Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geef een score aan de laksheid van het gerecht
10 18 52,94%
9 4 11,76%
8 0 0%
7 1 2,94%
6 2 5,88%
5 4 11,76%
4 0 0%
3 1 2,94%
2 0 0%
1 1 2,94%
0 3 8,82%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2013, 14:28   #141
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hln.be

Een gewezen politicus is door de strafrechter in Kortrijk veroordeeld tot één jaar cel met uitstel. De man stond terecht voor een mislukte overval op een bankkantoor in Aalbeke.

Met een helm op zijn hoofd stapte de 52-jarige Stefaan Q. op 5 april 2012 een Argentakantoor in Aalbeke binnen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 15:33   #142
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enigmo Bekijk bericht
Correcte straf voor een eerste misdrijf met weinig kans op herhaling en duidelijk verzachtende omstandigheden
Overtijd zag ik een programma op TV over het gerecht. Er werd daar een man bij de onderzoeksrechter voorgeleid die een aantal gewapende overvallen had gepleegd op apothekers.

Men wou hem opsluiten in de Begijnenstraat, waarop de man vertelde dat dit gevaarlijk was voor hem. De onderzoeksrechter vroeg hem waarom dit gevaarlijk was. De man vertelde dat hij een tijdje geleden bij iemand twee kilo drugs gekocht had, en die had hem suiker geleverd in plaats van drugs. Nu had hij daar niets van gezegd en de volgende keer dat hij bij die kerel 2 kilo drugs gekocht had, had hij hem geript, hij was dus gaan lopen met die 2 kilo zonder te betalen.

Daarom was hij er van overtuigd dat men hem aan het zoeken was en in de Begijnenstraat zou men hem pakken. De onderzoeksrechter liet hem dan maar naar de gevangenis van Mechelen brengen

Op het einde van het programma kwamen we te weten dat de gewapende overvaller een voorwaardelijke straf had gekregen voor de overvallen. En over zijn bekentenis over het handelen in drugs op grote schaal werd niet meer gesproken en werd hij niet vervolgd.

...
Oud 20 februari 2013, 18:53   #143
eno2
Banneling

Standaard Nieuwe wet vervroegde invrijheidsstelling

Citaat:
www.vandaag.be
, 14:58

De Senaatscommissie Justitie keurde zopas de nieuwe wet op de voorwaardelijke invrijheidsstelling goed. N-VA en Groenen stemden tegen, het VB bleef afwezig.

Deze wet kwam er naar aanleiding van de vrijlating van Michelle Martin, de ex van kindermoordenaar Marc Dutroux.

Door de nieuwe wet zullen veroordeelden die meer dan dertig jaar kregen, minstens de helft (of vijftien jaar bij levenslang) moeten zitten, in plaats van een derde nu. Als ze recidivist zijn komt daar vier jaar extra bij, als ze vroeger correctioneel veroordeeld waren; en acht jaar als ze voor een halsmisdrijf door assisen waren veroordeeld.

Mensen die bovenop hun straf van dertig jaar of meer ook nog eens een terbeschikkingstelling kregen, zullen voor vijf rechters moeten verschijnen als ze vrij willen komen. En die zullen unaniem hierover moeten beslissen.
Vijftien jaar zitten bij levenslang, dat is een echte schande.

Voor mij mag de doodstraf terug ingevoerd.
Oud 20 februari 2013, 21:48   #144
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vijftien jaar zitten bij levenslang, dat is een echte schande.

