Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2013, 16:17   #141
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Giserke, ik doe alles met doorlopende opdrachten, vallen die in de toekomst ook onder domiciliëring?
Of is er hier een bankbediende onder de forumleden, die het weet.
Als ik zelf die doorlopende opdracht geef, kan ik ze ook op ieder moment opzeggen of heb ik het mis?
In de bank waar ik klant ben, maakt men duidelijk het verschil

- een bestendige opdracht is hetzelfde bedrag op welbepaalde tijdstippen storten aan een welbepaalde rekening. Voorbeeld: elke week (slecht voorbeeld) hetzelfde bedrag aan zakgeld voor de studerende kinderen. Elke maand hetzelfde bedrag voor de huishuur van hun kot. Elke trimester de lening van mijn suikernonkel een beetje aflossen voor de schijn.

- een domiciliëring: een bedrijf krijgt van jou de toestemming om de factuur rechtstreeks naar de bank te sturen. Ik doe dat voor een aantal tijdschriften, voor energie en water, maar niet voor de gsm ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 16:17   #142
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als een dief in de nacht keurde het Europees parlement een richtlijn goed, waarbij de rekeninghouder een domiciliering niet meer kan stop zetten.
Enkel de vermeende schuldeiser kan die stopzetten.

We zijn dus geen baas meer van ons eigen geld! malafide bedrijfjes wrijven de handen in elkaar denk ik.

http://www.letteren.be/plus/ochtend/22
Dit betekent dat de EU - terecht - een heel zware crisis met Griekse toestanden in de hele eurozone verwacht. De mensen zullen hun belastingen niet meer betalen - en dus ook de EU niet blijven sponsoren - en alles "in het zwart" proberen te regelen. Maar zoals nu in Griekenland, zal de overheid dan de belastingen innen via de elektriciteitsfactuur of gasrekening.

Ik zal mijn bank al mijn domiciliëringen per 1 januari 2014 laten stopzetten. Laat de eurocraten maar de belastingen betalen!

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 27 augustus 2013 om 16:18.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 17:29   #143
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit moet je nakijken.

Je kunt ook werken met memodatums.
In de web applicatie van mijn bank (Argenta) kun je datums ingeven telkens een bepaalde overschrijving moet gebeuren. Dit is natuurlijk niet bij elke bank gelijk.
Sommige kunnen dit niet. hangt van de web applicatie af.
Voordeel hiervan is dat je altijd de controle houd wanneer je welk bedrag overschrijft. Dat bedrag moet dan wel op voorhand gekend zijn.
Dit gaat vb met een lening waar de bedragen gelijk zijn.
Maar vb telecomrekeningen zal niet gaan want niet alle afrekeningen en betalingsdatums zijn het zelfde.

Bij een domiciliering kan het bedrag en datum van overschrijving wijzigen. Je geeft dan opdracht aan uw bank de rekening te betalen op verzoek van de begunstigde.
Een bestendige of doorlopende opdracht is geen domiciliëring en valt dus niet onder de Europese regeling.
Het is een opdracht die jij geeft aan de bank tot je ze gewoon opzegt of verwijdert.
Als iedereen zijn domiciliëringen omzet in een doorlopende of bestendige opdracht, is het probleem van de baan.
Jij blijft dan zelf de opdrachtgever, die ook de opdracht geeft ze te stoppen.

Ik vermoed dat ze al veel telefoontjes had gehad, want ze zei dadelijk, met jou doorlopende opdrachten val je daar niet onder.
Toch iedereen bedankt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 18:55   #144
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leren lezen Raf. Blijkbaar niet jou sterkste kant.
Die link heb ik gisteren geplaatst maar die is veranderd.
Ik kan héél goed lezen, dank je wel. En wat ik las, was een artikel over facebook waar jij naartoe linkte. Maar omdat jij er niet in slaagt een correcte, werkende link op een forum te posten, moet IK leren lezen? Op uw koppeke gevallen zeker?

Citaat:
Met andere woorden als hij zegt njet dan mag je uw verhaal via de rechtbank klaren.

En heb ik het vooral over malafide bedrijven
Welke dubbel overgehaalde idioot geeft nu ook een domiciliëring aan een bedrijf dat hij niet kent? Mensen die zó lomp zijn, verdienen het om hun bankrekening leeggeplunderd te zien.

Normale mensen hebben domiciliëringen voor hun vaste kosten (water, elektriciteit, gas, telefonie). Bedrijven die ze kennen dus en die zich (afgezien van hun prijsbeleid) niet bezighouden met malafide praktijken.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 19:02   #145
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leer eerst lezen wat er staat Raf.

Of ben je echt zo lichtgelovig dat bedrijven een domiciliëren zomaar gaan stopzetten?
Dat zou een stuk beter lukken als jij erin zou slagen om de juiste link te posten. Nu kon ik alleen maar een artikel over facebook lezen.

En ja, ik zie geen reden waarom een bedrijf zou weigeren een domiciliëring stop te zetten, tenzij het een of ander louche onderneming betreft, en dan moet je - zoals ik eerder al zei - volslagen idioot zijn om daar een domiciliëring aan te geven.

Ik heb trouwens zelf geen enkele domiciliëring. Nooit gehad. Ik bepaal zelf wat er van mijn bankrekening afgaat en wanneer. Het enige wat er automatisch afgehaald werd, was mijn hypotheek.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 19:05   #146
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Een bestendige of doorlopende opdracht is geen domiciliëring en valt dus niet onder de Europese regeling.
Het is een opdracht die jij geeft aan de bank tot je ze gewoon opzegt of verwijdert.
Als iedereen zijn domiciliëringen omzet in een doorlopende of bestendige opdracht, is het probleem van de baan.
Jij blijft dan zelf de opdrachtgever, die ook de opdracht geeft ze te stoppen.

Ik vermoed dat ze al veel telefoontjes had gehad, want ze zei dadelijk, met jou doorlopende opdrachten val je daar niet onder.
Toch iedereen bedankt.
Ik betwijfel of men elke domiciliëring kan vervangen door een vaste opdracht. Je kan wel, bijvoorbeeld, een vaste opdracht geven om periodiek een vast bedrag over te zetten van één rekening naar een andere. (Een lening afbetalen, of een welbepaald bedrag naar je eigen spaarrekening overzetten) Domiciliëringen dienen om je schuldeisers (electrabel, telenet, enz...) toelating te geven om variabele bedragen van je rekening te laten halen.
Oud 27 augustus 2013, 20:45   #147
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dit betekent dat de EU - terecht - een heel zware crisis met Griekse toestanden in de hele eurozone verwacht. De mensen zullen hun belastingen niet meer betalen - en dus ook de EU niet blijven sponsoren - en alles "in het zwart" proberen te regelen. Maar zoals nu in Griekenland, zal de overheid dan de belastingen innen via de elektriciteitsfactuur of gasrekening.

Ik zal mijn bank al mijn domiciliëringen per 1 januari 2014 laten stopzetten. Laat de eurocraten maar de belastingen betalen!
Glazen bol ?
Ik geef je 100 % gelijk waar je zegt dat je die domiciliëringen stopzet.
Ikzelf heb domiciliëringen nooit vertrouwd en dus heb ik er geen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 23:07   #148
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat zou een stuk beter lukken als jij erin zou slagen om de juiste link te posten. Nu kon ik alleen maar een artikel over facebook lezen.

En ja, ik zie geen reden waarom een bedrijf zou weigeren een domiciliëring stop te zetten, tenzij het een of ander louche onderneming betreft, en dan moet je - zoals ik eerder al zei - volslagen idioot zijn om daar een domiciliëring aan te geven.

Ik heb trouwens zelf geen enkele domiciliëring. Nooit gehad. Ik bepaal zelf wat er van mijn bankrekening afgaat en wanneer. Het enige wat er automatisch afgehaald werd, was mijn hypotheek.
Eigentlijk feitenlijk is je debetkaart (bancontact) en je kredietkaart (visa, master ...) ook een domiciliëring ...
net zoals mijn colruytkaart.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 augustus 2013, 05:13   #149
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld naar Electrabel ....

