Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2013, 18:42   #141
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Da's een mooi beeld !

Maar ik geloof niet zozeer in het systeem, maar wel in de toekomst. De toekomst van Vlaanderen en van Wallonië.

En dat schild dan. Daar heeft Cools ook op gestaan, dus, neen bedankt.

Mooi antwoord ook, maar je gaat wel voorbij aan het punt : geloof je echt dat de verschillende partijen en ik reken n-va hier absoluut bij geen ingreep gaan doen in de bestaande pensioenen ? Nu of in de volgende legislatuur, het gaat me er hoegenaamd niet om om dit te linken aan de huidige coalitie.
Ik niet in elk geval. (net zoals ik verwacht dat er nog wel eens een zoveelste hold-up zal volgen op de reserves van de groepsverzekeringen in de privé... )
Niet dat ik revoluties verwacht ofzo, het rampbeeld van de gelijkschakeling in één klap naar de pensioenen van de privé is onrealistisch en onhaalbaar in belgische politieke kontekst. Maar een ingreepje hier en een amputatietje daar in de pure sfeer van hoe loodgieter Dehaene vroeger de crisissen "oploste" verwacht ik zeker. Men gaat dat faseren, geen grote schokken om al te zwaar protest te vermijden. Maar enkel het systeem hervormen naar de toekomstige verplichtingen helpt nu eenmaal niet om de budgettaire problemen van het heden op te lossen, dus...
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat het bij de (kleine) hervorming blijft die we reeds gekregen hebben. Dat was enkel het voorgerecht, het hoofdgerecht moet nog komen.

edit : ik kan je weerstand tegen dat schild begrijpen, als Cools daar inderdaad zijn platvoeten op gezet heeft.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 12 april 2013 om 18:44.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 20:48   #142
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Nee ? Hoe komen we dan aan die hogere pensioenen ? Valt dat uit de lucht ?
Het bedrag van uw pensioen staat niet in uw contract met uw werkgever.

Als ge op pensioen gaat hebt ge recht op het pensioen door de wet bepaald.

Als de wet verandert, hebt ge een ander pensioenbedrag, maar dat is geen contractbreuk.
Oud 12 april 2013, 21:53   #143
Boyke
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat dit verschil NU niet meer gerechtvaardigd is, daar ben ik het volledig mee eens. Maar het is en blijft een feit dat vroeger de wedde van een ambtenaar ver onder het privéloon lag. Dus werd er een hoger pensioen in 't vooruitzicht gesteld. Nu afkomen met een zoveelste draad over ambtenarenpensioenen en nog altijd dit feit/onderscheid niet vermelden is (om het eens met die foeilelijke uitdrukking te zeggen) 'intellectueel oneerlijk'.
Ik stel voor om voor jou speciaal een onderdeel in dit forum te installeren 'De ambtenarenpensioenen' dan moet je niet om de zoveel tijd een nieuwe draad over die pensioenen openen

Zeer juist ! Bravo ! Bravissimo !!
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 22:15   #144
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij onderschat onze zuiderburen enorm.

Eens ze door zullen hebben dat ze moeten, zijn ze er bovenop binnen twee drie jaar.

En wat precies het cement is (of de elementen van dat cement) dat b. samenhoudt, is een interessante discussie. Te interessant om af te doen met "ik heb eerder het idee, dat ..."

Hij die het zeker weet, steekt zijne vinger op. Uiteraard kan men over zulke dingen alleen ideeen hebben (die dan wel zullen verschillen naargelang zijn eigen grote gelijk, maar het blijven ideeen). Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap.
Zoook is de inschatting dat onze zuiderburen, zich zonder de transfers in twee, drie jaar volledig gaan herpakken een idee. En ik gun het hun wel van harte, maar ergens ben ik er toch niet zeker van.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 08:05   #145
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Zeer juist ! Bravo ! Bravissimo !!
Ik kan me anders nog de RTT herinneren. Een maand wachten op de installatie van uw telefoon, dat was niet eens uitzonderlijk.
Oud 13 april 2013, 08:26   #146
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Mooi antwoord ook, maar je gaat wel voorbij aan het punt : geloof je echt dat de verschillende partijen en ik reken n-va hier absoluut bij geen ingreep gaan doen in de bestaande pensioenen ? Nu of in de volgende legislatuur, het gaat me er hoegenaamd niet om om dit te linken aan de huidige coalitie.
Ik niet in elk geval. (net zoals ik verwacht dat er nog wel eens een zoveelste hold-up zal volgen op de reserves van de groepsverzekeringen in de privé... )
Niet dat ik revoluties verwacht ofzo, het rampbeeld van de gelijkschakeling in één klap naar de pensioenen van de privé is onrealistisch en onhaalbaar in belgische politieke kontekst. Maar een ingreepje hier en een amputatietje daar in de pure sfeer van hoe loodgieter Dehaene vroeger de crisissen "oploste" verwacht ik zeker. Men gaat dat faseren, geen grote schokken om al te zwaar protest te vermijden. Maar enkel het systeem hervormen naar de toekomstige verplichtingen helpt nu eenmaal niet om de budgettaire problemen van het heden op te lossen, dus...
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat het bij de (kleine) hervorming blijft die we reeds gekregen hebben. Dat was enkel het voorgerecht, het hoofdgerecht moet nog komen.

edit : ik kan je weerstand tegen dat schild begrijpen, als Cools daar inderdaad zijn platvoeten op gezet heeft.
Men is er reeds aan begonnen: vroeger (en vb. in mijn geval) was het pensioen van de ambtenaar berekend op de pree van de laatste 5 jaar.
Nu wordt dit berekend op een basis van de pree van de laatste 10 jaar.

