Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2012, 15:23   #141
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Was nog even naar onze staatsschuld aan het kijken: € 351189150000 (351 miljard en...)

http://www.staatsschuldmeter.be/

Dit komt dus overeen met een bedrag van € 31.926/inwoner

Onze stad heeft een schuld/inwoner van € 2309/inwoner

De langetermijnschulden van onze stad en OCMW bedragen € 15625/inwoner

In totaal hebben we dus een schuld van ong. € 50.000/inwoner.

Mijn gezin van 4 heeft dus een schuld van € 200.000, pfffff.

Kan iemand mij zeggen als deze berekening klopt of dat ik deze schuld in een ander perspectief moet zien?
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 16:27   #142
kameleon
Minister

Standaard

Je ziet de cijfers in het juiste perspectief. De leeghangers in de wetstraat zijn alle perspectief kwijt.
Oud 19 juli 2012, 16:45   #143
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Gambassi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Je ziet de cijfers in het juiste perspectief. De leeghangers in de wetstraat zijn alle perspectief kwijt.
De Jonge Toebbak moest onlangs in een vragenlijst invullen , hoeveel ie dacht dat de Belgische staatsschuld is.

'Euh, zo'n 10 miljard zeker' ?

En dat moet ons landje leiden.

Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2012, 19:01   #144
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Was nog even naar onze staatsschuld aan het kijken: € 351189150000 (351 miljard en...)

Kan iemand mij zeggen als deze berekening klopt of dat ik deze schuld in een ander perspectief moet zien?
350 miljard zal wel een verouderd cijfer zijn. Ik herinner me 360 van een paar maanden geleden en 380 de laatste keer dat ik erover las.

Maar dat is nog geen ander perspectief, natuurlijk. Wat me wel een ander perspectief lijkt, is dat je er het volgende bij moet optellen:

- betalingsverplichtingen voor pensioenen en andere vormen van sociale zekerheid;
- Belgische deelname in opeenvolgende EU-noodfondsen
- staatsgarantie voor banktegoeden (voordat ik op een Duitse site las dat de Belgische spaarder daar al 120 miljard van heeft weggehaald, waren die goed voor 220 miljard, maar ik weet niet of die al sterk aangesproken waren voordat de centjes werden geteld, en ook niet in hoeverre ik die site mag geloven).
- Dexia dat wankelt; de holding heeft bijna dubbel zoveel schulden als België, maar is wel gedeeltelijk Frans.

Voor jouw gezin wordt het beslist een veelvoud van 200 000 eurootjes. Voor vrijwel alle gezinnen.

Dus hoe kunnen ze dat nog oplossen zonder de euro zelf tot stof en as te doen wederkeren?
Oud 19 juli 2012, 19:04   #145
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

O, nu pas zie ik je staatsschuldmeter.

Tja, wat laten ze daar nog allemaal uit de berekening weg?
Oud 19 juli 2012, 19:24   #146
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus hoe kunnen ze dat nog oplossen zonder de euro zelf tot stof en as te doen wederkeren?
Robert Mundell from a lecture delivered at St. Vincent College, Latrobe, Pennsylvania (1997):

"I do not think that we will see the time when either of those two great economic powers, the United States and the European Union, will ever again fix their respective currencies to gold as they have in the past. More likely, gold will be used at some point, maybe in 10 or 15 years when it has been banalized among central bankers, and they are not so timid to speak about its use as an asset that can circulate between central banks. Not necessarily at a fixed price, but a market price. . .Gold is going to be a part of the structure of the international monetary system for the 21st century, but not in the way it has been in the past. We can look upon the period of the gold standard, the free coinage gold standard, as being a period that was unique in history, when there was a balance among the powers and no single superpower dominated."

De € is de ruggegraat van het nieuwe monetair systeem!
Een economische ramp (kinderziektes) , maar een monetair gewiekst concept, getekend door Duisenberg.

Lees eens wat bij op de site van Fofoa.
Oud 19 juli 2012, 20:22   #147
Silverfields
Burgemeester

Standaard

Als je dan Spanje bekijkt die doen het lang niet zo slecht met een schuld van €16919/inwoner!

http://www.destaatsschuldmeter.nl/spanje/
Oud 19 juli 2012, 20:24   #148
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Heb nog een linkje waar wordt uitgelegd waarom je gezin véél dieper dan dat in de schulden zit.

België is vierde op de wereldranglijst, maar dan is de SZ er nog niet in verrekend!
Oud 19 juli 2012, 20:29   #149
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je dan Spanje bekijkt die doen het lang niet zo slecht met een schuld van €16919/inwoner!

Ik heb het eens opgeteld, en kom op 366 % van het BBP van België uit, zonder betalingsverplichtingen voor de pensioenen e.d., en zonder de verplichtingen in het kader van EMS en langlopende financieringstransactie (LTRO) van de ECB.

Want nu maken de politici er schulden bij die niet ten laste van de begrotingen komen. Zogezegd omdat Griekenland, Spanje en weldra wellicht België alles netjes zullen aflossen...
Oud 19 juli 2012, 21:14   #150
Silverfields
Burgemeester

Standaard

Ik vind hier een artikel uit Knack dat de Belgische overheidsschuld 426% van BBP(bruto binnenlands product) is, het wordt steeds beter!

http://trends.knack.be/economie/nieu...0017670690.htm
Oud 20 juli 2012, 00:40   #151
giserke
Banneling

Standaard

Anarchie wordt de oplossing.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2012, 06:48   #152
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:

Jaja, maar de Belgen zijn zogezegd in betere vaarwaters omdat ze veel van die lekkere spaarcentjes hebben op de bank staan waar de ratten nog veel aan kunnen knabbelen.
Oud 20 juli 2012, 07:32   #153
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind hier een artikel uit Knack dat de Belgische overheidsschuld 426% van BBP(bruto binnenlands product) is, het wordt steeds beter!

Daarom gaan we ook de Midden Oost olie plunderen !!!
Want een olieprijs-schok bovenop de systemische schuld, is ontoelaatbaar.
Ook de Syrische rebellen zijn weer goei cowboys die alle Westerse steun waard zijn. Iran moet voor de bijl omdat het Westen door z'n systemische schuldkrisis moet geraken.
Oud 20 juli 2012, 20:59   #154
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als je alles optelt, kom je volgens mijn voorzichtige raming dicht bij de duizend %.
Oud 21 juli 2012, 17:32   #155
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Beste wat de wereld kan overkomen is een wereldoorlog waar 80% van de wereldbevolking (zeker in europa) verdwijnt en we dan een geboortelimiet zetten en onze gebieden indelen zowat we onafhankelijk zijn voor het buitenland voor alle grondstoffen en energiebehoeften

En dan onze markten en grenzen sluiten
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 07:47   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Beste wat de wereld kan overkomen is een wereldoorlog waar 80% van de wereldbevolking (zeker in europa) verdwijnt en we dan een geboortelimiet zetten en onze gebieden indelen zowat we onafhankelijk zijn voor het buitenland voor alle grondstoffen en energiebehoeften

En dan onze markten en grenzen sluiten
Je kan ook zonder oorlog anders gaan werken en denken.
De Europese bevolking groeit trouwens enkel door de import van burgers, de autochtone bevolking is zelfs aan het krimpen.

Maar het is juist het liberalisme dat uitbuiting en onderdrukking veroorzaakt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2012, 23:45   #157
Silverfields
Burgemeester

Standaard

We worden stilaan voorbereid op een exit van Griekenland uit de eurozone. Heb jij jouw huiswerk al gedaan, ben je goed voorbereid, heb je al wat Neurootjes voor dollar omgezet of heb je weer goud zitten kopen?

Germany's economy minister reiterated his doubts about whether debt-mired Greece would be able to stay in the eurozone.
http://www.telegraph.co.uk/finance/f...has-faded.html

'IMF wil Griekse geldkraan dicht'
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...13851-3140.art

What could happen next if Greece leaves the eurozone?
http://www.bbc.co.uk/news/business-18074674

Rösler erwartet baldigen Euro-Austritt Athens
http://www.spiegel.de/flash/flash-28752.html

Laatst gewijzigd door Silverfields : 23 juli 2012 om 00:06.
Oud 24 juli 2012, 14:00   #158
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je moet ten eerste begrijpen dat het voltallige stadsbeeld dat jij en ik heb gedomineerd worden door die ketens, en dat die ketens samenwerken in bepaalde delen van steden. Zo krijg je aantrekkelijke winkelstraten.

Haal die er van tussen en er schiet niks meer over. De kleintjes gaan er zo van tussen want winkels leven van passage. Als die wegvalt door aantrekkelijke deals hebben kleintjes niks meer over.
Gaat u misschien ooit gaan shoppen in een dorp met een winkel of 2? Ik denk het niet.
Het is een magneet pool. Veel volk trekt veel ander volk en weinig volk trekt weinig volk.

Nu verkoop is illusie; je schept een illusie van alles gaat goed en dit is de nu de mode en blabla. Je loopt er blindelings in. Iedereen.

Maar dat kost allemaal handenvol geld hé. En de verkoop stockt al maanden en de kaskredieten hiervoor hebben de limieten bereikt. U moet weten dat het bijna onmogelijk is iets te huren op top locaties zonder geld van de fabrikanten en dat de fabrikanten door het huren van die toplocaties break even draaien.

Dus ja wie denkt dat er miljoenen opzij liggen voor de slechte dagen is verkeerd bezig.
En de slechte dagen zijn nu wel al te lang bezig. Het geld is op, de kredieten onder nul bereiken hoogtepunten waar geen kredieten meer verstrekt worden...dus wat volgt is een sanering in de beginne en een failliet op het einde.
Steek het op de Chinezen die vodden maken. Ik strijk die al lang niet meer want het is de moeite niet.
Ik snap niet waarom mensen winkelen leuk vinden en ik snap nog minder waarom je zoveel kledingszaken nodig hebt. Mooier gaan de mensen er m.i. niet op gekleed. Ze worden alleen maar dikker, heb ik de indruk, of extreem mager.

Van mijn part mogen de multinationals allemaal de pot op. Dan kan de echte, duurzame economie terug de kop opsteken: de kleine KMO's en familiebedrijven.

Mijn uitvalshoek is: de mens is geen burger meer maar een ordinaire consument en daar wordt die ook voor klaargestoomd van in de wieg.

Als je geen ordinaire consument bent, ben je een slechte consument, en ben je als het ware zelfs een slechte burger. Dat is het resultaat van die globalisatie.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 15:02   #159
parsprototem
Banneling

Standaard

[quote=Jantje;6159408]De zaken zijn dan ook niet van elkaar te scheiden.

En noch de Belgische overheid, noch de Europese overheid kan de koopkracht verhogen.
We zitten namelijk in een vicieuze cirkel.

Als de overheden de belastingen verlagen en zo de koopkracht verhogen, doet de beurs de interesten voor de overheden stijgen en krijgen deze een verhoging van hun schuldenberg zonder 1 cent meer uit te geven dan ze hebben.

De ellende die wij nu meemaken is veroorzaakt door de vorige generaties politici en vakbondsleiders.

We hebben dan even een politieke leider gehad die de bui had zien hangen en de problemen bijna had opgelost, doch toen koos de bevolking voor Verhofstadt, die hen de hemel op aarde beloofde tijdens zijn bewind.
Hij heeft hen dan ook 7 vette jaren gegeven, maar hen NOOIT vertelt dat ze daarna 7X7 arme jaren zouden moeten slikken om de schuldenberg die hij veroorzaakte op te kunnen kuisen.

Maar de oorzaken zijn niet alleen bij de Belgische politici te zoeken, ook bij de rest van de Europese leiders zitten er een deel van de oorzaken.
Griekenland bijvoorbeeld is niet in staat om zijn problemen op te lossen, noch de andere armere staten van Europa. Zo zit de rente voor Spanje nu op 6,5% op staatsleningen, dit terwijl die van Duitsland op slechts 1% zit. Toch zijn beide lid van de EU en werken beide met dezelfde munt.
Oorzaak hiervan, de landelijke politici willen kunnen vast houden aan hun macht en weigeren om als één macht op te treden tegen de speculanten.
Hierdoor geven zij de speculanten de macht over de EU en zijn lidstaten, want deze moeten nu geen rekening houden met een machtsblok, doch enkel de zwakke staten binnen de Eurozone aanpakken om de Euro in de problemen te brengen en de Europese bevolking uit te buiten.
Ik weet nog goed dat in de jaren 70 en 80 van vorige eeuw, de lagere bemanning van de Belgische koopvaardijschepen, voor 75% uit eigen burgers en 25% uit Spanjaarden en andere zuid-Europese burgers bestond. Ook voor de andere midden en noord Europese landen was dit de normale bezettingsgraad door zuid Europeanen. Vandaag bestaat die bemanning voor 95% uit Aziaten.

