Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 19:07   #141
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Op welke datum verscheen dat, dan kan ik het via internet raadplegen...
14/15 (weekendeditie) juni 2008.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 19:10   #142
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Groot-Nederlanders, een piep, piepkleine minderheid. Maar met veel poeha.
Waarvan komt dat citaat in jouw handtekening?
Oud 26 augustus 2009, 19:27   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Waarvan komt dat citaat in jouw handtekening?
Van de realiteit.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 19:29   #144
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Van de realiteit.
Ik denk dat jouw realiteitszin dan te wensen over laat.
Oud 26 augustus 2009, 19:35   #145
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Oproep

Citaat:
Niessens zegt toch zelf dat er geen meerderheid is. Ja voor samenwerking met zijn buren is iedereen wel te vinden. Vraag is natuurijk wat is 'verregaande' samenwerking? En daar kan men eindeloos over discussiëren. Ze komen nu al niet overeen met mekaar mbt de Westerschelde. Ge moet niet vragen.
En maar zagen, system. Er zijn Vlamingen - en hun aantal wordt snel groter - die anders denken, in ieder geval verder denken dan hun kerktoren hoog is, getuige het volgende citaat:

Citaat:
"en ten tweede, met Nederland een confederatie: de Confederatie van de Lage Landen. Ondanks de Scheldekwestie is Nederland onze natuurlijke economische, culturele en politieke bondgenoot. 1830 bestaat niet voor Vlamingen." Frans Crols, 23 augustus 2009. Uit: Laat Brussel vallen. Leve de Verenigde Nederlanden
Ik onderschrijf dit streven uiteraard van harte.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 20:27   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En maar zagen, system. Er zijn Vlamingen - en hun aantal wordt snel groter - die anders denken, in ieder geval verder denken dan hun kerktoren hoog is, getuige het volgende citaat:
Wat de kerktoren er nu mee te maken heeft, is mij niet duidelijk. Maar als u 'zagen' noemt al hetgeen iemand zegt dat u niet aanstaat, ja dan wordt er hier inderdaad veel 'gezaagd' op dit forum. Meer nog, ik zal u verrassen. Ik denk zelfs dat er meer zogezegde 'Groot-nederlanders' waren in de jaren '20 en '30 dan dat er nu zijn. Maar ook dit zal dan in uw ogen weeral formidabel 'gezaag' zijn.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2009 om 20:35.
Oud 26 augustus 2009, 20:38   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik onderschrijf dit streven uiteraard van harte.
Is die Frans Crols niet dezelfde die in Steenstrate zei dat men Brussel moest laten vallen? Mooi heerschap. Een rots in de branding, een hart onder de riem van de Brusselse Vlaming is dat individu anders niet.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2009 om 20:39.
Oud 26 augustus 2009, 20:47   #148
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat de kerktoren er nu mee te maken heeft, is mij niet duidelijk. Maar als u 'zagen' noemt al hetgeen iemand zegt dat u niet aanstaat, ja dan wordt er hier inderdaad veel 'gezaagd' op dit forum. Meer nog, ik zal u verrassen. Ik denk zelfs dat er meer zogezegde 'Groot-nederlanders' waren in de jaren '20 en '30 dan dat er nu zijn. Maar ook dit zal dan in uw ogen weeral formidabel 'gezaag' zijn.
De kerktoren kwam mij als metafoor goed van pas. Ik denk dat een nadere toelichting niet hoeft.

Het zal best dat er in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, vóór de Tweede Wereldoorlog, meer Groot-Nederlanders waren. Dat zult u mij niet horen tegenspreken. De Groot-Nederlandse gedachte was toen ook niet smadelijk belast met een aanklevend extreem-rechts imago, een beeld dat belgicisten nog wel eens oproepen en dat dus graag in stand houden. In het begin van de twintigse eeuw was het heel gewoon om in Nederland "Diets(ch)e dagen te houden voor Vlaamse studenten om in Nederland te kunnen studeren, bij gebrek aan Nederlandstalige universiteiten in België.

Heden ten dage is het niet meer 'verwerpelijk' om de Groot-Nederlandse gedachte aan te hangen. Zij wordt juist modieus en mensen van links tot rechts zien dat als enig alternatief voor als België splitst.
Oud 26 augustus 2009, 20:51   #149
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is die Frans Crols niet dezelfde die in Steenstrate zei dat men Brussel moest laten vallen? Mooi heerschap. Een rots in de branding, een hart onder de riem van de Brusselse Vlaming is dat individu anders niet.
Ja, dat is dus d�*é Frans Crols. Ik ben in het bezit van zijn toespraak. De keuze om Brussel te laten vallen, is een serieuze en te overwegen optie voor Vlaanderen, want Brussel is een loden bal om het been van Vlaanderen.

Brussel verloren, hereniging geboren!
Oud 26 augustus 2009, 20:52   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De kerktoren kwam mij als metafoor goed van pas. Ik denk dat een nadere toelichting niet hoeft.

Het zal best dat er in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, vóór de Tweede Wereldoorlog, meer Groot-Nederlanders waren. Dat zult u mij niet horen tegenspreken. De Groot-Nederlandse gedachte was toen ook niet smadelijk belast met een aanklevend extreem-rechts imago, een beeld dat belgicisten nog wel eens oproepen en dat dus graag in stand houden. In het begin van de twintigse eeuw was het heel gewoon om in Nederland "Diets(ch)e dagen te houden voor Vlaamse studenten om in Nederland te kunnen studeren, bij gebrek aan Nederlandstalige universiteiten in België.

Heden ten dage is het niet meer 'verwerpelijk' om de Groot-Nederlandse gedachte aan te hangen. Zij wordt juist modieus en mensen van links tot rechts zien dat als enig alternatief voor als België splitst.
Het woord 'modieus' krijgt bij mij toch een heel andere invulling. Bovendien heeft 'modieus' in uw context vaak een eerder vervelende bijklank. Een labiele bijklank in het tijdsperspectief. Het beteken ook 'in zijn'. En wat vandaag 'in' is, is morgen alweer 'uit'.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2009 om 20:53.
Oud 26 augustus 2009, 20:56   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat is dus d�*é Frans Crols. Ik ben in het bezit van zijn toespraak. De keuze om Brussel te laten vallen, is een serieuze en te overwegen optie voor Vlaanderen, want Brussel is een loden bal om het been van Vlaanderen.

[b]Brussel verloren, hereniging geboren![/B]
Ik zal het eventjes gaan vertellen aan de vele tienduizenden Vlamingen die in Brussel wonen. Ik vermoed alvast dat ze niet erg tevreden zullen zijn.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2009 om 20:57.
Oud 26 augustus 2009, 21:11   #152
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het woord 'modieus' krijgt bij mij toch een heel andere invulling. Bovendien heeft 'modieus' in uw context vaak een eerder vervelende bijklank. Een labiele bijklank in het tijdsperspectief. Het beteken ook 'in zijn'. En wat vandaag 'in' is, is morgen alweer 'uit'.
Ja, dat geldt voor België ook: het was eens 'in' en nu is het 'uit'.
Oud 26 augustus 2009, 21:16   #153
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zal het eventjes gaan vertellen aan de vele tienduizenden Vlamingen die in Brussel wonen. Ik vermoed alvast dat ze niet erg tevreden zullen zijn.
Voor een omelet zijn onvermijdelijk enkele gebroken eieren nodig. En over dat vogelproduct gesproken: Wat die tienduizenden Vlamingen betreft, ik denk dat zij eieren voor hun geld kiezen als de beslissing is genomen dat Vlaanderen zijn handen aftrekt van Brussel. Het wordt nog schrijnender als blijkt dat de EU haar instellingen verplaatst naar Straatsburg. Wat zullen de Franstaligen blij zijn met deze uitgeklede stad! 100% Franstalig, dat wel.

