Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2013, 08:23   #141
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat hangt af van wat je dialect noemt. Als je begint met woorden als "poppen" ofzo, spreek je ook een dialect hoor.
De grens is arbitrair. Maar hedendaags taalgebruik is echt iets heel anders dan een dialectspreker.

Citaat:
Als er mensen moeten ondertiteld worden, is dit gewoon omdat de anderen te lui zijn om het te begrijpen.
Dus nu kom je beweren dat Vlamingen ''lui'' zijn?

Of zou het heel misschien ook zo kunnen zijn dat het Nederlands van een hele grote groep gewoon abominabel is?
Want dat is wat mijn oren horen namelijk.

Citaat:
Heb jij ooit geweten dat Sean Connery ondertiteld is? of John Lennon? of George Bush? neen, ondanks dat ze niet enkel met een vreselijk accent spreken maar ook dialectwoorden gebruiken die weinig mensen kennen.
Drie mensen met een accent inderdaad. Volstrekt goed verstaanbaar alle 3.

Citaat:
jij bent gewoon geobsedeerd door je grootheidswaanzin dat jij beter bent dat de gewone Vlaming, maar probeer dat eens uit discussies te houden.
Ik ken nochtans nogal wat ''gewone'' Vlamingen, die wél dialectloos kunnen spreken. Die zijn er namelijk ook.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 09:11   #142
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Immers wanneer een bepaalde (Arabische) bevolkingsgroep in Brussel spectaculair toeneemt, bevolking, die eerder het Frans kiest als tweede taal, dan wil dit nog niet zeggen dat er minder Nederlandssprekenden zijn in Brussel. Wél dat het procent Nederlandssprekenden in het totaalplaatje kleiner wordt vermits de genoemde bevolkingsgroep substantieel stijgt.
Als het gaat om de Kulturele Reconquista met een streefdoel van 100 % is een percentage nu net wél belangrijk...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 10:21   #143
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als het gaat om de Kulturele Reconquista met een streefdoel van 100 % is een percentage nu net wél belangrijk...
Wat de culturele reconquista betreft.Waak er maar voor dat Brussel geen tweede Cordoba wordt. Dat zal al een hele prestatie zijn.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 15:40   #144
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het Frans is de grootste taal van Belgie. Het hoogste aantal sprekers. Of je het leuk vindt of niet.

Open deur.

Vrijwel alle Europese landen geven allang de prioriteit aan Engels. Op één regio na natuurlijk. Vlaanderen.
Ik heb zo de indruk dat voor u iemand heel snel een "spreker" van het Frans is. Voor mij is een Franssprekende een persoon die zowel in zijn beroep als in zijn privé-leven prioritair het Frans als communicatieinstrument gebruikt, iemand die a.h.w. in het Frans denkt en droomt. Iemand die normaal Nederlands gebruikt maar ook in het Frans kan communiceren is voor mij géén Franstalige. Voor u blijkbaar wel.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 16:54   #145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb zo de indruk dat voor u iemand heel snel een "spreker" van het Frans is. Voor mij is een Franssprekende een persoon die zowel in zijn beroep als in zijn privé-leven prioritair het Frans als communicatieinstrument gebruikt, iemand die a.h.w. in het Frans denkt en droomt. Iemand die normaal Nederlands gebruikt maar ook in het Frans kan communiceren is voor mij géén Franstalige. Voor u blijkbaar wel.
En dan nog. Hoe communiceert men, dat is de vraag én de fundamentele kwestie. Als men nauwelijks in het Frans een vrij eenvoudige conversatie zonder fouten kan voeren, dan kan die persoon in mijn ogen geen Frans. En vice versa voor de Waal of een Franstalige die hakkelend nauwelijks en met veel moeite een paar woorden Nederlands praat, ook al doet hij zijn best. Hij spreekt in mijn ogen geen Nederlands. Dat is de evidentie zelf zo lijkt het me.

En dus iedere Belg zou een eenvoudige conversatie kunnen voeren in het Duits, het Frans en in het Nederlands. Voor ons Limburgers is dat iets gemakkelijker, ik geef het toe. Maar het is geen gewonnen zaak.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 20:45   #146
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
welnee, jullie zitten volstrekt op een lijn maar dat lijk je nog even niet te zien.

test: als de persoon uit jou voorbeeld met een echte franstalige (statistisch gezien nederlands-onkundige) medebelg spreekt, in welke taal zullen ze dan communiceren?

Vermoedelijke antwoord van EL: in het Frans
Vermoedelijke antwoord van Q: in het Frans

dát is het punt. dát bedoelt hij. En of die personen thuis Nederlands of Frans spreken deed daarbij even niet ter zake, dat is slechts leuk voor de statistieken. En dan heb je uiteraard gelijk, maar dat weet hij óók wel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 21:38   #147
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
(statistisch gezien nederlands-onkundige)
Toch vreemd. Ik heb 3 kinderen.
Franstalige Buur van een van mijn kinderen: uitstekend Nederlands.
Andere heeft Franstalig koppel leren kennen: beiden zo goed Nederlands dat hij zich afvraagt of zij niet beter AN kennen dan hijzelf.
De derde: Franstalige in de les die uitstekend Nederlandstalig is. Volgt universitair onderwijs in het Nederlands.

Toeval. Of een teken dat die statistieken die gebruikt worden hopeloos verouderd zijn?

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 april 2013 om 21:38.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 22:19   #148
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd. Ik heb 3 kinderen.
Franstalige Buur van een van mijn kinderen: uitstekend Nederlands.
Andere heeft Franstalig koppel leren kennen: beiden zo goed Nederlands dat hij zich afvraagt of zij niet beter AN kennen dan hijzelf.
De derde: Franstalige in de les die uitstekend Nederlandstalig is. Volgt universitair onderwijs in het Nederlands.

Toeval. Of een teken dat die statistieken die gebruikt worden hopeloos verouderd zijn?
hartstikke goed. De onderzoeken plegen wel aan te geven dat van de Vlamingen zo'n 60% redelijk tot goed Frans spreekt en van de Walen 17% redelijk tot goed Nederlands. Er is weinig reden om aan te nemen dat dat schokkende verschil radicaal veranderd is sinds uw buren naar de Universiteit zijn gegaan. Maar ik laat me graag verrassen met betere en meer recente onderzoeken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 00:44   #149
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
welnee, jullie zitten volstrekt op een lijn maar dat lijk je nog even niet te zien.

test: als de persoon uit jou voorbeeld met een echte franstalige (statistisch gezien nederlands-onkundige) medebelg spreekt, in welke taal zullen ze dan communiceren?

Vermoedelijke antwoord van EL: in het Frans
Vermoedelijke antwoord van Q: in het Frans

dát is het punt. dát bedoelt hij. En of die personen thuis Nederlands of Frans spreken deed daarbij even niet ter zake, dat is slechts leuk voor de statistieken. En dan heb je uiteraard gelijk, maar dat weet hij óók wel.
Totaal naast de kwestie. Ik spreek redelijk Frans maar spreek vooral Nederlands tegen mijn Franstalige collega's. Meer en meer Nederlandstaligen reageren zo. Nog te weinig maar er is een kentering merkbaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be