Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat doe je na de Vlaamse onafhankelijkheid?
(B) naar Wallonië verhuizen 6 12,50%
(B) zelfmoordaanslagen plegen of kniezen als een slechte verliezer 3 6,25%
(B) pacificeren, erin berusten: ik heb verloren 2 4,17%
(V) blij zijn en pacificeren 14 29,17%
(V) op naar Groot-Nederland 15 31,25%
(V) Vlaanderen hervormen tot een (con)federatie 8 16,67%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2004, 11:48   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik begin te vermoeden dat Vlaamse onafhankelijkheid in ieder geval positief zal zijn voor de ruimtelijke ordening in Vlaanderen...
Ja, ergens in een natuurgebied zal een woning worden neergehaald. En Raf koopt ergens in Charleroi een appartementje...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 11:49   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och mijn waarde Jan, utopische beschouwing: want die meerderheid is er niet... de toekomst zal dit ruimschoots uitwijzen...
maar intussen mag jij je in je droomwereldje wanen... het pleziertje van die fata morgana is je ruimschoots van harte gegund...
Doen jullie zo maar verder, nl. in het neerbuigend doen over het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid. Ondertussen werken we er wel voor werken, terwijl jullie blijven schamper doen. Dat is maar best ook: wij hebben ondertussen vrij spel. Weet u dan niet dat het grootste gevaar er juist in bestaat uw vijand te onderschatten?
Oud 17 augustus 2004, 11:52   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb hier op dit forum al vaker gezegd dat die fameuze KBC studie larie en apekool is... gemaakt door een instelling die zelf transfers naar Luxemburg "draineert
Oordeel van iemand die hoogstwaarschijnlijk de jaarlijks terugkerende studie van de KBC nooit in handen heeft gehad, laat staan gelezen en grondig doorgenomen.

Blijkbaar weet u het beter dan een financiële instelling met een gedegen reputatie. Merkwaardig is wel dat we, ondanks veel blablabla-kritiek van jullie kant, nog nooit een tegenstudie hebben gezien.
Oud 17 augustus 2004, 11:54   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lordrazer
Degene die kiezen voor de optie 'naar Wallonië verhuizen', ik zou het jullie wel eens willen zien doen dan.
Al die grote bekken blijven, wanneer het ogenblik gekomen is, netjes hier. Wie vast werk heeft en een huis dat bijna is afbetaald, verhuist niet zomaar. In veel gevallen zal de materiële zekerheid de overhand krijgen op hun anti-Vlaams gebrul. Door vaandelvlucht te plegen tonen ze zich ook slechte verliezers trouwens.
Oud 17 augustus 2004, 11:54   #145
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja, ergens in een natuurgebied zal een woning worden neergehaald. En Raf koopt ergens in Charleroi een appartementje...
Nah, ik ben niet zo'n stadsmens. Het zal eerder een gezellig villaatje in de Ardennen worden...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 11:56   #146
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lordrazer
Degene die kiezen voor de optie 'naar Wallonië verhuizen', ik zou het jullie wel eens willen zien doen dan.

Wees gewoon blij en bouw een groot feestje na de Vlaamse onafhankelijkheid
Ik heb wel België verlaten vanwege de communautaire problematiek. Ik woon nu in Frankrijk. Waarom zouden enkele Vlamingen niet kunnen kiezen om naar Wallonië te gaan leven? Ik begrijp hun standpunt heel goed, zelfs als ik persoonlijk vind dat emigreren de beste oplossing is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 11:56   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nah, ik ben niet zo'n stadsmens. Het zal eerder een gezellig villaatje in de Ardennen worden...
Begin alvast maar te sparen. En ik zou dan ook niet wachten tot Vlaanderen onafhankelijk wordt, want ondertussen worden leegstaande huizen daar massaal als vakantieverlbijf opgekocht door Nederlanders en Vlamingen (onlangs nog reportage op Kanaal Z). Haast u, want de prijzen stijgen iedere dag weer opnieuw.
Oud 17 augustus 2004, 11:57   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik heb wel België verlaten vanwege de communautaire problematiek. Ik woon nu in Frankrijk. Waarom zouden enkele Vlamingen niet kunnen kiezen om naar Wallonië te gaan leven? Ik begrijp hun standpunt heel goed, zelfs als ik persoonlijk vind dat emigreren de beste oplossing is.
Eerlijk gezegd geloof ik niet veel van uw redengeving. Indien u echt verhuisd is, dan zal daar wel een andere reden aan vast zitten (Frans vriendinnetje, interessant werk in het buitenland). Indien...
Oud 17 augustus 2004, 11:57   #149
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De foute inschatting ligt echter bij u. Immers, mensen hebben uiteenlopende redenen om voor een bepaalde partij te stemmen. Steeds getuigt het van een stompzinnige veralgemening te stellen dat het Vlaams Blok kiezers trekt met een welbepaald profiel (en enkel dat profiel). Ik zelf stem bijvoorbeeld al jaren VB omdat die partij een reeks ethische standpunten inneemt die overeenkomen met de waarden die ik beleef en voorsta. Slechts op de tweede plaats komt hun programma over Vlaamse onafhankelijkheid, en pas het laatst in de rij komt de migrantenproblematiek. En zo zijn er een hoop andere kiezers die allemaal hun redenen hebben. Merkwaardig is trouwens dat men bij het Vlaams Blok steeds een onderscheid maakt tussen de gedachten die de kiezers zo voorstaan en het hele VB-programma. Alleen bij het VB doet men dat, niet bij andere partijen net alsof bij die andere partijen alle mensen instemmen met het hele programma en die geen veelvoud aan redenen zouden hebben om voor een bepaalde partij te kiezen.

Stemgedrag bij de verkiezingen betekent niet dat men op basis van dit element volledig met zekerheid kan oordelen over bepaalde deelaspecten die een partij voorstaat. Enkel een volksraadpleging kan hierin duidelijkheid verschaffen.
Larie en apekool. Het Vlaams Blok is een racistische partij en de mensen die erop stemmen dragen ertoe bij dat deze misdadige organisatie verder blijft woekeren. Wat er verder nog in het programma van het VB moge staan, verandert daar niets aan.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 17 augustus 2004, 12:05   #150
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd geloof ik niet veel van uw redengeving. Indien u echt verhuisd is, dan zal daar wel een andere reden aan vast zitten (Frans vriendinnetje, interessant werk in het buitenland). Indien...
En dat is toch een van de principiele redenen van mijn vertrek naar het buitenland. Ik verberg niet dat er andere redenen zijn maar die communautaire problematiek speelt een heel grote rol. Niet iedereen denkt dat de splitsing van België de ideale oplossing is, Jan. Er zijn andere oplossingen voor mensen die het beu van België zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 12:06   #151
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die grote bekken blijven, wanneer het ogenblik gekomen is, netjes hier. Wie vast werk heeft en een huis dat bijna is afbetaald, verhuist niet zomaar. In veel gevallen zal de materiële zekerheid de overhand krijgen op hun anti-Vlaams gebrul. Door vaandelvlucht te plegen tonen ze zich ook slechte verliezers trouwens.
Spijtig genoeg heb je hier een punt....
mijn spijt wordt nog versterkt door het feit dat Wallonië hun waarschijnlijk eerder kwijt dan rijk is want na de splitsing schieten ze in Wallonië hun koning wegens nutteloos naar de maan (zie koningskwestie)...
Door het opdrogen van de niet bestaande transfers zullen ze hun zo geliefd staatshoofd ten andere niet kunnen onderhouden...

