![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb niets te vinden in uw universum.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 februari 2013 om 17:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar hoeft toch geen tegenspraak te zijn? Het bestaan van ruimtes, ogenblikken of situaties waar terughoudendheid of neutraliteit wordt gevraagd lijkt me perfect verzoenbaar met ethisch liberale standpunten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is een trouwring dragen bvb neutraal ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toegegeven dat het vatbaar voor discussie is maar aangezien het voor alles en iedereen geldt zie ik er niet onmiddelijk een probleem in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Religieuze kledingvoorschriften storen mij niet, eerlijk gezegd. Belangrijker is de vraag of men vrij is om voor een bepaalde religie te kiezen (of niet te kiezen). Bij mijn weten is niemand verplicht om een functie aan een stadsloket te vervullen. Je zou kunnen zeggen: op die manier worden mensen uitgesloten van bepaalde beroepen. Ik zou eerder betogen: mensen sluiten zichzelf uit van bepaalde jobs door de voorschriften van hun religie boven die van de werkgever te plaatsen, m.a.w. door hun onwil of onvermogen om zich te voegen naar andere beschikkingen. In het geval van homoseksuelen is er zelfs geen sprake van een of ander voorschrift, dus daar zie ik al helemaal het probleem niet. Persoonlijk ben ik voorstander van dat neutraliteitsprincipe omdat het mensen dwingt tot enige zelfrelativering. Ja, je mag je eigen opvattingen hebben, over God, over politiek, over poten en potten, maar er is een tijd en een plaats voor dat alles. Uitgerekend in een multiculturele stad is een gezonde dosis zelfrelativering een condition sine qua non om vreedzaam samen te leven. Hoe je het ook keert, diversiteit wijst op verschil en elk verschil heeft een conflictdimensie, met alle wrijvingen en ergernissen vandien. De bereidheid om je eigen willetje als het ware op te schorten voor de tijd die je aan een loket besteedt lijkt me alleszins een goede graadmeter voor dat vermogen tot zelfrelativering. Zonder zelfrelativering is volgens mij geen tolerantie mogelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo heb je bvb het handelen op basis van intuïtie. Is dit vrij wil of is dit uw hersenen laten werken in een soort ofline mode om snel tot beslissingen te komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En iedereen die zich niet wenst te confirmeren kan maar elders (apart) gaan werken. Dat er kledingvoorschriften in de privé zijn omdat de klanten anders op een ander gaan daar heb ik begrip voor (niet voor de klanten uiteraard) maar bij de overheid kan men niet elders gaan en dat is dus de ideale gelegenheid om om die zelfrelativering van de meerderheid te eisen. Dat blind staren op uiterlijkheden gaat er bij mij trouwens ook niet in. Ik heb liever dat iemand met een hoofddoek of een kruisje of piercing of aidsspeldje me vriendelijk goedendag zegt, in de ogen kijkt en professioneel voorthelpt dan dat iemand dat alles aflegt maar me onvriendelijk verder helpt en me niet in de ogen kijkt of vol venijn omdat ik een zwarte vest aan heb met een leeuwtje of homomaniertjes heb of een blanke man ben of overgewicht heb of een donkere huidskleur heb of ... afhankelijk van wie er loketbediende is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is net omd�*t de overheid een unieke plaats heeft dat die overheid hoogst neutraal moet zijn. Ik wil mijn paspoort kunnen ontvangen met of zonder hoofddoek op mijn hoofd, met of zonder vergiet van de pastafarian op mijn hoofd en desnoods in een roos apenpakje. Echter, ik wil me niet hoeven te ergeren aan de persoonlijke sexuele, ideologische of religieuze beleving van de vertegenwoordiger van die neutrale overheid. De vertegenwoordiger van die neutrale overheid is bovendien verplicht U op een correcte beleefde manier verder te helpen, dit spreekt vanzelf. Maar ik zou er als jood wel een probleem mee hebben indien de loketbediende zich zou hullen in een mooi zwart SS uniform omdat dit zijn persoonlijke ideologische overtuiging is, ook al is die mens héél vriendelijk! En iets zegt me dat je daar dan ineens ook wel mee akkoord zou gaan.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zou alles OK zijn indien we een uniform opleggen? Zo ja, waar is het verschil? Zo neen, waarom is dit dan OK in andere functies? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En als de mensen die voor de overheid werken en de openbare ruimte neutraliteit moeten uitstralen ... hoe zit dat dan met de rotte kerkklokken ?!?!? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In België zijn de meeste kerkklokken weldegelijk eigendom van de overheid. Daarnaast is het zo dat de voorschriften over het beheer van de kerkklokken zoals uitgeschreven in het concordaat, nog steeds in België gelden. Strikt genomen is het de wereldlijke overheid die het beheer in handen heeft.
|
![]() |
![]() |