Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2013, 13:15   #141
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zwitserland is dan ook een federaal land sinds de Grondwet van 1848 en een prachtvoorbeeld van evolutie over de eeuwen heen van confederalisme naar federalisme.
normaliter is zowel federalisme als confederalisme een samenbrengende beweging.

alleen in B wordt de andere richting uitgeprobeerd (m.i. doorheen onze geschiedenis naar autonomie toe steeds 'om erger te voorkomen' ... maw behoudsgezind, unitair ... kleine blokjes toegeven om toch maar niks van de echte macht te moeten lossen) ...

zowel federalisme als confederalisme zijn rookgordijnen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:22   #142
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Nyquist, ge vraagt iets waar in dit land zorgvuldig is naar gewerkt omdat onmogelijk te maken zolang er één Vlaming akkoord is om in een regering met Franstaligen te zetelen ... gewoon gelijk welke Vlaming hé, want ministers worden niet gekozen ...
Tja, de slavenmentaliteit zit diep, met dit topic als getuige. Daarover zijn we het eens.

De vraag was hoe er een democratisch, niet-revolutionair pad naar confederalisme mogelijk was, en dat heb ik gegeven. De enige die dat kan saboteren zijn de Vlamingen zelf.

Dat ze dat dan ook vol overgave en zelfs zelfgenoegzaamheid blijven doen kan ik enkel met ongeloof gadeslaan. Dat is geen reden om er niet meer voor te ijveren, want zolang de regimeslaven in staat zijn een meerderheid te vormen is revolutie nog veel verder weg.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:26   #143
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Eindelijk zeggen ze openlijk wat ze denken.

Hoe potsierlijk was het niet om de vLD destijds de Vlaamse spierballen te zien rollen, terwijl sujetten als een De Croo openlijk als een bronstige schoothond langs het been van de koning reden ?

vLD en SPA, één strijd. Zet ze maar weer samen op een bankje om de klappen te incasseren in 2014.

Meer nog dan de N-VA zal vooral de CD&v hier voordeel uit halen.
Het is belangrijk dat NV-A en CD&V niet te veel afstand van elkaar gaan nemen voor de verkiezingen ,zodat de Vlaamse partijen in 2014 , een 2/3 meerderheid gaan halen.

De Belgicisten , SP-A, Groen en O-VLD , samen 1/3 , zijn niet nodig,
voor een VLaamse en Be confederale regering.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:36   #144
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Het is belangrijk dat NV-A en CD&V niet te veel afstand van elkaar gaan nemen voor de verkiezingen ,zodat de Vlaamse partijen in 2014 , een 2/3 meerderheid gaan halen.

De Belgicisten , SP-A, Groen en O-VLD , samen 1/3 , zijn niet nodig,
voor een VLaamse en Be confederale regering.
Nu dat ze duidelijke taal spreken en bovendien ook nog de taal die ik graag hoor, denk ik dat ik O-VLD ga stemmen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:37   #145
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...eralisme.dhtml

Rutten is tot besluit gekomen dat de term in die mate gekaapt is door n-va dat ze er beter afstand van kunnen nemen. En meer inhoudelijk : dat het na de zesde staatshervorming eigenlijk overbodig is. Exit confederalisme. Dat is een duidelijk standpunt en een vroege voorbereiding op de onderhandelingen van mei 2014.
Dat is goed nieuws, de Vlamingen in de OVLD weten nu dat ze er niet meer welkom zijn.

Oud 7 juni 2013, 13:38   #146
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nu dat ze duidelijke taal spreken en bovendien ook nog de taal die ik graag hoor, denk ik dat ik O-VLD ga stemmen.
anders niet?
Oud 7 juni 2013, 13:39   #147
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dus alle OVLD-ers die nog steeds fiscale autonomie willen moeten nu op de N-VA stemmen?

Interessante boodschap.
Tot zover het OVLD "we zijn een Vlaamse partij" avontuur.

Op naar de zes % de volgende kiezing.
Oud 7 juni 2013, 13:40   #148
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Van een super-belgicist, zoals we u hier kennen ,had ik niet anders verwacht.
Oud 7 juni 2013, 13:43   #149
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
OVld is vanmorgen heel duidelijk geweest :

confederalisme geschrapt,

maar veel belangrijker :

de financieringswet dient aangepast want die is 'te voordelig' voor Vlaanderen ... (lees: niet voordelig genoeg voor Franstaligen)

moedig ? ... of gewoon een voorakkoord met Sp-a en CD&V ?
Gewoon, het verwachte anti-Vlaams parcours van de hoflakeien, allemaal samen tegen de N-VA.

Wie was het ook weer die beweerde dat de N-VA niet in een cordon zat?
Oud 7 juni 2013, 13:44   #150
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als we in plaats van VLD het ding Lijst Decroo noemen, zou dat niet veel simpeler zijn?
Lijst fils �* papa.
Oud 7 juni 2013, 13:49   #151
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch niet, ik ben een NV-Aer. Maar ik begrijp gewoon niet dat niet wordt ingezien dat over die kwestie "onderhandelen" niet zal leiden tot een bevredigend resultaat. Waarom moeten wij Vlamingen steeds maar opnieuw ons tot die francofonen richten? Wij zijn toch niet "vleselijk" aan hen verbonden? Vlaanderen kan heus overleven zonder de Belgische francofonie. Dat we hen een voorstel doen omtrent een meer confederale staatsinrichting, volledig akkoord. Maar daar dan over "onderhandelen"?
Zolang België bestaat zullen ze moeten onderhandelen maar deze keer zullen de vlamingen sterk staan, als NVA in de Vlaamse regering ook sterk zal staan kunnen ze de federale regering compleet droogleggen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:50   #152
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij beweerde dat het aandeel in de VLD dat fiscale autonomie bijstond een marginaal aandeel binnen de VLD was. Dat is ronduit fout, en dus verzonnen.
Ook al is de meerderheid van Open VLD voorstander van fiscale autonomie dan is het nog een marginale groep. Open VLD is op weg om te flirten met de kiesdrempel. Dat wijzen de verkiezingsuitslagen van de laatste 10 jaar aan.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:53   #153
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Ik heb nergens iets geschreven over "confederale deelstaten". Ik hanteerde de term "deelstaten" enkel binnen de contect van de belzieke federatie. Ik kan je dus niet helpen.
Bedankt voor de verduidelijking.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 7 juni 2013, 13:55   #154
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

OPEN VLD heeft in heel haar bestaan al meer gesplitst dan de N-VA en het VB samen. En dat noemen jullie "belgicisten"?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 13:58   #155
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zolang België bestaat zullen ze moeten onderhandelen maar deze keer zullen de vlamingen sterk staan, als NVA in de Vlaamse regering ook sterk zal staan kunnen ze de federale regering compleet droogleggen.
Zelfs als de n-va er nog op zou vooruit gaan, vertrouw ik de CD&V niet dat zij BDW zullen steunen. 't Zijn altijd al verraders/onderkruipers geweest, nooit je rug naar hen toe keren.
Oud 7 juni 2013, 13:59   #156
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
OPEN VLD heeft in heel haar bestaan al meer gesplitst dan de N-VA en het VB samen. En dat noemen jullie "belgicisten"?
kan België volgens jou alleen maar unitair zijn?
Oud 7 juni 2013, 14:02   #157
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Zelfs als de n-va er nog op zou vooruit gaan, vertrouw ik de CD&V niet dat zij BDW zullen steunen. 't Zijn altijd al verraders/onderkruipers geweest, nooit je rug naar hen toe keren.
Samenwerking N-VA en CD&V ,is de enige weg, om Vlaanderen uit het slop te halen en een confederaal Belgie waar te maken.
Laten ze daarom hun verstand gebruiken.
Het is nu of nooit.

Laatst gewijzigd door Roderik : 7 juni 2013 om 14:03.
Oud 7 juni 2013, 14:10   #158
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Inderdaad. De splitsing BHV, gerealiseerd door de... traditionele partijen.

En de Vlaams-nationalisten, ze stonden erbij en... ze keken ernaar.
Eeuwige schande voor hen!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 14:22   #159
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zolang de Vlamingen veronderstellen dat zij een volwaardige beleidsbevoegdheid in handen zullen krijgen door met de Belgische francofonie te "onderhandelen" zal dat een illusie blijken. Die francofonie zal altijd blijven wroeten om van die confederatie een lege doos te maken.
Is dat niet wat de separatisten willen ? Dat de confederatie op Belgisch niveau een lege doos wordt ?

Oud 7 juni 2013, 14:27   #160
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, de slavenmentaliteit zit diep, met dit topic als getuige. Daarover zijn we het eens.

De vraag was hoe er een democratisch, niet-revolutionair pad naar confederalisme mogelijk was, en dat heb ik gegeven. De enige die dat kan saboteren zijn de Vlamingen zelf.

Dat ze dat dan ook vol overgave en zelfs zelfgenoegzaamheid blijven doen kan ik enkel met ongeloof gadeslaan. Dat is geen reden om er niet meer voor te ijveren, want zolang de regimeslaven in staat zijn een meerderheid te vormen is revolutie nog veel verder weg.
het is een uitgekiend en onderhouden systeem, Nyquist, ge moet dat de gemiddelde Vlaming niet verwijten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joost_Ballegeer

ge moet echt zijn boek 'volk zonder bovenlaag' eens lezen ...
moet zelf dat interview op de wiki pagina mss ook eens lezen, ben benieuwd

die toplaag van families �* la Decroo ... die worden serieus bediend hé in ruil voor hun 'medewerking' ...

zolang dat systeem van 'medewerking' bestaat ... lijkt mij die evolutionaire weg die gij beschrijft ... onhaalbaar in de praktijk ...

let op, ik zou persoonlijk wensen dat dit kon hoor, maar ... ik geloof er niet in. niet in B.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be