Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2013, 20:17   #141
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders mompelen vaak in de omgangstaal of ze schreeuwen . Maar van een 'beschaafd spreken' valt er meer dan eens niet veel van te merken in een gesprek van alledag. Dikwijls uiten ze zich dan nog in een Nederlands-Engels brabbeltaaltje waar niemand veel van begrijpt.

Niet verwonderlijk overigens, want zelfs wanneer een Hollander Engels spreekt in het Europees parlement, geraakt een Europese tolk na een paar minuten er niet meer uit wijs.
Tactisch voordeel ... Een beschaafde Belg spreekt z'n Engels, maar zit vast aan wat hij heeft gezegd in het EU parlement.
Een lompe Hollandse boer met steenkolen Engels kan ergens op terugkomen en aangeven dat hij iets niet zo heeft gezegd
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 20:47   #142
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nederlanders mompelen vaak in de omgangstaal of ze schreeuwen . Maar van een 'beschaafd spreken' valt er meer dan eens niet veel van te merken in een gesprek van alledag. Dikwijls uiten ze zich dan nog in een Nederlands-Engels brabbeltaaltje waar niemand veel van begrijpt.

Niet verwonderlijk overigens, want zelfs wanneer een Hollander Engels spreekt in het Europees parlement, geraakt een Europese tolk na een paar minuten er niet meer uit wijs.
Jaja...
Weer die stereotypen van je systemke..

Maar goed.
Ik speel het spelletje dit keer wel mee, en heb dan ook jouw tekst wat aangepast.
Zodat het meer strookt met de realiteit..

Belgen mompelen vaak in de omgangstaal of ze schreeuwen. (Belgen heb een groot minderwaardigheidscomplex, zie voorbeeld.) Maar van een 'beschaafd spreken' valt er meer dan eens niet veel van te merken in een gesprek van alledag. Dikwijls uiten ze zich dan nog in een Nederlands-Frans brabbeltaal waar niemand veel van begrijpt.

Niet verwonderlijk overigens, want zelfs wanneer een Elio Di Rupo Nederlands spreekt (zie voorbeeld 2.)in het Belgisch parlement, geraakt een tolk na een paar minuten er niet meer uit wijs.

Voorbeeld over de Belgen.
Voorbeeld 2.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2013, 20:58   #143
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tactisch voordeel ... Een beschaafde Belg spreekt z'n Engels, maar zit vast aan wat hij heeft gezegd in het EU parlement.
Een lompe Hollandse boer met steenkolen Engels kan ergens op terugkomen en aangeven dat hij iets niet zo heeft gezegd
Niet dat het Engels van de Belgen dan vele male beter is..
Hier een paar voorbeelden;

Van Rompuy in het Engels!.
Guy Verhofstadt in het Engels!.

Tja.. echt recht van spreken.
Maar niet heus..

Jeff
Oud 10 maart 2013, 07:44   #144
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Ik zal daar al nooit naar kijken (1 keer, 10 seconden naar gekeken) naar die gek zijn 'ja, wat brengt die feitelijk??' programma.

Ik moet die vent niet, weg ermee. (uiteraard is dit een persoonlijke mening)

Neem nu het Groot Dictee der Nederlandse Taal, als Martine Tanghe de zinnen las schreef ik ze meestal zonder fouten. Als die Nederlander ze las (stond daar te rochelen, reutelen, te spuwen) schreef ik alles fout.

Ach de juiste uitspraak, taalgebruik daar kan je uren over verder brabbelen dacht ik.

Daarom dat ik nog steeds fervent fan ben en blijf van lichaamstaal.

Citaat:
Here i sit broken harted,
had to shit... but only farted!
Oud 10 maart 2013, 21:59   #145
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik zal daar al nooit naar kijken (1 keer, 10 seconden naar gekeken) naar die gek zijn 'ja, wat brengt die feitelijk??' programma.

Een mening die ik als Nederlander deel, ik moet hem ook niet..
Ik kijk sowieso weinig TV..

Citaat:
Neem nu het Groot Dictee der Nederlandse Taal, als Martine Tanghe de zinnen las schreef ik ze meestal zonder fouten. Als die Nederlander ze las (stond daar te rochelen, reutelen, te spuwen) schreef ik alles fout.

Ach de juiste uitspraak, taalgebruik daar kan je uren over verder brabbelen dacht ik.
Waar een wil is, is een weg.. en jij wilt denk ik niet..
Want om te zeggen dat Philip Freriks slecht Nederlands spreekt, omdat hij zou "rochelen, reutelen en zit te spuwen als hij iets voorleest is gewoon belachelijk.

