![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Iedere keer dat ik die volstrekt uit hun verband gerukte maten hoor, moet ik weer eens in alle rust kunnen genieten van de integrale uitvoering door Von Karajan en de Berliner Philharmoniker. (Ja, ik weet het, Von Karajan was fout in de oorlog maar daar gaat het nu even niet over.) Vergeet niet dat Schiller geen ode aan de vreugde (fun ! fun !) had geschreven maar aan de vrede. Beethoven heeft zich tegen heug en meug geschikt naar de desiderata van de censor. Vrede was in het begin van de negentiende eeuw nog een vies woord. Europa brengt dus een ode aan de censuur. Als dat geen verkeerd signaal is ! De eurocraten hebben het onmogelijke voor elkaar gekregen: een thema dat aan de mensheid toebehoort, is vereuropeaniseerd. Een thema dat ze hebben gegapt van een muzikaal genie is tot muzak getransformeerd. Een stuk met universele schoonheid is gedegradeerd tot een tune die al na drie keer op je zenuwen gaat werken. Beethoven is van de hele mensheid, niet alleen van Europa. Laat Europa (en Vlaanderen) een hymne componeren die haar bestaansrecht ontleent aan de creativiteit van haar makers en de oogmerken waarmee ze werd gecreëerd. Iets authentiek Europees dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Russen hebben van volkslied veranderd. Omdat de melodie hun niet langer beviel of zo? Neen, omdat er een ander staatsbestel was en is gekomen dat ook met de symbolen van het vorig regime wou breken. Daarom werd ""Bozhe, tsarya khrani" na de Russische Omwenteling afgevoerd. En Stalin wou de Russen indertijd wat meer volkse slagkracht geven en gooide daarom de Internationale als volkslied buiten om door een Russische nationale hymne te vervangen (waarin trouwens een brok Stalinistische personencultus in was verwerkt). En na het Stalintijdperk werd er weer aan de tekst gesleuteld, want Stalin behoorde nadien niet meer tot de rij der communistische "heiligen". Met Jeltsin werd de bladzijde van het communisme omgeslagen en werd daarom ook het volkslied vervangen. En Putin wil op meerdere terreinen breken met het eerder zachte nationalisme van Jeltsin: daarom voerde hij in de Russische vlag weer de staatsadelaar in en werd komaf gemaakt met de Glinkamelodie (ondanks protest trouwens van meerdere partijen en nationalistische organisaties...). Met smaak of zo heeft het weinig te doen, wel met politieke redenen. De Vlaamse Leeuw is een lied dat met een symbolische waarde is geladen. Ongetwijfeld is het muzikaal niet hoog te plaatsen en ook tekstueel is het geen topper, maar symbolen voer je niet zomaar af. Men moet altijd heel voorzichtig ermee omgaan, anders dreigt men het kind met het badwater weg te gooien. Wil men een ander volkslied? Mij goed, maar dan kan men beter terugkeren naar ons allereerst volkslied, nl. het Wilhelmus. Tot aan WO I zong men de Vlaamse Beweging eerst het Wilhelmus en erna de Vlaamse Leeuw. Dat twee landen, met eenzelfde volkskundige achtergrond, hetzelfde volkslied hebben is geen probleem. Ook Griekenland en Cyprus zingen tot op heden hetzelfde lied. Het Wilhelmus heeft oude adelbrieven, een prachtige, gedragen melodie en een mooie symbolische tekst. Wat wil men meer? Vlamingen zijn immers Zuid-Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem sprak weldegelijk ook "Diets", al was zijn moedertaal was het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar die spreuk "Je Maintiendrai" en daarom dat die Hollanders het graag hebben over "zuderaans" etc. zeker? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ondanks de onbekendheid van de tekst kent iedereen natuurlijk wel de melodie, vooral door de vele gouden medailles op de Olympische Spelen en de interlands van Oranje ( ![]() Historisch gezien kan het Wilhelmus (waarschijnlijk uit 1570) natuurlijk ook tellen, het is het oudste volkslied ter wereld ![]() Maar al zou je het Wilhelmus willen afschaffen, er zijn helemaal geen alternatieven. Wien Neerlands bloed is natuurlijk voor eeuwig besmet, dus dat is zeker geen optie. Hier en daar op internet werd Waar de blanke top der duinen voorgesteld als alternatief, maar ook daar zit in twee van de vijf coupletten een verwijzing naar de monarchie. Dan blijft er maar een optie over, die ik ooit op tv hoorde: "we kunnen toch ook gewoon steeds de nummer 1 in de top 40 als volkslied gebruiken?" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
Waar de jus d'orange, de s.v.p. etc. vandaan komen weet ik ook niet. Ik heb dat altijd heel vreemd gevonden, maar blijkbaar vinden veel mensen het nog altijd 'chique' om Frans te gebruiken in hun taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() Ik vind 'jus d'orange' niet gekker klinken dan het 'fruitsap' waar Vlamingen in Nederland om vragen -- en dan opkijken dat niemand verstaat wat ze bedoelen.[/quote]
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
![]() Als iedereen gewoon 'sinaasappelsap' bestelt, is er niets aan de hand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Lokaal Raadslid
|
![]() doe mij maar een koffie en een prozac
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Vreemdeling
|
![]() Volgens mij gaat de discussie in dit forum al lang niet meer over Soetkin Collier. Ik hou het hier bijgevolg voor bekeken. Saluut en nog veel plezier verder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() En wat verstaan ze eronder als ze daarboven lokipetie bestellen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |