![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat heeft kennis en innovatie te maken met het verkavelen van goede landbouwgrond? Weet je wel hoe vruchtbaar die grond is? Enfin, als de zaken gaan zoals jij het zou willen, zie ik mijn kinderen nog een huis afbreken en het puin ruimen om die vruchtbare grond terug bloot te leggen. Of de kleinkinderen. En als alles volgebouwd is en het is niet toereikend vanwege het kweekgedrag van sommige elementen in de samenleving. Wat dan? En voorzie dan maar gigantische afvoerriolering want het regenwater kan geen kanten meer op. Nu al zijn overstromingen schering en inslag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben vandaag in een park kastanjes gaan rapen. Die uit Spanje komen en in de GB liggen zitten ook vol wormen, hoor. Na een tijdje. Waarom staan er in parken geen mispelbomen? Omdat iedereen met een vals gebit rondloopt? En waarom staan er geen okkernotenbomen in parken? Schrik dat het gazon teveel betreden wordt? Of dat de Franse en de Spanjaarden boos zullen worden omdat we minder noten importeren? Er is gewoon geen visie op energiebesparende voedselproductie. Daktuinen vragen om een sterke onderstutting. De kostprijs? En niet vergeten het gewicht van sneeuw bij in te calculeren want dat gebeurt heel vaak door mensen die alleen maar door een venster naar de natuur kijken en dan tekeningetjes beginnen te maken (architecten bv). En veel verder dan een hobbietje zal het niet gaan denk ik, tenzij je bedrijfsgebouwen beoogt. Dan heb je redelijk wat oppervlakte. Echter niet voor mais of voor tarwe. En de wortels van sommige planten kunnen het dak gaan aantasten; wortels ontwikkelen zich ook driemaal ruimer wanneer er periodes zijn van droogte (bv in ijzerhoudende zandgrond in Limburg). Als het is voor wat slaatjes en wat radijsjes en wat bieslook en voor de look, om er wat mee te bluffen, oké. Ik zie heel wat obstakels als je verder dan die groenten gaat gaan. En wat doe je als de afloop regenwater verstopt raakt en je dat niet opmerkt? En het regent overvloedig? Het is allemaal mooi op TV, die stedelijke projecten. Die pas geplante slaatjes en zo. Maar ik zou graag cijfers willen zien van de oogsten en de inventaris van de groentensoorten. Denk er ook aan dat je regelmatig aarde moet gaan verslepen van beneden naar boven want aarde 'eet zichzelf op'. Als je een laag aarde aanbrengt van 60cm diepte, dan heb je na twee oogstjaren geen 60cm meer. Via vele compostbakken zou het kunnen gaan. Maar dat is nog meer gewicht. En dat gewicht kan je best verdelen (zoals op een schip). Het lijkt me op het eerste zicht een vrij complexe onderneming. En volgens mij even kostelijk als op de begane grond. Laatst gewijzigd door parsprototem : 5 oktober 2012 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is de extra kost voor stuting verwaarloosbaar. En voor een dakterras of daktuin heb je geen bouwvergunning nodig. Er komen natuurlijk wel een paar praktische problemen kijken, maar die zijn er ook bij het telen van planten in een woonkamer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Probleem was dat er niet altijd bananen of noten waren. We zijn dan maar beginnen aan landbouw doen (steeds verregaander nu reeds op daken, voor wanneer tussen de wolken?) We komen stilaan weer op een moment dat we zodanig veel inspanning moeten doen om aan ons gerief te geraken dat we ons kunnen afvragen of we niet beter in de bomen blijven hangen waren. Laatst gewijzigd door satiper : 5 oktober 2012 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf nu, terwijl ik hier post ben ik aan het werk. En zelfs als ik ergens heen ga, bv. een uitstapje met mijn kinderen, dan ben ik nog aan het werken. Want dan ben ik bezig ideeën op te doen. En als je voor alles wat je doet je tijd gaat in rekening brengen, dan moet je niets meer zelf doen. Want zelf een maaltijd bereiden kost gemiddeld 2 tot 3 uren arbeid, winkelen en bereiden, plus de nodige energie die je verbruikt. Je kan dus beter op restaurant gaan, dat komt dan goedkoper. Maar, je moet ook geen boterhammen meer zelf smeren, of thuis ontbijten. Want daar kruipt ook tijd in en daarvoor moet je ook energie verbruiken, zelf al gewoon om je beleg te bewaren. Maar in Belgie heb je voor alles een vergunning nodig en word je op alles belast. Als je zelf je energiedrager wint voor je voertuig, moet je jaarlijks een extra taks betalen, wegens het ontduiken van de taksen op energie. Zelfs als je de dakpannen op je woning wil vervangen door zonnepanelen heb je een vergunning nodig en krijg je een extra te betalen bij je grondlasten. Vrije tijd is trouwens een zeer vies woord. In een mensenleven is er namelijk geen VRIJE tijd. Want zelfs wanneer je niet werkt voor een opdrachtgever, krijg je te maken met maatschappelijke verplichtingen. Binnen onze maatschappij is het zelfs bijna verplicht om tv te kijken, of je kan niet meepraten met de rest over onzin zoals familie, koers of voetbal. En veel andere onderwerpen hebben de doorsnee burgers niet om over te praten. De gemiddelde burger zijn gespreken gaan over werk, sex en tv, of zoals in de tijd van de Romeinen, brood en spelen, en meer heb je niet nodig om een volk te beteugelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In sociale appartementen en sociale woningen is het verboden om zich op een plat dak te begeven. In sommige woningen zou je zelfs kamerplanten weren omdat er niet voldoende plaats is, zelfs niet om je was te drogen. En ik heb ooit eens gepobeerd om wat groenten te telen in een kamer. Dat is gewoon belachelijk. Basilicum op de vensterbank oké. Ik heb nu drie dadelsprieten staan die ik gerecupereerd heb van een oude composthoop in de bossen bij vrienden. Ik weet iet of ze pakken en tja, het zal bonsai- gedoe worden want die bomen worden dertig meter hoog en hebben een subtropisch klimaat nodig. En verder een pot met minitomaatjes. Maar daar eet je niet van, hé. Als je een winter deftig wilt eten, heb je minstens veertig preien nodig, vijf rijen winterspinazie, zoveel spruitkolenplanten, krulkolen. Die kolen hebben ruimte nodig. En waar ga je je voorraad ajuinen en wortelen en appelen en peren en veel meer plaatsen? Op de TV? De infrastructuur van de overheid is niet afgestemd op mensen die in hun eigen voedsel willen voorzien. Ofwel ben je landbouwer ofwel heb je van je tuin een hobby gemaakt. Ik haat het woord hobby. Tussenin bestaat er geen visie. Zo simpel is het. De meeste politici denken dat ze al heel progressief zijn als ze op de markt bio groenten kopen. Dan zijn ze direct groen. Om compassie mee te krijgen. Laatst gewijzigd door parsprototem : 5 oktober 2012 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Steeds weer slagen we erin om hetgeen voorheen als grens aanzien werd toch te overschrijden. Het is dus veeleer een toename aan moeilijkheden om het gewenste effect te bereiken. Waar het vroeger bij wijze van spreken volstond om een buis in de grond te kloppen om aan olie te raken moet je nu al ik weet niet wat voor een toeren uithalen om aan veel minder grote hoeveelheden te raken. En toch blijven we dit doen, door de omstandigheden (aantallen) gedwongen. Het is als de ezel die achter de wortel loopt. Naarmate de tijd voortschrijdt moeten we steeds harder lopen om nog aan een beet te raken. Het wordt gewoon steeds moeilijker ondanks alle hulpmiddelen die we ondertussen hebben. Onze aantallen stijgen namelijk iets sneller dan het tempo waarin we er nu nog in slagen om nog meer bijkomende hulpmiddelen te ontwikkelen. Vandaar: structurele achteruitgang = wereldwijde crisis. Laatst gewijzigd door satiper : 5 oktober 2012 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Onze economische modellen zijn gebaseerd op oneindige groei. In een eindige omgeving (aarde) is zoiets natuurlijk complete onzin. Zelfs het ons bekende heelal is (zij het ongelofelijk groot) toch nog eindig. Zelfs daar geldt bijgevolg dezelfde wetmatigheid, al hebben we daar natuurlijk nog voor ongelofelijk veel tijd expansiemogelijkheden van zodra we dit kunnen verkennen/ontginnen. Tot zolang moeten we vrees ik de tering naar de nering zetten en onze aantallen dringend gaan beheersen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit gebied is namelijk zeer vijandig tegenover ons, net zoals de gebieden die wij nu zee en oceaan noemen ons vijandig zijn. Wij kunnen wel oplossingen zoeken om ons daar toch te kunnen begeven en zelfs om er langere tijd te verblijven, maar blijven afhankelijk van de paar procenten droog vruchtbaar land op deze bol. Dit terwijl onze economie op een oneindige groei is gebaseerd, zoals je zelf aangeeft. En in onze strijd om te kunnen blijven groeien en uitbreiden moeten wij het onderspit delven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn veelbelovende technieken in het vooruitzicht die ons enige ademruimte zouden kunnen verschaffen tot zelfs de mogelijkheid om een heel eind door te starten. Ik denk in dit verband voornamelijk aan ITER. Maar deze ontwikkelingen zijn al lang veelbelovend en het is al even lang wachten op de echte doorbraak. Maar zelfs al zou het nieuwe wondermiddel binnen bereik komen is het nog de vraag of we als gekken moeten blijven expanderen? Marie van de koster heeft daar al behoorlijk zinnige dingen over gezegd. Laatst gewijzigd door satiper : 5 oktober 2012 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan dus niet blijven expanderen zonder daarvoor andere zaken te moeten inleveren. Laat ons even denken dat we een deel van de bevolking verhuizen naar Mars, technisch volledige haalbaar. En als we een snelheid leren maken die gelijk is aan 1/10 van de lichtsnelheid, zijn we daar op enkele uren tijd. In de atmosfeer van Mars zit echter te weinig zuurstof om de mens er te laten overleven. Geen probleem, we nemen gewoon zuurstof vanaf de aarde mee. Dit is echter slechts iets dat we schijnbaar zonder problemen kunnen doen. Maar de waarheid is dat we gas vanuit onze atmosfeer transporteren naar Mars en dus de hoeveelheid gas hier verlagen. Nu dit is niet direct een probleem, want gassen zijn immers de minst vaste vorm van stoffen. Je verwarmt enkele duizenden liters water en je zet die om in gas. Het probleem van het verlies aan gas in onze atmosfeer is opgelost. Beter nog je doet die waterdamp zich ontbinden en je hebt direct je zuurstof voor export en waterstof voor energie om de reis te maken. En je lost direct verschillende problemen op. Je lost het probleem met de stijgende zeespiegel op, je maakt droog land bij en je behoud je gashoeveelheid in onze atmosfeer. Dit terwijl je de atmosfeer van Mars aanpast om menselijk leven mogelijk te maken. Alle problemen opgelost, of toch niet!!! ITER is een droom en zal nog lang een droom blijven. Laatst gewijzigd door Jantje : 5 oktober 2012 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk mooi dat hij rondloopt(het is het potentieel). Maar tot ie geschoten is moeten we ons met iets anders behelpen. Je kan natuurlijk eens dromen van 'als dit, dan dat', maar het is toch niet slecht om de voetjes aan de grond te houden. Tot zolang al die fantastische toekomstprojecten geen realiteit maar slechts ideeën zijn kunnen we maar beter doen wat we kunnen doen (hetgeen binnen onze technologische mogelijkheden ligt). En zelfs al zouden we de kracht van duizend zonnen op aarde kunnen ontwikkelen blijft het nog de vraag hoewel het dan strikt technisch geen probleem meer is om met miljarden meer te zijn dit hoedanook wenselijk is. Zal het de mensen gelukkiger maken om nog meer op elkaars lip te leven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus zal u begrijpen dat daar iets aan moet gedaan worden. Die aantallen moeten naar beneden. Er is een te grote mensenmassa op de aarde. We moeten geboortebeperking zo vlug mogelijk promoten.
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eigenlijk kan je die lijn door trekken naar gans de overbevolkingsproblematiek. Technisch gezien bestaat die niet zolang je (makkelijke/schone/goedkope) energie in overvloed hebt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er geen andere problemen ontstaan. Hoeveel ruimte heeft een mens nodig om gelukkig te zijn bvb. Kan een mens wel gelukkig zijn als hij volledig los komt te staan van de natuur (alles in beton,kunststof en staal)? Bij overbevolking spelen dus zowel het puur technologische/praktische aspect als het psychisch/mentale aspect. Ik denk dat we tgv overbevolking in allebei deze gebieden in de problemen komen. Laatst gewijzigd door satiper : 6 oktober 2012 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaams-Brabant heeft nagenoeg evenveel inwoners dan Het Brussels Gewest, zijnde 1,1 miljoen.
Oppervlakte: Brussel: 161 km² - Vl.-Brabant: 2106 km² Afgezien van de kriminaliteit is Brussel een stad met relatief zeer veel groen en in dat opzicht dus best wel een leefbare stad. Stel dat we van Vl.Brabant een stedelijke zone maken zoals Brussel. Hoeveel keer gaat Brussel in Vl-Brabant; met andere woorden hoeveel inwoners kunnen er daar nog bij? 2106 : 161 = 13,08 13-1 = 12 (Het bevolkingsaantal van Brussel zit reeds 1 x in Vlaams-Brabant.) Enkel en alleen in Vlaams Brabant kunnen er dus grofweg 12 x 1,1 miljoen = 13,2 miljoen inwoners bij. En dan is het nog bijlage niet vol want tegen 2060 verwacht men 1,6 miljoen Brusselaars. Franstalige Brusselaars wel te verstaan, omdat de Vlaamse Regering met NVA op kop weigert van te investern in het NL-onderwijs in zo'n mate dat de Kulturele Reconquista van Brussel zou kunnen worden voltrokken. U kunt zelf uitrekenen hoe veel plaats er nog is in gans Vlaanderen. Als ik effe minister van ruimtelijke ordening zou zijn, zou ik gaan voor 50 miljoen Nederlandstaligen in Vlaanderen nog deze eeuw. ![]() En dan nog zou Vlaanderen zeer leefbaar zijn en zeer groen. En wonen zou tenminste betaalbaar zijn door het grotere aanbod. Ik zou wel de macht van de Boerenbond moeten breken. Ik verwijs tenslotte naar enkele postjes van mij elders waarbij ik stel dat niet de immigratie maar de emigratie het probleem van Vlaanderen is: http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=32 en http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=40 en http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=43 en http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=45 en http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=65 Het bestrijden van de immobiliën-uittocht naar Wallonië zou het speerpunt van het huidige Vlaamnationalisme moeten zijn in de plaats van het anti-vreemdelingen discour!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de kerncentrales zijn geknipte machines om bevolking te decimeren, maar ja de groene zijndaar tegen. Dan kun je met de CO2 te doen stijgen de aarde opwarmen, en de oogsten doen mislukken maar de groene zijn ook tegen. Ja ik zou niet weten hoe je dat probleem nu moet oplossen
|
![]() |
![]() |