![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar schijnbaar l�*ng niet zo onverdraagzaam als u...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
For instance, Emperor Nero is reported to have engaged in a marriage ceremony with one of his male slaves. Emperor Elagabalus "married" a Carian slave named Hierocles. These were usually reported in a critical or satirical manner. It should be noted, however, that conubium existed only between a civis Romanus and a civis Romana (that is, between a male Roman citizen and a female Roman citizen), so that a marriage between two Roman males (or with a slave) would have no legal standing in Roman law (apart, presumably, from the arbitrary will of the emperor in the two aforementioned cases). Furthermore, "matrimonium is an institution involving a mother, mater. The idea implicit in the word is that a man takes a woman in marriage, in matrimonium ducere, so that he may have children by her." Still, the lack of legal validity notwithstanding, there is a consensus among modern historians that same-sex relationships existed in ancient Rome, but the exact frequency and nature of "same-sex unions" during that period is obscure. en Same-sex marriage was outlawed on December 16, 342 AD by the Christian emperors Constantius II and Constans. This law specifically outlaws marriages between men and reads as follows: “When a man marries and is about to offer himself to men in womanly fashion [quum vir nubit in feminam viris porrecturam], what does he wish, when sex has lost all its significance; when the crime is one which it is not profitable to know; when Venus is changed to another form; when love is sought and not found? We order the statutes to arise, the laws to be armed with an avenging sword, that those infamous persons who are now, or who hereafter may be, guilty may be subjected to exquisite punishment.” (Theodosian Code 9.7.3) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een zeer eenvoudige logica, nochtans: maatschappijen veranderen, normen en waarden ook; hetzelfde geldt voor wat u "universele moraal" noemt. De wetten van die maatschappij veranderen eveneens, zij worden aangepast aan de nieuwe realiteiten.
Onze maatschappij heeft (blijkbaar toch) aanvaard dat het huwelijk een verbond is tussen twee mensen ongeacht hun geslacht. Het huwelijk werd dus aangepast om deze evolutie weer te geven. De Katholieke autoriteiten menen dat, binnen hun eigen kader, er geen veranderingen zijn in de visie van "hun" huwelijk, zij blijven het dus voorbehouden voor man en vrouw. Zoals ik zei, eenvoudig.
![]() |
#149 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo zegt het citaat uit de tekst waarnaar u zelf verwijst onder andere : “…so that a marriage between two Roman males (or with a slave) would have no legal standing in Roman law”. Met andere woorden : iedereen weet dat er steeds relaties hebben bestaan tussen personen van hetzelfde geslacht, en dat deze wel eens als “huwelijk” werden omschreven, maar de teksten waarnaar u verwijst ter staving van uw bewering dat mijnheer Van den Berghe “liegt” als hij stelt dat “nooit is aangetoond dat er beschavingen waren met een ander huwelijksstelsel dan dat tussen een man en vrouw(en)” tonen niet aan dat dit een “leugen” zou zijn. Uw argumentatie is derhalve helemaal niet overtuigend. In meer algemene zin : er is een wezenlijk verschil, mijnheer Raf, tussen enerzijds misschien gelijk hebben, en anderzijds het aantonen van dat mogelijk gelijk. Van degene die in een debat, anders dan bijvoorbeeld te stellen dat iemand zich vergist, aanvoert dat iemand “liegt”, zegge dat deze opzettelijk een onwaarheid verkondigt, mag redelijkerwijs verwacht worden dat hij/zij die “leugen” duidelijk en overtuigend aantoont. U hebt dat middels uw post 145 niet gedaan, en u doet het evenmin met uw post 147. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik u dan vragen in welke cultuur en in welke tijd dergelijk partnerschap als huwelijk in het verleden werd geïnstitutionaliseerd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik daar heen moeten gaan? Vertrekt u ook uit een land als er een partij aan de macht komt waarvan u het programma niet lust?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u betreft, kan ik slechts vaststellen dat u tenminste de eerlijkheid hebt de redenering door te trekken. Al kunnen we nog verder gaan en de vraag stellen: als zo goed als alle vormen van menselijke relaties binnen het huwelijksstelsel een plaats kunnen krijgen, waarom dit niet uitbreiden tot relaties tussen mens en dier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer twee mensen een duurzame relatie ( huwelijk) aangaan, ongeacht geslacht, geeft het dit ten opzichte van mekaar gelijke rechten. Wanneer een man of vrouw met meerdere partners huwt, kun je niet meer van gelijke rechten spreken. Stel meneer A maakt binnen het huwelijk mevrouw B zwanger. Zij zijn dan samen ouders over een kind. Maar mevrouw C, ook gehuwd met meneer A krijgt geen kind. Zij staat dan buiten het ouderschap van meneer A met mevrouw B. Nog eentje; mevrouw B is gehuwd met meneer A en kopen samen een huis. Dat geld hebben ze beiden samen verdiend. Mevrouw A trouwt ook met meneer D en zij overlijdt enkele jaren later. Wat doe je met het weduwenpensioen van mevrouw B, verdelen over beide mannen? En wat met het eigendom, kan meneer D dit claimen, terwijl het eigendom was van mevrouw B met meneer A? U weet heel goed dat huwelijken met meerdere partners gebonden zijn aan economische positie van geslachten die door doldwaze religie vaak wordt opgelegd. Touarech's buiten beschouwing gelaten, ken ik niet veel samenlevingen waar vrouwen meerdere mannen hadden. Omgekeerd wel, moslims mogen vier vrouwen, maar in het Westen hebben vrouwen altijd al grotere economische onafhankelijkheid gekend, omdat geen religieus maar wereldlijk recht hun erfrechten bepaalden. Huwelijken met meerdere partners aanhalen, wanneer het gaat over de toelaatbaarheid van een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht toont aan dat u geen argumenten hebt, tussen twee mannen of vrouwen bestaat dezelfde juridische gelijkwaardigheid, ook voor nakomelingen, dan binnen het klassieke huwelijk tussen een man en vrouw. Zeg nu maar gewoon dat u relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet gelijkwaardig vind, dan bent u tenminste eerlijk in uw " argumentatie". |
|
![]() |
![]() |