Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2012, 15:10   #141
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Sorry, maar ik heb beslist dat ik het ben die beslis.

Ge moogt zelf kiezen waarnaar ge verbannen wordt.

De enige die authentiek kan bepalen wat een authentieke Vlaming is, is mijn authentieke ik. Sorry, ik heb dat zo beslist.
Al weer een splitsing, want de enige die dat authentiek kan bepalen ben niet jij, maar ik.
Om je toch tegemoet te komen zal ik bij de volgende onderhandelingen bepalen of je wel ver genoeg van mijn cultuurgrens woont.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:11   #142
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
fout, ik zou Xena versieren en me terugtrekken in mijn boshut.
Ja maar ja, dat staat buiten de cultuur

Citaat:
dat kom je terug op de vraag die ik voorlegde: wie is er mee een Vlaming: die geïntegreerde Keniaan, of die rastafari uit Brugge ?
Die rastafari. White boy reggae-isme is typisch Vlaams.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:11   #143
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Fundamenteel verschilt de Vlaamse cultuur inderdaad niet zoveel van die van hun buurvolkeren. Het zijn eerder subtiele verschillen die zich uiten in bepaalde statistische tendensen; bijvoorbeeld het feit dat gewest binnen België enorm veel verklarende kracht heeft voor werkloosheidsgraad, zelfs wanneer men controleert voor factoren als verstedelijking en (de-)industrialisatie.
Binnen een welbepaalde culturele zone (zoals West-Europa die is) moet de eigenheid van een volk volgens mij vooral in het bestaan van een gedeelde leefwereld gezocht worden, zoals tot uiting komt in het cultuur- en medialandschap. Of bijvoorbeeld het feit dat ik op enkele kilometers van de taalgrens woon en toch geen enkele voeling heb met Waals-Brabant, terwijl ik perfect weet wat de stereotypes zijn over West-Vlamingen, Antwerpenaren of Limburgers.

Trouwens, ben jij niet de kerel die voortdurend zit te zeggen dat de Walen van de Vlamingen af moeten omdat we zo haatdragend zouden zijn?
.. maar .. je doet het weer, dat nonchalant redeneren: buurvolkeren. Buurvolkeren waarvan?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 juni 2012 om 15:20.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:13   #144
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Dit is toch fundamenteel onzinnig. Hoe kan dat nu? Cultuur is per definitie sociaal, en kan enkel doorgegeven worden binnen een bepaalde gemeenschap (in bepaalde gevallen misschien meerdere).
Dat is correct, alleen is die gemeenschap niet noodzakelijk een volk. Er zijn bvb veel meer culturele raakpunten tussen bepaalde sociale klassen van verschillende volken dan er raakpunten zijn tussen sociale klassen van eenzelfde volk.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:16   #145
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is correct, alleen is die gemeenschap niet noodzakelijk een volk. Er zijn bvb veel meer culturele raakpunten tussen bepaalde sociale klassen van verschillende volken dan er raakpunten zijn tussen sociale klassen van eenzelfde volk.
bijvoorbeeld de "working class" cultuur, die zich uit in dingen zoals de rock&roll muziek en spoken die over Europa waarden?

Oud 24 juni 2012, 15:17   #146
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Dag doctor Yammine.

Probeer je mij hier op iets te pakken?
mocht ik meneer Yammine, zijn dan zei ik nu : betrapt.

Oud 24 juni 2012, 15:19   #147
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ja, op die manier heb je wel gelijk. Klasse is zeker ook belangrijk. Maar dat betekent niet dat de overkoepelende cultuur niet evenzeer van belang is. De vruchtbaarheidsdaling in de negentiende eeuw, bijvoorbeeld, speelde zich steeds af binnen welbepaalde culturele regio's, waarbij er weinig verschil was tussen de verschillende sociale klassen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:22   #148
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Het is maar best dat je dat weg doet.
Het is namelijk tegen de forumregels om forumleden te beledigen en het toont vooral ook zwakte aan.
Betrapt!
Raar uit uw toetsenbord, u maakt er zich ook wel eens schuldig aan ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 15:22   #149
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, op die manier heb je wel gelijk. Klasse is zeker ook belangrijk. Maar dat betekent niet dat de overkoepelende cultuur niet evenzeer van belang is. De vruchtbaarheidsdaling in de negentiende eeuw, bijvoorbeeld, speelde zich steeds af binnen welbepaalde culturele regio's, waarbij er weinig verschil was tussen de verschillende sociale klassen.
jawadde : de vruchtbaarheid is een cultureel gegeven. D�*t moet jij mij eens uitleggen. Dat tettekeruis en vossen (CPEX) een cultureel gegeven is, tot daar aan toe, maar de fertiliteit? Strakke corsetten?