Hoe kan men een SEPA-domiciliëring stopzetten?

U moet contact opnemen met de leverancier om hem mee te delen dat u het mandaat beëindigt. Om daar een bewijs van te hebben, raden we u ten zeerste aan om hem een aangetekende brief te sturen. U kunt best ook een kopie van deze brief aan uw bank bezorgen, want zij kan, op uw aanvraag, elke automatische betaling aan deze crediteur weigeren.
Aangetekende brief sturen. Klinkt in theorie heel leuk en aardig.

Helaas, Electrabel aanvaardt geen aangetekende brieven.

Is mij overkomen toen ik destijds van Electrabel overstapte naar Lampiris.

2x een aangetekende brief verstuurd naar Electrabel, 2x kreeg ik die terug met de mededeling "geweigerd".

Daar sta je dan, met die "aangetekende brief" in jouw handen...

Het is uiteindelijk allemaal in orde gekomen (via tussenkomst van Lampiris zelf) maar het toont aan dat er een hemelsbreed verschil is tussen theorie en praktijk.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 28 augustus 2013 om 05:14.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 07:11   #150
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoe zit het eigenlijk met elektronische rekeningen in België.
In Zwitserland bestaat domiciliëring niet. Net zoals in de meeste Europese landen (en straks dus ook in België) wordt met automatische incasso gewerkt. Echte daar maak ik enkel gebruik van voor mijn creditcard.
Voor nutsvoorzieningen, verzekeringen en abonnementen krijg ik gewoon een elektronische rekening in de in-box in mijn online banking, en die keur ik dan gewoon goed, en dan wordt ze betaalt. Ik kan ook regeltjes zetten, en maak daar ook gebruik van. Bijvoorbeeld: Betaal automatisch mijn GSM rekening een keer per maand als het bedrag minder dan X is. Dat lijkt dan overigens weer op domiciliëring.
Als het goed is heb je met de nieuwe SEPA automatische incasso regeling overigens vergelijkbare mogelijkheden. Ik zou iedereen aanraden inderdaad een maximum te zetten.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 07:19   #151
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zwitersland maakt geen deel uit van de EU.

Natuurlijk willen ze wel de voordelen van de eu, maar niet de nadelen.

In ieder geval: alle banken in de eu hebben nu afgesproken om voor eenzelfde tarief als intern voor hun land van oorsprong, de 'automatische' overschrijving aan te bieden aan mekaars klanten.

Als Zwitersland alleen met haar systeem blijft werken, dan is dat geen 'interne markt', en dan schermt zij haar interne markt af.

Niet eu-lovers beseffen het vaak niet, maar 'terugplooien op zichzelf, het slechte van verkeerd begrepen nationalisme' is niet goed voor jouw en mijn portemonnee.

.

Oud 28 augustus 2013, 08:28   #152
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan héél goed lezen, dank je wel. En wat ik las, was een artikel over facebook waar jij naartoe linkte. Maar omdat jij er niet in slaagt een correcte, werkende link op een forum te posten, moet IK leren lezen? Op uw koppeke gevallen zeker?

Welke dubbel overgehaalde idioot geeft nu ook een domiciliëring aan een bedrijf dat hij niet kent? Mensen die zó lomp zijn, verdienen het om hun bankrekening leeggeplunderd te zien.

Normale mensen hebben domiciliëringen voor hun vaste kosten (water, elektriciteit, gas, telefonie). Bedrijven die ze kennen dus en die zich (afgezien van hun prijsbeleid) niet bezighouden met malafide praktijken.
Raf, indien je de draad een beetje zou lezen, zou je beseffen dat effen dimmen toch wel op zijn plaats zou zijn.
Tenminste als ge uw eigen achterlijke commentaar niet extra wenst te etaleren.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:28   #153
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zwitersland maakt geen deel uit van de EU.

Natuurlijk willen ze wel de voordelen van de eu, maar niet de nadelen.

In ieder geval: alle banken in de eu hebben nu afgesproken om voor eenzelfde tarief als intern voor hun land van oorsprong, de 'automatische' overschrijving aan te bieden aan mekaars klanten.

Als Zwitersland alleen met haar systeem blijft werken, dan is dat geen 'interne markt', en dan schermt zij haar interne markt af.

Niet eu-lovers beseffen het vaak niet, maar 'terugplooien op zichzelf, het slechte van verkeerd begrepen nationalisme' is niet goed voor jouw en mijn portemonnee.

.
Wat betreft de financiële toestand alsook de democratie in Zwitserland, daar blijft de hele EU mijlenver achter. Voor mijn en jouw portemonee is Zwitserland misschien minder geschikt, maar voor de portemonee én het democratische welbevinden van de Zwitsers is Zwitserland een juweel. Jouw fantastische EU, maar ook België, kunnen daar niet eens van dromen.

Wat je eerste regel betreft, dat is ook dikke zever.

Citaat:
Alhoewel het toepassingsgebied van SEPA ongeveer samenvalt met de Europese Economische Ruimte (Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie) beperkt het zich enkel tot betalingen in euro. Een betaling van een rekening in Britse ponden naar een rekening in Denemarken zal dus in euro moeten gebeuren en twee maal aanleiding geven tot een muntconversie. Zo niet zal de betaling moeten uitgevoerd worden met het reeds bestaande Swift-systeem.
Zwitserland heeft geen euro maar de Zwitserse frank. Het gedeelte dat in het vet werd gezet geldt dus ook voor Zwitserland. Zwitserland neemt er dus wel degelijk de nadelen bij.
Oud 28 augustus 2013, 08:30   #154
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Die link is gedurende de draad voldoende her post. maar ja,

Citaat:
Geen reden? Lees de draad door, en post zo geen domme commentaar.

Citaat:
Oud 28 augustus 2013, 09:10   #155
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Wie is er nu zo idioot om een domiciliëring op te starten met malafide bedrijven? Dat doe je toch enkel maar met gevestigde bedrijven (�* la Luminus, Lampiris, Proximus, Telenet, etc.).
Wellicht zijn de bedrijven bonafide maar daar werken nu eenmaal mensen.
Sommige mensen maken fouten en proberen die fouten te verbergen waardoor gij het slachtoffer wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 09:36   #156
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De schuldeiser moet de stopzetting uitvoeren.
Maar als je geloofd of die dit zomaar automatisch gaan doen terwijl zij menen dat je nog schulden hebt, moet je wel heel naïef zijn.
Onder beheren wordt in deze verstaan, de leverancier aangetekend schrijven dat hij de domiciliering moet stopzetten.
In mijn geval stuurde ik twee aangetekende schrijven.
Ze beweerden koudweg niets ontvangen te hebben.
Later vonden ze er blijkbaar één terug maar ondertussen zijn de bedragen wel afgehaald.
Oud 28 augustus 2013, 09:40   #157
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Later vonden ze er blijkbaar één terug maar ondertussen zijn de bedragen wel afgehaald.
Uit deze getuigenis kan er maar één conclusie worden getrokken: alle domiciliëringen opzeggen voor 1 februari 2014.
Oud 28 augustus 2013, 09:48   #158
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij deze herinner ik er even aan dat Electrabel al met SEPA werkt. Wie daar een domiciliëring heeft lopen kan deze domiciliëring NU ook al niet meer opzeggen via de bank, maar moet dat rechtstreeks bij Electrabel doen. Liefst via een aangetekend schrijven.
Oud 28 augustus 2013, 10:06   #159
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat zijn inderdaad toestanden die veelvuldig zullen voorvallen.
Oud 28 augustus 2013, 10:17   #160
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wat doe je nu als je bank weigert je domiciliëring stop te zetten?
Welk belang heeft uw bank erbij om dat niet te doen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be