Als wij als Vlamingen nu eens een inspanning deden en ook deden alsof er geen transferts zouden bestaan dan zouden de ratachisten misschien niet zo worden uitgelachen in Frankrijk en waren we bij een splitsing én van de CPAS Wallonië én van onze Royalisten tezamen vanaf.... en jawel dit is een droom hoor want bij een onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen willen vooral de Belgicistische windhanen vooraan op de foto staan... ze hebben dat ook in de laatste uren van de bezetting gedaan met hun witte band tot schande van de echte verzetshelden.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 12:33   #152
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Larie en apekool. Het Vlaams Blok is een racistische partij en de mensen die erop stemmen dragen ertoe bij dat deze misdadige organisatie verder blijft woekeren. Wat er verder nog in het programma van het VB moge staan, verandert daar niets aan.
Dat maakt dus een miljoen misdadigers, eender om welke reden ze precies op die 'misdadige organisatie' stemmen.
Makkelijk zat om zo genuanceerd te kunnen denken, ja toch?
Oud 17 augustus 2004, 12:39   #153
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout.

Er is een racistische stroming die 1.000.000 kiezers lokt en er is een separatistische stroming die 200.000 kiezers lokt. Een ZEER kleine minderheid ziet dus heil in een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl de overgrote meerderheid België wil behouden. Terecht natuurlijk!
Het gebeurt niet zo vaak dat blokbusters GEEN onderscheid maken tussen de KIEZERS en de zogenaamd 'racistische' partij waarvoor zij als 'racisten' kiezen. Dus 1 Vlaming op 4 is racist.
Uitspraak die ik voor uw rekening laat, maar, eerlijk gezegd, vrij irritant - want onwaar - vind, ware het niet... dat dit soort van uitlatingen COMPLEET contra-productief is.
Dertien juni heeft dit bewezen.
Tweedens: minderheid t.o. meerderheid. Daar beginnen we weer. 75% heeft niet voor het VB gekozen, 70% niet voor de 'separatisten'. Maar dan ook geen 80% voor sp.a of voor vld, etc. Mijn - klassiek, toegegeven - voorbeeld is dan : op 20 toeristen , zijn er 9 die naar Blankenberge gaan en elke andere wil elk naar een andere bestemming. Beslissing: om het even waar is goed, maar niet Blankenberge!? Niet bepaald democratisch, volgens mij...
Oud 17 augustus 2004, 12:46   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
Fout.

Er is een racistische stroming die 1.000.000 kiezers lokt en er is een separatistische stroming die 200.000 kiezers lokt. Een ZEER kleine minderheid ziet dus heil in een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl de overgrote meerderheid België wil behouden. Terecht natuurlijk!
Volgens jou zijn de kiezers van het Vlaams Blok allemaal Belgischgezinden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 13:07   #155
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
och die 1.000.000 zijn bijlange niet allemaal separatisten......
Klopt. Maar elke kiezer van sp.a is dan ook geen marxist of elke vld-er is geen adept van Adam Smith. Wat telt is dat punt 1 vh VB het separatisme is. Overigens geldt dat ook voor het VB - zoals elders in deze draad reeds door jvdb aangehaald - er ook voor het VB een veelheid van redenen zijn om voor te kiezen. Een inzicht waar politiek correcte intellectuelen niet toe komen...
Citaat:
de grootste hoop zijn gevoelsmatige vlottende massa die nu eens zus, dan eens zo stemmen, naargelang het een of het andere media-geweld in de dagen en uren voor de stembusgang...
dioxine... zogenaamd ondemocratisch vonnis... een turk die dagelijks in je berm pist... etc...
Klopt duidelijk NIET want bij ELKE verkiezing groeit die 'gevoelsmatig vlottende' massa AAN. Zo vlottend of fluctuerend is die massa dus niet. Eerder heb ik de mening: eenmaal voor VB, altijd voor VB. En het verkondigen van stellingen als "1 Vlaming op 4 is een racist" draagt daar in niet geringe mate toe bij. Thanks.
Oud 17 augustus 2004, 13:13   #156
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Momenteel wonen wij in België in kwalitatief het 5de beste land ter wereld. Dat wil vanzelfsprekend niet zeggen dat de één of de ander uit diverse redenen elders niet gelukkiger zou kunnen zijn. Ik ken nogal wat mensen die in Frankrijk waren gaan wonen en nu terugkeren omdat de
gezondheidszorgen hier door de Sz goedkoper en ook kwalitatief beter zijn. als er hier bepaalde zaken niet voldoende terugbetaling genieten steekt er een storm van protest op en hopla het verhuist naar het ziekenkaspakket (dat de Sz-afhoudingen stijgen is ongewenst !)

