![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Europees Commissaris
|
![]() Aardige poging tot trollen, maar te doorzichtig door het ontbreken van de hoofdletter V.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
De francofone aanwezigheid in Vlaanderen kent een totaal andere origine en is van tweeërlei aard. Er is de Franstalige inwijking in de Vlaamse Rand, inherent aan de sociologische druk die uitgaat van de Brusselse metropool (een universele wetmatigheid). Daarnaast is er een diffuse spreiding van Franstalige (meestal tweetalige) Vlamingen die cultureel tot de francofonie behoren van de kuststreek over Brugge, Gent en Antwerpen. Daar kan geen enkele taalwet iets aan veranderen vermits het taalgebruik vrij is in België (tenzij in contacten met de overheid). Die Franstalige Vlamingen (aantallen onbekend maar geschat op een 250000!) hebben decennialang het Frans gebruikt als familiale en sociale omgangstaal. Geen geïmmigreerde Walen zoals van den Berghe het verkeerdelijk voorheeft maar authentieke Vlamingen die van oudsher Frans spreken. Sinds de laatste talentelling van 1947 is er geen duidelijk beeld meer van het aantal Franstalige Vlamingen dat in Vlaanderen woont. Men schat dat er tegenwoordig 150 �* 300.000 Franstaligen in het Vlaams Gewest wonen (3 �* 5,9% van de bevolking van het Vlaams Gewest)(Wikipedia). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
(Trouwens, ik voel me bv meer cultureel en sociologisch verwant met een Luikse leraar Nederlands dan met een Vlaamse vendelzwaaier of juwelier of enz...) Er is m.i. een groter verschil tussen Noord-Frankrijk en de Pacastreek in het zuiden dan tussen ons Noorden en Zuiden. Jouw postulaat over de zogezegde vastgestelde fundamentele verschillen tussen N en Z zijn geïnspireerd door clichématig denken, perfect in 'l'air du temps'. De absolute meerderheid in beide landsdelen lacht die mantra van de Vlaams-nationalisten weg. http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GF213G745 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus bij Nederland horen.
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dat dan die "Waalse levenskwaliteit"? Als ik kijk hoe het sociaal leven eruit ziet van een aantal Vlamingen in Vloesberg en het naburige Elzele, dan zie ik niet hoe u tot zo'n conclusie komt. Een groot deel van deze mensen werkt in Vlaanderen, gaat zelfs ook vrij veel in Vlaanderen winkelen. De belangrijkste reden om voor die gemeenten te kiezen was juist goedkope bouwgrond en de nabijheid van Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch raar dat die mensen voor het koude, kille, afstandelijke Vlaanderen kiezen dat volgens u geen "savoir-vivre" kent... Er klopt dus iets niet met uw stelling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die schatting is nergens op gebaseerd, tenzij een natte vinger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar stel ik strouwens dat er sprake is van "fundamentele verschillen tussen Noord en Zuid"? Zijn er bijvoorbeeld "fundamentele verschillen" tussen Oostenrijkers en Beiers? Laat het nu toevallig zijn dat ik de streek daar heel goed ken. Dus, u kunt mij ongetwijfeld wel wat vertellen dat ik kan toetsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mauste, waarom steekt u een beschuldigende vinger uit naar "de Vlaams-nationalisten", terwijl in heel Europa de rechtsgang in de taal van de staat of de deelstaat gebeurt waarbij er wel een tolk kan voorzien worden?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat er bij ons weinig of geen adel betrokken was heeft ook te maken dat veel adel gevlucht was toen de Fransen ettelijke jaren voordien onze streken binnenvielen en hun goederen confisceerden. Priesters echter waren maar al te zeer betrokken bij Boerenkrijg in onze gewesten. Wat er ook van zij, men kan de Boerenkrijg zeker beschouwen als een van de laatste pogingen tot de restauratie (van het Ançien Régime). De Boerenkrijg in onze streken kan men beschouwen als 'revolutionair' omdat ze een bestaand regime wilden omverwerpen. De eerste symbolische daad die 'brigands' (*) dan ook deden wanneer ze een dorp binnenvielen, was de de 'Boom van de Vrijheid' (symbool van de vernieuwde maatschappij van en door de Franse Revolutie) omhakken. Hoe paradoxaal ook, een 'revolutionaire' daad. _________________ (*) De term 'brigand' moet men hier dan ook verstaan als 'ordeverstoorders'. Niet in de betekenis van 'rovers' of 'bandieten' zoals de term later nogal eens werd gebezigd. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2014 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Hoe kan ik nu argumenteren met iemand die zijn eigen moedertaal niet kent?... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Omdat de structuren van het federale België een unicum zijn in de wereld, een sui generis creatie van een consensuele democratie. Volks-nationalistische separatisten begrijpen die logica niet. Waarom tolken inschakelen als vier (4 !!!) rechters in een beperkt taalgebied voor meer duidelijkheid en snelheid in de rechtsgang kunnen zorgen? Een hele bedreiging voor de integriteit van de Nederlandstalige gemeenschap, inderdaad....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ach, ja, die folkloristische stromingen heb ik over het hoofd gezien. Evenals ex-Joegoslavië, Kososvo, de Hutsi's en de Tutsi's, de Centraal-Afrikaanse republiek, Tsjetsjenië en andere perverse vormen van separatistisch nationalisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wie zich vragen stelt over 'l'art de vivre' in Wallonië, kent onze zuiderse provincies niet, zoveel is duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Je mag wat mij betreft je "Waalse levenskwaliteit" hebben! Heb je nog nooit iets gehoord of gelezen omtrent het aanzienlijk welvaartsverschil tussen Vlaanderen en Wallonië? Toegegeven, als recreatiegebied zijn de Ardennen best leuk. Wel te verstaan, doorgaans uitgebaat door Vlamingen of Nederlanders. Maar de gemiddelde Waal moet het met een flink stuk inkomen minder stellen dat de Vlaming. Op financieel vlak: het leeuwendeel van het spaargeld en de beleggingen komen uit Vlaanderen. Uw Walloonië hoort veeleer thuis bij de PIGS-landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |