Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2013, 12:11   #141
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
In dat geval ben je dus akkoord met mij dat arabieren, zwarten en aziaten niets te zoeken hebben in Europa ? Kwestie van consequent te zijn ?

Als blanke Europeaan zou ik dus alle arabieren, zwarten, Chinezen en andere Aziaten of buitengooien of een ferme toon lager doen zingen. En die arrogante multi-nationals ook. Akkoord ?
De blanken in Zuid-Afrika hebben een politiek en sociaal systeem geïnstalleerd dat almachtig was en zeer discriminerend, om niet te zeggen misdadig. Ze hebben zelfs de universele sociale structuur van familie verboden voor de mensen die voor hen dienden te werken. Mannen die een keer op het jaar hun vrouw en kinderen mochten bezoeken, en dat decennia lang. Afgelegen gebieden geen enkele steun verlenen zodat de mannen wel moesten gaan werken in de mijnen. En na zo'n dagje in de mijnen werken, was er geen thuis met vrouw en kinderen, alleen maar andere mannen. Dan ga je geen kruiswoordraadsel oplossen of een boekje lezen, neen, dan ga je drinken, gokken en je frustratie uitleven op de 'available whores'.

Alle Arabieren, zwarten, Chinezen en andere Aziaten die hier hetzelfde zouden willen doen, zou ik dan buitengooien.

Zo bedoel ik het en niet anders.

En die arrogante multi-nationals ... ik lees hier soms dat zwarten hun eigen bevolking verkochten als slaven aan slavenhandelaars als argument om kolonisatie en slavernij vanuit Europa wat te relativeren. Wel, Europese politici doen dat eigenlijk ook een beetje. Ze verkopen hun eigen volk en vertikken het om andere mogelijkheden te zoeken.

Ik relativeer dat niet, waarom zou ik dan de kolonisatie moeten relativeren?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 12:29   #142
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
uiteraard, en in zuid amerika alle nazaten van indonesiers, chinezen, japanners en uiteraard de nazaten van de eilandbewoners uit de Stille Oceaan. Want blijkbaar zijn dus de Zuid Amerikaanse indianen meer verwant met die mensen dan de Noord Amerikaanse indianen.

Allemaal buiten dus.

goed zo?
De klok kan niet teruggedraaid worden. In Zuid-Amerika zouden op z'n minst de stammen die in intact gebied leven, een deftige status moeten krijgen. Op z'n minst. Dat is nog te veel want ene president dreigt ermee om olieboringen te doen in intact oerwoud.

En de Noord-Amerikaanse indianen hadden al lang een deftige status moeten hebben. Al lang.

En wat je zegt over de verwantschap tussen nazaten van eilandbewoners uit de Stille Zuidzee en Zuid-Amerikaanse indianen kan berusten op wetenschappelijke onderzoek maar is vanuit mijn oogpunt compleet irrelevant. Kijk naar de mensen die het gebied door en door kennen, eeuwenlang al, die van dat land leven zonder het kapot te maken, en geef die mensen dan het respect dat ze verdienen. Dat is het minste van het minste.
Oud 19 augustus 2013, 12:36   #143
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Volledig akkoord hiermee.

Het is natuurlijk wel zo dat de blanken die daar nu wonen ook recht op een veilig leven hebben, maar oproepen van verlichte geesten hier om wapens & manschappen naar daar te sturen zijn totaal van de pot gerukt. Zuid Afrika zal met vallen en opstaan zijn eigen weg moeten zoeken, net zoals dat in de rest van de wereld ook zo gaat.
Ik ben ook akkoord met wat je zegt. De blanken die daar nog wonen, dienen echter met de tijd mee te gaan, en het lijkt wel of die Boeren in de vorige eeuw zijn blijven steken. Die kunnen in 2013 niet met hun werkvolk aan dezelfde tafel zitten. En in 2013 hoort het dat je met je werkvolk een serene, hartelijke relatie hebt. En dat werkvolk herkent die negatieve attitude goed genoeg.
Oud 19 augustus 2013, 12:41   #144
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Zoals in Zimbabwe zeker ...
Mugabe mag voor mijn part in Den Haag zich gaan verantwoorden. Die man moest al lang dood zijn. Heb je zijn overwinningstoespraak gehoord? Hoe dat die sprak over de oppositie? Vele zwarte Afrikanen schamen zich dood.

Destijds heb ik artikels gelezen en reportages gezien van blanke mensen die wel wilden meewerken op een gezonde, constructieve manier (helemaal niet die verkrampte attitude van Boeren in hun geïsoleerdheid), maar het regime van Mugabe laat dat niet toe en dat is volledig fout.
Oud 19 augustus 2013, 12:47   #145
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
1970 : 290.000 blanken
2013 : 31.000 blanken

Wat is daar mis mee?
Wat daar mis mee is, is dat bloeiende landbouwbedrijven met een stevige infrastructuur, degelijke werkgelegenheid en vaak met een schooltje of een ziekenhuisje, vernield werden en geconfisceerd, en dat de mensen die dat land daar innamen (gunst van Mugabe persoonlijk) geen raap van een ajuin konden onderscheiden. Zelfs de lokale bevolking (de zwarten dus) zijn moeten gaan vluchten voor die mannekes van Mugabe of ze werden onder druk gezet.
Oud 19 augustus 2013, 13:05   #146
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Beetje zoals Haïti indertijd. Van rijkste kolonie van de Caraïben (blank bestuur) tot armste land van de Caraïben (negerbestuur). Probleem was dat de revolutionairen (die gelijk hadden te rebelleren tegen slavernij, trouwens) geen inzicht hadden en zelfs onnodig (na de revolutie zelfs) het een goed idee vonden alle plantages te verbranden, weg inkomstenbronnen.
Geeft wel te vragen hoe weinig maakbaar een samenleving is. Immers, beschaving is voorlopig nog steeds hoofdzakelijk een blank en oost-aziatisch gegeven. Zelf had ik het ook liever anders gezien, maar ik ben geen wensdenker.
Het eiland Hispaniola bevat twee landen: Haïti en de Dominicaanse Republiek. Dat laatste doet het veel beter dan Haïti. Toch niet omdat het pas in 1844 onafhankelijk werd en dus enkele jaren langer van de 'blanke beschaving' heeft genoten?
Oud 19 augustus 2013, 13:13   #147
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Wat daar mis mee is, is dat bloeiende landbouwbedrijven
Het enige dat bloeide was de bankrekening van de ''eigenaar''. Over de rug van het personeel. Want waar vind je anders zulke goedkope arbeid?

Voor die blanke boeren was daar niets mis mee.

Citaat:
Mugabe mag voor mijn part in Den Haag zich gaan verantwoorden. Die man moest al lang dood zijn.
Waarom moet die man precies dood? Omdat hij niet aan de Westerse leiband loopt?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 augustus 2013 om 13:15.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 13:15   #148
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Niemand beweert dat de Afrikaners er oorspronkelijk iets te zoeken hadden. In Amerika of Australië had de Europeaan ook niets te zoeken, vandaag is hij er wel thuis. Zuid-Afrika was in tegenstelling tot de andere Afrikaanse gebieden geen kolonie, geen louter "wingewest", maar een thuisland. En vandaag kan je mensen die sinds generaties met dat land verworteld zijn niet zomaar terugsturen.

[/IMG]
Ik weet ook wel dat de klok niet teruggedraaid kan worden.

En ik weet ook wel dat de Boeren maar één vaderland hebben, en dat is hun stee waar ze al generaties en generaties wonen.

Toch blijf ik erbij dat ze daar niet thuishoren en dat impliceert voor mij dat ze een andere attitude tgo de rest van de mensen die daar wel thuishoren, mogen aanleren.

