Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2003, 13:39   #141
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Laat ik het voorlopig maar bij de Europese Hymne van de EU houden, namelijk de 9de symfonie van Beethoven
Kijk, dat vond ik nou net zo armoedig van Europa. Inplaats van iets nieuws te maken dat écht van Europa zou zijn, hebben ze gegrepen naar een bestaand thema. Uit de negende symfonie, die veel rijker is dan de overbekende Ode an die Freude, hebben ze een stuk geïsoleerd.

Iedere keer dat ik die volstrekt uit hun verband gerukte maten hoor, moet ik weer eens in alle rust kunnen genieten van de integrale uitvoering door Von Karajan en de Berliner Philharmoniker. (Ja, ik weet het, Von Karajan was fout in de oorlog maar daar gaat het nu even niet over.)

Vergeet niet dat Schiller geen ode aan de vreugde (fun ! fun !) had geschreven maar aan de vrede. Beethoven heeft zich tegen heug en meug geschikt naar de desiderata van de censor. Vrede was in het begin van de negentiende eeuw nog een vies woord. Europa brengt dus een ode aan de censuur. Als dat geen verkeerd signaal is !

De eurocraten hebben het onmogelijke voor elkaar gekregen: een thema dat aan de mensheid toebehoort, is vereuropeaniseerd. Een thema dat ze hebben gegapt van een muzikaal genie is tot muzak getransformeerd. Een stuk met universele schoonheid is gedegradeerd tot een tune die al na drie keer op je zenuwen gaat werken.

Beethoven is van de hele mensheid, niet alleen van Europa. Laat Europa (en Vlaanderen) een hymne componeren die haar bestaansrecht ontleent aan de creativiteit van haar makers en de oogmerken waarmee ze werd gecreëerd. Iets authentiek Europees dus.
Jan B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 13:41   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan B.
Maar ik zal niet provoceren en daarom is mijn voorstel: laat de Vlaamse Regering een wedstrijd voor dichters en componisten uitschrijven voor een nieuwe hymne. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet één maar vele prachtige stukken zal opleveren. En het zal de wereld overtuigen van het feit dat hier niet alleen van het verleden wordt gedroomd (hebt ú meegebouwd aan de Antwerpse kathedraal ?) maar ook geleefd wordt in het heden en de toekomst.
Waarom zou men de Vlaamse Leeuw moeten vervangen? Omdat u de melodie maar niets lijkt? Omdat u zich niet kan vinden in het wat opgeklopte taalgebruik dat zo eigen is aan de 19e eeuwse romantiek? Men moet echter goed beseffen dat wat vandaag in de smaak valt, morgen al uit de gratie kan zijn. Smaken veranderen. Daar is niets aan te doen. Daarom is het geen goede zaak een volkslied omwille van tijdelijke, voorbijgaande smaken om te ruilen voor een ander.

De Russen hebben van volkslied veranderd. Omdat de melodie hun niet langer beviel of zo? Neen, omdat er een ander staatsbestel was en is gekomen dat ook met de symbolen van het vorig regime wou breken. Daarom werd ""Bozhe, tsarya khrani" na de Russische Omwenteling afgevoerd. En Stalin wou de Russen indertijd wat meer volkse slagkracht geven en gooide daarom de Internationale als volkslied buiten om door een Russische nationale hymne te vervangen (waarin trouwens een brok Stalinistische personencultus in was verwerkt). En na het Stalintijdperk werd er weer aan de tekst gesleuteld, want Stalin behoorde nadien niet meer tot de rij der communistische "heiligen". Met Jeltsin werd de bladzijde van het communisme omgeslagen en werd daarom ook het volkslied vervangen. En Putin wil op meerdere terreinen breken met het eerder zachte nationalisme van Jeltsin: daarom voerde hij in de Russische vlag weer de staatsadelaar in en werd komaf gemaakt met de Glinkamelodie (ondanks protest trouwens van meerdere partijen en nationalistische organisaties...). Met smaak of zo heeft het weinig te doen, wel met politieke redenen.

De Vlaamse Leeuw is een lied dat met een symbolische waarde is geladen. Ongetwijfeld is het muzikaal niet hoog te plaatsen en ook tekstueel is het geen topper, maar symbolen voer je niet zomaar af. Men moet altijd heel voorzichtig ermee omgaan, anders dreigt men het kind met het badwater weg te gooien.

Wil men een ander volkslied? Mij goed, maar dan kan men beter terugkeren naar ons allereerst volkslied, nl. het Wilhelmus. Tot aan WO I zong men de Vlaamse Beweging eerst het Wilhelmus en erna de Vlaamse Leeuw. Dat twee landen, met eenzelfde volkskundige achtergrond, hetzelfde volkslied hebben is geen probleem. Ook Griekenland en Cyprus zingen tot op heden hetzelfde lied. Het Wilhelmus heeft oude adelbrieven, een prachtige, gedragen melodie en een mooie symbolische tekst. Wat wil men meer? Vlamingen zijn immers Zuid-Nederlanders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 13:41   #143
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk heb ik het niet zo op vlaggen, wapenschilden, eretitels zoals graven baronnen jonkheren ridders prinsen prinsessen koningen edm, en bijgevolg ook niet voor hymnen.
In een democratische samenleving is er geen plaats voor adel of monarchie. Dat is van een een dusdanige evidentie dat het niet de moeite is om er een discussie aan te wijden.
Oud 23 februari 2003, 13:44   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Persoonlijk heb ik het niet zo op vlaggen, wapenschilden, eretitels zoals graven baronnen jonkheren ridders prinsen prinsessen koningen edm, en bijgevolg ook niet voor hymnen.
In een democratische samenleving is er geen plaats voor adel of monarchie. Dat is van een een dusdanige evidentie dat het niet de moeite is om er een discussie aan te wijden.
Inderdaad, ik zie trouwens niet goed waar het verband ligt tussen adel en hun uiterlijke tekenen enerzijds en volksliederen anderzijds. Het een is een kaste die meent boven het gewone volk te staan; het ander is een gewone uiting van volksfierheid.
Oud 23 februari 2003, 13:50   #145
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wil men een ander volkslied? Mij goed, maar dan kan men beter terugkeren naar ons allereerst volkslied, nl. het Wilhelmus. Tot aan WO I zong men de Vlaamse Beweging eerst het Wilhelmus en erna de Vlaamse Leeuw. Dat twee landen, met eenzelfde volkskundige achtergrond, hetzelfde volkslied hebben is geen probleem. Ook Griekenland en Cyprus zingen tot op heden hetzelfde lied. Het Wilhelmus heeft oude adelbrieven, een prachtige, gedragen melodie en een mooie symbolische tekst. Wat wil men meer? Vlamingen zijn immers Zuid-Nederlanders.
Kijk, daar kan ik mij tot op grote hoogte in vinden. Maar binnen de hedendaagse context (de Oranjes vormen nu de koninklijke familie in Nederland, wat in de tijd van Guillaume le Taciturne - hij sprak alleen Frans - nog niet het geval was ; Willem was alleen stadhouder) is het Wilhelmus een bij uitstek royalistisch lied. Bovendien getuigt het van een uitgesproken religiositeit. Beide aspecten zijn moeilijk te verteren binnen de context van een democratische, dus republikeinse en areligieuze samenleving. Maar inderdaad, ook al kunnen anderen hier anders over denken, ook ik vind het Wilhelmus een mooi lied. En het is in ieder geval ver te verkiezen boven de Vlaamse Leeuw.
Oud 23 februari 2003, 13:56   #146
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik vind onderstaande tekst nochtans brandend actueel en in niets verouderd.

O! Barbaren denkt wat gij doet
Wij hebben waap'nen hen te raken,
die dorstig schijnen naar ons bloed.

Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe;
met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe.
Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk
en zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk!

Het is hoog tijd dat wij opkomen voor onze cultuur en onze tanden laten zien aan iedereen die onze cultuur wil vernietigen of bedreigen.
Is het u nog niet opgevallen dat deze tekst zich perfect leent om op de melodie van de Internationale te worden gezongen? Probeer het eens ! Het is vandaag een prachtige dag dus gooi de ramen open, stel u op met uitzicht op het gewoel en breng met uw stentorstem de massa's in vervoering. De Internationale Leeuw. Wow, geweldig !!!
Oud 23 februari 2003, 13:58   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, daar kan ik mij tot op grote hoogte in vinden. Maar binnen de hedendaagse context (de Oranjes vormen nu de koninklijke familie in Nederland, wat in de tijd van Guillaume le Taciturne - hij sprak alleen Frans - nog niet het geval was ; Willem was alleen stadhouder) is het Wilhelmus een bij uitstek royalistisch lied. Bovendien getuigt het van een uitgesproken religiositeit. Beide aspecten zijn moeilijk te verteren binnen de context van een democratische, dus republikeinse en areligieuze samenleving. Maar inderdaad, ook al kunnen anderen hier anders over denken, ook ik vind het Wilhelmus een mooi lied. En het is in ieder geval ver te verkiezen boven de Vlaamse Leeuw.
Eens te meer, net als bij de Vlaamse Leeuw, ontgaat u de symboolwaarde van het lied. Geen enkele Nederlandse vrijzinnige zal het volkslied aan de kant schuiven omdat er staat "Mijn schild ende betrouwen zijt gij o God mijn Heer", net zomin men in de republikeinse partij van Nederland (bestaat!) het Wilhelmus wil afschaffen. Het Wilhelmus is GEEN uitgesproken koningsgezind of godsdienstig lied; het is een volkslied. Daarom heb ik het al op meerdere scoutsjeugdkampen meegemaakt dat de Nederlandse jeugd (waarvan de overgrote meerderheid lak heeft aan kerk en gebod, en heus niet wakker ligt van Saaie Trix) uit volle borst en fier als een gieter het Wilhelmus zingt.

Willem sprak weldegelijk ook "Diets", al was zijn moedertaal was het Frans.
Oud 23 februari 2003, 14:00   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Internationale Leeuw. Wow, geweldig !!!
Over smaken valt niet te twisten. Maar de tijd van het communisme is voorbij; geen terugkeer dus naar een lied waarin een oubollige ideologie wordt vertolkt.
Oud 23 februari 2003, 15:14   #149
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.. binnen de hedendaagse context (de Oranjes vormen nu de koninklijke familie in Nederland, wat in de tijd van Guillaume le Taciturne - hij sprak alleen Frans - nog niet het geval was ; Willem was alleen stadhouder) is het Wilhelmus een bij uitstek royalistisch lied.
Wablief, was Willem van Oranje ook al een Franskiljon?

Vandaar die spreuk "Je Maintiendrai" en daarom dat die Hollanders het graag hebben over "zuderaans" etc. zeker?

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 16:45   #150
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eens te meer, net als bij de Vlaamse Leeuw, ontgaat u de symboolwaarde van het lied. Geen enkele Nederlandse vrijzinnige zal het volkslied aan de kant schuiven omdat er staat "Mijn schild ende betrouwen zijt gij o God mijn Heer", net zomin men in de republikeinse partij van Nederland (bestaat!) het Wilhelmus wil afschaffen. Het Wilhelmus is GEEN uitgesproken koningsgezind of godsdienstig lied; het is een volkslied. Daarom heb ik het al op meerdere scoutsjeugdkampen meegemaakt dat de Nederlandse jeugd (waarvan de overgrote meerderheid lak heeft aan kerk en gebod, en heus niet wakker ligt van Saaie Trix) uit volle borst en fier als een gieter het Wilhelmus zingt.
Ik denk dat de padvindertjes een uitzondering zijn, want de meeste Nederlanders lukt het niet eens om het eerste couplet aan elkaar te zingen. Vandaar ook dat de extreem-vrijzinnigen waarschijnlijk voldoende aan hun trekken komen. Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk dat het Wilhelmus niet standaard wordt geleerd op school. Ik heb het gelukkig wel op school geleerd, als voorbereiding op de viering van Koninginnedag werden het eerste en zesde couplet geöefend.
Maar ondanks de onbekendheid van de tekst kent iedereen natuurlijk wel de melodie, vooral door de vele gouden medailles op de Olympische Spelen en de interlands van Oranje ( daar hebben we meteen nog iets dat verbonden is met het koninklijk huis, de nationale kleur).
Historisch gezien kan het Wilhelmus (waarschijnlijk uit 1570) natuurlijk ook tellen, het is het oudste volkslied ter wereld De tekst van het Japanse volkslied is ouder, uit de negende eeuw, maar die is pas in 1880 op muziek gezet.

Maar al zou je het Wilhelmus willen afschaffen, er zijn helemaal geen alternatieven. Wien Neerlands bloed is natuurlijk voor eeuwig besmet, dus dat is zeker geen optie. Hier en daar op internet werd Waar de blanke top der duinen voorgesteld als alternatief, maar ook daar zit in twee van de vijf coupletten een verwijzing naar de monarchie.
Dan blijft er maar een optie over, die ik ooit op tv hoorde: "we kunnen toch ook gewoon steeds de nummer 1 in de top 40 als volkslied gebruiken?"
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 16:57   #151
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Wablief, was Willem van Oranje ook al een Franskiljon?

Vandaar die spreuk "Je Maintiendrai" en daarom dat die Hollanders het graag hebben over "zuderaans" etc. zeker?
De wapenspreuk Je Maintiendrai onder het koninklijk wapen, tegelijk het Nederlandse rijkswapen, is afkomstig van het wapen van het Huis Chalon, waar (toen nog) Willem van Nassau in 1544 het prinsdom Oranje van erfde.

Waar de jus d'orange, de s.v.p. etc. vandaan komen weet ik ook niet. Ik heb dat altijd heel vreemd gevonden, maar blijkbaar vinden veel mensen het nog altijd 'chique' om Frans te gebruiken in hun taal.
Oud 23 februari 2003, 17:14   #152
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waar de jus d'orange, de s.v.p. etc. vandaan komen weet ik ook niet. Ik heb dat altijd heel vreemd gevonden, maar blijkbaar vinden veel mensen het nog altijd 'chique' om Frans te gebruiken in hun taal.
Ik vind 'jus d'orange' niet gekker klinken dan het 'fruitsap' waar Vlamingen in Nederland om vragen -- en dan opkijken dat niemand verstaat wat ze bedoelen.
Oud 23 februari 2003, 17:49   #153
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Ik vind 'jus d'orange' niet gekker klinken dan het 'fruitsap' waar Vlamingen in Nederland om vragen -- en dan opkijken dat niemand verstaat wat ze bedoelen.[/quote]

vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 17:52   #154
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik vind 'jus d'orange' niet gekker klinken dan het 'fruitsap' waar Vlamingen in Nederland om vragen -- en dan opkijken dat niemand verstaat wat ze bedoelen.
Fruitsap kost hooguit een extra vraag (welk fruit?), het wordt pas echt moeilijk te begrijpen als Vlamingen 'plat water' gaan vragen.

Als iedereen gewoon 'sinaasappelsap' bestelt, is er niets aan de hand.
Oud 23 februari 2003, 18:17   #155
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Fruitsap kost hooguit een extra vraag (welk fruit?), het wordt pas echt moeilijk te begrijpen als Vlamingen 'plat water' gaan vragen.

Als iedereen gewoon 'sinaasappelsap' bestelt, is er niets aan de hand.
Voor mij een appelsiensapke a.u.b.
Oud 23 februari 2003, 18:26   #156
Nom@d
Lokaal Raadslid

Standaard

doe mij maar een koffie en een prozac
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 20:18   #157
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nomad
doe mij maar een koffie en een prozac
Die twee zou ik nou net niet combineren.
Oud 23 februari 2003, 20:20   #158
Jan B.
Vreemdeling

Standaard

Volgens mij gaat de discussie in dit forum al lang niet meer over Soetkin Collier. Ik hou het hier bijgevolg voor bekeken. Saluut en nog veel plezier verder.
Oud 23 februari 2003, 22:54   #159
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

En wat verstaan ze eronder als ze daarboven lokipetie bestellen?

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 23:07   #160
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zoals nu blijkt is ze geen extreem-rechts sujet meer. Met de aanvankelijke info, ging ik er van uit dat ze nog steeds tot die kringen behoorde.

Maar om op je andere vraag te antwoorden. Ook ik heb ooit tot die kringen behoort (24 jaar geleden) en voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik goed fout zat, en of Jan Publiek mij dat kan vergeven/vergeten of niet is wat mij persoonlijk betreft van geen belang. Dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Hoofdzaak is wat ik er van denk, en dan kan ik je gerust vertellen dat ik mezelf die fout nooit vergeven heb. Ik voel me daar nog altijd zeer ongemakkelijk bij, als iemand dat verleden terug ter sprake brengt, en ook ik was tenslotte toch maar een kleine garnaal toen.

Of het nu eerlijk en fair is of niet, de bruine smet blijft eeuwig op je hangen. En om het maar met een Georgisch(1) gezegde te besluiten:
"Je kan alles en alle bezittingen duizend keer verliezen maar je goede naam slechts één keer".
Dat jij goed fout zat, zegt m.i. meer over jezelf dan over je toenmalige politieke ideeën, denk ik. (Ik zou bijvoorbeeld geen vlieg kwaad doen omwille van mijn ideeën. ) Hoe fout was je eigenlijk? Door welke Grote Denkers werd je beïnvloed?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be