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 juni 2012 om 15:24.
Oud 24 juni 2012, 15:24   #150
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
jawadde : de vruchtbaarheid is een cultureel gegeven. D�*t moet jij mij eens uitleggen.
Meen je dat nu of is dat opzettelijk getrol?
Oud 24 juni 2012, 15:25   #151
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
echtig en techtig en mijn woord van boy scout. wat is het verband tussen fertiliteit en cultuur? Ik herinner me vaagweg SF boekskes van Jack Vance waar beschavingen uitsterven door abstinentie. Maar werkelijk ..

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 juni 2012 om 15:28.
Oud 24 juni 2012, 15:27   #152
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat de vier fasen van de demografische evolutie louter een cultureel gegeven is, zonder vermelding van de determinerende invloed van socio-economische facoren is inderdaad wel een interpretatie die ik nooit eerder heb gehoord.
Oud 24 juni 2012, 15:29   #153
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Die rastafari. White boy reggae-isme is typisch Vlaams.
en las die kerel een bruggeling is, geboren uit Congolezen die in 1960 naar Brugge zijn verhuisd ?
Nog steeds een bleekscheet-rastafari ?
Of wordt een zwarte Bruggeling over een andere kam geschoren omwille van zijn huiskleur
Oud 24 juni 2012, 15:38   #154
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
echtig en techtig en mijn woord van boy scout. wat is het verband tussen fertiliteit en cultuur?

Goed: vruchtbaarheid is gelinkt aan het waardenpatroon dat dominant is onder de bevolking en hangt dus samen met de algemene positie van de vrouw binnen een bepaalde samenleving, de manier waarop men aankijkt tegenover betaalde arbeid voor vrouwen, het gemiddelde opleidingsniveau, de houding tegenover conceptiemiddelen, de sterkte van religiositeit en traditionalisme tegenover individualisme en de ruimte die men laat voor zelfontplooiing, enz. Daarbij is er natuurlijk een wisselwerking tussen deze factoren en meer socio-economische omstandigheden zoals welvaart en de mate van industrialisatie/verstedelijking.

Dit lijkt me allemaal redelijk vanzelfsprekend.
Oud 24 juni 2012, 15:43   #155
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dat de vier fasen van de demografische evolutie louter een cultureel gegeven is, zonder vermelding van de determinerende invloed van socio-economische facoren is inderdaad wel een interpretatie die ik nooit eerder heb gehoord.
Dat is dan ook helemaal niet wat ik zei. Wat ik zei was dat de vruchtbaarheidsdaling zich in verschillende culturele regio's op verschillende tijdstippen voordeed (in Vlaanderen bijvoorbeeld pas tegen het einde van de negentiende eeuw, veel later dan in Wallonië). Binnen een welbepaalde culturele regio is het natuurlijk wel zo dat de timing verband houdt met verstedelijking en in mindere mate met klasse.
Oud 24 juni 2012, 15:54   #156
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Goed: vruchtbaarheid is gelinkt aan het waardenpatroon dat dominant is onder de bevolking en hangt dus samen met de algemene positie van de vrouw binnen een bepaalde samenleving, de manier waarop men aankijkt tegenover betaalde arbeid voor vrouwen, het gemiddelde opleidingsniveau, de houding tegenover conceptiemiddelen, de sterkte van religiositeit en traditionalisme tegenover individualisme en de ruimte die men laat voor zelfontplooiing, enz. Daarbij is er natuurlijk een wisselwerking tussen deze factoren en meer socio-economische omstandigheden zoals welvaart en de mate van industrialisatie/verstedelijking.

Dit lijkt me allemaal redelijk vanzelfsprekend.
voor mij is bovenstaande kromdenken : vruchtbaarheid is een fysiologische eigenschap. Mijn zaadleiders of mijn partners eileiders zullen niet beter of slechter functioneren al naar gelang de positie ( .. mja .. ) van de vrouw binnen een bepaalde samenleving, etc

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 juni 2012 om 15:58.
Oud 24 juni 2012, 16:03   #157
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
voor mij is bovenstaande kromdenken : vruchtbaarheid is een fysiologische eigenschap. Mijn zaadleiders of mijn partners eileiders zullen niet beter of slechter functioneren al naar gelang de positie ( .. mja .. ) van de vrouw binnen een bepaalde samenleving, etc
interessante thesis joh
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 16:06   #158
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, wat betreft dat "geen verrader" zijn.

Wat zijn volksverraders ook al weer?
sp-a, cd&v, vld
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 16:07   #159
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Het is demografisch en sociologisch denken, waar het dan ook over ging.

Heel eerlijk: ik denk dat je niveau gewoon veel te laag ligt voor dit soort discussies. Ofwel is het nog steeds getrol, dat kan ook.
Oud 24 juni 2012, 16:08   #160
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
interessante thesis joh
ga weg, Bjorn, dit gaat over volwassenenzaken.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be