Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 14:32   #141
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
volledig akkoord dat de meester uitlegt dat er met het varken in deze tijd en deze streken niks aan de hand is. Maar vooraleer je die allahtoontjes d�*t door de strot kan duwen zal er nog veel water naar de zee vloeien denk ik. Laat staan dat je het dan nog fysiek gaat willen uitvoeren. Dan krijg je het CGKR op je dak!

Als Fouad Belkacem "vuile belgen" roept, krijgt hij toch ook geen proces wegens racisme aan zijn been? Probeert gij maar eens openlijk op straat "vuile **********" te roepen! je zal nogal eens anders piepen vrees ik.
Kerel, praat eens met wat meer respect over mensen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:33   #142
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Je hebt dan ook geluk dat jij een hoog niveau deed, daar zijn de pesterijen een stuk minder.

2: Wat is voor jou spiritualiteit? moet dat samen gaan met het geloof in iets bovennatuurlijks?

Of is het meer zoiets als: Zit stil, en stop met denken?
Spiritualiteit moet niet samengaan met een geloof in iets bovennatuurlijk, en een geloof in iets bovennaturlijk gaat doorgaans ook niet samen met spiritualiteit. Vaak enkel met preutsheid en (bij vrouwen) een arrogante kreng zijn of (bij mannen) een zelfingenomen droogstoppel zijn.

Spiritualiteit in de meest toegewijde vorm, contemplatie, heeft inderdaad exact die gedaante die jij in je laatste vraag beschrijft.
Het kan ook anders. Maar het draait allemaal rond de sleutelwoorden gevoel en beleving.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:34   #143
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik zie geen probleem met godsdienstles, wel met een godsdienstig geinspireerd sfeertje (preutsheid, vroomheid, regels) binnen een school.
Die puriteinse preutsheid is op pedofilie na misschien wel het ergste wat de Katholieke Kerk is overkomen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:35   #144
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is saai op pensioen.
Oud 26 juni 2012, 14:38   #145
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Die puriteinse preutsheid is op pedofilie na misschien wel het ergste wat de Katholieke Kerk is overkomen.
Ik durf zelfs te stellen dat dit de ondergang van de Kerk werd. Immers: een religie die een belangrijk aspect van het mens zijn helemaal niet kan opvangen maar simpelweg afdoet als zondig, zal ervoor zorgen dat er buiten die religie zich processen voordoen die deze aspecten gaat opvangen.
Bovendien accumuleert een frustratie binnen de religie zich, die kan uitbarsten van zodra men een alternatief biedt dat zich vooral op dat een niet gedekt aspect focust.

In feite kan men dit reduceren tot het simplisme dat wij het christendom hebben verlaten in ruil voor wat seks.

Maar dat is goed zo.
Oud 26 juni 2012, 14:46   #146
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
heb je het over **********? of over vuile belgen?

en tussen haakjes, kerel, wil jij eens wat meer respectvol zijn tegenover een dame?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 juni 2012 om 14:50.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:47   #147
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
heb je het over **********? of over vuile belgen?
Hahah, jij bent grappig man!
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 14:48   #148
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik durf zelfs te stellen dat dit de ondergang van de Kerk werd. Immers: een religie die een belangrijk aspect van het mens zijn helemaal niet kan opvangen maar simpelweg afdoet als zondig, zal ervoor zorgen dat er buiten die religie zich processen voordoen die deze aspecten gaat opvangen.
Bovendien accumuleert een frustratie binnen de religie zich, die kan uitbarsten van zodra men een alternatief biedt dat zich vooral op dat een niet gedekt aspect focust.

In feite kan men dit reduceren tot het simplisme dat wij het christendom hebben verlaten in ruil voor wat seks.

Maar dat is goed zo.
Het erge is dat die uitwassen nog niet eens iets te maken hebben met de katholieke zondenleer. De jaren-'50 omgang met eigen lichaam en seksualiteit was ultrapuriteins, en hetgene dat dan daadwerkelijk in katholieke context een zonde is werd niet beargumenteerd of degelijk uitgelegd.

Als je dan getuigenissen leest van priesters die in hun seminarietijd volledig afgesloten werden van de wereld op een erg onvrijwillige manier, om dan later in een parochie te komen... De tegenreactie erop was dan totale losbandigheid én het gebrek aan degelijke vorming. Als er dan al labiele personen tussenzitten, en de hoogwaardigheidsbekleders beginnen ineens de "vrije liefde" te prediken na jaren van verstikkende omgevingen...

Tegenwoordig is er voor het eerst sinds lange tijd in correcte seminaries een gezonde balans gevonden: goede en strenge theoretische vorming zoals vroeger, maar dan wel aangevuld met pastorale praktijk, en dit alles in een veel openere omgeving.