Toch erkende men 'verworven' rechten voor de oudere ambtenaren die al wat dichter bij hun pensioen stonden.

Verder heb ik al aangegeven: als de crisis blijft aanslepen, dan zal er ingeleverd worden. Door iedereen.
En hopelijk blijft men werken in "de diepte": niet alleen de crisis aanpakken, maar ook andere zaken fundamenteel beter regelen.
Bijvoorbeeld: het beginnen met een kapitalisatiesysteem, heel langzaam, in plaats van het huidige loutere repartitiesysteem.
Bijvoorbeeld: het optrekken van het pensioenbedrag tot het niveau van een topstaat in de EU (kuch). Wel liefst via een transparant systeem dat de hoogte van de geleverde bijdrage en onderlinge solidariteit combineert.

Toch is het huidige kader waarin we werken veel te veel een hinderpaal.
Transparante en duidelijke structuren zouden veel minder hinderlijk werken.
Lang leve een heel efficiënte staats(her)vorming.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 08:30   #147
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik kan me anders nog de RTT herinneren. Een maand wachten op de installatie van uw telefoon, dat was niet eens uitzonderlijk.
Een maand maar ?
Dan had ge al een "bevriende politieker" aangesproken !

In verband met de rtt herinner ik me vooral de weigerachtigheid om mee met de moderne techniek te evolueren.

Het was zo erg, dat het volgende beeld in feite niet (niet !) overdreven is:

mocht je de situatie van de rtt doortrekken naar de kabeltelevisie, dan zou telenet je verplichten om je televisie bij hen te huren. Want die moet "goedgekeurd" zijn voor de goede gang van zaken. En televisies als flatscreens, die zouden nog niet door de testen gepasseerd zijn. Ah ja, dat duurt hé. Laat staan de recente smart-televisies ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 12:04   #148
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge op pensioen gaat hebt ge recht op het pensioen door de wet bepaald.
Als de wet verandert, hebt ge een ander pensioenbedrag, maar dat is geen contractbreuk.
Da's zjust, maar er bestaat ook zoiets als een mondeling contract, niet ? En als gezegd werd dat er een hoger pensioen wordt gegeven omdat de wedde lager is dan op een ander, dan is een verandering van die bepaling wèl een contractbreuk. Akkoord dat dit een grijze zone is, maar het feit is er nu eenmaal dat dit het 'lokkertje' was om mensen bij de ambtenarij te krijgen.
En nogmaals, mij gaat het niet over het al of niet aanpassen van dat pensioen, maar wèl over het niet toekennen van deze 'uitgestelde wedde'.
'k Ga toch eens uitrekenen hoeveel mij dat zou opgebracht hebben moest ik bijv. 50 euro per maand meer wedde hebben gehad i.p.v. die 'belofte' van een hoger pensioen..... Het bedrag van het eerste jaar op een gewone spaarrekening aan een rente van 5% geeft na 30 jaar 2.470 Euro (kapitaal en intrest) (als ik niet 'mistikt' heb), en dan volgen dus nog de bedragen van de volgende 30 jaar......
Oud 13 april 2013, 12:06   #149
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
En dat heeft wat te maken met de pensioenen van (alle) ambtenaren of het feit dat om de zoveel tijd hier weer maar eens een nieuwe draad over die pensioenen wordt gestart ?
Oud 13 april 2013, 12:15   #150
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Da's zjust, maar er bestaat ook zoiets als een mondeling contract, niet ? En als gezegd werd dat er een hoger pensioen wordt gegeven omdat de wedde lager is dan op een ander, dan is een verandering van die bepaling wèl een contractbreuk. Akkoord dat dit een grijze zone is, maar het feit is er nu eenmaal dat dit het 'lokkertje' was om mensen bij de ambtenarij te krijgen.
En nogmaals, mij gaat het niet over het al of niet aanpassen van dat pensioen, maar wèl over het niet toekennen van deze 'uitgestelde wedde'.
'k Ga toch eens uitrekenen hoeveel mij dat zou opgebracht hebben moest ik bijv. 50 euro per maand meer wedde hebben gehad i.p.v. die 'belofte' van een hoger pensioen..... Het bedrag van het eerste jaar op een gewone spaarrekening aan een rente van 5% geeft na 30 jaar 2.470 Euro (kapitaal en intrest) (als ik niet 'mistikt' heb), en dan volgen dus nog de bedragen van de volgende 30 jaar......
opletten met dergelijke berekeningen, als je samengestelde intrest gaat berekenen op een som met een jaarlijks percentage van 5% dan zit je science fiction te schrijven. Je zult ook wel weten dat een spaarrekening nooit dergelijke percentages oplevert. Misschien maar een detail, maar niet onbelangrijk.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 12:17   #151
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Een statutair ambtenaar heeft geen contract maar een statuut en statuten kunnen éénzijdig gewijzigd worden door de Regering.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 12:53   #152
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
En dat heeft wat te maken met de pensioenen van (alle) ambtenaren of het feit dat om de zoveel tijd hier weer maar eens een nieuwe draad over die pensioenen wordt gestart ?
Veel "klanten" van ambtenaren zijn de mening toegedaan dat ambtenaren geen uitgesteld loon moeten krijgen, omdat de zogenaamd lage lonen van ambtenaren reeds ruimschoots gecompenseerd werden door de lage prestaties.
Oud 13 april 2013, 13:17   #153
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Veel "klanten" van ambtenaren zijn de mening toegedaan dat ambtenaren geen uitgesteld loon moeten krijgen, omdat de zogenaamd lage lonen van ambtenaren reeds ruimschoots gecompenseerd werden door de lage prestaties.
Kom kom, ik vind dat die mensen van ford genk die in een soort brugpenioen hard genoeg gewerkt hebben om nu een paar jaar niet meer geactiveerd te moeten worden.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 13:18   #154
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Da's zjust, maar er bestaat ook zoiets als een mondeling contract, niet ?
En wie precies heeft U dat gezegd, dat ge een hoger pensioen ging krijgen?
Oud 13 april 2013, 13:43   #155
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
opletten met dergelijke berekeningen, als je samengestelde intrest gaat berekenen op een som met een jaarlijks percentage van 5% dan zit je science fiction te schrijven. Je zult ook wel weten dat een spaarrekening nooit dergelijke percentages oplevert. Misschien maar een detail, maar niet onbelangrijk.
Ik weet pertinent zeker dat ik vroeger wèl degelijk zo'n interesten (en hogere) heb gehad.....nu niet meer natuurlijk. Daarom dat ik ook een gemiddelde heb geschat.....misschien te hoog, akkoord. Maar 't principe is er......En moest ik die bedragen in kasbons of zoiets hebben kunnen beleggen.....
Oud 13 april 2013, 13:46   #156
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Een statutair ambtenaar heeft geen contract maar een statuut en statuten kunnen éénzijdig gewijzigd worden door de Regering.
En sprookjes worden meestal geloofd door naïevelingen.....Statuten kunnen namelijk niet veranderd worden met terugwerkende kracht....daarin komt dat wel degelijk overeen met een contract.
Oud 13 april 2013, 13:48   #157
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Veel ambtenaren zijn de menig toegedaan dat in de privé ook lamzakken zitten die dan ook overbetaald worden en dat er in de privé zijn die bij ontslag teveel premies krijgen......maar die ambtenaren zitten daarover niet te janken.
Oud 13 april 2013, 13:49   #158
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk Bekijk bericht
Kom, nu niet beginnen te overdrijven.
Integendeel, zij betaalden het meeste en daarom hadden zij zo een kleine wedde.
Men ging vroeger bij staat en stad werken voor 2 reden
-A) Vast kontrakt
-B) Dik pensioen

Men kan zich wel de vraagt stellen, wat verstaat een ambtenaar onder de noemer - werken ?
De staat betaald aan zichzelf maar houdt dit niet opzij voor dit doel, het is dus niet betaald. Ook krijgen ambtenaren het pensioen gebaseerd op hun laatste en duurste jaren, niet voor hetgeen ze altijd voordien gewerkt hebben.

Het ambtenaren pensioen is zoiets wat hervormd moet worden wegens onbetaalbaar maar het land zal eerst moeten splitsen voor ze zoiets erdoor zullen krijgen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2013, 13:51   #159
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
En wie precies heeft U dat gezegd, dat ge een hoger pensioen ging krijgen?
Bij de ondertekening van mijn 'contract' (raar hé, een ambtenaar die geen contract met zijn werkgever heeft moet toch een papiertje ondertekenen anders is zijn aanwerving niet geldig....hoe noemt dat dan eigenlijk ?) werd daarover een ganse uitleg gegeven door de personeelsdienst.
Voor meer informatie : de vakbonden.....die hebben daar namelijk over onderhandeld.
Oud 13 april 2013, 13:53   #160
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
De staat betaald aan zichzelf maar houdt dit niet opzij voor dit doel, het is dus niet betaald. Ook krijgen ambtenaren het pensioen gebaseerd op hun laatste en duurste jaren, niet voor hetgeen ze altijd voordien gewerkt hebben.
en al goed, want anders moesten ze betalen in plaats van trekken.

Citaat:
Het ambtenaren pensioen is zoiets wat hervormd moet worden wegens onbetaalbaar maar het land zal eerst moeten splitsen voor ze zoiets erdoor zullen krijgen.
Het land zal maar eerst splitsen als het failliet is, als de zuilen en de Walen niet meer kunnen graaien, dus laat de ambtenaren nog maar een tijdje flink profiteren en verder leven in hun droom van onaanraakbaarheid, ze helpen de sociale zekerheid mee kapot maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be