Vraag het ook eens aan Zeno!, die zal je alles vertellen over de Vlaamse mogelijkheden zonder Brussel.
Oud 26 augustus 2009, 21:40   #154
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een omelet zijn onvermijdelijk enkele gebroken eieren nodig. En over dat vogelproduct gesproken: Wat die tienduizenden Vlamingen betreft, ik denk dat zij eieren voor hun geld kiezen als de beslissing is genomen dat Vlaanderen zijn handen aftrekt van Brussel. Het wordt nog schrijnender als blijkt dat de EU haar instellingen verplaatst naar Straatsburg. Wat zullen de Franstaligen blij zijn met deze uitgeklede stad! 100% Franstalig, dat wel.

Vraag het ook eens aan Zeno!, die zal je alles vertellen over de Vlaamse mogelijkheden zonder Brussel.
Ach, Vlaanderen heeft ook veel mogelijkheden zonder Brabant
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 21:50   #155
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, Vlaanderen heeft ook veel mogelijkheden zonder Brabant
Vlaanderen heeft ook veel mogelijkheden met HEEL Brabant, en de noordelijke delen van Luik en Henegouwen die in 1830 nog nederlandstalig waren, en dus onlosmakelijk met Vlaanderen verbonden zijn. Verfransing kan ook omgedraaid worden hoor!
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 21:53   #156
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Vlaanderen heeft ook veel mogelijkheden met HEEL Brabant, en de noordelijke delen van Luik en Henegouwen die in 1830 nog nederlandstalig waren, en dus onlosmakelijk met Vlaanderen verbonden zijn. Verfransing kan ook omgedraaid worden hoor!
Zeer juist.
Oud 26 augustus 2009, 21:57   #157
BWarrior

Standaard

Citaat:
En maar zagen, system. Er zijn Vlamingen - en hun aantal wordt snel groter - die anders denken, in ieder geval verder denken dan hun kerktoren hoog is,
De meeste doen dit al veel langer, daarom verwerpen ze ook separatisme op submicroscopisch niveau.
Oud 26 augustus 2009, 22:12   #158
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De meeste doen dit al veel langer, daarom verwerpen ze ook separatisme op submicroscopisch niveau.
De meesten? Uw bron(nen)? Submicroscopisch niveau ... Wat een vondst!
Nee, B-strijdertje, de geest is uit de fles. De Vlamingen zijn het zat en kiezen nu voor een radicaal andere oplossing. Vlaanderen buigt niet meer voor de Franstaligen en de Belgische elite. Het zou zichzelf elke mogelijkheid voor een nieuwe toekomst ontnemen. Om het maar in de woorden van een bekende dichter te zeggen:

Wie voor tirannen buigt, verliest meer dan lijf en goed, dan dooft het licht ...
Oud 27 augustus 2009, 08:47   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Zo'n lichtzinnige uitspraak bewijst wel dat u niet in Brussel woont als Vlaming. En u kan ik dat nog vergeven. U bent een Nederlander. U weet vaak niet hoe de vork in de steel zit en waar de klepel hangt. Daarom gooit u er ook vaak met de pet naar. Maar mensen zoals Crols zouden beter moeten weten. En dat weten ze dus blijkbaar niet.

Laatst gewijzigd door system : 27 augustus 2009 om 08:52.
Oud 27 augustus 2009, 08:49   #160
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n lichtzinnige uitspraak bewijst wel dat u niet in Brussel woont als Vlaming. En u kan ik dat nog vergeven. U bent een Nederlander. Maar mensen zoals Crols zouden beter moeten weten. En dat weten ze dus blijkbaar niet.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Ernst eigenlijk een flauw idee heeft van wat Vlaanderen eigenlijk is.

Hoe meer ik van 'm lees hoe meer ik daarvan overtuigd geraak.

Hij neemt me net iets te vaak dubieuse bronnen voor het Evangelie.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 augustus 2009 om 08:49.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be