Als ze hun vaderland zo lief hebben, waarom kunnen ze niet met een open blik kijken naar die 'andere' bevolking die ze generaties lang als vuil hebben behandeld?
Oud 19 augustus 2013, 16:57   #149
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet ook wel dat de klok niet teruggedraaid kan worden.

En ik weet ook wel dat de Boeren maar één vaderland hebben, en dat is hun stee waar ze al generaties en generaties wonen.

Toch blijf ik erbij dat ze daar niet thuishoren en dat impliceert voor mij dat ze een andere attitude tgo de rest van de mensen die daar wel thuishoren, mogen aanleren.

Als ze hun vaderland zo lief hebben, waarom kunnen ze niet met een open blik kijken naar die 'andere' bevolking die ze generaties lang als vuil hebben behandeld?
Als de Boeren er niet thuishoren hoort de overgrote meerderheid van de zwarten er ook niet thuis. Beide volkeren zijn daar immers gelijktijdig aangekomen.

En moeten de Boeren vandaag dan uitgemoord en gefolterd worden voor zaken die in het verleden zijn fout gegaan? Bovendien zeg je dat ze die andere bevolking generaties lang als vuil hebben behandeld terwijl de zwarten het NERGENS in Afrika zo goed hadden als in ZA. Daarmee wil ik de (door de Engelsen ingevoerde) Apartheid niet goedpraten, maar je moet ze ook niet buiten proporties opblazen.

In elk geval, wat er de voorbije jaren ook is gebeurd, Afrikanerkinderen die gefolterd worden voor de ogen van hun ouders, dat valt door niets goed te praten. De multicultuur heeft haar falen bewezen, de enige oplossing vandaag is een eigen staat voor de Boeren en een eigen staat voor de andere volkeren, zodat ze hopelijk als goede buren kunnen samenleven.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 17:04   #150
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de Boeren er niet thuishoren hoort de overgrote meerderheid van de zwarten er ook niet thuis. Beide volkeren zijn daar immers gelijktijdig aangekomen.

En moeten de Boeren vandaag dan uitgemoord en gefolterd worden voor zaken die in het verleden zijn fout gegaan? Bovendien zeg je dat ze die andere bevolking generaties lang als vuil hebben behandeld terwijl de zwarten het NERGENS in Afrika zo goed hadden als in ZA. Daarmee wil ik de (door de Engelsen ingevoerde) Apartheid niet goedpraten, maar je moet ze ook niet buiten proporties opblazen.

In elk geval, wat er de voorbije jaren ook is gebeurd, Afrikanerkinderen die gefolterd worden voor de ogen van hun ouders, dat valt door niets goed te praten. De multicultuur heeft haar falen bewezen, de enige oplossing vandaag is een eigen staat voor de Boeren en een eigen staat voor de andere volkeren, zodat ze hopelijk als goede buren kunnen samenleven.
Inderdaad de blanken horen daar niet thuis
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 17:14   #151
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Inderdaad de blanken horen daar niet thuis
Dan moeten we de blanken uit Amerika en Australië ook terugsturen. En de overgrote meerderheid van de zwarten terug naar Centraal-Afrika, want die zijn gelijktijdig met de Boeren in Zuid-Afrika aanbeland. Zoals al 10 keer gezegd was trouwens...
Oud 19 augustus 2013, 18:32   #152
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Boeren er niet thuishoren
Die horen wél thuis in Zuid Afrika en Namibie.

Citaat:
En moeten de Boeren vandaag dan uitgemoord en gefolterd worden voor zaken die in het verleden zijn fout gegaan?
Nee dat niet.

Wel moet er een herverdeling komen van de productiemiddelen.

Citaat:
... terwijl de zwarten het NERGENS in Afrika zo goed hadden als in ZA. ....
De Franstaligen gebruikten dit zelfde kul argument over de Vlamingen tussn 1831 en 1910. De Vlamingen moesten niet zeuren want ze hadden het relatief goed onder de Franstalige meesters (al mochten ze niet stemmen, etc)

Citaat:
De multicultuur heeft haar falen bewezen, de enige oplossing vandaag is een eigen staat voor de Boeren en een eigen staat voor de andere volkeren, zodat ze hopelijk als goede buren kunnen samenleven.
Een pleidooi om Belgie te scheiden?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 19:13   #153
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige dat bloeide was de bankrekening van de ''eigenaar''. Over de rug van het personeel. Want waar vind je anders zulke goedkope arbeid?

