![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt niet. Bij de apolische vaders is dat gegeven al aangegeven. Later wordt het door sommige kerkvaders wat geëxpliciteerd, van wie Augustinus een heel bepaalde richting uitgaat. Hij legt andere accenten die we bij bijvoorbeeld heel wat Griekse en Syrische kerkvaders niet vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of dat nu is omdat er zoveel tegenstrijdigheden instaan, of omdat je alleen tegenstrijdigheden ziet als je leest zonder "jarenlange studies", doet weinig terzake. Mijn conclusie blijft overeind. Je had ze ook ineens kunnen onderschrijven hoor, had ons heel wat discussie bespaart.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 oktober 2013 om 12:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb jij eigenlijk wel voldoende gestudeerd om de bijbel correct te interpreteren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Doet ie niet. Hij komt niet verder dat wat hij leest in de Bijbel en verder weet hij niks, nada !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze historische en contextuele elementen laten de lezer toe de denkpatronen van de auteur beter te begrijpen. Men kan interpeteren welke boodschap hij/zij probeerde mee te geven en eventueel wat de uiteindelijke beweegreden was om de tekst überhaupt te schrijven. Echter laten deze historische en contextuele elementen niet toe om de relevantie van de tekst in de huidige tijd te bepalen. Laat ons even een analogie nemen in de wetenschap. Tot voor de relativiteitstheorie van Einstein ging men ervan uit dat er zoiets als een 'Ether' bestond. Er werden ontegensprekelijk veel teksten gepubliceerd die vanuit deze stelling vertrokken en eventueel zelfs bepaalde fenomenen verklaarden. De uitwerking van de relativietstheorie gaf echter een andere verklaring aan de, to dan onverklaarbare, waarnemingen. Deze theorie is tot op heden bevestigd door alle experimenten waardoor het concept van de 'Ether' irrelevant geworden is. Bottomline is dat teksten betreffende de ether moeten gelezen en geïnterpreteerd worden door de historische en contextuele elementen in acht te nemen. Ze kunnen dus een interessant studie object vormen voor het totstandkomen van een theorie maar voor de rest hebben ze elke andere vorm van relevantie voor het heden verloren. Voor mij geldt hetzelfde voor de bijbel. Het kan een interessant studie object zijn van hoe de mens verklaringen zocht voor de fenomenen die ze op dat moment waarnamen. Maar ik kan geen relevantie in de huidige tijd vinden voor deze teksten en niemand blijkt me de relevantie te kunnen aantonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar schreef ik iets over Genesis en de Soemerische cultuur? En in welk straatje zou het dan niet passen? Ik zie immers het probleem niet bij de gelijkenissen tussen de Soemerische verhalen en onze bijbelverhaal. Juist hier gaat u, net als velen, volledig voorbij aan het element historische context. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar schreef ik iets over Genesis en de Soemerische cultuur? En in welk straatje zou het dan niet passen? Ik zie immers het probleem niet bij de gelijkenissen tussen de Soemerische verhalen en onze bijbelverhaal. Juist hier gaat u, net als velen, volledig voorbij aan het element historische context. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neem u bvb het verhaal van Adam en Eva letterlijk? Indien ja, waarom zouden we dit in de historische context moeten plaatsen? Indien neen, welke betekenis geeft u eraan en in welke mate bepaalt dit uw leven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk ga je nu vertellen dat het het ene geloof is tegen het anders maar ik moet dit ontkennen. Het is de afweging ven één theorie tegenover de andere. Ik neem slechts één voorbeeld. God heeft zogezegd Adam eerst geschapen en dan uit zijn ribben Eva. Maar het concept man en vrouw bestaat ook in de planten- en dierenwereld. Heeft hij dan ook de planten tweeslachtig gemaakt? Heeft hij dan ook voor alle dieren uit hun ribben een vrouw gemaakt? Waarom heeft hij dit gedaan? Hij zou dit trouwens moeten gedaan hebben na het wegsturen uit het paradijs want het is pas vanaf dan dat de mens kinderen baart in weeën, wat ook het geval is in het dierenrijk. Waarom moesten alle dieren eraan geloven voor de fout van Eva? (de slangen tot daar toe) Dan zou het ook blijken dat god na de schepping nog een aantal zaken heeft gewijzigd (een man-vrouw versie maken van alle dieren). Ik zou dit begrijpen, een schepping moet soms wat bijgestuurd worden. Maar waarom is dit dan niet vaker gebeurd? Waarom heeft hij hier en daar de imperfecties er niet uitgehaald? U ziet, heel veel vragen die door de evolutie theorie heel simpel uit te leggen zijn. Dus als men moet kiezen tussen theorie A - zeer onlogisch of theorie B - zeer logisch, dan lijkt me de keuze toch evident. En eenmaal men de keuze maakt, vervalt de relevantie van de anders compleet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |