![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012. |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stukje wikipedia
Inmiddels woont in de gemeente ook een aanzienlijk aantal Nederlanders. Tot op heden worden geen Nederlandse taalfaciliteiten verleend. De Nederlanders komen hoofdzakelijk uit (Zuid-)Limburg en spreken doorgaans Limburgs met de bevolking, waardoor geen taalproblemen ontstaan. Stel dat dat in de toekomst (zoals in Voeren) wel het geval zou zijn ? Stel dat die Nederlandse immigranten de kans hadden om op een Vlaamse partij te stemmen zoals in Voerstreek gebeurd is. Stel dat de Ardennen verder verder vernederlandsen. http://forum.politics.be/showthread.php?t=74957 http://nl.wikipedia.org/wiki/Blieberg
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Worden er Nederlandse liedjes en popsongs uitgezonden bij de RTBF en die hits worden?
Afgelopen twee jaar gebeurde dat alleen met Friestalige nummers. Wêr bist tu van Twarres en De Kast met In Nije dei http://www.youtube.com/watch?v=366zTb-2VbI http://www.youtube.com/watch?v=XxfSnwomt7E
#143 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wél een hitje is in Wallonie is dit Nederlandstalige liedje: http://www.youtube.com/watch?v=SWDcseOzZSc DE PITABOYS - WAAR IS DA FEESTJE (1.550.000 hits) 2010 De aanhang van voetbalclub Excelsior Mouscron en die van Tubize gebruikt dit liedje al bijna een jaar als hymne. Héél bijzonder. Citaat:
Nog even in Jip & Janneke taal: Zeggen dat er geen enkel draagvlak zou zijn voor een afsplitsing en aansluitingen met buurlanden van de beide landsdelen van Belgie, wordt evenvoudigweg gelogenstraft door (oa) des sondages. Maar daarom mag jij jouw koning en vlag best blijven verdedigen hoor. Citaat:
Je mag alleen als land splitsen als je ná 1991 toetreedt? Waarom dan precies? Citaat:
Als de Franstaligen bij Frankrijk willen, dan gáán ze naar Frankrijk. Zo simpel is het. Net zo goed als dat de hereniging van Oost en West Duitsland gewoon plaatsgreep. Met goedkeuring van de EU. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 september 2012 om 23:33. |
||||
![]() |
![]() |
#144 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om historische redenen haten de Schotten de Engelsen, veel meer dan Vlamingen Walen haten, maar niet tegenstaande vele pogingen raakt Schotland niet uit de UK.
|
![]() |
![]() |
#145 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...nce-854006.php hier nog een citaat uit een artikel op wiki over rattachisme als beweging : Citaat:
![]() Ik zie hier alvast geen groot draagvlak in. Hoe zwaar het in vlaanderen en nederland op de besluitvorming weegt is mooi te illustreren met dit antwoord dat Geert Wilders kreeg toen hij vragen stelde in de tweede kamer aan Balkenende : http://www.rijksoverheid.nl/document...laanderen.html Als afwijzing kan dat tellen volgens mij. Hoe reageerde men bij ons ? : http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...on-rsquo.dhtml Iedereen mag er het zijne uit besluiten hoor, maar ik ben echt niet onder de indruk. |
|||
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=go1sTvQTJA8 |
|
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat ze in Vlaanderen leven, zo simpel is het. Onder elkaar, thuis spreken ze de taal die ze willen en wees er maar zeker dat ze er Frans spreken en dat ze vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Maar bij het gemeentehuis, in winkels of als ze gewoon met de Vlamingen van Halle willen spreken, lijkt het me logisch dat ze dan Nederlands spreken.
|
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#151 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En Corsica is nog klein bier vergeleken met Catalonië, dat goed op weg is naar onafhankelijkheid, veel meer dan Corsica trouwens. |
|
![]() |
![]() |
#152 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nederlanders en Vlamingen vormen beiden De Nederlanden.
Laatst gewijzigd door Shadowke : 30 september 2012 om 20:45. |
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() Gezien de fenomale subsidies die Parijs steekt in Corsica waar ze liever lui dan moe zijn, kan ik je uit ervaring zeggen dat de Fransen de Corsicanen liever kwijt zijn. Kunnen ze zich rustig verder uitmoorden zoals ze al generaties bezig zijn.
|
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Union des Francophones (UF) komt in de negen gemeenten van de keiskring Tienen op met een lijst voor de provincie.
We stellen u voor aan: Edgard Lemmens, wapenhandelaar aan de Bostsestraat, Tirlemont, hij is lijsttrekker. Zijn winkel heet Arsenal. Keurig Frans dus. Deze meneer, met de Nederlandse achternaam (sic), houdt er interessante rassentheorieen op na. We lezen mee (1994, Lesoir): Pour la Flandre belgique, au dernier recensement linguistique, nous étions plus de 12 % de fransquillons, ce qui fait plus de 700.000 francophones, dont 120.000 uniquement dans la périphérie bruxelloise. Sans oublier les 850.000 francophones de Bruxelles, capitale de Flandre. C'est-�*-dire qu'en Grande Flandre, il y a quasiment parité linguistique entre néerlandophones et francophones. Mes ancêtres Celtes gallo-romains parlaient bas-latin, déj�* assez proche du vieux français. Ce n'est que plus tard, avec les invasions barbares et l'immigration massive de tributs germaniques (Alamands, Francs, Vandales, Ostrogoths, etc.) que les Flamands sont devenus majoritaires au nord de la route Cologne-Bavais. Nous Eburons et Ménapiens romanisés sommes devenus minoritaires en nos terres. La pression germanique n'a jamais cessé. Nous avons subi Mâtines brugeoises, bataille des Eperons d'or, assassinats et déportations entre 1940-1945, suppression de nos écoles et universités depuis 1963, ratonnades, fusillades et humiliations ensuite. De tout ceci il ressort, que la Flandre est biculturelle. Composée de Flamands thiois et de Flamands romans. Depuis les léliards du Moyen Age jusqu'aux fransquillons d'aujourd'hui, la Flandre a toujours connu une importante minorité francophone en son sein. Nous avons toujours fait partie intégrante de la vie quotidienne flamande. C'est déj�* bien avant les matines brugeoises, que notre présence est signalée au Plat Pays. Toute l'histoire de Flandre est marquée et imprégnée de cette cohabitation romane. La Flandre est dès ses origines biculturelle : thioise et romane. Mais, c'est depuis les lois linguistiques de 1963 que s'est accéléré le lent détricotage. (...) Dans un tel contexte, comment peut-on s'intégrer dans une communauté qui refuse toute reconnaissance légale et qui vous supprime toutes accommodations et facilités ? |
![]() |
![]() |
#155 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw “logica” ontgaat mij daarentegen volkomen. Zelfs als het juist zou zijn dat “iedere Vlaming” een basiskennis Frans heeft, lijkt mij dat volstrekt geen reden opdat Belgische Franstaligen zouden moeten nalaten om de taal van de meerderheidsbevolkingsgroep in hun land te leren, en lijkt het mij zo mogelijk nog minder een reden opdat Franstaligen zich niet minstens qua taal moeten integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen. Evenwel, als u werkelijk vindt dat het onzinnig is dat Belgische Franstaligen de Nederlandse taal zouden aanleren en/of zich integreren als zij in Vlaanderen gaan wonen, dan lijkt het mij dat u net zo goed kunt aanvaarden dat België dan maar helemaal een Franstalig land wordt, hetgeen overigens de Vlamingen “van De Panne tot Voeren en van Poppel tot Tienen” niet moet beletten om nog zowat een generatie lang thuis de taal te spreken die zij willen. Ik heb echter een stil vermoeden dat u dat helemaal niet zou aanvaarden… Waarom dan uw eigenaardige “logica” ? Ik meen te weten dat u, zoals zo dikwijls voorheen op dit forum, uw stelling als een argument ziet tegen de (verplichte) studie van de Franse taal in uw scholen. Ik zeg u, mijnheer : dat is een totaal onnuttig en zelfs volstrekt onzinnig argument, dat enkel en uitsluitend te plaatsen is in een vernauwd nationalistisch denkbeeld. Dat het Frans als verplichte tweede of derde taal wordt onderwezen in uw scholen brengt geen enkel (ik herhaal : geen enkel) nadeel met zich mee voor de Vlamingen, wel integendeel. Het levert het in ruimere zin immens voordeel op dat Vlamingen, minstens in theorie, drietalig zijn : Nederlands, Engels en Frans. Laten we eventjes rationeel wezen : met enkel het Nederlands loopt u de wereld niet rond, maar de bijkomende kennis van het Engels en het Frans opent voor de Vlamingen niet enkel deuren in het grootste deel van de wereld, en laat hen op lokaal vlak bovendien toe om met hun Franstalige landgenoten (en Franse buren) te communiceren. Ik meen tevens te begrijpen welke, in wat bredere zin, uw onderliggende visie is : alle onheil dat Vlaanderen ooit is overkomen, is de schuld van de Franstaligen cq. zelfs de Fransen zelve, en derhalve is alles wat ook maar het minste Frans reukje heeft slecht en te verwerpen. Ik heb hier op dit forum reeds meermaals aangegeven dat welkdanig onheil waaronder Vlaanderen en/of de Vlamingen zouden lijden, louter en alleen hun eigen schuld is. Ik zal deze pertinentie nu niet nogmaals in extenso uiteenzetten, maar slechts in enkele zinnen, beginnend met een nooit uit het oog te verliezen basis-evidentie : DE VLAMINGEN ZIJN DE VERUIT GROOTSTE BEVOLKINGSGROEP IN BELGIE Ergo : de Vlamingen hebben veruit de meeste vertegenwoordigers in uw als democratisch bedoelde Belgische wetgevende instelling, in casu in het parlement. Geen enkele federale wet, laat staan uw grondwet, kan tot stand komen, en geen enkele federale regeringsmeerderheid cq. geen enkele Belgische federale regering is mogelijk zonder de wil en de steun van een voldoende aantal der vertegenwoordigers van uw veruit grootste bevolkingsgroep, met name der Vlamingen. Met andere woorden, de Vlamingen, als meerderheidsbevolkingsgroep in België, hebben de democratische macht om te beslissen wat er in en met België gebeurt op eender welk vlak, het weze constitutioneel, staatkundig, wettelijk, politiek, maatschappelijk, economisch, etc… Kom mij derhalve niet vertellen of suggereren dat het de fout of de schuld van de Belgische Franstaligen (laat staan van de Fransen) is als die meerderheidsbevolkingsgroep dat, middels haar verkozen vertegenwoordigers des volks, NIET doet, of als blijkt dat deze er voor hebben gezorgd dat in de Belgische grondwet aan de Belgische Franstaligen de mogelijkheid wordt verleend om als minderheid de wil van de zelfs zeer ruime meerderheid te blokkeren. Ik zeg u : als de Nederlandstalige Belgen er niet in slagen om over hun lot en leven te beschikken, is dat uitsluitend hun eigen schuld, en onder andere het niet meer onderwijzen van het Frans als tweede of derde taal in hun scholen kan daar op geen enkele manier in gunstige zin verandering in brengen, wel integendeel. Laatst gewijzigd door Gwylan : 1 oktober 2012 om 02:01. |
|
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Maar we hoeven echt geen schrik te hebben van die piepkleine, uitstervende groep franstalige bourgeois die nog overblijft in Vlaanderen. Dat is meer iets om eens smakelijk mee te lachen. Die Edgar Lemmens had bij de vorige verkiezingen welgeteld 42 voorkeurstemmen. De vele jonge, welgestelde Franstalige gezinnen in Sint-Genesius-Rode en andere randgemeenten zijn daarentegen een veel meer fundamentele bedreiging. |
|
![]() |
![]() |
#158 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Indien je dat werkelijk denkt, dan heb je mijn teksten totaal verkeerd begrepen. Ik zeg hier immers al sedert jaar en dag dat de Vlamingen zélf verantwoordelijk zijn voor hun huidige positie. Alles wat ervoor gezorgd heeft dat ze in de Belgische constructie met ondemocratische pariteiten en grendels opgescheept zitten, hebben ze mee aan zichzelf te danken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Omdat het niet genoeg herhaald kan worden: je beseft gewoon niet welk psychologisch effect die absolute verplichting voor de meerderheid van de bevolking van een land heeft om de taal van de minderheid te leren, terwijl omgekeerd de minderheid die verplichting niet heeft. Zolang iedere Vlaming verplicht Frans dient te leren, zal de verfransing derhalve gewoon blijven doorgaan. En daar kan geen enkele Vlaams-nationalistische actiegroep iets aan veranderen. Gewoon omdat die verfransing door de Vlamingen - al dan niet onbewust - namelijk zélf gewild is. Laatst gewijzigd door SDG : 1 oktober 2012 om 07:26. |
||||||||
![]() |
![]() |
#159 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat U daar in Frankrijk jaloers op bent begrijpen wij volkomen. Dat wil helemaal niet zeggen dat wij het waarderen dat U Uw Frans taalimperalisme hier aan ons komt opleggen. In Belgisch Vlaanderen hebben de Vlamingen zich kunnen ontvoogden. In Frankrijk werd dat niet toegestaan in Frans-Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|||
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |