![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een lompe Hollandse boer met steenkolen Engels kan ergens op terugkomen en aangeven dat hij iets niet zo heeft gezegd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Weer die stereotypen van je systemke.. ![]() Maar goed. Ik speel het spelletje dit keer wel mee, en heb dan ook jouw tekst wat aangepast. Zodat het meer strookt met de realiteit.. ![]() Belgen mompelen vaak in de omgangstaal of ze schreeuwen. (Belgen heb een groot minderwaardigheidscomplex, zie voorbeeld.) Maar van een 'beschaafd spreken' valt er meer dan eens niet veel van te merken in een gesprek van alledag. Dikwijls uiten ze zich dan nog in een Nederlands-Frans brabbeltaal waar niemand veel van begrijpt. Niet verwonderlijk overigens, want zelfs wanneer een Elio Di Rupo Nederlands spreekt (zie voorbeeld 2.)in het Belgisch parlement, geraakt een tolk na een paar minuten er niet meer uit wijs. Voorbeeld over de Belgen. Voorbeeld 2. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Hier een paar voorbeelden; Van Rompuy in het Engels!. Guy Verhofstadt in het Engels!. Tja.. echt recht van spreken. Maar niet heus.. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Ik zal daar al nooit naar kijken (1 keer, 10 seconden naar gekeken) naar die gek zijn 'ja, wat brengt die feitelijk??' programma. Ik moet die vent niet, weg ermee. (uiteraard is dit een persoonlijke mening) Neem nu het Groot Dictee der Nederlandse Taal, als Martine Tanghe de zinnen las schreef ik ze meestal zonder fouten. Als die Nederlander ze las (stond daar te rochelen, reutelen, te spuwen) schreef ik alles fout. Ach de juiste uitspraak, taalgebruik daar kan je uren over verder brabbelen dacht ik. Daarom dat ik nog steeds fervent fan ben en blijf van lichaamstaal. ![]() Citaat:
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een mening die ik als Nederlander deel, ik moet hem ook niet.. Ik kijk sowieso weinig TV.. Citaat:
Want om te zeggen dat Philip Freriks slecht Nederlands spreekt, omdat hij zou "rochelen, reutelen en zit te spuwen als hij iets voorleest is gewoon belachelijk. Philip Johan Freriks ![]() Achtergrond Freriks wordt beschouwd als een niet-alledaagse presentator van het NOS-journaal door zijn soms bloemrijke taalgebruik en zijn talrijke versprekingen (die hem de bijnaam 'Philip de Hakkelaar' bezorgden). Freriks zei ooit: "Bij het Journaal sleutel ik veel aan teksten. Ik heb bij de krant geleerd dat je veel woorden kunt weglaten, zoals 'namelijk' en 'want'. Dat is overbodige rommel, dat schrap ik. Net als 'huidige'. Als ik dat vroeger gebruikte, zei mijn chef 'Had-ie een dikke huid?' Je stoeit met materie. Het is ambachtelijk werk, je componeert mooie teksten. Dat is het leuke van het Journaal." Dat is het enige wat je hem kunt verwijten.. ![]() Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=qAsraev1-x0 Wie dat beweert zegt niet zozeer iets over Philip Freriks of anderen, maar des meer over zijn persoonlijke perceptie en gebrek aan goodwill ten opzichte van Nederlanders en vooral over de behoefte zich tegen hen af te zetten. Het doet me denken aan Brabanders die beweren dat ze geen 'Vlaanders' verstaan. Wat ze daarmee vooral bedoelen is dat ze niet bereid zijn moeite te doen en algemeen antidialekt zijn ingesteld. Want inderdaad, als men iets niet wil verstaan en zich ervan afsluit, dan verstaat men het ook niet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens wanneer ik in 'Bels' kom, dan begrijp ik de meeste mensen wel (zeker in (welke? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Schepen
|
![]() Vlamingen, Nederlanders.. Voor beide geldt dus dat ze in het algemeen niets van elkaar weten.
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij Vlamingen zijn de calvinistische Hollanders vooral jaloers op het geode eten en de stromen bier. Dat zijn geen vooroordelen, dat is pure naijver.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat een armzalig land moet België zijn als je je steeds moet laten voorstaan op je bier en frieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jo daarentegen heeft de pest aan De Leeuw omdat hij "nen Ollander" is: de gekende schreeuwerige arrogante Hollander -eigenlijk de stereotiepe kaaskop.. Welnu, niet alle Nederlanders beantwoorden aan het stereotype beeld dat ons Joke hier wil doorduwen. Dat mag ook eens gezegd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een topic geopend door een marginale West-Vlaming die geen Nederlands begrijpt. Grappig.
|
![]() |
![]() |