Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2013, 22:27   #141
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
bron?
Ik heb bijna al mijn studies in Brussel gevolgd. En altijd in het Franstalig onderwijs. Alleen twee jaar heb ik mijn studies in Wallonië gevolgd en ik zag er duidelijk het verschil met de situatie in Brussel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 22:33   #142
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik ervaar bijna dagelijks in Brussel dat dat niet zo is, of moet ik die in de ardennen gaan zoeken?

Waarom moeten franstaligen in Vlaanderen komen wonen en vice versa?
Om de taal beter te leren kennen. U leert beter een taal als u dagelijks in contact met die taal bent. Het is ook de opportuniteit om de regio beter te kennen en om de stereotypes over de andere regio weg te gooien. Vlaanderen is niet alleen "Vlaams-Nationalisten met hun zwaaiende vlaggen" en Wallonië is niet alleen "luie mensen die niet werken".
Oud 24 januari 2013, 22:52   #143
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is.
Uw land. Velen die hier aktief zijn hebben er enkel administratief iets mee te doen maar identificeren er zich helemaal niet mee...
Citaat:
In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
Eigenlijk kan mij dat niet schelen.

Het pijnpunt is de politieke eis:
- om de Gemeenschappen af te schaffen in Brussel en zo Brussel tot een derde volwaardig gewest te verheffen.
- om territoriale aanspraken in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2013 om 22:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 22:58   #144
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb bijna al mijn studies in Brussel gevolgd. En altijd in het Franstalig onderwijs. Alleen twee jaar heb ik mijn studies in Wallonië gevolgd en ik zag er duidelijk het verschil met de situatie in Brussel.
1° Tiens, vanwaar Uw Nederlands, dan?

2° En dat verschil was?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2013 om 22:58.
Oud 24 januari 2013, 23:04   #145
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde;6510868[B
]Uw land[/b]. Velen die hier aktief zijn hebben er enkel administratief iets mee te doen maar identificeren er zich helemaal niet mee...
Eigenlijk kan mij dat niet schelen.

Het pijnpunt is de politieke eis:
- om de Gemeenschappen af te schaffen in Brussel en zo Brussel tot een derde volwaardig gewest te verheffen.
- om territoriale aanspraken in Vlaanderen.
ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg. Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.
Oud 24 januari 2013, 23:06   #146
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1° Tiens, vanwaar Uw Nederlands, dan?

2° En dat verschil was?
1. Talen waren altijd mijn favoriete en beste vakken op school. Voor sommigen is het wiskunde, voor mij waren het de talen.

2. Dat men in Wallonië de tweede taal mag kiezen. Het is helemaal niet zo in Brussel.
Oud 24 januari 2013, 23:32   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg.
Juist, officieel...
Ons kollektief bewustzijn dat we Nederlanders zijn werd in 1830 gerest.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=204

Maar ook ten tijde van de Boerenkrijg omstreeks 1798 wisten de Vlamingen nog dat ze Nederlanders waren:

Citaat:
Het volk kwam, onder de leuze Voor Outer en Heerd, in opstand tegen het Franse bewind. Er verschenen plakkaten (aanplakbrieven) in de grote steden op kerken en openbare gebouwen met o.a. de tekst:
"Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen".
(Wiki, Boerenkrijg.)

En uitgerekend in die tijd kollaboreerden de Luikenaars met ...de Fransen.

Van een Belgitude gesproken....