Ik zou d'r maar eens naar toe gaan. Mugabe (en z'n Ghanese familie) heeft het land volledig leeggezogen en naar de bliksem geholpen.
Te gek voor woorden dat je een dergelijke politieke crimineel nog in bescherming mneemt. Dat heeft hel;emaal niets met de westerse leiband te maken.
Oud 19 augustus 2013, 20:27   #154
Dennis
Banneling

Standaard

De Nederlanders en de Franse Hugenoten arriveerden eind 1600 in Zuid-Afrika. In de twee eeuwen tussen 1700 en 1900 ontwikkelde zich een eigen taal, het Afrikaans.
Het ontstaan van een eigen taal duid op een lange aanwezigheid, geïsoleerd van het Europese moedercontinent. In die eerste honderd jaar dat de Britten er niet zijn binnen gevallen bleven ze trouwens maar op een relatief kleine plek en buiten de Khoi Khoi en de San kwamen ze eigenlijk niet met autochtonen in contact.

De Afrikaners zijn dus net zo goed als alle andere bevolkingsgroepen van Zuid-Afrika rechtmatige inwoners van het land.

In zekere zin zou je ze zelfs autochtonen kunnen noemen. Na 300 jaar is dat niet meer dan normaal.

Laatst gewijzigd door Dennis : 19 augustus 2013 om 20:31.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2013, 20:47   #155
D'ARTOIS

Standaard

In 1652 maakte Van Riebeeck van de Kaap een Nederlandse nederzetting en vormde een steunpunt voor de schepen die op Indonesïë voeren en voor de retourvaarten.
Ruim 3 1/2 eeuw in het bezit van de Nederlanders en hun nazaten totdat de Britten het bestuur overnamen. Die nazaten kun je moeilijk allochtonen noemen temeer daar aan de Oranje rivier de Boeren en Zulu's gelijktijdig tegenover elkaar stonden.

Voordien was er geen Zulu in de Kaap te bekennen.

De ontdekking van Witwatersrand en de aanwezigheid van goud bracht e.e.a. in een stroomversnelling. Plotseloos waren er werklui nodig voor de mijnen die als paddestoelen uit de grond vlogen en hiervoor werden de Zulu's aangetrokken. Dat leidde tot een invasie van zwart werkvolk met alle politieke gevolgen van dien.
Oud 19 augustus 2013, 20:47   #156
D'ARTOIS

Standaard

In 1652 maakte Van Riebeeck van de Kaap een Nederlandse nederzetting en vormde een steunpunt voor de schepen die op Indonesïë voeren en voor de retourvaarten.
Ruim 3 1/2 eeuw in het bezit van de Nederlanders en hun nazaten totdat de Britten het bestuur overnamen. Die nazaten kun je moeilijk allochtonen noemen temeer daar aan de Oranje rivier de Boeren en Zulu's gelijktijdig tegenover elkaar stonden.

Voordien was er geen Zulu in de Kaap te bekennen.

De ontdekking van Witwatersrand en de aanwezigheid van goud bracht e.e.a. in een stroomversnelling. Plotseloos waren er werklui nodig voor de mijnen die als paddestoelen uit de grond vlogen en hiervoor werden de Zulu's aangetrokken. Dat leidde tot een invasie van zwart werkvolk met alle politieke gevolgen van dien.
Oud 19 augustus 2013, 23:48   #157
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die horen wél thuis in Zuid Afrika en Namibie.
Mij moet je niet overtuigen...

Citaat:
Nee dat niet.

