen doen. Meer overlast, meer dealers, meer criminaliteit zijn het rechtstreekse gevolg. In plaats daarvan hadden ze beter de kweek 100% gelegaliseerd. Mja domheid is het kenmerk van plat populisme.

Mijn nederlandse vriendin is ondertussen in mijn favoriete shop ingeschreven, ze rookt niet eens wiet =)

Laatst gewijzigd door Effect : 2 mei 2012 om 13:57.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 13:59   #156
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is vandaag en gisteren.
Na vandaag weten ze heus wel dat daar legaal geen wiet meer te verkrijgen is.
Daarna kunnen ze beter in de eigen buurt hun spul aanschaffen.
Spaart een hoop km en wat grenscontroles uit.
Misschien daardoor dat die Nederlandse motorclub een afdeling in België heeft opgestart.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 14:01   #157
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Coffeeshops niet, maar dealers met hopen. En in sommige buurten inderdaad op elke hoek van de straat, en zelfs meer dan dat.
Je komt weinig buiten geloof ik, of woon je in een rustig boerendorp ?
Geef mij eender welk dorp, stad of gemeente, wereldwijd, en binnen het uur heb ik wiet aan een eerlijke prijs + goeie kwaliteit.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 14:01   #158
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straks gaat ge nog beweren dat de dealers voor het invoeren van de wietpas gepleit hebben.
Die macht hebben ze niet, maar toch komt het hen goed uit.
En al zeker stoort het hen geenszins. De gebruikers trouwens ook niet. De eerste vijf dagen misschien, tot er plannen uitgevonden zijn om alles te omzeilen.
Je weet toch hoe het gaat ? De wetgever maakt wetten, en de misdadigers omzeilen die, en trekken profijt uit die wetten.
Verbied iets dat de mensen nodig hebben, en morgen staan er 1000 man dat ding te verkopen. Iets duurder, en van kwaliteit die je niet kan controleren. Da's dan het enige dat je bereikt hebt.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 14:09   #159
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zie daar helemaal geen bewijs in.
Het is niet de taak van Nederland om de leverancier voor zijn omliggende landen te spelen.
Daar heb je ergens wel gelijk. Daarom moet men dat dus ook in geheel Europa gedogen, of beter nog, volledig uit de illegaliteit nemen : legaliseren.
Enkel zo kan men de drugmaffia's een hak zetten.
Moest men morgen alcohol verbieden, zaten we zo weer terug in de tijden van Al Capone, besef je dat niet ?
Oud 2 mei 2012, 14:15   #160
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik hoorde dat die 700 agenten die in Brussel zouden worden ingezet om buschauffeurs te bewaken, nu naar de grens zijn gedirigeerd om aldaar het vrije verkeer van mensen en goederen te belemmeren.

Inmiddels zijn er al de eerste honderd ontslagen in de wiet branche.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...feeshops.dhtml
Wietpas leidt tot 100 ontslagen coffeeshops

En opeens is er een toekomst voor al die kansloze werkeloze rondhangende jeugdigen: straatverkoper worden. Hier zie je er eentje die al goed reclame staat te maken voor zijn beginnende eenmans zaakje.
http://www.dumpert.nl/mediabase/2119...et_kopen_.html
Pssst! Wiet kopen?
Straatdealer gaat gouden tijden tegemoet door invoering wietpas
Die Marrokkaanse jongen legt goed uit hoe de zaken inéénsteken.
Wietpas ! Een lachertje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be