![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik veronderstel dat je hier met mij praat. "Piano hier historisch correct" Is dat als grap bedoeld? "SDC heeft een capitale fout gemaakt " Dat heb ik hier de laatste dagen al meerdere malen gezegd. Moet ik dat nog eens herhalen. Ik heb ook nooit van excuus gepraat, maar wel dat het jaren nadien gemakkelijk is om te oordelen, dat er vooral op Vlaamsnationalisten geschimpt wordt en zo goed als nooit over de anderen. En dat er nooit gesproken wordt over de talloze linksen die de misdaden van het communisme onder het tapijt vagen. Laatst gewijzigd door luc broes : 27 augustus 2004 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
#144 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Je moet wel heel mijn posting lezen vooraleer zo uit de hoogte te reageren, het siert je niet! |
|
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() De titel van het onderwerp is "Bedenkingen bij het Derde 'Rijk'" !!! ![]() ![]()
Massimo Morsello - Punto di Non Ritorno Laatst gewijzigd door Volksstormer : 27 augustus 2004 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen al tijd gehad om de tekst van Rond N-VA Leuven grondig door te nemen en te overwegen? |
|
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#148 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
tenslotte nog een citaat van het forumlid Henry: Citaat:
Laatst gewijzigd door Seba : 28 augustus 2004 om 01:34. |
|||
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() De Vlaamse posities waren heel complex in 1940, zoals al de rest trouwens. Het VNV voelde er meer voor zijn politieke oplossingen helemaal alleen op te bouwen, dan samen te werken met om het even wie. Zij voelden zich alleen sterk genoeg en zij dachten vooral, dat ze sterk genoeg stonden bij de Duitsers. Daarin vergisten ze zich trouwens ...
Op dit ogenblik weet men, door de documenten die de Duitsers na de oorlog hebben gepubliceerd, dat vooral de Duitse leiders te Brussel rapporten opmaakten die allesbehalve enthousiast waren. Zij wantrouwden enigszins de Vlaamse elementen, het VNV zou bedrogen uit het avontuur komen. Het VNV en Staf de Clercq hebben nooit de rol van agent van het Derde Rijk gespeeld. Men moet begrijpen, wat het VNV was. Het waren geen leden van de Gestapo, zoals zij na de oorlog werden beschreven. Het VNV was een partij van eerlijke mensen, die eigenlijk te eerlijk waren om aan politiek te doen. Hun enige doel was Vlaanderen, de ontluiking, de grootheid van Vlaanderen. Het VNV zag alleen maar Vlaanderen, het leefde alleen maar voor Vlaanderen. Een monumentale vergissing. Voor de invasie, voor 1940, kon een Vlaming zich nog strikt beperken tot de strijd voor een volkomen geïsoleerd Vlaanderen. Na mei 1940 daarentegen waren de regionale problemen alleen nog denkbaar in de nieuwe Europese ruimten die door de ideologie van een Europese Nieuwe Orde waren onstaan. In mei 1940 hadden de Pierlots en de Jansons zich overgeleverd aan een onwaarschijnlijke mensenjacht in Vlaanderen, zoals te Brussel en in Wallonië. Als men ziet, dat tegen de grondwet en de Belgische wet in, duizenden Vlamingen gevangen werden gezet, dan is het niet verwonderlijk dat hun leider zich bevrijd voelde van elke plicht tegenover een staat, die de Vlamingen met zo een haat, met zo een kwade trouw de oorlog had verklaard, zonder het minst geldig motief, alsof zij het waren die België binnenvielen en niet de Duitsers. Staf de Clercq werd aangehouden, maar een dag later bevrijd, zonder verklaringen. Raymond Tollenaere, volksvertegenwoordiger, werd zonder voorafgaande toelating van het parlement weggesleept naar de Belgische en Franse gevangenissen, tot in het fort van Caen toe. Timmermans, een andere volksvertegenwoordiger, invalide, werd geïnterneerd in het Franse concentratiekamp van Vernet. Gedurende de periode van de neutraliteit was de houding van de Vlaams-nationalistische leiders uiterst correct. Door het behoud van een absolute Belgische neutraliteit toonden zij zich gewonnen voor de vrede en sterk verbonden met het Westen. |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() De eerste maanden van de bezetting deed het VNV niet veel. Het opnieuw uitgeven van het dagblad Volk en Staat gebeurt buiten Staf de Clercq om.
Als België een Militärverwaltung heeft, wordt Staf de Clercq uitgenodigd door de president daarvan, generaal Eggert Reeder. "Wij horen niets van u. Zoveel anderen komen voortdurend naar hier, ongevraagd. Heeft het VNV ons niets te zeggen?", vraagt Reeder. In augustus 1940 gaat het VNV aan het werk. Op dezelfde dag dat Staf de Clercq de oproep publiceert 'Naar een nieuwe volksbeweging', spreekt Lagrou, vertrouweling van Himmler, de leider van de Algemene SS-Vlaanderen. Nu MOEST Staf de Clercq, nu MOEST het VNV wel handelen. Meer dan de houding van Hendrik de Man, van koning Leopold III, van Leon Degrelle, van de industrie- en financiewereld - is het de bedreiging van de verduitsing, van de annexatie bij Duitsland, het ONOVERWINNELIJKE, naar het schijnt, met zijn Russische en Italiaanse bondgenoten en de meester van het Avondland - die Staf de Clercq brengt tot de 'collaboratie'. De politieke, de administratieve, de militaire collaboratie tenslotte. Twee VNV-ers, Romsee en Leemans, zijn secretaris-generaal ; VNV-ers worden gouverneur, burgemeeter, bekleden hoge ambten in de administratie. Staf de Clercq meent, omwille van Vlaanderen, aan 'opbod' te moeten doen tegenover DeVlag en de SS. Vlaamse jongens laten zich vrijwillig inlijven bij de Waffen SS, nog VOOR de oorlog tegen de Sovjet-Unie. Staf de Clercq meent die werfactie te kunnen tegengaan door aan de Duitsers een Vlaamse luchtdoelgeschutbatterij aan de kust te beloven... De Duitse oorlog tegen de Sovjet-Unie wordt voorgesteld en door ontelbaren gezien als het verweer van het christelijke Avondland tegen het mensonterende bolsjewisme. Staf de Clercq roept de Vlaamse jeugd op om dienst te nemen in het Vlaams Legioen. Meer dan wat anders is het de zware verantwoordelijkheid voor de duizenden Vlamingen aan het Oostfront die zijn wankele gezondheid ondermijnt. Vooral in de bezettingsjaren is HIJ het, die het VNV leidt en persoonlijk de moeilijkste beslissingen neemt. In de zomer van 1942 meent hij klaar te zien in de verwarde toestand, achtte het niet langer verantwoord, met Duitsland samen te werken. Op een grote volksvergadering in het Antwerpse Sportpaleis zal hij openlijk met de Duitsers breken. Zijn toespraak was reeds geschreven! Door een secretaris-generaal, de VNV-er Viktor Leemans, laat hij zich echter overtuigen dat afbreken met de Duitsers de toestand nog zou verslechten. Wat dan met de Vlamingen aan het Oostfront? met de VNV-burgemeesters en anderen die verantwoordelijkheid dragen? De Militärverwaltung zou vervangen worden door een SS-bewind... de verduitsings- en annexatiepolitiek zou vrije baan krijgen... aldus Leemans. Staf de Clercq laat zich overhalen, schrijft een andere toespraak, en doet de volgende dag te Antwerpen opnieuw een oproep voor het Oostfront. In oktober 1942, volledig uitgeput, moet hij rust nemen in een Gentse kliniek. Hij sterft op 22 oktober 1942, achtenvijftig jaar oud. Het VNV telt op dit ogenblik meer dan 100.000 leden. De lijkplechtigheid op de Grote Markt te Brussel is een grootse en indrukwekkende betoging. "Nous ne savions pas qu'ils étaient si nombreux" zegt men 's avonds in Laken, bij het bekijken van de foto's. (naar Arthur de Bruyne) ![]() ALLEEN DE WELVAART VAN MIJN VOLK HEEFT MIJ GEDREVEN. HET ZAL ALTIJD MIJN HOOGSTE ROEM ZIJN, DAT IK MIJ NIMMER LATEN LEIDEN HEB DOOR PER- SOONLIJKE BELANGEN, DOCH DOOR DE HOOGERE LIEFDE VOOR EN DE TROUW AAN MIJN VOLK. IK WEET DAT ARBEIDEN VOOR MIJN VOLK ARBEIDEN IS VOOR GOD, EN IK BEN FIER DAT OP HET OGENBLIK DAT IK DEN HARDEN VLAAMSCHEN KOP ZAL NEERLEGGEN, MEN VAN MIJ ZAL KUNNEN GETUIGEN : "HIJ HEEFT NIET VOOR NIETS GELEEFD". |
![]() |
![]() |
#151 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Mijn schrijfseltjes staan in ieder geval niet vol leugens of halve waarheden, zoals bij de meeste blokkers op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#153 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Vlaanderens multi-etnische bevolking is gepeupel! ![]()