Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2013, 13:02   #141
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
En waar is dat juist? Arcelor heeft meerdere afdelingen in België denk ik. Dan haal ik er even Google Earth bij, want ik kan me de situatie echt niet voorstellen waarbij je moet ritsen nadat je het kruispunt bent opgereden wanneer je naar links moet afslaan.
Arcelor Gent op de kennedylaan, het vroegere SIDMAR.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2013, 13:18   #142
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik sluit mij aan bij Scorpio: ik wil dit graag eens kunnen bekijken want ik weet eerlijk gezegd niet meer over welke situatie je het nu hebt.
Mijn beschrijving is wellicht wat onduidelijk.
Het komt er op neer dat een tweebaans file vóór het kruispunt op één vak gedwongen wordt om de mensen die naar of van het bedrijf rijden ruimte te geven.
De eigenlijke werken zijn 100m na het kruispunt.
Ik wil er mee aantonen dat het heus niet de bedoeling is van de voorkruipers is om de file korter te maken maar gewoon asociaal gedrag.
Oud 15 juni 2013, 13:20   #143
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ritsen of netjes invoegen is gewoon sociaal autorijden. Nu nog de plakkers aanpakken.
En de slalommers.
Oud 15 juni 2013, 14:35   #144
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weer extra regeltjes.......

Echte regelneven zijn het.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2013, 14:46   #145
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Arcelor Gent op de kennedylaan, het vroegere SIDMAR.
Daar zie ik helemaal niet de situatie die jij beschrijft hoor (of de situatie moet er veranderd zijn sinds de foto's op google earth genomen zijn): ik zie een tweevaksbaan, met daarnaast een voorsorteerstrook voor zij die naar links moeten. Ik zie niet waar hier zou moeten geritst worden zoals jij beweert. Voorbij het kruispunt is er gewoon een invoegstrook voor wie van het bedrijf de Kennedylaan op moet rijden. Als jij bedoelt dat er zijn die niet naar Arcelor moeten, maar eens op het kruispunt toch de invoegstrook oprijden om dan op het einde ervan terug de tweevaksbaan op te rijden, dan heeft dat op geen enkele manier te maken met ritsen, da's misbruik maken van een invoegstrook.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2013, 14:54   #146
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zie ik helemaal niet de situatie die jij beschrijft hoor (of de situatie moet er veranderd zijn sinds de foto's op google earth genomen zijn): ik zie een tweevaksbaan, met daarnaast een voorsorteerstrook voor zij die naar links moeten. Ik zie niet waar hier zou moeten geritst worden zoals jij beweert. Voorbij het kruispunt is er gewoon een invoegstrook voor wie van het bedrijf de Kennedylaan op moet rijden. Als jij bedoelt dat er zijn die niet naar Arcelor moeten, maar eens op het kruispunt toch de invoegstrook oprijden om dan op het einde ervan terug de tweevaksbaan op te rijden, dan heeft dat op geen enkele manier te maken met ritsen, da's misbruik maken van een invoegstrook.
Gelukkig maar nietwaar, anders zou het betekenen dat de werken daar al meer dan twee jaar bezig zijn. De invoegstroken zijn tijdelijk door de werken niet bruikbaar en bij het volgend kruispunt worden lichten geplaatst voor zover ik gezien heb.
Oud 15 juni 2013, 14:59   #147
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gelukkig maar nietwaar, anders zou het betekenen dat de werken daar al meer dan twee jaar bezig zijn. De invoegstroken zijn tijdelijk door de werken niet bruikbaar en bij het volgend kruispunt worden lichten geplaatst voor zover ik gezien heb.
Werken??? Waar komt dat nu ineens weer vandaan? Daar heb je nooit iets over gezegd!

Bon, nu kan ik helemaal niet meer volgen..
Oud 15 juni 2013, 16:57   #148
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Ben blij dat dit eindelijk wettelijk vastligt, al zou ik hier toch geen zware overtreding van maken.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 04:22   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er zijn twee basisinstellingen voor de menselijk gedrag bij file.
De ene is, zodra je ziet dat er file is, ga je aan het einde staan en wacht je rustig je beurt af. Lijk een Engelse gentleman aan de bushalte.
De andere is, precies doen of je de file niet ziet, iedereen voorbijsteken, en op het einde plots "oh, er is hier een file, die had ik niet gezien, maar laat mij nu toch maar door, ik wil niet wachten tot het mijn beurt was, mocht ik achteraan aangeschoven hebben".

Met het voorbijsteken zoals in het tweede geval, wordt de file in totaal niet korter.
Alle auto's moeten door de hindernis rijden, en of er vooraf op één rijstrook meer of minder aangeschoven wordt, maakt niet uit dat er meer auto's per minuut door de hindernis geraken.