Technici moeten de bedrijven gaan zoeken in de oude oostbloklanden of buiten Europa, want de eigen bevolking wil dit werk niet meer doen. Ze zijn bang hun handen vuil te maken.[/QUOTE]

Misschien wordt de tijd na heel veel geschermutsel rijp om bedrijven zodanig te runnen dat elke werknemer die er langer dan twee jaar werkt, een aandeel te laten hebben in de winst en in een bepaalde mate in het beleid. Dat is een motivering om te werken.
Waarom zou je acht uren per dag in een eenmalig leven jaren aan een stuk werken zonder te weten hoe dat zit met die zaak waarin je werkt?

We weten allemaal dat de 'gemakkelijkste' en goedkoopste werknemers de analfabeten zijn, de mensen 'die niet beter weten'. Alle multinationals lopen rond met een vergrootglas en schuimen heel de wereld af om die mensen te vinden. En ja hoor, ze zijn er nog bij de vleet. China heeft Afrika ontdekt, zie eens aan. De leningen staan klaar om de vis binnen te halen.

Hoe dom kan je zijn om heel je leven te werken op een plek waar je totaal geen inspraak hebt, laat staan zelfs weet of er winst gemaakt wordt of niet?
Is het omdat je als werknemer dom bent of is het omdat de beheersraad van een bedrijf er alle baat bij heeft dat je van je zelf veronderstelt dat je dom bent?

Mijn dochter heeft haar ontslag bij Markoz (schoenwinkel) gegeven. Op een dag komen er amper twee mensen binnen en ze kan niet gaan zitten. Rechtstaan dus. Er kan alleen maar gezeten worden in een bovenkamer en dat kan uiteraard niet tijdens de werkuren. Wat moet ze doen? Rondjes lopen in die winkel? Ze heeft ook geen opleiding gekregen om paleiswacht te zijn op Buckinham Palace, en die pree krijgt ze ook niet.
Hoe kan je als je wat studies hebt gedaan werknemers zo'n dom, psychisch tergend 'werk' laten doen?
Gewoon een stoel en een tafeltje achter de kassa zodat er ook nog gestudeerd kan worden, of iets anders kan gedaan worden. En als er klanten binnenkomen, onmiddellijk recht springen. Is dat zo moeilijk om dat te combineren?

En maar klagen dat er geen mensen zijn om te werken. Gebrek aan creativiteit op andere mensen schuiven, ja! Eigenlijk zou je zo'n zombiewerk driedubbel moeten betalen omdat het zombiewerk is!

Het is een keten, dus who cares of er een winkel is die het een maand heel slapjes doet? Een andere winkel ergens anders vangt dat dan weer op zeker?

De slimmeriken versus de dommeriken. Het zou gewerkt hebben als de slimmmeriken niet zo hebzuchtig waren geweest om surrealistische zaken in het leven te roepen (de beurs, de rating bureaus, de nepkredieten- en investeringen, etcetera).
Eigenlijk zijn de rijken en zij die het voor het zeggen hebben de slimmeriken niet meer. In mijn ogen althans niet.

Koopkracht mag van mijn part dalen zodat iedereen terug met twee voeten op de grond staat.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 24 juli 2012 om 15:06.
Oud 24 juli 2012, 15:22   #160
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Natuurlijk zullen we ons onverbiddelijke lot niet ontlopen.

Hier in mijn staat worden kasseien gelegd die uit China afkomstig zijn. Stenen importeren uit China! Stenen! Straatstenen!

Dit kan er alleen maar op uitdraaien dat wij weldra steenhouwers voor de Chinezen zullen zijn.
Dat denk ik dus ook. Volgens mij zijn die aan een zogezegd onopvallende diaspora met missie bezig. Afrika is slechts oefenterrein en voorraadkelder.
Noord-Afrika gaan ze laten liggen wegens te moeilijk.

Europa vertoont alle symptomen van een stuiptrekkend iets.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be