Philip Johan Freriks

Achtergrond

Freriks wordt beschouwd als een niet-alledaagse presentator van het NOS-journaal door zijn soms bloemrijke taalgebruik en zijn talrijke versprekingen (die hem de bijnaam 'Philip de Hakkelaar' bezorgden).

Freriks zei ooit: "Bij het Journaal sleutel ik veel aan teksten. Ik heb bij de krant geleerd dat je veel woorden kunt weglaten, zoals 'namelijk' en 'want'. Dat is overbodige rommel, dat schrap ik. Net als 'huidige'. Als ik dat vroeger gebruikte, zei mijn chef 'Had-ie een dikke huid?' Je stoeit met materie. Het is ambachtelijk werk, je componeert mooie teksten. Dat is het leuke van het Journaal."

Dat is het enige wat je hem kunt verwijten..

Jeff
Oud 26 mei 2013, 20:12   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
+ Brabants + Antwerps + Limburgs.
Wees dan logisch en verwijs het Frans dan ook naar de prullenmand. Voer dan het Picardisch, Waals en Luxemburgs in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 21:44   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Waar een wil is, is een weg.. en jij wilt denk ik niet..
Want om te zeggen dat Philip Freriks slecht Nederlands spreekt, omdat hij zou "rochelen, reutelen en zit te spuwen als hij iets voorleest is gewoon belachelijk.
Inderdaad:
http://www.youtube.com/watch?v=qAsraev1-x0

Wie dat beweert zegt niet zozeer iets over Philip Freriks of anderen, maar des meer over zijn persoonlijke perceptie en gebrek aan goodwill ten opzichte van Nederlanders en vooral over de behoefte zich tegen hen af te zetten.

Het doet me denken aan Brabanders die beweren dat ze geen 'Vlaanders' verstaan. Wat ze daarmee vooral bedoelen is dat ze niet bereid zijn moeite te doen en algemeen antidialekt zijn ingesteld.
Want inderdaad, als men iets niet wil verstaan en zich ervan afsluit, dan verstaat men het ook niet.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2013, 00:40   #148
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad:
http://www.youtube.com/watch?v=qAsraev1-x0

Wie dat beweert zegt niet zozeer iets over Philip Freriks of anderen, maar des meer over zijn persoonlijke perceptie en gebrek aan goodwill ten opzichte van Nederlanders en vooral over de behoefte zich tegen hen af te zetten.

Het doet me denken aan Brabanders die beweren dat ze geen 'Vlaanders' verstaan. Wat ze daarmee vooral bedoelen is dat ze niet bereid zijn moeite te doen en algemeen antidialekt zijn ingesteld.
Want inderdaad, als men iets niet wil verstaan en zich ervan afsluit, dan verstaat men het ook niet.
Mijns inziens spreek 'onze' Philip toch gewoon Algemeen Nederlands; accent hebben we allemaal, dat weet ik als Brabander, maar Vlamingen zouden dat toch ook moeten weten...

Overigens wanneer ik in 'Bels' kom, dan begrijp ik de meeste mensen wel (zeker in (welke?)de grensstreek), net zoals in Nederland. Sterker sommigen mensen van boven de Rivieren, dachten soms eerst dat ik een Belg was . Mwah, ik ben wel Bourgondisch (voor zover (Nederlandse Brabanders dat zijn), toch vraag ik wel vriendelijk of ze weleens 'Beneden de Rivieren' en/of in België zijn geweest; anderzijds als grensbewoner vallen soms al verschillen op, die mensen, die verder van de grens wonen, niet of minder opmerken.
Oud 9 juni 2013, 21:30   #149
Vaandeldrager
Schepen

Vaandeldrager's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen, Nederlanders.. Voor beide geldt dus dat ze in het algemeen niets van elkaar weten.
Oud 16 juni 2013, 02:32   #150
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vaandeldrager Bekijk bericht
Vlamingen, Nederlanders.. Voor beide geldt dus dat ze in het algemeen niets van elkaar weten.
Doorslaan en overdrijven in het negatieve is ook een kunst. Daarbij verschil in inzicht in tongval, nogal van niets van elkaar weten. Allicht zijn er wel twee bewegingen, taalkundig zijn we iets verwijderd, maar toch zijn juist niet verwijderd van onze Vlaamse broeders op andere vlakken. In Nederland staan we er open voor, of zijn ze nu opeens in Vlaanderen arrogant geworden.
Oud 16 juni 2013, 06:56   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wil en gewenning zijn inderdaad twee elementen die ervoor kunnen zorgen dat men een dialect van de eigen taalgroep uiteindelijk kan begrijpen. Aversie tegenover bepaalde dialecten is evenwel niet specifiek eigen aan Vlaanderen, maar komt ook in heel wat andere landen voor. Zo hebben Duitsers het over het algemeen niet echt hoog op met bepaalde vormen van Zwitsers-Duits. En de Ierstaligen in Ierland durven zich wel eens heel laagdunkend uitlaten over het dialect van een andere streek. Voor de Grieken is het zogenaamde Pontisch Grieks een bron van vermaak. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 09:54   #152
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vaandeldrager Bekijk bericht
Opvallend is wel dat dit zich bij Nederlanders uit in positieve vooroordelen, en bij Vlamingen in negatieve vooroordelen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 12:36   #153
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Opvallend is wel dat dit zich bij Nederlanders uit in positieve vooroordelen, en bij Vlamingen in negatieve vooroordelen.
Ze uiten zich als vingerwijzende betwetertjes bedoelt u ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 12:49   #154
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ze uiten zich als vingerwijzende betwetertjes bedoelt u ?
De Vlamingen? Ja, dat bedoel ik...
Oud 16 juni 2013, 12:57   #155
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Vlamingen zijn de calvinistische Hollanders vooral jaloers op het geode eten en de stromen bier. Dat zijn geen vooroordelen, dat is pure naijver.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 13:02   #156
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen? Ja, dat bedoel ik...
Dat alles duidelijk is nietwaar.
Ze kunnen niet allemaal perfect zijn, zeker niet als niet niet in het gidsland geboren zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 14:10   #157
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Bij Vlamingen zijn de calvinistische Hollanders vooral jaloers op het geode eten en de stromen bier. Dat zijn geen vooroordelen, dat is pure naijver.
En daar hebben we d'r weer een...

Wat een armzalig land moet België zijn als je je steeds moet laten voorstaan op je bier en frieten.
Oud 16 juni 2013, 14:24   #158
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Paul de Leeuw, de gekende schreeuwerige arrogante Hollander -eigenlijk de stereotiepe kaaskop- moet van tv-zender VTM werken aan zijn verstaanbaarheid. Volgens de Corelio-kranten waren er "redelijk wat kijkers die daar problemen mee hadden". Bron: HLN

Het programma van de irritante Hollander, Manneke Paul, is vanaf maart helaas weer te zien op VTM die volhardt in de boosheid. Ondanks het feit dat De Leeuw met z'n programma nooit in de top-30 van de meest bekeken Vlaamse tv-programma's raakt, is men bij VTM "positief" over de kijkcijfers. In het eerste seizoen viel op dat hij behoorlijk snel praat en vrij vaak van de hak op de tak springt. Daar werd op ludieke wijze op ingespeeld door iemand uit het publiek een toeter te geven. Als het tempo te hoog lag, kreeg de presentator een seintje. Nu moet toeter-Paultje wat op zijn taal letten. We kunnen de afloop daarvan al voorspellen...

Praatprogramma's met Paul de Leeuw: culturele "verheffing" op tv voor Vlaanderen...

Toch straf, we zijn volgens de Dietsers / Groot-NL'ers één volk. Maar volgens de gemiddelde tv-kijkende Vlaming (die dan nog positief staat tav PdL) begrijpen we elkaar onvoldoende....
Ook ik ben allesbehalve een fan van De Leeuw. De reden is dat ik hem een onhebbelijk mannetje vind en omdat de filosofie die hij uitstraalt mij helemaal niet bevalt. Punt.

Jo daarentegen heeft de pest aan De Leeuw omdat hij "nen Ollander" is: de gekende schreeuwerige arrogante Hollander -eigenlijk de stereotiepe kaaskop..

Welnu, niet alle Nederlanders beantwoorden aan het stereotype beeld dat ons Joke hier wil doorduwen. Dat mag ook eens gezegd worden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 14:32   #159
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom dat ik nog steeds fervent fan ben en blijf van lichaamstaal.
Dit is, op zijn zachtst uitgedrukt, fel overdreven. Freriks heeft, uiteraard, een Nederlands accent (net zoals de West-Vlaamse Martine Tanghe haar Vlaams accent heeft). Maar dat belet volstrekt niet dat je hem vlot kunt verstaan. Je moet eens wat meer naar Nederland gaan ...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 14:47   #160
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een topic geopend door een marginale West-Vlaming die geen Nederlands begrijpt. Grappig.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be