Tegen die voorbijstekers is evenwel niets te doen.

Dus is nu de norm, als enige mogelijkheid:
zie je een file, dan zet je je op de rijstrook waar je verst kunt doorrijden (meestal linker rijstrook), je steekt iedere wachtende ongegeneerd voorbij, en je eist - voorzichtig - je plaats op helemaal aan het einde, daar waar de doorgang smaller wordt.

Ikzelf ben eer van het eerste type. Geen behoefte aan voorbijsteken.
Maar nu het "wettelijk zo voorzien is", zal ik het ook maar doen zeker.
Niet in het minst omdat het anders toch niet afdwingbaar is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 08:49   #150
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De ene is, zodra je ziet dat er file is, ga je aan het einde staan en wacht je rustig je beurt af. Lijk een Engelse gentleman aan de bushalte.
De andere is, precies doen of je de file niet ziet, iedereen voorbijsteken, en op het einde plots "oh, er is hier een file, die had ik niet gezien, maar laat mij nu toch maar door, ik wil niet wachten tot het mijn beurt was, mocht ik achteraan aangeschoven hebben".

Met het voorbijsteken zoals in het tweede geval, wordt de file in totaal niet korter.
Alle auto's moeten door de hindernis rijden, en of er vooraf op één rijstrook meer of minder aangeschoven wordt, maakt niet uit dat er meer auto's per minuut door de hindernis geraken.

zie je een file, dan zet je je op de rijstrook waar je verst kunt doorrijden (meestal linker rijstrook), je steekt iedere wachtende ongegeneerd voorbij, en je eist - voorzichtig - je plaats op helemaal aan het einde, daar waar de doorgang smaller wordt.

.
Wat mensen vergeten, of beter gezegd maar niet lijken te begrijpen, is dat als het ritsprincipe correct wordt toegepast, het gewoon gedaan is met die 'voorbijstekers', want dan staat iedereen mooi in twee ongeveer even lange rijen aan te schuiven, in plaats van de compleet absurde situatie die we nu kennen, waarbij een volledige rijstrook er onbenut bijligt, en iedereen als een idioot langs rechts gaat staan waardoor de file vaak tot voorbij het vorige rond punt of kruispunt uitstrekt om daar onnodig mensen te hinderen. Dat heeft niks te maken met een Engelse gentleman, alles met puur kuddegedrag: de rest staat daar, dus zal ik daar ook maar gaan staan zeker?
Oud 16 juni 2013, 13:08   #151
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn twee basisinstellingen voor de menselijk gedrag bij file. ...]
Schapengedrag bedoel je ?
Schapen kennen namelijk de huidige wegcode al niet, laat staan dat ze de toekomstige gaan kennen.
Zelfs wat inhalen of "voorbijsteken" is kennen ze ook niet. Wat kennen schapen eigenlijk wel ? lol

Citaat:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

...]
http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/109-art9#9.5

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16
Als 2 kassa´s in den Aldi vrij zijn gaat een schaap natuurlijk aanschuiven achteraan de lange file van de 1e kassa en wacht zijn beurt af.
Die lange file belet vele schapen aan de rekken te komen waar nu net het schapenvoer ligt. Zelfs dwarse doorgangen worden afgeblokt.

De 2e kassa is namelijk enkel voor de mensen.

Achter de kassa´s - net voor de uitgangsdeur- wordt met de winkelkar, netjes om beurt, pas geritst.

Sorry aan de schapen no offence.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 13:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 13:43   #152
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

vervolg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
één file van 1000 voertuigen wordt maar half zo lang of 2 x 500 voertuigen indien verdeeld over 2 rijstroken. 500 voertuigen �* vb ~ 8 meter met tussenruimte is 4 km lang over 2 rijstroken. Anders is het 1000 vtg x 8 meter = 8 km in één file (schapengedrag, een onbenutte rijstrook voor de insekten ).

Citaat:
Er geraken juist niet meer auto´s per minuut door de versmalling maar quasi evenveel als er vlot geritst wordt vanuit 2 filestroken (debiet flessehals blijft gelijk) , ENKEL de lengte van de file wordt quasi gehalveerd.

Citaat:
De ene is, zodra je ziet dat er file is, ga je aan het einde staan en wacht je rustig je beurt af
Je kunt niet op het einde gaan staan in een plots vormende rechterfile als men en vele anderen de linkerstrook nog vlot rijdend benutten. En dan plotseling in de remmen gaan en te vroeg willen ritsen (uit domheid) maakt het enkel maar erger (want daar is niet 1-2-3 plaats vrij vóór ikke- ikke-wil-hier-ritsen-enkel- hier). ALLEEN vooraan ritsen dus, gewoon uitbollen met de andere mee en aanschuiven in de linkerstrook ! (dit is een vb als de rechterstrook wegvalt, kan ook linkerstrook zijn, of beide voor de helft). Benut het wegdek volledig men betaald er wegentaks voor, wegcapaciteit is er al zo weinig.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 14:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 17:17   #153
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werken??? Waar komt dat nu ineens weer vandaan? Daar heb je nooit iets over gezegd!

Bon, nu kan ik helemaal niet meer volgen..
Voor zover ik weet is het meestal door werken dat rrn rijvak wergvalt en er moet geritst worden.
Oud 16 juni 2013, 17:36   #154
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Inderdaad, in aantal wagens en tijdverlies blijft de file even lang, behalve voor de voorstekers.
Als iedereen voortaan op alle rijvakken aanschuift kan niemand meer voorbijsteken en is er geen reden meer om niet reglementeer te ritsen.
Oud 16 juni 2013, 17:43   #155
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet is het meestal door werken dat rrn rijvak wergvalt en er moet geritst worden.
Dan weet jij niet veel. De situatie die ik eerder beschreef bijvoorbeeld is permanent. Waar snelwegen samenkomen is dat ook permanent, enz.

Maar da's eigenlijk niet relevant. Welk vak is er nu precies afgesloten daar aan Arcelor, en waar juist?
Oud 16 juni 2013, 17:46   #156
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mensen vergeten, of beter gezegd maar niet lijken te begrijpen, is dat als het ritsprincipe correct wordt toegepast, het gewoon gedaan is met die 'voorbijstekers', want dan staat iedereen mooi in twee ongeveer even lange rijen aan te schuiven, in plaats van de compleet absurde situatie die we nu kennen, waarbij een volledige rijstrook er onbenut bijligt, en iedereen als een idioot langs rechts gaat staan waardoor de file vaak tot voorbij het vorige rond punt of kruispunt uitstrekt om daar onnodig mensen te hinderen. Dat heeft niks te maken met een Engelse gentleman, alles met puur kuddegedrag: de rest staat daar, dus zal ik daar ook maar gaan staan zeker?
Integendeel, niet het ritsprincipe maar het principe van aanschuiven moet duidelijk gemaakt worden.
Het is juist doordat de mensen zien dat ze de hele tijd voorbijgereden werden dat ze voorstekers niet willen laten invoegen.
Oud 16 juni 2013, 17:50   #157
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan weet jij niet veel. De situatie die ik eerder beschreef bijvoorbeeld is permanent. Waar snelwegen samenkomen is dat ook permanent, enz.

Maar da's eigenlijk niet relevant. Welk vak is er nu precies afgesloten daar aan Arcelor, en waar juist?

Laat maar zitten.
Als je het niet begrijpt kan ik er ook niet aan doen
Oud 16 juni 2013, 17:50   #158
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel, niet het ritsprincipe maar het principe van aanschuiven moet duidelijk gemaakt worden.
Het is juist doordat de mensen zien dat ze de hele tijd voorbijgereden werden dat ze voorstekers niet willen laten invoegen.
Het zijn net die "voorstekers" die het principe van aanschuiven in de praktijk brengen. Dat rijvak ligt daar niet voor niets, en tenzij het een voorsorteervak is, is er geen enkele reden om het niet te gebruiken. Als al de rest graag in 1 rijtje blijft staan aanschuiven en dat rijvak onbenut laat, dan moeten ze er ook maar tegen kunnen dat anderen dat rijvak wel gebuiken waarvoor het bedoeld is: volledig benutten en aanschuiven op het einde.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 17:53   #159
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de juiste mogelijkheid: elk rijvak ten volle benutten en aan het einde ervan ritsen. Dat anderen, die blijkbaar graag zo lang mogelijk in een rijtje staan aan te schuiven, dan het gevoel hebben dat ze worden "voorbijgestoken in de rij" (wat dus helemaal niet het geval is), dan is dat hun probleem.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 17:59   #160
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het zijn net die "voorstekers" die het principe van aanschuiven in de praktijk brengen. Dat rijvak ligt daar niet voor niets, en tenzij het een voorsorteervak is, is er geen enkele reden om het niet te gebruiken. Als al de rest graag in 1 rijtje blijft staan aanschuiven en dat rijvak onbenut laat, dan moeten ze er ook maar tegen kunnen dat anderen dat rijvak wel gebuiken waarvoor het bedoeld is: volledig benutten en aanschuiven op het einde.
Ik leg de fout voor het misverstand bij de wegbeheerders.
Ik zie er het nut niet van in om twee km voor het ritspunt een bord te plaatsen om naar één vak te gaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be