Voor mij mag de doodstraf terug ingevoerd.
Wat had je nu gedacht? Er is geen plaats genoeg om ze langere straffen te laten doen, ik weet wel dat je dit niet begrijpt, maar ik kan het niet ander zeggen.
Oud 20 februari 2013, 21:52   #145
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat had je nu gedacht? Er is geen plaats genoeg om ze langere straffen te laten doen, ik weet wel dat je dit niet begrijpt, maar ik kan het niet ander zeggen.
De overbezetting bedraagt 20% en is gemakkelijk weg te werken. Het kan in geen enkel geval een excuus zijn om moordenaars vrij op straat te laten lopen.
Oud 20 februari 2013, 22:04   #146
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overbezetting bedraagt 20% en is gemakkelijk weg te werken. Het kan in geen enkel geval een excuus zijn om moordenaars vrij op straat te laten lopen.
Dat is toch maar een druppel op een hete plaat, die 20%. Er staan vele duizenden veroordeelden op de steeds groter wordende wachtlijst - nog gerekend zonder de duizenden in strafonderbreking die op een bandje wachten, om hun straffen te komen doen.

Als men nu gaat beslissen dat men veel langer gaat binnen zitten, dan zullen diegenen die nu veroordeeld worden 20 jaar en langer moeten wachten om hun straf te gaan uitzitten. Je begrijpt toch wel dat dit niet kan?
Oud 20 februari 2013, 22:20   #147
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is toch maar een druppel op een hete plaat, die 20%. Er staan vele duizenden veroordeelden op de steeds groter wordende wachtlijst - nog gerekend zonder de duizenden in strafonderbreking die op een bandje wachten, om hun straffen te komen doen.

Als men nu gaat beslissen dat men veel langer gaat binnen zitten, dan zullen diegenen die nu veroordeeld worden 20 jaar en langer moeten wachten om hun straf te gaan uitzitten. Je begrijpt toch wel dat dit niet kan?
Je beweringen zijn niet op cijfers gebaseerd, de overbezetting is gemakkelijk weg te werken. Alleen de politieke wil ontbreekt (voorlopig)
Oud 20 februari 2013, 22:30   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je beweringen zijn niet op cijfers gebaseerd, de overbezetting is gemakkelijk weg te werken. Alleen de politieke wil ontbreekt (voorlopig)
Ik ken mensen die op dit moment bijna drie jaar wachten op een bandje, je begrijpt toch nog wel dat dit wil zeggen dat de wachtlijst voor de bandjes meer dan drie jaar bedraagt?

Ik ken mensen die momenteel bijna vier jaar geleden veroordeeld zijn en nog steeds wachten op de uitvoering van hun straf. Je begrijpt dan toch dat de wachtlijst op de strafuitvoering minstens vier jaar bedraagt?

En dat is zonder de straffen te verlengen, want als dat in uitvoering gaat dan gaan de wachttijden naar tien en vijftien jaar minstens stijgen.

Ik ben heel benieuwd naar uw voorstellen om die wachtlijsten even weg te werken terwijl de gevangenisstraffen langer worden.

Edit: Ik heb de indruk dat je schijnt te denken dat iedereen die veroordeeld is in de gevangenis zit, uw idee¨over de hele zaak is redelijk ver van de realiteit verwijderd.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 20 februari 2013 om 22:36.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 23:03   #149
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is maar het begin.

Het volk wil dat de gevangenen niet alleen zwaarder gestraft worden maar dat ze ook langer in de gevangenis blijven zitten.

Combineer dat met een systeem waarin het aantal plaatsen in de gevangenis beperkt is wegens geen geld om 50.000 cellen bij te bouwen en je krijgt een aantal mensen die langer zullen binnenzitten en een groot gedeelte die helemaal niets meer zullen uitzitten.

En dan gaat men verontwaardigd roepen a la: ze moeten allemaal heel hun straf uitzitten, alsof ze werkelijk te dom zijn om te begrijpen dat daar geen plaats voor is.
Momenteel is het aantal dat hun straf volledig uitzit al bijna 50%.
Althans dat stond enkele dagen geleden in de gazet.
Het stijgt dus jaarlijks, dat langer zitten.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2013, 23:12   #150
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken mensen die op dit moment bijna drie jaar wachten op een bandje, je begrijpt toch nog wel dat dit wil zeggen dat de wachtlijst voor de bandjes meer dan drie jaar bedraagt?

