![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je zou kunnen zeggen: de partijen met meer dan 5 na de komma worden bevoordeeld, meer extreem voor de kleinste partijen, en de partijen met minder dan 5 na de komma worden benadeeld, ook meer extreem voor de kleine partijen. Je ziet. Kleine partijen worden in het algemeen niet bevoordeeld of benadeeld, maar wanneer het toch gebeurt zal het enkel extremer zijn, en soms is dat een extreem voordeel en soms een extreem nadeel. Maar ik ben het ermee eens dat het nog steeds niet ideaal is. Daarom ook stel ik als aanvulling nog voor om de zetels niet allemaal evenveel inspraak te geven. Iemand die eigenlijk 0,6 zetel verdient, maar er één krijgt, zal dan toch maar de macht van 0,6 zetel krijgen. Iemand die eigenlijk 3,1 zetel verdient en er maar drie krijgt, zal dan de macht van 3,1 zetels krijgen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
( Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#143 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eerst de verdeling van de 'inspraak' over de verkozen leden van de partij: Een eerste mogelijkheid is om iedereen van de partij evenveel inspraak te geven. Een tweede mogelijkheid is om diegenen die meer stemmen hebben meer inspraak te geven, en dat kan ook nog verder ingevuld worden. Bij het overlopen van iemand naar een andere partij (of wanneer iemand 'onafhankelijke' wordt) zijn er meerdere mogelijkheden: Ofwel neemt die al zijn inspraak mee naar waar die wilt. Ofwel wordt die inspraak verdeeld over de overige leden van de partij, waarbij die dan ofwel uit het parlement gezet wordt ofwel stemmen van de partij waar die naar overgelopen is krijgt. Ik persoonlijk vind het best dat de inspraak bij de politicus hoort nadat die verkozen is om partijdictaturen te voorkomen na het verkozen zijn, m.a.w. om te voorkomen dat de partijtop iemand met een afwijkende visie binnen de partij kan buitenzetten en zo diens inspraak (en die van de kiezers ervan) afpakken. En wie meer voorkeurstemmen krijgt binnen de partij, zou ook meer te zeggen moeten hebben, vind ik, maar dan wel op zo'n manier dat wie vier voorkeuren op een lijst aangeeft elk van hen eigenlijk maar 0,25 voorkeurstem geeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zijt gij echt boven de 18 of moet ik de mods waarschuwen lol
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er weer eens een Latijns amerikaan afkomt met het propagandaverhaaltje dat België een 'Franstalig land is met een racistische Vlaamse minderheid' (Een regelmatig opduikende misvatting...Hoe zou dat toch komen?) is dit een van de eerste dingen die ik aanhaal om hem wat meer realiteitszin bij te brengen, namelijk dat een Vlaamse stem minder waard is dan een Waalse stem. Zo'n frappant voorbeeld van discriminatie opent ogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 17 juli 2012 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beetje off topic vind je niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat één discussiepartner in deze draad duidelijk illustreert wat voor een gigantisch verschil er bestaat tussen 'leeftijd' en 'volwassenheid'. Er is een correlatie, maar het eerste leidt zoals iedereen kan zien niet tot het laatste. Een oorzakelijk verband tussen de twee ontbreekt.
We gaan hier –met dank aan één specifieke discussiepartner– al zowat constant off-topic. In die omstandigheden wil ikzelf één off-topic vraag stellen aan die persoon. Vind jij, Salvadorii, van jezelf dat je goed/productief kan discussiëren? Zo nee, ik vergeef het je. Ieder zijn gebreken, zeker. Zo ja, waarom bewijs je jezelf daar dan eens niet in als alternatief voor je constante getrol? We kunnen van dit forum een aangename en productieve discussieruimte maken, maar we moeten het wel willen. (En tussen haakjes, voor de heel veelste keer, er is een verschil tussen een staat als vrij democratisch beoordelen en het model dat daar gebruikt wordt als leidraad gebruiken. Ik licht hier constant toe hoe ik democratie zie en je kan zien dat wat ik voorstel heel anders is dan de Cubaanse democratie.) En nu terug naar de discussie, die noch over mijn leeftijd noch over Cuba gaat: Waar ik het over had, is dat de manier waarop je zetels verdeelt wijzigen –wat we zeker ook moeten doen– niet volstaat om tot 'one man, one vote' te komen. Welke methode je ook gebruikt, je zal altijd mensen hebben die ondervertegenwoordigd zijn en anderen die oververtegenwoordigd zijn, omdat je steeds 'afwijkingen door afronding' krijgt of bij het ondemocratische systeem-D'Hondt zelfs grotere afwijkingen dan dat. Een cruciale stap om tot 'one man, one vote' te komen is dan ook dat –op zijn minst per partij– de zetels een verschillende inspraak in het parlement verwerven op zo'n manier dat de inspraak van elke partij of politicus werkelijk overeenkomt met het percentage stemmen. De praktische nadelen daarvan zijn van een zodanig kleine grootteorde dat elke tegenstander van dat idee ofwel iets niet begrijpt ofwel simpelweg geen democraat blijkt te zijn. Hoe de inspraak 'exact' binnenin elke partij verdeeld wordt, daar wil ik andere meningen over horen om mijn keuze beter geïnformeerd te kunnen maken. Dat is wat ik bedoel wanneer ik zeg nog geen standpunt ingenomen te hebben. Ik denk dat dat een verstandige keuze is om eerst na te denken en daarna pas een beslissing te nemen en begrijp dan ook niet goed waarom je dat allemaal wilt weglachen/belachelijk maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat ge zegt is onjuist. Er was geen Spaanse of Uruguay del Este vestiging op de eilanden toen de huidige sindsdien-durende settlers daar gingen wonen... kom af met beweringen die het tegendeel beweren - wees gerust dat ik die zal kort een klein zal slagen men feiten. Ik ben nb geen fan van de Britten, ik hou van de Ieren en ook de Schotten. Dus mij uitmaken voor slaafje van London zal u niet lukken... En ja, ik ben al naar Argentinie, GB, en de Falklands geweest ...
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee. Dat werd zelfs erkent in een Britse studie, en er is zelfs sprake van gedwongen deportatie van aanwezige Argentijnse kolonisten (wat de Britten ontkennen natuurlijk). Ik heb echter geen zin om het daar nogmaals over te hebben. Daar is een lange draad over.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2012 om 01:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Beweert ge nu echt dat ge achttien zijt? Ik weet dat het niet zo is, en gij weet het ook... Citaat:
Citaat:
Oh, en aangezien het hier over one man one vote gaat, hoe komt het dat ge nooit gereageert hebt op het feit dat ondanks uw obfuscaties en volgens uw eigen berekeningen de Vlaamse kiezers door vijf a zeven zetels meer vertegenwoordigt zouden zijn dan nu het geval is en tergelijkertijd niet de details maar de grond van mijn stelling dat Vlaamse kiezers ondervertegenwoordigt worden door het huidige kiessysteem? Hypocrite ronde de pot draaiende jochie dat ge zijt. Nogmaals zijt ge wel achttien jaar? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En indien ge achttien moet zijn om hier te posten moet ge eigenlijk van de mods een ban krijgen. Wat de forumleden betreft - er is niemand die uw posts leest die u nog au seriuex neemt.
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij begrijpt ook niet dat zelfs een evenredige vertegenwoordiging bijvoorbeeld op nationaal vlak automatisch via de voorkeurstem een grote ongelijkheid onder gekozenen teweeg brengt, die aan de ene monsterscores oplevert en anderzijds onwaardige meelopers op de pluche brengt. Dergelijke monsterscores kunnen uitmonden in regelrecht populisme, particratie en nog veel erger. Een soortement bonapartische, fascistoïde toestanden met omkooppractijken. In een kiesdistrictsysteem is elke gekozene van bijvoorbeeld een gebied met 40.000 inwoners gelijkwaardig en loont het ook niet om corrupte handelswijzen te hanteren. De gekozenen zullen enkel door het eigen kwaliteiten het onderscheid kunnen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#154 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 17 juli 2012 om 03:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar lijsten van namen in vernoemd werden herinner ik me, van de Argentijnen die toen op de eilanden woonden. Die Argentijnen kwamen er aan nadat de Britten de eilanden vrijwillig verlaten hadden...zo'n drie decennia lang, om daarna terug te keren met een oorlogsschip (Het Argentijnse bestuur van de, allesbehalve lege, Malvinas had het namelijk gewaagd een jacht op zeehonden verbod in te stellen waardoor de Britten en de VS getroffen werden). De Argentijnen die er toen woonden waren ook een echte kolonie. De eerste kinderen die op de eilanden geboren werden dateren van die periode van net voor de tijd dat de Britten manu militari de eilanden afpakten van de Argentijnen.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2012 om 03:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat er in 1833 amper een Argentijnse staat bestond nog meer. Dat toen er een Spaanse colonie in de Falklands bestond, die vanuuit Montivideo en niet bvb Buenos Aires bestuurd werd, nog eens meer. Maar laat dat even terzijde. Nu wonen er een hoop mensen, en de meesten kunnen hun bestaan daar drie vier of vijf generaties of meer traceren naar het verleden. Geen enkele Argentijn woont daar - en geen enkele Argentijn die na 1833 geboren werden kan zeggen dat hij uit zijn heimat verjagen werd. Maard de fascistische Argentijnen vinden het wel hun recht om die mensen gewelddadig te verjagen of bezetten... Belachelijk en ziekelijk en overdedigbaar. Mooie democraat dat ge zijt.
![]() |
![]() |
#157 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oh, en wat die kinderen betreft - dat blijft een Argentijnse mentaliteit - ze hebben er bewust voor gezorgd dat de eerste kind die op Antarctica geboren werd een van hen was, dus Antarctica is nu ook van hen - pfff wat een gezever.
En terwijl we bezig zijn laten we allemaal oorlog voeren en democratische consensussen ngeren opdat iedereen die het 'goed' acht om terug te keren naar de grenzen anoo 1830 of 1800 of misschien nog vroeger. Nee, wat de mensen willen, n'importe... Amerika, Israel, Australie, Singapore - de mensen die daar nu wonen moeten allemaal de zee in... pfff... Argentijnse hoeren verdedigen zulke nonsens.. gij ook?
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Oh, en leg eens uit waarom het verdedigbaar zou zijn om landen die er amper of niet waren in 1830, 1815 of 1800 - bon kies een vrogere of latere datum naar keuze als ge dat wilt - van de kaart geveegd mogen/moeten worden?
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 17 juli 2012 om 03:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij mij doet hij dat ook. Ik heb eens iets over de democratie in Cuba gezegd en sindsdien sleurt hij er steeds Cuba bij en beweringen over mij die niet kloppen om niet op mijn argumenten in te moeten gaan. |
|
![]() |
![]() |