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt is het waarschijnlijk dat het "welvaartspeil" zakt (ondanks het feit dat de "transferten" naar
Wallonië wegvallen) Maar we zullen toch nog bij de top 10 blijven.

...

De meeste VB-ers belgicisten ? Dat is mogelijk het gehate bestaan van België is een bestaansreden voor deze partij - alhoewel ook in een onafhankelijk Vlaanderen kan de hetze tegen al wat Wals is Vals is voortgaan .. als Vlaanderen in de EU blijft mogen EU onderdanen hier namelijk probleemloos komen wonen.
Oud 17 augustus 2004, 13:52   #157
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Dat maakt dus een miljoen misdadigers, eender om welke reden ze precies op die 'misdadige organisatie' stemmen.
Dat klopt als een blokker.

Citaat:
Oud 17 augustus 2004, 14:03   #158
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Het gebeurt niet zo vaak dat blokbusters GEEN onderscheid maken tussen de KIEZERS en de zogenaamd 'racistische' partij waarvoor zij als 'racisten' kiezen. Dus 1 Vlaming op 4 is racist.
Juist.

Citaat:
Uitspraak die ik voor uw rekening laat, maar, eerlijk gezegd, vrij irritant - want onwaar - vind, ware het niet... dat dit soort van uitlatingen COMPLEET contra-productief is.
Dertien juni heeft dit bewezen.
Vind jij dat maar irritant zoveel je wil, onwaar is het alleszins niet.

Citaat:
Tweedens: minderheid t.o. meerderheid. Daar beginnen we weer. 75% heeft niet voor het VB gekozen, 70% niet voor de 'separatisten'. Maar dan ook geen 80% voor sp.a of voor vld, etc. Mijn - klassiek, toegegeven - voorbeeld is dan : op 20 toeristen , zijn er 9 die naar Blankenberge gaan en elke andere wil elk naar een andere bestemming. Beslissing: om het even waar is goed, maar niet Blankenberge!? Niet bepaald democratisch, volgens mij...
Jij zou het democratischer vinden om naar Blankenberge te gaan, goed wetende dat de meerderheid daar TEGEN is? Eigenaardige definitie van democratie houd jij er op na...

Iemand die werkelijk gewonnen is voor de idee om Vlaanderen onafhankelijk te maken, zal juist NIET voor het Vlaams Blok stemmen, want die is er zich van bewust dat hij zijn stem weggooit. Neen, die stemt voor de N-VA, maar kijk: d�*t doen jouw zogenaamde "separatisten" van het Vlaams Blok niet. En waarom doen ze dat niet? Omdat ze meer belang hechten aan het standpunt van het Vlaams Blok inzake vreemdelingen. Racisme dus.

Citaat:
Oud 17 augustus 2004, 14:11   #159
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt. Maar elke kiezer van sp.a is dan ook geen marxist of elke vld-er is geen adept van Adam Smith.
Profileert de Sp.a zich dan als een partij die het Marxisme aanhangt? Zijn de theorieën van Adam Smith hèt strijdpunt van de VLD? Wat voor een vergelijking is me dat nu weer...

Citaat:
Wat telt is dat punt 1 vh VB het separatisme is.
Larie! Punt 1 voor het VB is "vreemdelingen buiten".

Citaat:
En het verkondigen van stellingen als "1 Vlaming op 4 is een racist" draagt daar in niet geringe mate toe bij. Thanks.
Ja, want die 1 miljoen kiezers kwamen eerst hier even kijken hoe anderen over die partij oordelen en dachten bij zichzelf in het stemhokje "we zullen die tegenstanders van het Vlaams Blok eens een poepje laten ruiken!"

Citaat:
Oud 17 augustus 2004, 14:13   #160
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens jou zijn de kiezers van het Vlaams Blok allemaal Belgischgezinden?
Neen, allemaal racisten. Was dat niet duidelijk?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be