Hoe men in seminaries toendertijd omging met het katholieke geloof was ook schabouwelijk. Legalisme en inhoudsloze routine. En dan die beschrijvingen hoe er omgegaan werd met naaktheid en zulke toestanden... Aan de andere kant ben ik dan ook sowieso al geen voorstander van internaten.
Oud 26 juni 2012, 14:54   #149
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

De vorige paus had ook een reeks boeken om de katholieke relatie met het "lichaam" te verbeteren: http://youtu.be/gqRKvNX4IKU

(Trouwens een heel stuk dynamischer dan de klassieke preken )
Oud 26 juni 2012, 21:51   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Efficiënter: Ja, het vrij onderwijs krijgt minder toelage dan het GO!, maar daar waar de staatstoelage de enige bron van inkomsten is bij het GO!, is dat niet het geval in het katholieke net: hier draagt de kerk / de orde e.d. achter een bepaalde school ook nog bij.
Als onderwijzer in een school van het katholieke net kan ik uw bewering alvast volledig tegenspreken. De tijd is al lang voorbij dat congregaties e.d. de schoolwerking subsidieerden. Wat trouwens ooit door die kloosterorden in, niet zelden, erfpacht werd gegeven, is nu vaak een vergiftigd geschenk: schoolgebouwen die ondertussen lang niet meer voldoen aan de huidige normen, maar waar de school eigenhandig moet voor opdraaien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 21:52   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alleen wat godsdienst betreft. Godsdienst hoort niet thuis in het publieke leven. Dat hoort zich in de privésfeer af te spelen.
Waarom dan wel?
Oud 26 juni 2012, 21:55   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Hoe men in seminaries toendertijd omging met het katholieke geloof was ook schabouwelijk. Legalisme en inhoudsloze routine. En dan die beschrijvingen hoe er omgegaan werd met naaktheid en zulke toestanden... Aan de andere kant ben ik dan ook sowieso al geen voorstander van internaten.
Was u er dan bij?

Ik ken(de) toch een niet onaardig priesters die voor het Concilie hun opleiding hebben gekregen en als ik hen vertellen over die tijd, herken ik uw beschrijving er alvast niet in.
Oud 26 juni 2012, 22:09   #153
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
De haren rezen me te berge toen ik net dat linkje uit de openingspost las:

Te zien is o.a. hoe leerlingen een hoofddoek omkrijgen en hoe er een koran wordt aangeboden.
Dit is geen onderwijs meer, maar pure religieuze indoctrinatie. Om van te kotsen.
Respect voor die leerling, zo jong en ideologisch al serieus weerbaar. Mooi !

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:15   #154
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Er zijn gewoon twee onderwijsnetten nodig, zoals nu, maar niet meer volgens vrij onderwijs versus gemeenschapsonderwijs, wel enkel nog gemeenschapsonderwijs voor eigen volk en een ander net voor vreemdelingen (mee uitdovend naarmate remigratie vordert over x-aantal decennia). In dat gemeenschapsonderwijs dat van hoger niveau moet zijn dan wat het nu is (vgl met vrij katholiek onderwijs), drie mogelijkheden van "godsdienst"-keuze: katholiek OF heidens OF zedenleer. Freinet en Steinerscholen: opdoeken.
Dit is geen slecht idee, de opdeling scholen voor katholieken en de gemeenschapsscholen voor niet-katholieken is volledig achterhaald.

In het lager moet ieder kind wel notie krijgen van de Boodschap van de Heer, desnoods met een minimumpakket van 1 uur godsdienst per week en dan nog 1 uur zedenleer of heidense godsdienst. In het middelbaar kan men kiezen.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 26 juni 2012 om 22:25.
Oud 26 juni 2012, 22:17   #155
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel?
Om proselitisme en extremisme te vermijden. We willen geen Ayatollahs meer hier die de plak willen zwaaien over alles en iedereen, meer bepaald defensieloze kinderen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:19   #156
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als onderwijzer in een school van het katholieke net kan ik uw bewering alvast volledig tegenspreken. De tijd is al lang voorbij dat congregaties e.d. de schoolwerking subsidieerden. Wat trouwens ooit door die kloosterorden in, niet zelden, erfpacht werd gegeven, is nu vaak een vergiftigd geschenk: schoolgebouwen die ondertussen lang niet meer voldoen aan de huidige normen, maar waar de school eigenhandig moet voor opdraaien.
Het is privéonderwijs. Ik herinner mij zeer wel de achterstallige rekeningen die mijn moeder niet kon betalen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:24   #157
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alleen wat godsdienst betreft. Godsdienst hoort niet thuis in het publieke leven. Dat hoort zich in de privésfeer af te spelen. Als mensen persé hun kinderen willen mismeesteren met religieuze prietpraat, dan moeten ze dat maar thuis doen. Mijn kinderen hebben daar op school geen boodschap aan.
Ben ik zeker niet mee akkoord. Uw kinderen krijgen niet eens de kans om de boodschap van de Heer te leren kennen. Uw kinderen kennen het Woord van God niet en zijn dus gedoemd om een zondig leven te leiden.

Ik wil dat alle scholen, allen georganiseerd door het Rijk, geen vrij onderwijs meer, het niveau halen van katholieke colleges en waarbij de Rooms katholieke godsdienst zeker in de lagere school voor ieder kind toch minimum aan bod komt. In het middelbaar is keuze mogelijk met heidens en zedenleer.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 26 juni 2012 om 22:27.
Oud 26 juni 2012, 22:30   #158
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Uw kinderen kennen het Woord van God niet en zijn dus gedoemd om een zondig leven te leiden.
leg uit , aub ????????

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 22:32   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Om proselitisme en extremisme te vermijden. We willen geen Ayatollahs meer hier die de plak willen zwaaien over alles en iedereen, meer bepaald defensieloze kinderen.
Waarom zou ik mijn overtuiging niet meer mogen uitdragen? Omdat u overtuiging de uwe niet is?

M.a.w. u bent tegen een belangrijke westerse vrijheid?
Oud 26 juni 2012, 22:33   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het is privéonderwijs. Ik herinner mij zeer wel de achterstallige rekeningen die mijn moeder niet kon betalen.
Neen, het is geen privaat onderwijs. Het katholieke net behoort tot het vrije net dat door de overheid, overeenkomstig het Schoolpact, wordt betoelaagd op een aantal vlakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be