Citaat:
Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.
Als het maar geen probleem is voor U dat velen er zich niet mee identificeren...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2013 om 23:46.
Oud 25 januari 2013, 09:25   #148
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
Niet akkoord.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand die in de provincie Luxemburg leeft, studeert en werkt Nederlands zou moeten leren en kennen. Als die dat beroepsmatig nodig ga hebben, kan die dat altijd nog leren op het ogenblik dat het nodig is. Correct Nederlands zonder tongval zal die toch nooit spreken. Zelfs als die persoon later een job gaat uitvoeren waarbij communicatie met Vlamingen noodzakelijk is, dan nog is deze persoon beter af met Engels dan met Nederlands. En je lost direct een communautair probleem op, namelijk de verplichting een taal te leren omdat ze een officiële taal van het land is, maar economisch geen nut heeft. Je kan die tijd beter in belangrijkere zaken zoals technisch onderricht steken.
In Belgie kom je toch nergens met een diploma uit het andere taalgebied voor een functie bij de overheden.
Je geraakt zelfs als advocaat niet aan een functie bij de Vlaamse balie met een Waals diploma en omgekeerd.
De mensen die de tweede landstaal echt nodig hebben of er in geïnteresseerd zijn, leren die vanzelf wel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 10:01   #149
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
Dan leren de mensen die taal niet omdat ze van nut is voor hen, maar gewoon uit landjesfetisjisme. België is op die manier belangrijker dan de Belgen zelf: in plaats van dat de staat er is om de belangen van de mensen te dienen, moeten de mensen maar in dienst gaan staan van de staatsstructuur.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 10:22   #150
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet akkoord.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand die in de provincie Luxemburg leeft, studeert en werkt Nederlands zou moeten leren en kennen. Als die dat beroepsmatig nodig ga hebben, kan die dat altijd nog leren op het ogenblik dat het nodig is. Correct Nederlands zonder tongval zal die toch nooit spreken. Zelfs als die persoon later een job gaat uitvoeren waarbij communicatie met Vlamingen noodzakelijk is, dan nog is deze persoon beter af met Engels dan met Nederlands. En je lost direct een communautair probleem op, namelijk de verplichting een taal te leren omdat ze een officiële taal van het land is, maar economisch geen nut heeft. Je kan die tijd beter in belangrijkere zaken zoals technisch onderricht steken.
In Belgie kom je toch nergens met een diploma uit het andere taalgebied voor een functie bij de overheden.
Je geraakt zelfs als advocaat niet aan een functie bij de Vlaamse balie met een Waals diploma en omgekeerd.
De mensen die de tweede landstaal echt nodig hebben of er in geïnteresseerd zijn, leren die vanzelf wel.
Het zou ideaal zijn als Vlamingen en Walen met elkaar gewoon in het Engels zouden communiceren. Dit zou onmiddellijk tot gevolg hebben dat Vlamingen uit die underdog positie gehaald worden. Probleem is dat iemand die geen Nederlands heeft geleerd van Vlamingen AUTOMATISCH verwacht dat die hem in zijn eigen taal zal te woord staan, en vooral dat de bedrijven dit als standaard beschouwen.

Maar dan nog pleit ik voor gedegen Engels onderwijs op zo jong mogelijke leeftijd omdat - het werd hier al verschillende malen gezegd - men op jonge leeftijd een taal veel sneller en natuurlijker onder de knie krijgt. Spijtig dat U zulke slechte leerkracht Frans had, de mijn uit het laatste deel van het middelbaar was zuivere tweetalige uit Brussel die super les gaf: tijdens de les Frans werd geen woord Nederlands gesproken. Met haken en ogen desnoods maar we leerden alvast denken in het Frans, dé manier om een taal te spreken.

Ik blijf dan toch nog pleiten voor een zo snel mogelijke start in Engels, want velen die menen Engels te spreken zijn voor een Engelstalige in feite totaal onverstaanbaar.
Op latere leeftijd een taal aanleren is een pak moeilijker en zal veel meer tijd nodig hebben.
Taalbaden blijven in mijn ogen de beste manier om vlot een taal te leren gebruiken, maar dan moet men weldegelijk eerst een basiskennis hebben; Ik heb taalbaden turks gehad, maar versta er dus geen jota van, ook niet na verschillende weken. De woorden die gebaseerd zijn op het Frans daarentegen, die gaan erin als zoete koek: "tuvalet" = toilet bijvoorbeeld.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 januari 2013 om 10:24.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 10:24   #151
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg. Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.
b. is mijn land niet, en ik verkondig dat graag. Maar verder heb ik geen probleem.
Net zoals de sos zijn politieke strijd voortgaat, net zoals de groene de vrijheid heeft om aan politiek te doen, de blauwe enz. zo gaat mijn politieke activiteit verder. Dat is voor geen van voornoemden een probleem, maar wel degelijk het gebruik maken van een recht.

Als jij niet kunt weerstaan om te trachten mij tot andere gedachten te brengen omtrent mijn opgedrongen niet-nationiteit, dan is dat jouw probleem niet het mijne.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 25 januari 2013 om 10:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 10:31   #152
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies...
Mag iemand ook gewoon voor het plezier - dus zonder dat daar een goede praktische reden voor is - een vreemde taal leren en zélf uitmaken waar hij/zij zijn/haar tijd mee verliest?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 10:52   #153
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij maakt er dus ook een uitsluitend politieke strijd van. Gij misbruikt onderwijs voor politieke doeleinden. Voor mij moet de vraag "Frans als dan niet verplicht" een opvoedkundige vraag zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2013 om 10:53.
Oud 25 januari 2013, 10:55   #154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mij gaat ge niet wijsmaken dat het Nederlands dat ge hier hanteert louter en alleen het gevolg is van Uw schoolse kennis.
Misschien heeft een ouder of grootouder het met U gesproken of ge hebt elders wat opgepikt. Maar dat dat enkel het resultaat is van schoolse kennis: no way!

Van verschil gesproken, is het U ook opgevallen dat men in Wallonië minder afwijzend staat ten opzichte van het Nederlands dan in Brussel....?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2013 om 11:05.
Oud 25 januari 2013, 11:03   #155
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij gaat ge niet wijsmaken dat het Nederlands dat ge hier hanteert louter en alleen het gevolg is van Uw schoolse kennis.
Misschien heeft een ouder of grootouder het met U gesproken of ge hebt elders wat opgepikt. Maar dat dat enkel het resultaat is van schoolse kennis: no way!
Everytime heeft enkele postings vroeger reeds aangegeven dat talen zijn sterkte punt zijn.
Dit wil zeggen dat hij er interesse voor had en zich er dus in heeft verbeterd tegenover zijn schoolse opleidingen.
Hoe hij dit heeft gedaan speelt geen rol, noch waarom hij het heeft gedaan.

Zaak blijft, dat men niemand mag verplichten een vreemde taal aan te leren, gewoon omdat het een tweede landstaal is.
Oud 25 januari 2013, 11:08   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het zou ideaal zijn als Vlamingen en Walen met elkaar gewoon in het Engels zouden communiceren. Dit zou onmiddellijk tot gevolg hebben dat Vlamingen uit die underdog positie gehaald worden. Probleem is dat iemand die geen Nederlands heeft geleerd van Vlamingen AUTOMATISCH verwacht dat die hem in zijn eigen taal zal te woord staan, en vooral dat de bedrijven dit als standaard beschouwen.

Maar dan nog pleit ik voor gedegen Engels onderwijs op zo jong mogelijke leeftijd omdat - het werd hier al verschillende malen gezegd - men op jonge leeftijd een taal veel sneller en natuurlijker onder de knie krijgt. Spijtig dat U zulke slechte leerkracht Frans had, de mijn uit het laatste deel van het middelbaar was zuivere tweetalige uit Brussel die super les gaf: tijdens de les Frans werd geen woord Nederlands gesproken. Met haken en ogen desnoods maar we leerden alvast denken in het Frans, dé manier om een taal te spreken.

Ik blijf dan toch nog pleiten voor een zo snel mogelijke start in Engels, want velen die menen Engels te spreken zijn voor een Engelstalige in feite totaal onverstaanbaar.
Op latere leeftijd een taal aanleren is een pak moeilijker en zal veel meer tijd nodig hebben.
Taalbaden blijven in mijn ogen de beste manier om vlot een taal te leren gebruiken, maar dan moet men weldegelijk eerst een basiskennis hebben; Ik heb taalbaden turks gehad, maar versta er dus geen jota van, ook niet na verschillende weken. De woorden die gebaseerd zijn op het Frans daarentegen, die gaan erin als zoete koek: "tuvalet" = toilet bijvoorbeeld.
Een taal kan je inderdad enkel goed spreken als je in die taal denkt en als je de omgangstaal gebruikt ben je pas verstaanbaar voor hen die de taal als moedertaal hebben.
Een taal leer je trouwens pas echt, als je geen andere mogelijkheid hebt dan de taal te gebruiken voor de kleinste zaken.
Je leert dan pas de spreekwijzen kennen en daar gaan nu veel Vlamingen in de fout, juist omdat ze de taal enkel kennen van school. Voor sommige talen heb je slechts enkele weken nodig, voor andere heb je jaren nodig voor je ze begrijpt.
Oud 25 januari 2013, 11:13   #157
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Everytime heeft enkele postings vroeger reeds aangegeven dat talen zijn sterkte punt zijn.
Dit wil zeggen dat hij er interesse voor had en zich er dus in heeft verbeterd tegenover zijn schoolse opleidingen.
Hoe hij dit heeft gedaan speelt geen rol, noch waarom hij het heeft gedaan.
Persoonlijk vind ik dat sociologisch oogpunt nu net wél interessant.
Het zou misschien het bewijs zijn dat men ondanks de slechte kwailteit van het Nederlandsonderwijs in Franstalig België, het toch mogelijk is van het te leren wat men maar wil.
Ik wil ook mijn ervaring aftoetsen dat de goede tweetalige Franstaligen die ik ken wel Vlaamse roots hebben, wat dan in tegenstelling staat tot het voorgaande...
e.d.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2013 om 11:15.
Oud 25 januari 2013, 11:39   #158
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom een tijdverlies? Men kan door een taal aangetrokken zijn omdat men die taal mooi vindt. Ik ken mensen die Spaans leren terwijl Spaans helemaal niet in hun job aan bod komt en die helemaal niet de bedoeling hebben naar Spanje te gaan leven. Ze willen die taal kennen, zo simpel is het.
Ik weet het, Everytime.
Hier staat dat allemaal haarfijn uitgelegd.
Je begrijpt toch Engels hé?

Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 25 januari 2013 om 11:40.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 11:43   #159
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat sociologisch oogpunt nu net wél interessant.
Het zou misschien het bewijs zijn dat men ondanks de slechte kwailteit van het Nederlandsonderwijs in Franstalig België, het toch mogelijk is van het te leren wat men maar wil.
Ik wil ook mijn ervaring aftoetsen dat de goede tweetalige Franstaligen die ik ken wel Vlaamse roots hebben, wat dan in tegenstelling staat tot het voorgaande...
e.d.
Franstaligen kunnen maar beter Engels leren ipv Nederlands, willen ze mee zijn met de wereld van morgen.
De meeste Franstaligen hebben dat begrepen.
Die zijn niet dom hé.
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 13:33   #160
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mag iemand ook gewoon voor het plezier - dus zonder dat daar een goede praktische reden voor is - een vreemde taal leren en zélf uitmaken waar hij/zij zijn/haar tijd mee verliest?
Dit is een zwakke post, het spijt me erg dat ik dat moet zeggen.

Er is een groot verschil tussen wat men aan beleid wil voeren in een land, op het vlak van het verplicht schools onderwijs;

en wat men in zijn vrije tijd kan doen aan diverse vormen van onderwijs. (en zelfs hier op dit vlak kan de overheid veel betekenen.
Ik ben destijds Spaans in de avondschool gaan volgen, uit pure interesse zonder enige band met het werk.
Na twee jaar een "volle pot" betaald te hebben, kwamen daar ineens opleidingscheques. En ... ik moest ineens maar de helft betalen.
(volle pot is niet volle prijs, want dat volwassenenonderwijs kost heus wel meer dan ze kunnen recupereren van de inschrijvingsgelden ...)
Het idee was: het "kan" dienen voor de werkgelegenheid.
Zelfs voor de kursus 'bloemschikken' kon je zo'n cheques krijgen. Stel je maar eens voor dat een werkloze op die basis zou werk vinden in een bloemenwinkel of tuincentrum ...
Een beetje meer nadenken over doelgerichtheid, mag dus wel.)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be