Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2004, 11:33   #141
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Zal het er maar gelijk bijzeggen, heb niet alles gelezen.

Dit lijkt mij eerder wel te passen in "Communautaire discussies" maar soit, dat moeten de moderatoren maar bepalen.

Er is inderdaad een probleem met onze staatsstructuur. We hebben blijkbaar te weinig politici om op in de hoogste regionen te functioneren. Bekwame mensen zijn er misschien wel genoeg maar men wil blijkbaar niet delen. Met elke verkiezing verplaatsen de beste vrienen zich naar een positie die langer duurt dan de huidige positie. Zat je nu in de federale regering kan je inderdaad beter naar de vlaamse gaan aangezien de volgende verkiezingen daarvoor verder af liggen. Een enkele regering zou dat kunnen verhelpen. Een federale regering waarin de vlaamse politici zich niet op hun kop laten zitten. Een andere mogelijkheid is natuurlijk de verkiezingen op dezelfde dag laten vallen al denk ik dat de formatie een halve regeerperiode kan duren. Tenslotte is er nog de optie volledige onafhankelijkheid van vlaanderen. Maar hoelang zou het dan nog duren voor vlaanderen federaliseerd? 1 van de grootste argumenten voor een volledige onafhankelijkheid zijn de transfers naar walonië. Wat dan met de transfers in een onafhankelijk vlaanderen? Een strijd naar Antwerpse onafhankelijkheid die botst op een politieke tegenstand van vlaams brabant en west vlaanderen?
Hebben de vlams nationalisten dan niets beters voor te stellen dan de onafhankelijkheid van vlaanderen? M.aw. een verschuiving van de problemen? Is het grootste probleem dan echt de uitkomst van een of andere oorlog in het verleden of de taal die onze zuidelijke landgenoten gebruiken?

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 12:42   #142
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Hebben de vlams nationalisten dan niets beters voor te stellen dan de onafhankelijkheid van vlaanderen? M.aw. een verschuiving van de problemen? Is het grootste probleem dan echt de uitkomst van een of andere oorlog in het verleden of de taal die onze zuidelijke landgenoten gebruiken?
Ik vrees dat u zich qua argumenten een beetje hebt laten meesleuren door de rethoriek van de BUB-liefhebbers hier. Die oorlog lang geleden is een symbool. U zegt dat we niets anders hebben voor te stellen dan onafhankelijkheid, maar wij zeggen al zo lang dat dat het enige is dat je nog kan voorstellen wil je iets aan andere problemen doen. Elk voorstel ter verbetering van de efficiënte van de ziekenzorg, werkloosheidsaanpak, criminaliteit, misbruiken, naleving van taalwetten, ... noem maar op botst altijd maar weer op een 'non' vanuit het zuiden. Altijd opnieuw, zonder uitzondering, zonder fout. Het getuigt niet echt van doordachtheid om nu te zeggen dat er niets anders is voorgesteld geweest. Er is verdorie wel degelijk een reden waarom mensen warmlopen voor het overhevelen van de bevoegdheden. Dat komt er niet omdat de mensen nu ineens een romantische voorliefde voor 1302 hebben opgevat, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 12:44   #143
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat dan met de transfers in een onafhankelijk vlaanderen? Een strijd naar Antwerpse onafhankelijkheid die botst op een politieke tegenstand van vlaams brabant en west vlaanderen?
Ik denk dat er gewoon niet veel vraag is naar afscheuring tussen delen van Vlaanderen. Als dat zo was, dan bestonden daar ook - misschien kleine - partijen voor. Dat is niet het geval en behoeft dus eerlijk gezegd ook geen discussie. Ik snap niet goed hoe dat argument - het blijven splitsen tot in het atomaire - blijft opgerakeld worden... er is gewoon geen vraag naar en er is geen reden toe.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juli 2004, 13:23   #144
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ik vrees dat u zich qua argumenten een beetje hebt laten meesleuren door de rethoriek van de BUB-liefhebbers hier. Die oorlog lang geleden is een symbool. U zegt dat we niets anders hebben voor te stellen dan onafhankelijkheid, maar wij zeggen al zo lang dat dat het enige is dat je nog kan voorstellen wil je iets aan andere problemen doen. Elk voorstel ter verbetering van de efficiënte van de ziekenzorg, werkloosheidsaanpak, criminaliteit, misbruiken, naleving van taalwetten, ... noem maar op botst altijd maar weer op een 'non' vanuit het zuiden. Altijd opnieuw, zonder uitzondering, zonder fout. Het getuigt niet echt van doordachtheid om nu te zeggen dat er niets anders is voorgesteld geweest. Er is verdorie wel degelijk een reden waarom mensen warmlopen voor het overhevelen van de bevoegdheden. Dat komt er niet omdat de mensen nu ineens een romantische voorliefde voor 1302 hebben opgevat, hoor.
, Wat de bub ervan denkt interesseerd mij hoegenaamd niet. Ik ben uiteraard te vinden voor een beter beleid in de door u aangehaalde zaken maar een beter beleid kan net zo goed in Belgiê gevoerd worden als in een onafhankelijk vlaanderen. De walen zeggen wel vaak "non" maar dat kunnen de vlamingen ook.

Lamzakl
Oud 21 juli 2004, 13:24   #145
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus, wars van alle vooringenomen studies die er zijn om dingen te bewijzen, zoals die fameuse naaoit gecnfirmeerde studie van KBC over transfers....
Grappig fabeltje wel. Nu een grote bank eens naar buiten is gekomen met een studie, is het hek echt wel van de dam blijkbaar. De KBC is een Europese bank met een haast groter belang in Oost-Europa dan in Vlaanderen. Vertel me eens waarom die vooringenomen zouden zijn ? Zouden ze dat doen om hun eigen studiedienst dermate in diskrediet te brengen dat enkel nog een vlaamsvoelende partij zonder eigen studiedienst ooit een studie bij hen zou bestellen ? Nee, wacht... ze doen dat omdat ze hun studiedienst beu zijn of misschien willen ze liegen opdat niemand hen nog serieus zou nemen. Vertrouwen is immers niet belangrijk in het bankwezen. Wat moet een financiële instelling nu met geloofwaardigheid. Dat moet het zijn... louter ballorigheid van hun kant.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 juli 2004 om 13:24. Reden: tikfoutje
Oud 21 juli 2004, 13:26   #146
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
, Wat de bub ervan denkt interesseerd mij hoegenaamd niet. Ik ben uiteraard te vinden voor een beter beleid in de door u aangehaalde zaken maar een beter beleid kan net zo goed in Belgiê gevoerd worden als in een onafhankelijk vlaanderen. De walen zeggen wel vaak "non" maar dat kunnen de vlamingen ook.
Ah ja... natuurlijk gaan we een goed beleid kunnen voeren als de twee kanten ineens niet meer van verbetering willen weten. *zucht*

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juli 2004, 13:28   #147
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er gewoon niet veel vraag is naar afscheuring tussen delen van Vlaanderen. Als dat zo was, dan bestonden daar ook - misschien kleine - partijen voor. Dat is niet het geval en behoeft dus eerlijk gezegd ook geen discussie. Ik snap niet goed hoe dat argument - het blijven splitsen tot in het atomaire - blijft opgerakeld worden... er is gewoon geen vraag naar en er is geen reden toe.
Die vraag stelt zich immers nog niet aangezien de separatisten nog vollop bezig zijn België te onmantelen.
Het is echter wel mijn vraag, Waarom zou ik als Antwerpenaar wel moeten betalen voor een west vlaming en niet voor een henegouwer bv.

Lamzakl
Oud 21 juli 2004, 13:34   #148
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ah ja... natuurlijk gaan we een goed beleid kunnen voeren als de twee kanten ineens niet meer van verbetering willen weten. *zucht*
Das wel heel simpel gestet hé m'n beste. Wat willen de walen zeker niet? De splitsing van België. Als men dit als stok achter de eur nog niet kan gebruiken om hier en daar een toegeving te krijgen dan hebben wij vlamingen wel hele slechte of corrupte
politiekers hoor.

Lamzakl
Oud 21 juli 2004, 13:42   #149
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig fabeltje wel. Nu een grote bank eens naar buiten is gekomen met een studie, is het hek echt wel van de dam blijkbaar. De KBC is een Europese bank met een haast groter belang in Oost-Europa dan in Vlaanderen. Vertel me eens waarom die vooringenomen zouden zijn ? Zouden ze dat doen om hun eigen studiedienst dermate in diskrediet te brengen dat enkel nog een vlaamsvoelende partij zonder eigen studiedienst ooit een studie bij hen zou bestellen ? Nee, wacht... ze doen dat omdat ze hun studiedienst beu zijn of misschien willen ze liegen opdat niemand hen nog serieus zou nemen. Vertrouwen is immers niet belangrijk in het bankwezen. Wat moet een financiële instelling nu met geloofwaardigheid. Dat moet het zijn... louter ballorigheid van hun kant.
kijk, ik heb die studie grondig gelezen... lijkt heel goed en gefundeerd... tot je er dieper op ingaat en dan is het zo evident niet meer...
KB, de bank van hier en CERA van de Boerenbond... met politieke invloed van de CVP die taande... en vooral de standen in die partij...
dan zijn zeer serieus aandoende studies op hun plaats... en de uitkomst ligt op voorhand vast... zet er genoeg betrouwbare "onderzoekers" op... en het wordt best voorgesteld...
er is een Amerikaans gezegde : "it's much more fun to fit the result to the aim, than fitting the aim to the ressources and expected outcome"...
maar ja...
ik was jarenlang klant bij KB... maar werd meer en meer ontevreden... vooral wegens precies hun aversie tegen mijn Franse periode... om niet meer te zeggen...
Oud 21 juli 2004, 13:51   #150
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Das wel heel simpel gestet hé m'n beste. Wat willen de walen zeker niet? De splitsing van België. Als men dit als stok achter de eur nog niet kan gebruiken om hier en daar een toegeving te krijgen dan hebben wij vlamingen wel hele slechte of corrupte
politiekers hoor.
Dus u vindt dat we steeds moeten dreigen met een belgische splitsing voor elk minuscule verbetering die tenslotte beter is voor heel het land ? Wat zou u doen met een huwelijk waarin alles moet bevochten worden met de dreiging van een scheiding ? Sorry, maar dit vin d ik te gek gaan klinken hoor. Als alles zo moet bevochten worden dan is de vraag gewoon : waarom tezamen blijven ? Dat eeuwige gekibbel is puur verloren energie die we ergens anders kunnen insteken.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juli 2004, 13:54   #151
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vraag stelt zich immers nog niet aangezien de separatisten nog vollop bezig zijn België te onmantelen.
Het is echter wel mijn vraag, Waarom zou ik als Antwerpenaar wel moeten betalen voor een west vlaming en niet voor een henegouwer bv.
Ik denk niet dat u voor West-Vlaanderen betaalt, mijn beste. Die trekken zich heus wel uit de slag. Bovendien zou in er in Vlaanderen ook wel min of meer een solidariteitsstroom zijn, maar geen enkele Vlaming zal zeggen dat ie iets tegen solidariteit "an sich" heeft. Dat is ook al tig keer gezegd. Maar wat er vloeit tussen V en WL is astronomisch en dat zonder enig zicht op verbetering gewoon omdat in het zuiden de wil er niet is. Elke verbetering wordt steeds door ons voorgesteld en afgeblokt door hen - de arme schaapkens - of een kleine toegeving wordt gedaan waarvoor wij nog eens moeten betalen ook.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juli 2004, 13:55   #152
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dus u vindt dat we steeds moeten dreigen met een belgische splitsing voor elk minuscule verbetering die tenslotte beter is voor heel het land ? Wat zou u doen met een huwelijk waarin alles moet bevochten worden met de dreiging van een scheiding ? Sorry, maar dit vin d ik te gek gaan klinken hoor. Als alles zo moet bevochten worden dan is de vraag gewoon : waarom tezamen blijven ? Dat eeuwige gekibbel is puur verloren energie die we ergens anders kunnen insteken.
Dat is inderdaad niet wenselijk en getuigd enkel van de zwakte van de dreiger maar het lijkt er sterk op dat we daar nu mee bezig zijn.

Als je het dan toch met een huwelijk wil vergelijken dan weet je ook wie de slachtoffers zijn bij een scheiding hé.

Lamzakl
Oud 21 juli 2004, 13:57   #153
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
kijk, ik heb die studie grondig gelezen... lijkt heel goed en gefundeerd... tot je er dieper op ingaat en dan is het zo evident niet meer...
En hier had ik dan wat meer uitleg verwacht.

Citaat:
KB, de bank van hier en CERA van de Boerenbond... met politieke invloed van de CVP die taande... en vooral de standen in die partij...
CERA (nu in KBC) en boerenbond hebben geen uitstaans meer met mekaar. CD&V en boerenbond al evenmin. De meeste boeren zitten al lang in het liberale kamp gezien ze zich identificeren als zelfstandige (vrij logisch). En wat je met KB (bank van hier) aanvangt is me onduidelijk.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 juli 2004 om 14:01.
Oud 21 juli 2004, 14:00   #154
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad niet wenselijk en getuigd enkel van de zwakte van de dreiger maar het lijkt er sterk op dat we daar nu mee bezig zijn.
Het was uw voorstel om te dreigen om de - broodnodige - maatregelen voor verbetering er door te krijgen. Ik hou dus ook niet van dat eeuwige gekibbel. Ik ben geen flamingant omdat ik het eeuwige strijden ervoor leuk zou vinden. Daarom is het in mijn ogen beter om nu het gevecht voor de bevoegdheden aan te gaan. Elke bevoegheid die we nu binnenhalen is tienduizend communautaire gevechten uitgespaard in de toekomst.

Citaat:
Als je het dan toch met een huwelijk wil vergelijken dan weet je ook wie de slachtoffers zijn bij een scheiding hé.
Van een vechtscheiding wel. Trouwens : wie is er het slachtoffer van een slecht huwelijk met dagelijks ruzie maar zonder scheiding ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juli 2004, 14:42   #155
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Van een vechtscheiding wel. Trouwens : wie is er het slachtoffer van een slecht huwelijk met dagelijks ruzie maar zonder scheiding ?
Daar heb je ook weer gelijk in.

Lamzakl
Oud 22 juli 2004, 00:17   #156
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Over wel huwelijk gaat het? Dat tussen flaminganten en Belgisch-gezinden?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 00:32   #157
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Echt wel grappig wat die BUB-mensjes hier uitkramen.

Sommigen blijken te geloven in een evolutie naar een unitaire Belgische staat terwijl in realiteit net het omgekeerde bezig is. Ik heb zo de indruk dat organisaties zoals de BUB eigenlijk kunnen door gaan voor de intrede van de "rigor mortis" van de Belgische staat.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 01:58   #158
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Echt wel grappig wat die BUB-mensjes hier uitkramen.
Sommigen blijken te geloven in een evolutie naar een unitaire Belgische staat terwijl in realiteit net het omgekeerde bezig is. Ik heb zo de indruk dat organisaties zoals de BUB eigenlijk kunnen door gaan voor de intrede van de "rigor mortis" van de Belgische staat.
Ik zie de BUB eerder als een afleidingsmanoeuvre zoals de N-VA dat was als 'vislijn' voor de CD&V om vlaams-nationalisten tot zich aan te trekken en zo terug macht voor zich te winnen. Zo is de BUB één, ingezet door franstalige politici die goedwillige vlamingen rekruteerden met de opdracht - het veilig stellen en behoud van het belgische establishment zo de miljardenstroom intact te houden - en twee, de uitschakeling van alle vlaams-nationalisten desnoods met de hulp van justitie...wel op de dag van vandaag zie ik nog steeds geen verschil...één, de vlaams-nationalisten zijn er nog en zijn talrijker dan ooit tevoren en tenslotte twee, een unitair belgië begint meer en meer op een fata morgana te lijken.

Laatst gewijzigd door Cyperken : 22 juli 2004 om 02:04.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 13:41   #159
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Een "bubspiegeling' noemt men dat ook
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 14:11   #160
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Een "bubspiegeling' noemt men dat ook
In zekere zin kan je die BluBBERS ook collaborateurs noemen : de collabo's van het Waalse wanbeleid.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be