Ik ken mensen die momenteel bijna vier jaar geleden veroordeeld zijn en nog steeds wachten op de uitvoering van hun straf. Je begrijpt dan toch dat de wachtlijst op de strafuitvoering minstens vier jaar bedraagt?

En dat is zonder de straffen te verlengen, want als dat in uitvoering gaat dan gaan de wachttijden naar tien en vijftien jaar minstens stijgen.

Ik ben heel benieuwd naar uw voorstellen om die wachtlijsten even weg te werken terwijl de gevangenisstraffen langer worden.

Edit: Ik heb de indruk dat je schijnt te denken dat iedereen die veroordeeld is in de gevangenis zit, uw idee¨over de hele zaak is redelijk ver van de realiteit verwijderd.
Toen ik veroordeeld was is er tussen de aanvang en de uitspraak meerdere jaren geweest. Daarna heb ik enkele maanden moeten wachten op de uitvoering van de straf. Vermits er zoveel tijd tussen zit is er in de meeste gevallen geen onmiddelijke aanhouding op de uitspraak. De postbode komt u dan een briefje geven waarop staat op welke dag je aangehouden bent. Je mag jezelf dus gaan laten opsluiten. Vaak voor vele jaren. Niet iedereen kan dat aan. Jezelf zo laten opsluiten dus.
Doch een uur na het vervallen van je tijdsdatum en uiterste uur omsingelen ze je huis met mitraileurs om je dood te komen schieten. Daar hadden ze de jaren tussenin geen erg in dat je gewoon ook thuis zat.Wet is wet..uw uur is uw uur.
Al bij al zijn er op die manier vele jaren verstreken alvorens ik aan de straf begon. Men mag die tijd gerust bij de straf tellen vind ik. In al die tijd moet je immers met geen carriere of aankoop van een huis bezig zijn. En nadien als men de straf er bij telt heb je echt een lange....zeer lange lijdensweg vol stress achter de rug.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2013, 13:50   #151
eno2
Banneling

Standaard

Vandaag.be:
Voorwaardelijke straf voor onthaalmoeder die baby schedelbreuk bezorgde

Heeft het gerecht soms een schedelbreuk?

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 maart 2013 om 13:51.
Oud 4 maart 2013, 13:55   #152
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken mensen die op dit moment bijna drie jaar wachten op een bandje,

Ik weet dat straffen onder de drie jaar niet uitgezeten worden.

Aangezien de overbezettingsgraad van de cellen nog geen 25% bedraagt, moet het probleem van de strafuitvoering en van de wachtlijsten gemakkelijk op te lossen zijn.
Oud 4 maart 2013, 16:24   #153
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat straffen onder de drie jaar niet uitgezeten worden.

Aangezien de overbezettingsgraad van de cellen nog geen 25% bedraagt, moet het probleem van de strafuitvoering en van de wachtlijsten gemakkelijk op te lossen zijn.
Je bent aan het dwalen, straffen tot zes maand worden niet uitgevoerd. Straffen tot drie jaar vallen semi-automatisch onder 1/3. Wie dus drie jaar krijgt zit daar minstens een jaar van.
Oud 4 maart 2013, 16:43   #154
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent aan het dwalen, straffen tot zes maand worden niet uitgevoerd. Straffen tot drie jaar vallen semi-automatisch onder 1/3. Wie dus drie jaar krijgt zit daar minstens een jaar van.
OK thx
Oud 7 maart 2013, 14:28   #155
eno2
Banneling

Standaard Niet de bak in voor poging tot doodslag

Citaat:
Vandaag.be:
Het hof van beroep van Luik heeft donderdag Romain Hissel tot twee verschillende gevangenisstraffen veroordeeld. Hij kreeg vijf jaar cel met probatie-uitstel voor de poging tot doodslag op zijn vader op 9 april 2009. Voor de carjacking op 16 juni 2011 werd hij veroordeeld tot twee jaar, eveneens met probatie-uitstel.

In beide zaken oordeelde het hof dat Hissel, die op het moment van de feiten aan een persoonlijkheidsstoornis leed, niet geïnterneerd moet worden. Hij hoeft ook niet naar de gevangenis, maar moet zich wel aan strikte voorwaarden houden.
Oud 7 maart 2013, 18:36   #156
eno2
Banneling

Standaard Yves Vanmaele moet geschorst worden

Citaat:
Vandaag.be

Het vastgoedschandaal waarbij meer dan 300 gezinnen voorschotten betaalden op appartementen die nooit gebouwd werden, zal wellicht verjaren. Onderzoeksrechterzou het proces moedwillig vertraagd hebben, waardoor het dossier nooit afgerond werd. Dat weet Het Nieuwsblad.

Het was de Algemene Bouwcentrale (ABC) die in de jaren 90 met opdringerige reclamecampagnes luxeappartementen aan de kust beloofde. Minstens 300 gezinnen gingen op het aanbod in en betaalden de ABC voorschotten van gemiddeld 25.000 euro voor appartementen die nog gebouwd moesten worden.
7,5 tot 15 miljoen euro

Sterker, ABC was niet eens eigenaar van de grond waar de appartementen zouden gebouwd worden. De verantwoordelijken, vader en zoon Maes, waren intussen met een bedrag van 7,5 tot 15 miljoen euro naar Spanje getrokken.

Gisteren bleek voor de Kamer van inbeschuldigingstelling in Gent dat het onderzoek van 15 jaar lang waarschijnlijk een maat voor niets is geweest. Het parket moest vaststellen dat de zaak dreigt te verjaren. De 300 opgelichte families blijven met lege handen achter. Verder zien heel wat leveranciers en onderaannemers hun geld ook nooit terug.
Vrijuit

Onderzoeksrechter Vanmaele, ook wel 'de traagste rechter van het land' genoemd, werd eerder dit jaar door de Kamer van inbeschuldigingstelling van een vijftal zaken gehaald. Ook in die dossiers liep het onderzoek vertraging op omdat Vanmaele bijzonder traag werkte. Over de uitspraak op 9 april wordt niet meer getwijfeld. Vader en zoon Maes gaan wellicht gewoon vrijuit.
Oud 7 maart 2013, 18:41   #157
eno2
Banneling

Standaard Geen cel voor poging tot doodslag

Met en langs het gerecht valt niets meer aan te vangen

Citaat:

Vandaag.be

De Antwerpse strafrechter heeft donderdag Ndokwe Y. (33) uit Willebroek veroordeeld tot vier jaar cel met uitstel voor de moordpoging op haar ex. Ze was meermaals op hem ingereden op de Frankrijklei in Antwerpen, maar het slachtoffer kon telkens wegspringen.

De man was op 3 november 2011 rond 23.30 uur op weg naar huis, toen er plots een auto het voetpad op reed. De man kon wegspringen en de wagen belandde in de vitrine van een interimzaak. Hij zag dat zijn ex achter het stuur zat met hun twee kinderen op de achterbank. Ze reed naar achteren, kwam opnieuw op hem af en ramde de verlichtingspaal waar hij achter stond.

De vrouw wist van geen ophouden: zelfs toen de politie ter plaatse was, probeerde ze hem nog omver te rijden. Ook de agenten moesten uit de weg springen. Nadat ze werd overmeesterd, vonden de agenten een broodmes op de passagierszetel.
Oud 7 maart 2013, 18:49   #158
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toen ik veroordeeld was is er tussen de aanvang en de uitspraak meerdere jaren geweest. Daarna heb ik enkele maanden moeten wachten op de uitvoering van de straf. Vermits er zoveel tijd tussen zit is er in de meeste gevallen geen onmiddelijke aanhouding op de uitspraak. De postbode komt u dan een briefje geven waarop staat op welke dag je aangehouden bent. Je mag jezelf dus gaan laten opsluiten. Vaak voor vele jaren. Niet iedereen kan dat aan. Jezelf zo laten opsluiten dus.
Doch een uur na het vervallen van je tijdsdatum en uiterste uur omsingelen ze je huis met mitraileurs om je dood te komen schieten. Daar hadden ze de jaren tussenin geen erg in dat je gewoon ook thuis zat.Wet is wet..uw uur is uw uur.
Al bij al zijn er op die manier vele jaren verstreken alvorens ik aan de straf begon. Men mag die tijd gerust bij de straf tellen vind ik. In al die tijd moet je immers met geen carriere of aankoop van een huis bezig zijn. En nadien als men de straf er bij telt heb je echt een lange....zeer lange lijdensweg vol stress achter de rug.
Het doet mij denken aan Els Clottemans. De uitzending hoe ze met haar moeder alle verbereidingen trof vooraleer voor de rechtbank ter verschijnen. Afscheid nam. Goedgemutst, metbhet volste vertrouwen. Alles inpakte. En vertrok met de glimlach. Ze heeft na haar aankomst in het justitiepleis nooit geen voet meer buiten gezet. Plots opgesloten, geconfronteerd met je goedgelovigheid in een overheid.
Je moet een lul zijn om zich vrijwillig te willen laten opsluiten.

Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat iemand zich vrijwillig aanbiedt, en zich laat opsluiten. En dit terwijl de grootste criminelen, fradeurs, hun kat sturen. Moord en ander geweld ligt in de publieke opinie blijkbaar toch iets gevoeliger.

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 maart 2013 om 19:05.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 18:56   #159
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaag.be

Het vastgoedschandaal waarbij meer dan 300 gezinnen voorschotten betaalden op appartementen die nooit gebouwd werden, zal wellicht verjaren. Onderzoeksrechterzou het proces moedwillig vertraagd hebben, waardoor het dossier nooit afgerond werd. Dat weet Het Nieuwsblad.

Het was de Algemene Bouwcentrale (ABC) die in de jaren 90 met opdringerige reclamecampagnes luxeappartementen aan de kust beloofde. Minstens 300 gezinnen gingen op het aanbod in en betaalden de ABC voorschotten van gemiddeld 25.000 euro voor appartementen die nog gebouwd moesten worden.
7,5 tot 15 miljoen euro

Sterker, ABC was niet eens eigenaar van de grond waar de appartementen zouden gebouwd worden. De verantwoordelijken, vader en zoon Maes, waren intussen met een bedrag van 7,5 tot 15 miljoen euro naar Spanje getrokken.

Gisteren bleek voor de Kamer van inbeschuldigingstelling in Gent dat het onderzoek van 15 jaar lang waarschijnlijk een maat voor niets is geweest. Het parket moest vaststellen dat de zaak dreigt te verjaren. De 300 opgelichte families blijven met lege handen achter. Verder zien heel wat leveranciers en onderaannemers hun geld ook nooit terug.
Vrijuit

Onderzoeksrechter Vanmaele, ook wel 'de traagste rechter van het land' genoemd, werd eerder dit jaar door de Kamer van inbeschuldigingstelling van een vijftal zaken gehaald. Ook in die dossiers liep het onderzoek vertraging op omdat Vanmaele bijzonder traag werkte. Over de uitspraak op 9 april wordt niet meer getwijfeld. Vader en zoon Maes gaan wellicht gewoon vrijuit.
15 jaar onderzoek en ze hebben niets, trololol!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 7 maart 2013 om 18:57.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 19:04   #160
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
15 jaar onderzoek en ze hebben niets, trololol!
De publieke opinie ligt er niet wakker van.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be