Wel moet er een herverdeling komen van de productiemiddelen.
Een verdeling van het land wat mij betreft. Dan is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen toekomst. En daarin wens ik ook de zwarten oprecht het beste in toe.

Citaat:
De Franstaligen gebruikten dit zelfde kul argument over de Vlamingen tussn 1831 en 1910. De Vlamingen moesten niet zeuren want ze hadden het relatief goed onder de Franstalige meesters (al mochten ze niet stemmen, etc)
Dat lijkt me nog net iets anders, maar ik heb nooit ontkend dat de Apartheid onrechtvaardig was (alleen wordt dat net iets buiten proportie geblazen). Als zwarte zou ik in elk geval ook een vrij land dat "onderontwikkeld" (zoals men dat in het Westen placht te noemen) verkiezen boven een leven in materiële rijkdom onder een ander volk dat het nog beter heeft.

Citaat:
Een pleidooi om Belgie te scheiden?
Een pleidooi om elk volk zijn eigen land te geven - of het nu over Vlamingen, Walen, Afrikaners of de zwarte volkeren gaat.
Oud 20 augustus 2013, 00:14   #158
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:

Omdat hij zijn eigen volk aan het kapotmaken, bedriegen, bestelen en aan het uitbuiten is...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 16:52   #159
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt precies geen hoog petje op van de negerkes. Ze zijn daar niet als "zwarte slaven" aangekomen, ze zijn er zelf als veroveraars heengetrokken. Shaka Zulu, weet je wel...

[/IMG]
Ik schreef ingaand op wat Circe schreef en gebruikte het woord 'als'.

Heel die historie over het koninkrijk van de Zoeloes en het geweld dat daarmee gepaard ging kan niet als een argument gebruikt worden om de houding van de blanken in Zuid-Afrika in de 19de en 20ste eeuw te rechtvaardigen. De Zoeloes waren thuis, de blanken niet.
Terwijl de Zoeloes gedurende een dik negen jaar in het begin van de 19de eeuw hun territoria uitbreidden, woedden er in Europa ook oorlogen. En ik denk niet dat de Russische tsaar de tactiek van de verschroeide aarde van de e Zoeloes heeft overgenomen, het zal wel even andersom geweest zijn.

Het feit dat regio's onbewoond waren, houdt geen steek. In se is onze planeet altijd bewoond, maar niet altijd door mensen. En nu haal ik er Zuid-Amerika bij en die dégoutante mentaliteit van regeringen aldaar om de jungle in stukjes te versnijden met wegen en om onherstelbare vernielingen toe te laten want 'die indiaantjes zijn maar met zovelen op een te grote oppervlakte en feitelijk zouden ze kunnen kamperen in ene voetbalstadion'. Sommige parels moetje in hun schelp laten zitten. Wie die wijsheid niet heeft ...
Oud 20 augustus 2013, 17:06   #160
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Zijn de blanken die in Amerika of Australië wonen door het feit dat ze wonen waar hun ouders, grootouders en overgrootouders woonden ook "niet klaar voor de 21ste eeuw"?

Niemand hier wil de apartheid herinstalleren.

[/IMG]
De blanken in Amerika en Australië gaan meer met hun tijd mee. In Amerika hebben sommige indianenstammen over sommige territoria meer zeggenschap gekregen. Als je de westerns doorheen de tijd bekijkt, zie je een duidelijke evolutie. In 'The search' van John Ford werd voorhet eerst de abominabele situatie van indianen in de 19de eeuw weergegeven, zij het maar even. En in 1939 kreeg Hattie McDaniel een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol in Gone with the wind. Dan had je Sidney Poitiers en de rest is history. Ik zie een Zuid-Afrikaanse Boer niet functioneren op een Amerikaanse werkvloer. Zijn kinderen misschien wel en sommigen zijn misschien al lang weggelopen.

Het probleem is dat die Boeren in Zuid-Afrika zichzelf 'aparteren'. Daar is niks gezonds aan. Net zoals die Klu-Klux-clan gozertjes die teren op pure nostalgie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be