![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarover gaat het? Tenminste, als het er toe doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ben er niet trots op dat een Vlaams auteur die Nederlands beweert te schrijven, "fier is dat..." Als ze hem vertalen, dat ze dan beginnen met het Nederlands! Ik vond Tom Lanoye ooit een veelbelovend auteur, maar afgaande op wat hij 15-10 jaar geleden schreef (later heb ik me de moeite niet meer getroost hem te volgen), begrijp ik niet waarom ze hem in wat dan ook zouden vertalen, tenzij, ja, tenzij ze bezuiden de taalgrens denken dat hij wel een goeie zal wezen als hij de politieke mening van de meeste Franstaligen deelt. Hopelijk komen ze niet bedrogen uit als ze zijn boeken inkijken. Ik geef hem wél gelijk als hij ervoor pleit om de culturele banden tussen Wallonië en Vlaanderen aan te halen, MITS - er een markt voor is; in dat geval hoeft de politiek er zich niet mee te moeien; de markt zorgt voor zichzelf; - het werkelijk meer op voet van gelijkheid kan geschieden dan in de vorige twee eeuwen het geval was (kan waarschijnlijk wel), en op een iets hechtere grondslag berust dan nogal goedkope publieke uitspraken; dit laatste is eigenlijk marktmanipulatie, marketing; mijn idee daarbij: goede wijn behoeft geen krans en goede literatuur geen sensatiezucht op de rug van de politicus die toevallig meer voor het voetlicht komt dan één of andere auteur. Tot op zekere hoogte is culturele eenheid tussen Vlaanderen en Franstalig België nodig voor het bijeenhouden van België. Maar voor mij hoeft noch het ene, noch het andere. Het moet kunnen, en als TL daar op een literair hoogstaande manier een lans voor kan breken, wel, ik kijk reikhalzend uit naar zijn meesterwerk! Wij kunnen met onze Franstalige landgenoten of ex-landgenoten echter met of zonder culturele uitwisseling, en met of zonder België goede buren zijn. Er is echter een voorwaarde voor deze uitwisseling: onze auteurs moeten de moeite lonen om uitgewisseld te worden, en als het al met "fier zijn op" begint, vrees ik geen taalvirtuoos te bieden te hebben. Een vraag die ik me ook stel bij schrijvers die politieke uitspraken doen, is of zij zich in hun werk grondig hebben gebogen over de thema's waarover ze willen meepraten. Ik zal het eens moeten opzoeken, want toen ik hem nog volgde, behandelde Tom Lanoye nergens de politiek-culturele vraagstukken van Vlaanderen en België met enige grondigheid of uitvoerigheid in zijn werk. Mocht dat nog steeds zo zijn, dan doet zijn mening over zoiets als "Vlaamse onafhankelijkheid" er evenveel toe als die van zijn poetsvrouw, en horen de media hem daarvoor geen podium te geven. Tenzij hij met iets op de proppen zou komen dat zo origineel is dat ook u en ik er furore mee zouden maken. Als hij iets bewijst, wat mij betreft, dan is het dat kunst beter niet wordt gesubsidieerd. Geef iedereen, en dus ook kunstenaars, een basisinkomen (is geen bestaansminimum). Dan krijg je echt onafhankelijke kunstenaars, en geen kontlikkers van het establishment. Laatst gewijzigd door Zondag : 4 augustus 2013 om 15:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We are all equal, but some are more equal than others....
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tot zover "vrijheid van meningsuiting" volgens Dixie...
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Hij mut zenne teut houwe."
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() Blijkbaar verdient hij niet genoeg om z'n vertalingen zelf te betalen en heeft hij z'n subsidikes hard nodig, het arme sukkelaartje.
-- "Dat het tot nu geduurd heeft voor zijn boeken naar het Frans werden vertaald, wijt Lanoye ook aan de politieke situatie in Vlaanderen. ‘Het heeft veel tijd gekost, maar er zijn nu akkoorden tussen Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en Franstalig minister van Cultuur Fadila Laanan.’ De succesvolle auteur ijvert ervoor om de banden, en niet de verschillen, tussen beide landsdelen vaker in de verf te zetten." -- "Tom Lanoye heeft eerste miljoen opzij staan" http://www.clint.be/actua/economie/t...en-opzij-staan Laatst gewijzigd door BonBon : 4 augustus 2013 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door simply the best : 4 augustus 2013 om 19:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat iemand die met verve zijn standpunt weet in te nemen veel aandacht krijgt lijkt me een goede zaak. Citaat:
Dus toch subsidie? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 augustus 2013 om 19:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
google es.... Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 augustus 2013 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() Als progressieve rode homo moet zijn werk wel goed zijn. Als je het tegen spreekt, ben je een asociale homofoob.
Ik heb iets tegen gasten die het homo zijn gebruiken om hun winkeltje te laten draaien... Zielig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om maar één naam te noemen: Mulisch. Groot oeuvre dat mijlenver boven dat van Lanoye staat en ook veel belangstelling kreeg in het buitenland. Vandaar de vele vertalingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind persoonlijk het woord 'kunstenaar' redelijk overdreven voor deze over het paard getilde prutschrijver.
Laatst gewijzigd door hurricane : 4 augustus 2013 om 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad. Waarom hebben mensen in dit land de neiging de kunstenaars voor ons te kiezen? Ik denk niet meteen aan 'Tom Lanoye' als ik toe ben aan goede literatuur, hoor. Toegegeven, ik lees weinig Vlaamse schrijvers van vandaag.
Laatst gewijzigd door Weyland : 4 augustus 2013 om 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Europees Commissaris
|
![]() Hij komt niet eens tot aan de enkels van een Ernest Claes of Timmermans...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() Steve Stevaert heeft op zijn minst 1 keitoffe megaseller geschreven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.knack.be/opinie/columns/f...0366527539.htm Laatst gewijzigd door Perzik : 5 augustus 2013 om 09:05. |
||
![]() |
![]() |