![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lofdicht op Balthazar Geraerts. Lof! Baltazar Geerarts, die, door Gods providentie, sConincks sententie hebt gheexecuteert, Over den tiran, Orainge, boos van inventie, Wyens pestilentie in Belgis noch regneert; Als eenen draeck heeft hy theel lant gheinfecteert, Gods volck ghepersequeert, noyt herder noten, Maer als Sint Joris hebt ghy ons ghedefendeert, Wt liefden ghemoveert, den draeck doorschoten. Als coninck Codrus geern u bloet vergoten, Daer peys quam wtghesproten, so hy was te winnen: Hierom heeft u oock genene arbeyt verdroten, En hebt vast ghesloten dit werck te beginnen, Als een ander Phinees, wt jalourser minnen; Dies ecl moet bekinnen, spijt het ketters gespuys: Lof! blijschap en glorie van 'tBourgonsche huys Wat valt u op? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is zo dat eendracht macht maakt, als Belgicist zal U die leuze niet vreemd zijn. Noordnederlanders zijn in dat opzicht geen rare snuiters maar bondgenoten die ons verdedigden tegen het het imperialisme van Lowie Kators toen Spanje ons in de steek liet zoals in Kassel 1677. De "vreemde snuiters" worden al meer dan een half millennium lang gevormd door de Francité!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 april 2013 om 21:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Blijft leuk, dat filosoferen.
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Net zoiets als die "sharia baardapen" van nu met hun bloeddoorlopen rode ogen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 april 2013 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2013 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Filosoferen blijft idd leuk. Wat als de Belgische regeringen meer dan de helft van hun tijd niet hadden moeten verdoen met BHV. Zou België er dan ook niet veel beter voor gestaan hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vroeg geen emotionele uitbarsting. Ik vroeg wat er opvalt in dit gedicht. Ik zal specifiëren: hoe typeert men Willem van Oranje in dit gedicht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vrees dat het wel eens zou kunnen dat Maastricht dan nu Franstalig zou zijn. Mooi dus dat Maastricht naar Nederland is gegaan zodat het nu een volkseigen standaardtaal heeft in de plaats van een volksvreemde!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 april 2013 om 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat komt ge nu toch met iets aandraven.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 april 2013 om 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U moet er geen wishfull-thinking verhaal van maken. Indien Maastricht bij België was gekomen (of beter gezegd: gebleven!), was Maastricht en gans Nederlands Limburg Nederlandssprekend gebleven. Net zoals Tongeren (niet zover van Luik) Nederlandssprekend bleef. Al datgene wat u ervan probeert te maken, zijn intentieprocessen die passen in uw groot-nederlandse droomgedachte.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2013 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() Deel uw mening dat de kans vrij groot is dat Limburg in dat geval Franstalig zou kunnen zijn (Nu werd hun eigen streektaal tevens erkend)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om de proef op de som te nemen zou men kunnen nagaan hoe de taalverhoudingen evolueerden in Maastricht in de periode 1830-1839. Waren er toen Nederlandstalige scholen en hoe was daarin de evolutie in die periode?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 april 2013 om 21:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
PS ge zijt toch op de hoogte dat de Engelse taal stilaan het Nederlands verdringt? Vooral in het hoger onderwijs. Ge weet toch dat de overgrote meerderheid van doctoraats proefschriften in de Engelse taal geschreven worden? Welk is het verschil? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De afstand Tongeren-Luik is zelfs ietsjes korter dan de afstand Maastricht- Luik. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2013 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
http://books.google.be/books?id=NP3d...page&q&f=false |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() Met toch belangrijke verschil. Maastricht was economisch zeer sterk verbonden met Luik. Vooral via de Maas. Eerst voornamelijk voor het transport via de Maas, maar in die periode ook omdat Maastricht op de Luiks kar van de industriële revolutie gesprongen was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2013 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |