![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar gaan we weer met een rondje mist spuien. Uit niets blijkt enige objectiviteit: "massaal geld", "verdoken".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overeenkomstig datzelfde concordaat komen de parochiekerken de overheid toe. Niet de Kerk. De Kerk mag die gebouwen gebruiken voor de eredienst, maar ze heeft er geen eigendomsrechten over en mag ook niet het beheer erover uitoefenen. Dat doet een overheidsinstellingen, de zogenaamde "kerkfabriek" (een letterlijk uit het Frans vertaald woord trouwens dat in de Nederlandse taal eigenlijk niets betekent). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet, in Duitsland betalen geenszins "rechtstreeks aan de Kerk". Het is de overheid die deze fondsen ophaalt bij de belastingsbetaler en doorgeeft, overeenkomstig de aanduiding op het belastingsformulier. Er is in Duitsland dus geenszins sprake van "moeten".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik stel overigens in vraag waarom de overheid ook maar één cent aan De Kerk zou moeten uitbetalen. Godsdienst is een privé-zaak en diegenen die daarin geloven moeten zelf hun priesters en erediensten maar onderhouden. Over historisch waardevolle gebouwen zelf kunnen we nog discussiëren, op voorwaarde dat het diensten als Monumentenwacht zijn die hier het laatste woord hebben en niet meneer pastoor of een andere klerikaal. Verder moet onderwijs dat zich 'vrij' noemt ook effectief vrij zijn in zijn eigen middelen en onderhoud te voorzien en niet steunen op riante gemeenschapssubsidies waar ik als 'vrijzinnige' ook aan moet meebetalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schijnbaar moet ik dus concluderen dat u niet weet wat een kerkfabriek is. Nogmaals: de kerkfabriek is een overheidsinstelling. Leest u het goed? 'n Overheidsinstelling. Geregeld bij concordaat en overgenomen door eerst de Nederlandse en dan de Belgische staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw kennis is dan onbestaande over dit onderwerp. De organisatie van de kerkfabriek was tot voor kort federale materie en gestoeld op de Franse wetgeving onder Napoleon. Sedert de laatste federalisering behoort het tot de gewestelijke materie. In Vlaanderen heeft men een specifiek decreet uitgewerkt. De overheid bemoeit zich dus met deze kerkfabrieken om de eenvoudige reden dat de kerkfabriek een overheidsinstelling is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een heel andere discussie. En ook een discussie waard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkele pastoor heeft zeggenschap over een beschermd monument. Waar haalt u dat nu weer vandaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik betaal als gelovige en burger van dit land ook voor het gemeenschapsonderwijs. Uw laatste zin slaat dus nergens op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister-President
|
![]() Vele kerkelijke monumenten die beschermd zouden moeten zijn, zijn dit niet omdat juist De Kerk haar zeggenschap daarover niet wenst te verliezen. En zo worden er ook foute keuzes gemaakt met het oog op de historische en/of artistieke waarde van gebouwen en bezittingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Dat is dan ook uw plicht, daarom heet het ook gemeenschapsonderwijs. Dit is een overheidsinstelling, van publiek nut en voor iedereen toegankelijk. Dus niet meer dan normaal dat elke belastingbetaler daaraan meebetaalt. In het GO! kan u dan naast godsdienst, ook zedenleer, islam, joodse godsdienst, orthodoxe godsdienst of protestantse godsdienst volgen. Iedereen kan zijn kind dus naar daar zenden. Andersom echter niet, wil ik als atheïst mijn kind naar een katholieke school sturen dan is het quasi verplicht om rooms-katholieke godsdienst te volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een pastoor kan geen preekstoel, communiebank e.d. laten verwijderen, als hij daartoe niet de toestemming en het akkoord heeft van de kerkfabriek. Daar het om overheidsgoederen gaat, heeft de pastoor geen enkel recht naar eigen goeddunken te handelen. U kent echt wel heel weinig van deze materie, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet in waarom dit plotseling "normaal" wordt geacht. In VS zijn er meerder groepen die uw opvatting helemaal niet delen en menen dat de overheid slechts een heel beperkt aantal kerntaken moet waarnemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De toestand met de verkoop, de leegstand en de bezetting van het Gésu-klooster in Sint-Joost (jezuïetenbezit) toont nog maar eens aan dat de Kerk een op geld beluste instantie is die het kapitaal nog steeds boven het 'menselijke' verkiest. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn of dat u zo bent, maar het is wel een feit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Minister-President
|
![]() Dat gegeven is inderdaad ook een geheel andere discussie waard. Anyway, mede om die reden ben ik blij in West-Europa te leven en niet in de States, hoe mooi ik de natuur van dit land ook vind en hoe sympathiek en gastvrij de doorsnee Amerikaan ook mag zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als bepaalde pastoors na het concilie vernielingen hebben laten aanrichten in de kerk, dan kon dat enkel gebeuren doordat de leden van de kerkfabriek hun taak niet naar behoren hebben uitgeoefend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Minister-President
|
![]() Uiteraard niet, daar heb je dus al die hypocriet-katholieken. Dat zijn ook de lieden die enkel maar naar de kerken gaan als er iets speciaal te doen is. Ik kom meestal als echte atheïst meer in een kerk dan die bewuste mensen (vooral vanuit historische en architecturale interesse). Op die manier houden die schijnheiligen het beeld in stand dat Vlaanderen vooral katholiek is en hun kinderen worden zo ook nog steeds katholiek opgevoed vanuit de school. En vooral: De Kerk blijft er veel geld en subsidies door krijgen en blijft zo een bijzonder rijk instituut met de nodige macht en invloed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |