Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 09:51   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
'De' Vlaming is namelijk niet geïnteresseerd in dit ouwerwetse concept, want 'de' Vlaming herkent hooguit een Kerk als hij er met zijn Volvo tegen 120 km/uur voorbijraast.
Merkwaardig is dan wel dat die Vlaming wel graag heeft dat z'n kinderen in de Kerk worden gedoopt, dat zijn kinderen hun plechtige communie doen, dat zijn dochter of zoon voor de Kerk huwt, en wanneer een familielid gestorven is, vindt hij het maar heel normaal dat de Kerk de laatste rituelen uitvoert.

Ondanks het dalend aantal gelovigen op zondag is de randkerkelijkheid in Vlaanderen veel groter dan in de ons omringende landen. In Frankrijk is die randkerkelijkheid heel laag, mede omdat de Franse geestelijkheid de afgelopen jaren een stop is gaan zetten op de randkerkelijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 09:52   #142
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Dus volgende keer op de Ijzerbedevaart nodigen we Britney uit en nog een paar andere artiesten die komen optreden.
Je moet het zover niet gaan zoeken. Ik denk dat Helmut Lotti, K3 en Roxanne gemakkelijk een volle wei zullen kunnen vullen.
Oud 12 augustus 2004, 09:58   #143
Tommy_
Schepen

Standaard

Tja waarom zou die eucharistie weg moeten het noemt nog altijd de IjzerBEDEVAART.
Misschien kan er wel hier en daar wat aanpassingen zijn om het wat hedendaagser te maken maar het moet ook gene show worden. Het is toch een herdenking van een serieus erg gebeuren.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 09:58   #144
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Merkwaardig is dan wel dat die Vlaming wel graag heeft dat z'n kinderen in de Kerk worden gedoopt, dat zijn kinderen hun plechtige communie doen, dat zijn dochter of zoon voor de Kerk huwt, en wanneer een familielid gestorven is, vindt hij het maar heel normaal dat de Kerk de laatste rituelen uitvoert.

Ondanks het dalend aantal gelovigen op zondag is de randkerkelijkheid in Vlaanderen veel groter dan in de ons omringende landen. In Frankrijk is die randkerkelijkheid heel laag, mede omdat de Franse geestelijkheid de afgelopen jaren een stop is gaan zetten op de randkerkelijken.
Dat is meer uit traditie dan uit geloof. Een huwelijk voor het altaar, een bruid in't wit en alle mannen in zwart gilet, oefent nog altijd een bepaalde 'uiterlijke' aantrekkingskracht uit, maar ook dat vermindert alle jaren. Mensen hebben nog altijd behoefte aan een bepaald ceremonieel, maar te bedenken dat 1 op 3 huwelijken binnen de kortste keren op de klippen loopt, is het RKK-huwelijk geen lang leven meer beschoren.

Godsdienst is een sprookje voor volwassenen en met de toenemende welvaart geloven hoe langer hoe minder mensen in sprookjes maar eerder in harde valuta, lange zonnige vakanties en eindeloze ontspanning.
Oud 12 augustus 2004, 10:02   #145
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy_
Tja waarom zou die eucharistie weg moeten het noemt nog altijd de IjzerBEDEVAART.
Misschien kan er wel hier en daar wat aanpassingen zijn om het wat hedendaagser te maken maar het moet ook gene show worden. Het is toch een herdenking van een serieus erg gebeuren.
Ik heb geen enkel probleem met herdenkingen, ik houd die ook op bepaalde momenten en data. Maar ik vraag me altijd af wie wat organiseert en met welk doel en voor wie de herdenking zou moeten zijn en wie er op afkomt. En dan heeft de IJzerbedevaart wel een erg bewogen geschiedenis achter de rug, zoals de Oorlogs-IJzerbedevaarten bv.
Oud 12 augustus 2004, 10:25   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is meer uit traditie dan uit geloof. Een huwelijk voor het altaar, een bruid in't wit en alle mannen in zwart gilet, oefent nog altijd een bepaalde 'uiterlijke' aantrekkingskracht uit, maar ook dat vermindert alle jaren. Mensen hebben nog altijd behoefte aan een bepaald ceremonieel, maar te bedenken dat 1 op 3 huwelijken binnen de kortste keren op de klippen loopt, is het RKK-huwelijk geen lang leven meer beschoren.
Geloof is altijd al een deel geweest van de traditie van een volk. Sommige religies zijn zelfs zodanig met de tradities van een volk verbonden dat men zich het volk niet kan voorstellen zonder die godsdienst.

En een traditie wordt door de mensen behouden zolang ze ook als waardevol wordt aangevoeld. Huwelijk is slechts een van de zaken waar het ritueel inderdaad tot de verbeelding spreekt. De doop is daartegenover veel bescheider: en toch vinden mensen dat in Vlaanderen nog altijd belangrijk. Blijkbaar is het toch iets waardevols, ondanks de dalende echte kerkelijkheid.
Oud 12 augustus 2004, 10:26   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan heeft de IJzerbedevaart wel een erg bewogen geschiedenis achter de rug, zoals de Oorlogs-IJzerbedevaarten bv.
Achter dit element kunt u zich echt niet verschuilen. Bij mijn weten (en ook het uwe, daar twijfel ik niet aan) heeft men zich later, na WO II, volledig van die bedevaarten gedistancieerd. Tevens werden ze nooit opgenomen in de lijst bedevaarten: u kunt gerust de nummering voor en na WO II nakijken.
Oud 12 augustus 2004, 10:33   #148
thePiano

Standaard

Citaat:
Achter dit element kunt u zich echt niet verschuilen. Bij mijn weten (en ook het uwe, daar twijfel ik niet aan) heeft men zich later, na WO II, volledig van die bedevaarten gedistancieerd. Tevens werden ze nooit opgenomen in de lijst bedevaarten: u kunt gerust de nummering voor en na WO II nakijken.
Inderdaad, als ik de geschiedenis op de vele Vlaams-nationale websites bekijk en vooral daar waar de collaboratie ter sprake komt, lijkt het wel alsof er nooit geen IJzerbedevaarten tussen 1940 en 44 hebben plaatsgevonden. Vreemd niet zo?

Het wordt zelfs erg genant als er herdenkingen georganiseerd worden en de idolen van weleer zoals Verschaeve, Staf de Clercq, Borms, Irma Laplasse en vele anderen elk jaar weer uit de kast worden gehaald, en dan blijkt dat hun leven(-sgeschiedenis) eindigde op 10 mei 1940.
Oud 12 augustus 2004, 11:03   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, als ik de geschiedenis op de vele Vlaams-nationale websites bekijk en vooral daar waar de collaboratie ter sprake komt, lijkt het wel alsof er nooit geen IJzerbedevaarten tussen 1940 en 44 hebben plaatsgevonden. Vreemd niet zo?
M.a.w. u kunt dus niet afkomen met dat element om de IJzerbedevaarten af te schrijven.

Ik merk trouwens dat u nog steeds niet is ingegaan op een ander element. Eerder stelde u dat de IJzerbedevaart niet voor iedereen openstaat, of althans, daartoe doet men pogingen. Iedereen moet u worden aangesproken. U ook.

Waarom voelt u zich niet aangesproken? Wat is er niet geweest in de vernieuwing van de IJzerbedevaart?
Oud 12 augustus 2004, 11:39   #150
thePiano

Standaard

Citaat:
M.a.w. u kunt dus niet afkomen met dat element om de IJzerbedevaarten af te schrijven.

Ik merk trouwens dat u nog steeds niet is ingegaan op een ander element. Eerder stelde u dat de IJzerbedevaart niet voor iedereen openstaat, of althans, daartoe doet men pogingen. Iedereen moet u worden aangesproken. U ook.

Waarom voelt u zich niet aangesproken? Wat is er niet geweest in de vernieuwing van de IJzerbedevaart?
Zoals ik al elders schreef: die Eucharistieviering moet er uit, rekening houdend dat er zowat zeven erkende religies zijn in Vlaanderen/België. Dat begrip 'Godsvrede' en 'AVV-VVK' gaat mensen zoals ik totaal voorbij. Als ik dat leuk zou vinden ging ik wel 's zondags naar de RK-kerk.

Ook de pacifistische boodschap vind ik vrij melig. Zelf ben ik helemaal geen pacifist en sommige zaken en principes kan je maar enkel met een gewapende macht afdwingen of beschermen.

Dan is er dat gedoe met dat vlaggenvertoon, ik krijg er gewoon lopende diarree van telkens als ik dat zie. Dat staat zelfs rechttegenover de pacifistische boodschap en dat hebben ze niet eens zelf door.

Maar symbolisch zit er evolutie in, alleen liggen vlamingen niet wakker van onafhankelijkheid, separatisme en politiek in het algemeen. Als dat wel zo was, hoe komt dat dan 1 miljoen Blokkiezers nooit opdagen op de gewone of de extreemrechtse Bedevaarten?

Laatst gewijzigd door thePiano : 12 augustus 2004 om 11:41.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 13:14   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al elders schreef: die Eucharistieviering moet er uit, rekening houdend dat er zowat zeven erkende religies zijn in Vlaanderen/België. Dat begrip 'Godsvrede' en 'AVV-VVK' gaat mensen zoals ik totaal voorbij. Als ik dat leuk zou vinden ging ik wel 's zondags naar de RK-kerk.
Waarom zou dat moeten? Bij mijn weten is het gebeuren op de IJzerbedevaartweide nog steeds niet door de overheid georganiseerd.
Oud 12 augustus 2004, 13:17   #152
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat moeten? Bij mijn weten is het gebeuren op de IJzerbedevaartweide nog steeds niet door de overheid georganiseerd.
Antwoord terwijl je toch bezig zijt, waarom die 1.000.000 kiezers , niet aanwezig zijn op dat soort evenementen. Zoals Piano al zij : separatisme interesseert hen geen lap 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 13:24   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Antwoord terwijl je toch bezig zijt, waarom die 1.000.000 kiezers , niet aanwezig zijn op dat soort evenementen. Zoals Piano al zij : separatisme interesseert hen geen lap 8)
Dat weet u helemaal niet. Maar nu we toch bezig zijn: ik behoor tot die kiezers en ga al vele jaren niet meer op de IJzerbedevaart.
Oud 12 augustus 2004, 13:27   #154
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet u helemaal niet. Maar nu we toch bezig zijn: ik behoor tot die kiezers en ga al vele jaren niet meer op de IJzerbedevaart.
Ok, maar op die andere bedevaart, zullen die "kiezers" ook niet "en masse" komen. 8) . Het interesseert de mensen gewoonweg niet.8) . Is duidelijk iets voor "die hards" 8)
Oud 12 augustus 2004, 13:35   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, maar op die andere bedevaart, zullen die "kiezers" ook niet "en masse" komen. 8) . Het interesseert de mensen gewoonweg niet.8) . Is duidelijk iets voor "die hards" 8)
Ach, u komt met niets nieuws op de proppen, hoor. Over het algemeen interesseert politiek de mensen heel weinig. Er is slechts een klein deel van de bevolking dat echt het politieke leven volgt en uitgesproken politieke standpunten inneemt.

Laten we daarom gewoon even de vraag stellen: welke andere algemeen politieke beweging slaagt erin om een bijeenkomst met zoveel mensen op poten te zetten? Welke?

De belgicisten? Neen. De Waalse regionalisten? Neen.
Oud 12 augustus 2004, 13:37   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... alleen liggen vlamingen niet wakker van onafhankelijkheid, separatisme en politiek in het algemeen. Als dat wel zo was, hoe komt dat dan 1 miljoen Blokkiezers nooit opdagen op de gewone of de extreemrechtse Bedevaarten?
Indien u mijn eerdere berichten had gelezen, dan wist u nu al dat ik reeds gesproken heb over de grote politieke onverschilligheid.
Oud 12 augustus 2004, 13:41   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is er dat gedoe met dat vlaggenvertoon, ik krijg er gewoon lopende diarree van telkens als ik dat zie.
Is dat u dan die daar zo ongemakkelijk staat op de eerste rij? Was er geen wc in de buurt misschien?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 augustus 2004 om 14:11.
Oud 12 augustus 2004, 13:43   #158
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, u komt met niets nieuws op de proppen, hoor. Over het algemeen interesseert politiek de mensen heel weinig. Er is slechts een klein deel van de bevolking dat echt het politieke leven volgt en uitgesproken politieke standpunten inneemt.

Laten we daarom gewoon even de vraag stellen: welke andere algemeen politieke beweging slaagt erin om een bijeenkomst met zoveel mensen op poten te zetten? Welke?

De belgicisten? Neen. De Waalse regionalisten? Neen.
Daarom, dat ik, los van "de politiek int algemeen" zeker ben dat het "separatisme" jullie kiezers niet interesseert. Moest het ze echt nauw aan het hart liggen, kwamen ze zeker naar die herdenking, die toch wel HET symbool van dat separatisme is 8)
Oud 12 augustus 2004, 14:10   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom, dat ik, los van "de politiek int algemeen" zeker ben dat het "separatisme" jullie kiezers niet interesseert. Moest het ze echt nauw aan het hart liggen, kwamen ze zeker naar die herdenking, die toch wel HET symbool van dat separatisme is 8)
Wie is plotseling "ze"? Is een kiezerspubliek van een bepaalde partij nu een monolitisch blok waar iedereen hetzelfde denkt?

Feit dat jullie onder ogen moeten zien - en dat ik al twee maal heb aangehaald maar waarop niemand van jullie inging - is nu eenmaal dat de Vlaamse Beweging wel nog mensen kan bewegen.

De belgicistische beweging niet. De Waals regionalisten ook niet. Zelf de Witte Beweging wist bij haar laatste manifestatie nog maar een kleine honderd personen warm te maken...

Ondanks alles - en vooral de toegenomen politieke onverschilligheid - doen wij het dan zo slecht nog niet.
Oud 12 augustus 2004, 15:26   #160
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is plotseling "ze"? Is een kiezerspubliek van een bepaalde partij nu een monolitisch blok waar iedereen hetzelfde denkt?

Feit dat jullie onder ogen moeten zien - en dat ik al twee maal heb aangehaald maar waarop niemand van jullie inging - is nu eenmaal dat de Vlaamse Beweging wel nog mensen kan bewegen.

De belgicistische beweging niet. De Waals regionalisten ook niet. Zelf de Witte Beweging wist bij haar laatste manifestatie nog maar een kleine honderd personen warm te maken...

Ondanks alles - en vooral de toegenomen politieke onverschilligheid - doen wij het dan zo slecht nog niet.
Goh, eerlijk gezegd, hou ik niet zo van dat soort cultussen. Zo'n samenkomst lijkt mij teveel op een soort "collectieve masturbatie" 8)

Laatst gewijzigd door Pietje : 12 augustus 2004 om 15:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be