Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2013, 02:19   #141
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Naar de maan vliegen is verrek nuttig. In de ruimte regent het soep, we hebben alleen geen soepkommen.
Stel U voor, alle mijnbouw gewoon van de aardkloot af. Energieproductie in baan rond de aarde ipv zo'n gevaarlijke kerncentrale of landschapsvervuildende windmolens.
Uiteraard, ik was dan ook gewoon wat aan het grappen.

Het is van groots belang dat dit soort onderzoeken voort worden gezet. Maar dan moet dat ook met dit soort doelen gebeuren.

De onderzoeken naar buitenaards leven waar miljarden aan uitgegeven worden mag wel eens ernstig verminderen (qua bedrag/uitgave).

Overigens zijn de transhumanistische visie,s omtrent het heelal vooralsnog toekomstmuziek.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 08:12   #142
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Uiteraard, ik was dan ook gewoon wat aan het grappen.

Het is van groots belang dat dit soort onderzoeken voort worden gezet. Maar dan moet dat ook met dit soort doelen gebeuren.

De onderzoeken naar buitenaards leven waar miljarden aan uitgegeven worden mag wel eens ernstig verminderen (qua bedrag/uitgave).

Overigens zijn de transhumanistische visie,s omtrent het heelal vooralsnog toekomstmuziek.
De onderzoeken naar niet aards leven zijn anders wel heel belangrijk.
En het word hoog tijd dat men ook eens echte bewijzen van niet aards leven vindt en kan voorleggen aan de wereldbevolking.

Maar we hebben het hier over de zin en onzin van diploma's voor bepaalde jobs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 11:17   #143
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar we hebben het hier over de zin en onzin van diploma's voor bepaalde jobs.
We kunnen er toch niet naast kijken dat de wereld en dus ook de jobs sneller en sneller evolueren.
In dat opzicht is het logisch dat de achterstand van opleidingen tov van de reële wereld nog gaat toenemen. Logisch zou zijn dat de invloed van een behaald diploma verminderd tov van veel belangrijkere competenties van een toekomstige werknemer.
Denk hierbij in de eerste plaats aan karakter.
Wat ben je met iemand die het respect ontbreekt om op tijd te zijn en niet in staat is om afspraken na te komen?
Wat ben je met iemand die denkt dat hij alleen het warm water heeft uitgevonden?
Wat ben je met iemand die de jaren naar zijn pensioen aan het afkruisen is op zijn kalender?

Voor mezelf weet ik dat ik nooit lang genoeg ga leven om de dingen te ontwikkelen/bouwen die nog in mijn schetsboek staan en als ik morgen iemand kan betalen om mee aan de kar te trekken dan zal het iemand zijn met ervaring en het juiste karakter, ongeacht zijn leeftijd.

Waar we hier in dit onzin-land tegenaan knallen is een wetgeving die 'kleine initiatieven' wegmaaien voordat ze goed en wel levensvatbaar zijn.

Deze kleine ondernemingen zijn als enigen bereid om mensen te selecteren op basis van karakter en ervaring, niet de Multi Nationals of in de nog absurdere vorm, de overheid waar nog andere belangen de zaken kromtrekken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:08   #144
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
We kunnen er toch niet naast kijken dat de wereld en dus ook de jobs sneller en sneller evolueren.
In dat opzicht is het logisch dat de achterstand van opleidingen tov van de reële wereld nog gaat toenemen. Logisch zou zijn dat de invloed van een behaald diploma verminderd tov van veel belangrijkere competenties van een toekomstige werknemer.
Denk hierbij in de eerste plaats aan karakter.
Wat ben je met iemand die het respect ontbreekt om op tijd te zijn en niet in staat is om afspraken na te komen?
Wat ben je met iemand die denkt dat hij alleen het warm water heeft uitgevonden?
Wat ben je met iemand die de jaren naar zijn pensioen aan het afkruisen is op zijn kalender?

Voor mezelf weet ik dat ik nooit lang genoeg ga leven om de dingen te ontwikkelen/bouwen die nog in mijn schetsboek staan en als ik morgen iemand kan betalen om mee aan de kar te trekken dan zal het iemand zijn met ervaring en het juiste karakter, ongeacht zijn leeftijd.

Waar we hier in dit onzin-land tegenaan knallen is een wetgeving die 'kleine initiatieven' wegmaaien voordat ze goed en wel levensvatbaar zijn.

Deze kleine ondernemingen zijn als enigen bereid om mensen te selecteren op basis van karakter en ervaring, niet de Multi Nationals of in de nog absurdere vorm, de overheid waar nog andere belangen de zaken kromtrekken.
Even een voorbeeldje.

Jou bedrijf haalt de opdracht binnen om ergens in een Afrikaanse havenstad een volledige productie lijn van een maalderij te ontwerpen, te bouwen, te onderhouden de eerste 5 jaar en ondertussen plaatselijke technici op te leiden om het onderhoud na 5 jaar over te nemen.

Aan sluitend op deze opdracht, bij tevredenheid van de klant, kan je van dezelfde klant de opdrachten krijgen een suikeropslagplaats en verpakkings installatie te ontwerpen, bouwen en onderhouden.

Bij diezelfde klant staan nog 4 andere projecten op stapel, die je kan binnenhalen als de klant tevreden is over het door jou bedrijf geleverde werk.

1) Geef mij de lijst van mensen en bekwaamheden die je nodig hebt voor deze opdracht?

2) Lever het bewijs aan je klant, dat de ingezette mensen ook echt over deze bekwaamheden beschikken.

3) Bezorg je klant de garantie dat de plaatselijke technici behoorlijk worden opgeleid.

4) Bezorg je klant de zekerheid dat de installatie bij oplevering ook echt zal voldoen aan de stelde eisen.

5) Bezorg je klant de zekerheid dat hij met dezelfde mensen uit jou bedrijf de andere opdrachten zal kunnen laten uitvoeren.
Oud 24 november 2013, 13:11   #145
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Even een voorbeeldje.

Jou bedrijf haalt de opdracht binnen om ergens in een Afrikaanse havenstad een volledige productie lijn van een maalderij te ontwerpen, te bouwen, te onderhouden de eerste 5 jaar en ondertussen plaatselijke technici op te leiden om het onderhoud na 5 jaar over te nemen.

Aan sluitend op deze opdracht, bij tevredenheid van de klant, kan je van dezelfde klant de opdrachten krijgen een suikeropslagplaats en verpakkings installatie te ontwerpen, bouwen en onderhouden.

Bij diezelfde klant staan nog 4 andere projecten op stapel, die je kan binnenhalen als de klant tevreden is over het door jou bedrijf geleverde werk.

1) Geef mij de lijst van mensen en bekwaamheden die je nodig hebt voor deze opdracht?

2) Lever het bewijs aan je klant, dat de ingezette mensen ook echt over deze bekwaamheden beschikken.

3) Bezorg je klant de garantie dat de plaatselijke technici behoorlijk worden opgeleid.

4) Bezorg je klant de zekerheid dat de installatie bij oplevering ook echt zal voldoen aan de stelde eisen.

5) Bezorg je klant de zekerheid dat hij met dezelfde mensen uit jou bedrijf de andere opdrachten zal kunnen laten uitvoeren.
Jij noemt dit nog een kleine opdracht die is weggelegd voor een kleine KMO?
Wat is dan een grote opdracht?
Of gaan we weer naar de maan vliegen met onze hogere wiskunde ?

Blijf even met de voeten op de grond, begin alvast met de bouw van transportbanden en soortgelijke maatwerken voor machines IN België te houden. De kostprijs van één transportband tikt mogelijk reeds af tussen de 25.000€ en 50.000€. Eén bestelling van één lijn ziet een KMO graag komen hoor.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 24 november 2013 om 13:15.
Oud 24 november 2013, 13:22   #146
six
Banneling

Standaard

Jantje,

Zoals reeds aangetoond is AutoCAD en een snelcursus Java de enige vereisten om die productielijn te mogen maken.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 14:24   #147
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Jij noemt dit nog een kleine opdracht die is weggelegd voor een kleine KMO?
Wat is dan een grote opdracht?
Of gaan we weer naar de maan vliegen met onze hogere wiskunde ?

Blijf even met de voeten op de grond, begin alvast met de bouw van transportbanden en soortgelijke maatwerken voor machines IN België te houden. De kostprijs van één transportband tikt mogelijk reeds af tussen de 25.000€ en 50.000€. Eén bestelling van één lijn ziet een KMO graag komen hoor.

Dit is inderdaad een opdracht die aan een KMO gegeven is geweest.
Niet meer dan 10 mensen nodig om die opdracht binnen te halen en uit te voeren.

Een transportband ontwerpen en bouwen is slechts werk voor 2 technici en moet op 2 weken rond zijn.

Maar je gaat hier reeds de mist in, want binnen deze opdrachten zit een klein addertje onder het gras.
Oud 24 november 2013, 14:26   #148
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Jantje,

Zoals reeds aangetoond is AutoCAD en een snelcursus Java de enige vereisten om die productielijn te mogen maken.
Kan goed zijn.
Ik kan zelf amper met Java werken. Dus dat heb je daar niet voor nodig.
Oud 24 november 2013, 14:27   #149
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan goed zijn.
Ik kan zelf amper met Java werken. Dus dat heb je daar niet voor nodig.
Het was ironie, Jantje.
Oud 24 november 2013, 18:56   #150
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Een transportband ontwerpen en bouwen is slechts werk voor 2 technici en moet op 2 weken rond zijn.

Maar je gaat hier reeds de mist in, want binnen deze opdrachten zit een klein addertje onder het gras.
Als jij van oordeel bent dat ik met mijn antwoord de mist inga, mij niet gelaten.
Ik stel alleen dat zo'n buitenlandse opdracht niet is weggelegd voor een kleine KMO.
Laat eens een naam vallen hé Jantje, dan kunnen de andere forumleden mee oordelen of dit bedrijf een kleine KMO is. Als het effectief een klein bedrijf is dan bied ik mijn oprechte excuses aan voor mijn domheid.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 24 november 2013 om 18:58.
Oud 24 november 2013, 21:01   #151
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo,

Misschien is er een andere reden dat jij geen werk vindt.
Six ...ik ben zelfstandige.
Mensen als ik geven werk.

Ik opper een vaststelling.
Ik zoek geen werk.
Oud 25 november 2013, 01:22   #152
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of zoiets binnen de 2 weken geregeld is, een pc programma heeft zoal een jaar of 10 nodig tegenwoordig.
Nu ja in het hoofd zal dat binnen 2 weken daar wel staan, wat zeg ik...binnen 5 minuten zelfs.
Oud 25 november 2013, 01:28   #153
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Six ...ik ben zelfstandige.
Mensen als ik geven werk.

Ik opper een vaststelling.
Ik zoek geen werk.
En jij geeft mensen geen werk als zij geen diploma hebben?
Oud 25 november 2013, 01:42   #154
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat ik als zelfstandige vaak werken kan uitvoeren dat ik als werkloze zonder de nodige papieren gewoon niet zou kunnen doen.
Ongeacht de jaren ervaring.
En dat blijft een feit.
Oud 25 november 2013, 02:19   #155
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Als ze kunnen aantonen dat ze de taak aankunnen, waarom niet?

Het tegenovergestelde heb ik helaas al genoeg mogen aanschouwen. Diploma's bij de vleet, maar de ervaring van een krokodil. Grote bek en scheve poten.
Oud 25 november 2013, 07:32   #156
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik weet niet of zoiets binnen de 2 weken geregeld is, een pc programma heeft zoal een jaar of 10 nodig tegenwoordig.
Nu ja in het hoofd zal dat binnen 2 weken daar wel staan, wat zeg ik...binnen 5 minuten zelfs.
Mambo hoeveel tijd heb je nodig om een dak met afvoer en isollatie te ontwikkelen en leggen voor een bedrijfshal van 18000 m². Het geraamte staat reeds op de gegeven plannen.

Een dergelijke opdracht kan binnen de 6 maanden uitgevoerd worden.
En je hebt er niet meer dan 10 mensen binnen je bedrijf voor nodig.

Want ook voor dergelijke installaties zijn er reeds basispunten die je niet meer moet ontwikkelen. Waaronder de sturing van de installatie.
Het uittekenen van de installatie duurt inderdaad niet langer dan enkele dagen.
Het is eigenlijk niet meer dan wat knip en plakwerk op de PC.
En Mambo, ik heb duidelijk aangegeven dat de installatie in een Afrikaanse havenstad komt. Je vermijd dus PLC's en computersturingen en werkt op de oude manier. Dit niet omdat de plaatselijke bevolking te dom is om er mee te werken, maar omdat de stroomvoorziening niet betrouwbaar is en je PLC's en computers er niet tegen plotse stroomuitvallen en lange tijd zonder stroom te zitten kunnen.

De metaalconstructie en elektrische borden laat je door onderaannemers maken en je huurt plaatselijke werknemers in om de boel onder leiding van je mensen te laten installeren.
Oud 25 november 2013, 07:34   #157
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was ironie, Jantje.
Oud 25 november 2013, 21:57   #158
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het tegenovergestelde heb ik helaas al genoeg mogen aanschouwen. Diploma's bij de vleet, maar de ervaring van een krokodil. Grote bek en scheve poten.
Diploma's geven een voorsprong en een betere verloning in het begin maar na een aantal jaar is dit voordeel ook weg. Dan gaat de werkgever wel zien wat je kan en niet wat je hebt geleerd.
Oud 25 november 2013, 23:53   #159
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik persoonlijk hecht geen waarde aan diploma's wat dan ook. De beste werknemers die ik al gehad hebben zijn streetwise opgegroeid.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen grote werkgever ben en al zeker geen referentie punt ben voor wat algemeen zo wel is.

Ook ik als zelfstandige met toch wel de nodige jaren ervaring achter mij en toch wel enig bewijs dat ik zus en zo wel kan...sta machteloos te kijken wanneer het mijn beurt is om zelf te gaan solliciteren.
Alle ervaring telt niet. Alle bijkomende cursussen telt niet.
Alle mensen die 30 jaar of zo al van school zijn hebben niks meer om met te gaan solliciteren, ze vallen 100% naast de prijs.

We mankeren hier dus iets belangrijks.

Je kan een prima coureur zijn met tal van gewonnen prijzen, heb je geen rijbewijs dan kan je niet starten als chauffeur.
Oud 26 november 2013, 00:02   #160
Clearly view
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Diploma's geven een voorsprong en een betere verloning in het begin maar na een aantal jaar is dit voordeel ook weg. Dan gaat de werkgever wel zien wat je kan en niet wat je hebt geleerd.
Het aantal ingenieurs dat is afgestudeerd en nog geen vijs in een plug kan draaien is dan ook niet te schatten.

Maar intussen zetten ze wel een grote bek op om mensen te commanderen.

Ik heb heel veel respect voor deze hoge opleiding en het individu , MAAR, ik vind dat elke ingenieur, vlak na de studie en voor hij daadwerkelijk met zijn document in zijn functie aan de slag kan gaan, twee jaar op de werkvloer zou moeten meewerken.

Al was het maar om hem met zijn beide voetjes op de grond te houden, en op niveau te komen met de mensen met wie hij later moet werken.

Velen staan met een geweldige afstand en dikke nek boven de werkmens en kunnen zelf geen fluit .
Clearly view is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be