Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2013, 19:23   #141
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Nu ben ik geen expert in blank-munitie, maar volgens mij zit daar niet hetzelfde aantal grain van een even potent kruit in (om wat lawaai te maken) als in echte kogel (patronen die bedoeld zijn om een loden projectiel honderden meters ver te sturen).

Ook, de casings, dat ziet er geen koper uit. Als je er een loden bal insteekt, heb je meer om tegen te drukken dan een plastic hoedje, dus meer druk op de huls.
Hoe zeker ben je dat die huls met een loden projectiel erop niet vervormd geraakt in de kamer en vastzit in je vuurwapen?

Nogmaals, ik ben geen expert, ik heb nog nooit zelf munitie gemaakt.
Honderden? Alsof ge met een revolver honderden meter ver gaat schieten. Enkele tientallen zal wel ruim voldoende zijn om tot het einde van uw slaapkamer te geraken zeker?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 19:24   #142
six
Banneling

Standaard

Het is trouwens onmogelijk om een blank om te vormen tot een echte huls voor semiautomatische pistolen. Headspace van een repeteerwapen wordt in tienden van een milimeter gemeten. Zo'n forummer met een set naaldvijlen en een dremel zorgt er sowieso voor dat het pistool na 1 schoot gruwelijk vastklemt als het overhoofd wel voedt. Voor revolvers lijkt dit mij nog haalbaar.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 19:24   #143
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Tot op kort was dat legaal he.
Nog zeker? Of vallen historische wapens nu ook al onder verboden wapens?

Ik begrijp ook al de commotie niet over nepwapens ombouwen, koop toch gewoon een wapen in het zwart.

Iedereen zal toch wel ene gangster kennen zeker?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 31 oktober 2013 om 19:26.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 19:24   #144
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Honderden? Alsof ge met een revolver honderden meter ver gaat schieten. Enkele tientallen zal wel ruim voldoende zijn om tot het einde van uw slaapkamer te geraken zeker?
Ja! Helemaal! Groot gelijk jongen!
Oud 31 oktober 2013, 19:25   #145
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nog zeker? Of vallen historische wapens nu ook al onder verboden wapens?
Yep. Ik denk dat het truttelboom was die flipte over "Belgie is het enigste land waar men vuurwapens zomaar kan kopen" en verbood enthousiasten om oude musketten te kopen.
Oud 31 oktober 2013, 19:26   #146
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zelfs naar tientallen meters kan je fluiten als uw huls ontploft in de kamer van uw wapen. Enfin, uwe kogel zal wel weg zijn, maar ik vrees ook elke kans op een tweede schot.
Oud 31 oktober 2013, 19:29   #147
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tot op kort was dat legaal he.
Mooie tijden. Idealiter gesp je dan ook vlug een rapier om je middel he, alvorens die inbreker te lijf te gaan.
Oud 31 oktober 2013, 19:29   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yep. Ik denk dat het truttelboom was die flipte over "Belgie is het enigste land waar men vuurwapens zomaar kan kopen" en verbood enthousiasten om oude musketten te kopen.
Dat is wel even lol.

Alsof er ooit al een overval geweest is met een vuursteenmusket uit de achtiende eeuw.
Oud 31 oktober 2013, 19:29   #149
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs naar tientallen meters kan je fluiten als uw huls ontploft in de kamer van uw wapen. Enfin, uwe kogel zal wel weg zijn, maar ik vrees ook elke kans op een tweede schot.
Tja, normalerwijze heb je maar één schot nodig per inbreker.
Oud 31 oktober 2013, 19:30   #150
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wel even lol.

Alsof er ooit al een overval geweest is met een vuursteenmusket uit de achtiende eeuw.
Het is nog veel grappiger dan dit.

Laatst gewijzigd door six : 31 oktober 2013 om 19:36.
Oud 31 oktober 2013, 19:31   #151
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is trouwens onmogelijk om een blank om te vormen tot een echte huls voor semiautomatische pistolen. Headspace van een repeteerwapen wordt in tienden van een milimeter gemeten. Zo'n forummer met een set naaldvijlen en een dremel zorgt er sowieso voor dat het pistool na 1 schoot gruwelijk vastklemt als het overhoofd wel voedt. Voor revolvers lijkt dit mij nog haalbaar.
2. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat hele experiment met zelfgemaakte hulzen lijk me sowieso beter te proberen met een revolver.
Oud 31 oktober 2013, 19:32   #152
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, normalerwijze heb je maar één schot nodig per inbreker.
Iemand die zelfs hulzen (en miss zelfs een wapen) in elkaar knutselt gaat als de adrenaline heel zijn lijf doet beven genoeg hebben aan één schot uit een wapen waar hij amper mee geoefend heeft?

Lijkt me sterk.
Oud 31 oktober 2013, 19:34   #153
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die zelfs hulzen (en miss zelfs een wapen) in elkaar knutselt gaat als de adrenaline heel zijn lijf doet beven genoeg hebben aan één schot uit een wapen waar hij amper mee geoefend heeft?

Lijkt me sterk.
Dat gesprek hebben wij al gehad met Xeno. Hij is een geoefende schutter met veel ervaring in kritieke situaties en kan zich moeilijk inleven dat iemand vol angst is en slecht presteert als hij/zij wordt aangevallen.

Ik snap het hoor, mijn prof EMC was ook zo, maar dan met antennes.
Oud 31 oktober 2013, 19:35   #154
six
Banneling

Standaard

Citaat:
2. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat hele experiment met zelfgemaakte hulzen lijk me sowieso beter te proberen met een revolver.
Ja maar je vindt er op de markt hier geen blanco's die rimmed zijn of zelfs in een revolverkaliber komen.
Oud 31 oktober 2013, 19:36   #155
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu mij niet gelaten, ik heb nog voorraad genoeg voor de rest van mijn dagen, legaal, maar moest dat niet zijn ben ik er van overtuigd wel een manier te vinden om me te bevoorraden. Slaghoedjes en hulzen zullen zo ook wel te vinden zijn en het boeltje opvullen kan niet moeilijk zijn.

6 mm Flobert

De patroon 6 mm Flobert is rond 1845 ontwikkeld door de Parijse wapensmid Flobert. Hij heeft in feite een koperen slaghoedhulsje omgevormd en verlengt en daar een rond kogeltje op geperst.
http://www.sv-b.nl/svb/Munitie/munitie.htm

Laatst gewijzigd door Garry : 31 oktober 2013 om 19:49.
Oud 31 oktober 2013, 19:45   #156
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar je vindt er op de markt hier geen blanco's die rimmed zijn of zelfs in een revolverkaliber komen.
Er zijn rimless-vurende revolvers hoor. Alsook 9mm-vurende.Zelfs combinaties.

Of ze hier te verkrijgen zijn, dat is een ander verhaal.
Oud 31 oktober 2013, 20:35   #157
Stingray
Banneling

Standaard W

Citaat:
Nu ben ik geen expert in blank-munitie, maar volgens mij zit daar niet hetzelfde aantal grain van een even potent kruit in (om wat lawaai te maken) als in echte kogel (patronen die bedoeld zijn om een loden projectiel honderden meters ver te sturen).

Ook, de casings, dat ziet er geen koper uit. Als je er een loden bal insteekt, heb je meer om tegen te drukken dan een plastic hoedje, dus meer druk op de huls.
Hoe zeker ben je dat die huls met een loden projectiel erop niet vervormd geraakt in de kamer en vastzit in je vuurwapen?

Nogmaals, ik ben geen expert, ik heb nog nooit zelf munitie gemaakt.
Ik blijf ook mijn zware bedenkingen hebben met die hulzen van Garry. Ik heb er zelf hier liggen en volgens mij is de hulswand veel dunner en dus minder bestand tegen een voldoende lading. Ik denk ook dat er onvoldoende kruit in zit om de kogel voldoende snelheid/kracht te geven.

Dat alarmpistool is een GP 9mm. De patronen zijn 8 mm. Is ook een nogal bizarre maat. Is niet voor niks gedaan.

Enfin ik wil het toch niet zelf proberen. Dat laat ik liever over aan anderen

Stel je hebt een illegaal wapen waarvoor je niet aan munitie raakt : ofwel vraag je iemand die wel een vergunning heeft voor een wapen van hetzelfde kaliber om je munitie te bezorgen ofwel sluit je je aan bij een schietclub en koop je jezelf hetzelfde kaliber en heb je een deel kogels zogezegd opgeschoten of je houdt de hulsen bij en hervult ze.

Zoals iemand hier al aangaf is de kwestie van een geweer net hetzelfde als met een wagen rijden. Daar kan je ook iemand mee vermoorden. Wagens worden niet verboden, wapens wel.

Ik denk nog altijd dat er andere redenen achter zitten dan moorden voorkomen (als je wil moorden, heb je trouwens geen vuurwapen nodig)

Laatst gewijzigd door Stingray : 31 oktober 2013 om 20:39.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 20:44   #158
Stingray
Banneling

Standaard

Enfin : als het louter om de verdediging van je woning te doen is, zou ik eerder gebruik maken van een kruisboog. De boog en de munitie is heel gemakkelijk te maken en die dingen zijn op korte afstand minstens even dodelijk, zo niet dodelijker. Bovendien niet onderworpen aan vergunningplicht. Hetzelfde geldt voor blanke wapens zoals zwaarden, messen.

Laatst gewijzigd door Stingray : 31 oktober 2013 om 20:46.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 23:05   #159
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Enfin : als het louter om de verdediging van je woning te doen is, zou ik eerder gebruik maken van een kruisboog. De boog en de munitie is heel gemakkelijk te maken en die dingen zijn op korte afstand minstens even dodelijk, zo niet dodelijker. Bovendien niet onderworpen aan vergunningplicht. Hetzelfde geldt voor blanke wapens zoals zwaarden, messen.
idd alleen heel onhandig vooral op korte afstand. Het laden neemt teveel tijd in beslag en al zeker wanneer je moet herladen wordt de kruisboog nutteloos. Een harpoen zou nog handiger kunnen zijn maar dan heb je er ook meer dan één nodig. Is wel minder omslachtig.

Ik geef er dan eerde de voorkeur aan vergund een pistool binnen bereik te houden en zo het niet langer vergund kan weet ik het ook niet, maar dan denk ik toch dat ik er mijn voeten aan zou vegen. Waar is mijn recht als burger van voor eigen veiligheid en die van mijn gezin te zorgen?

Laatst gewijzigd door Garry : 31 oktober 2013 om 23:11.
Oud 31 oktober 2013, 23:10   #160
six
Banneling

Standaard

Simpel, er is geen recht om voor de veiligheid van jezelf en je gezin te zorgen, enkel een beperkt recht om jezelf proportioneel te verdedigen indien er geen andere uitweg is.

De bedoeling van de Europese modelmaatschappij is dat er geen misdaad is en bijgevolg geen wapens nodig zijn. De bedoeling was dat de weinige excessen door de politie zouden worden opgevangen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be