Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2014, 20:46   #141
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht

En welke is ?
U had een vraag?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 20:50   #142
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
U had een vraag?
Ik denk het wel. Wat voor een beschaving was dat en wat betekende het juist voor dark ages ?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 21:04   #143
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sorry maar geen discussie over de Koran is mogelijk/relevant zolang jullie de openbaring of zelfs God (proberen te) ontkennen.
Ach, hoepel toch op. Openbaring m'n oor .
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 21:04   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry maar geen discussie over de Koran is mogelijk/relevant zolang jullie de openbaring of zelfs God (proberen te) ontkennen.
Dan discussieert u niet langer over de koran, maar doet u slechts aan tekstinterpretatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 21:05   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk het wel. Wat voor een beschaving was dat en wat betekende het juist voor dark ages ?
Ondertussen zijn mediëvisten het eens dat deze benaming oneer aandoet aan die periode.
Oud 27 mei 2014, 21:24   #146
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ach, hoepel toch op. Openbaring m'n oor .
Tjuh! zoals ik zei, hoogstwaarschijnlijk geloof je niet in de mens, de mens is voor jou een sprookje. Natuurlijk is het onzin om over openbaring te praten als je niet eens in God gelooft, maar het geloof in God vergt sowieso het geloof in de waarheid van de mens, waarin jij dus niet gelooft. Is het soms moeilijk om te begrijpen ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan discussieert u niet langer over de koran, maar doet u slechts aan tekstinterpretatie.
Interpretatie is noodzakelijk omdat het een essentieel onderdeel van communicatie is.
Citaat:
Ondertussen zijn mediëvisten het eens dat deze benaming oneer aandoet aan die periode.
Ik heb de term die deze periode beschrijft niet zelf verzonnen hoor !
Oud 27 mei 2014, 21:30   #147
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet bekend met de pré-christelijke Europese cultuur en beschaving?
De Hallstatt-cultuur, de La Tène-cultuur, Jastorf-cultuur, de bandkeramische cultuur, de Gallo-Romeinse cultuur, de Etruskische cultuur, de Griekse cultuur, de Romeinse cultuur...
Of heb je op school geleerd dat jouw voorouders enkel een knots hadden en in grotten leefden tot aan de kerstening van Europa?

In zulke huizen woonden Noord-Europeanen 6000 jaar geleden.

Reconstructie La Tène periode Europeanen (500-50 VC).
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 21:36   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb de term die deze periode beschrijft niet zelf verzonnen hoor !
U leest toch wat ik schrijf, hoop ik...
Oud 27 mei 2014, 21:43   #149
microwezen
Parlementsvoorzitter

microwezen's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Iets dat er niet is, is niet te ontkennen.

Als jij beweert dat-ie er wel is, nodig ik je uit om dat (ondubbelzinnig) aan te tonen.
Mocht je dat lukken, wordt je wél meteen wereldberoemd en waarschijnlijk een Nobelprijs voor op de schoorsteenmantel.

Citaat:
In dezelfde zin is het sofisterij om met iemand, die fysica als pseudowetenschap ziet, een discussie te voeren over de zwaartekrachttheorie.
In tegenstelling tot god, is de zwaartekracht theorie uitstekend te onderbouwen en aanschouwelijk te maken.

Of je moet geloven (toon dat maar aan!) dat de maan met een onzichtbaar goddelijk touwtje aan de aarde vast zit.

Citaat:
Hiernaast denk ik dat jullie zelfs niet in de mens geloven, hoogstwaarschijnlijk geloven jullie dat de mens een sprookje is.
Wat is er te geloven aan een zoogdier dat op zijn achterpoten loopt? Ruim 6 miljard exemplaren tonen aan dat dat dier bestaat.
Daartegen is er geen enkel exemplaar gevonden van de goddelijke bedenksels van dat zoogdier.
U bent aardig aan het ridiculiseren, maar dat is gebruikelijk als er geen argumenten meer zijn voor een sprookje.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 21:46   #150
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

@Thuleander
Wie had het hier over cultuur?

@Jan van den Berghe
Jawel !!!!
Ik heb daarnet een wiki pagina gelezen over Mediëvistiek. Daar staat ook Bekende mediëvisten. De vraag aan U: als het juist is dat er een soort consensus onder deze mediëvisten bestaat over de dark ages, dan mag u een paar bronnen vermelden over de beschaving(en) in deze periode.
Oud 27 mei 2014, 21:52   #151
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

@microwezen
Waarom zou ik God moeten bewijzen volgens u ? Uw vraag is onzinnig aangezien u niet eens in de mens gelooft. Als je echt de mens erkent, dan erken jij God noodzakelijk. Indien dat niet het geval is, en je ziet de mens slechts als een benaming voor een dier dat toevallig en/of selectief (noodzaak uit natuur) is "ontstaan", dan is dat einde discussie omdat ook deze discussie dan toevallig/selectief is. Je vraag zelf om bewijzen terwijl bewijs iets wat jouw bijgeloof overstijgt. Als je toch deze discussie wilt aangaan dan moet je eerst heel goed weten aan wat je begint. Ik ben een mens, ben jij dat of geloof jij in de mens? Zo ja, hoe ?
Oud 27 mei 2014, 22:16   #152
microwezen
Parlementsvoorzitter

Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
@microwezen
Waarom zou ik God moeten bewijzen volgens u ?
Simpel: U beweert iets buitengewoons, dus verwacht ik ook buitengewoon bewijs.

Zo simpel is het.

Citaat:
Uw vraag is onzinnig aangezien u niet eens in de mens gelooft. Als je echt de mens erkent, dan erken jij God noodzakelijk.
Dat bedoel ik nou.
Feit: De mens bestaat. (7 miljard voorbeelden)
En god is nergens voor nodig. En nu verbind jij er óók nog eens een noodzakelijkheid aan.
Dus verwacht ik nu dubbel bewijs van uw buitengewone bewering.

Citaat:
Indien dat niet het geval is, en je ziet de mens slechts als een benaming voor een dier dat toevallig en/of selectief (noodzaak uit natuur) is "ontstaan", dan is dat einde discussie omdat ook deze discussie dan toevallig/selectief is.
Ochjee. Geen enkel inhoudelijk argument.
Veel verder dan "ik heb gelijk omdat ik gelijk heb" kom je niet.

Citaat:
Je vraag zelf om bewijzen terwijl bewijs iets wat jouw bijgeloof overstijgt.
Dat jij het al bijgeloof noemt zegt een hoop over jouw denkvermogen. Nooit kritisch leren denken. Het staat in een boekje, dus is het zo.
Jezelf verheffen boven het "gepeupel" dat niet in jouw sprookje geloofd. Een narcist is er niets bij
Maar daar hebben alle sprookjesgelovers last van.
Kritiek op hún sprookje mag niet (op straffe van de dood van de criticaster bij sommige sprookjes)!

Citaat:
Als je toch deze discussie wilt aangaan dan moet je eerst heel goed weten aan wat je begint. Ik ben een mens, ben jij dat of geloof jij in de mens? Zo ja, hoe ?
Nog maar een keer. Er is niets te geloven aan een Homo Sapiens.
Oud 27 mei 2014, 22:18   #153
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hiernaast denk ik dat jullie zelfs niet in de mens geloven, hoogstwaarschijnlijk geloven jullie dat de mens een sprookje is.
Ik zie het net andersom: wie zelfvertrouwen heeft, in zichzelf gelooft, zijn leven en lot in eigen handen wil nemen, wie sterk genoeg is om zélf tegenslagen te overwinnen en kracht, hoop en moed uit zichzelf kan putten, kortom: wie in de méns gelooft, die heeft volgens mij geen god nodig.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2014, 22:22   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Jan van den Berghe
Jawel !!!!
Ik heb daarnet een wiki pagina gelezen over Mediëvistiek. Daar staat ook Bekende mediëvisten. De vraag aan U: als het juist is dat er een soort consensus onder deze mediëvisten bestaat over de dark ages, dan mag u een paar bronnen vermelden over de beschaving(en) in deze periode.
Ja, ik kan u verwijzen naar de werken van twee heel bekende mediëvisten uit onze tijd, nl. Pernoud en Duby.
Oud 27 mei 2014, 22:33   #155
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik kan u verwijzen naar de werken van twee heel bekende mediëvisten uit onze tijd, nl. Pernoud en Duby.
Met twee mediëvisten kom ik niets te weten over consensus, maar toch bedankt. Persoonlijk geloof ik ook dat secularisten omwille van ideologische motieven heel erg overdrijven in het beschrijven van dark ages in Europa, maar dit is een ander onderwerp. Welke publicaties van Pernoud en Duby moet ik zoeken? Vind ik in deze publicaties een verwijzing naar een consensus onder de mediëvisten inzake dark ages en de beschaving(en) gedurende deze periode, of Europese beschaving(en) die een meerwaarde betekende(n) voor deze periode ? Merci.

@Miauw!
Een discussie met jou is uitgesloten want ik verlies iig.
@microwezen
Sorry maar ik lees geen antwoord op mijn vragen die ik heb gesteld.
Oud 27 mei 2014, 22:44   #156
microwezen
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
@microwezen
Straks naar de opticien?

Waren dat vragen dan?
't Leken mij meer stellingen waar geen kritiek op gegeven mag worden.
En op domme vragen geef ik geen antwoord. ("geloof je in de mens?" is een domme vraag)

Laatst gewijzigd door microwezen : 27 mei 2014 om 22:45.
Oud 27 mei 2014, 22:46   #157
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met twee mediëvisten kom ik niets te weten over consensus, maar toch bedankt. Persoonlijk geloof ik ook dat secularisten omwille van ideologische motieven heel erg overdrijven in het beschrijven van dark ages in Europa, maar dit is een ander onderwerp. Welke publicaties van Pernoud en Duby moet ik zoeken? Vind ik in deze publicaties een verwijzing naar een consensus onder de mediëvisten inzake dark ages en de beschaving(en) gedurende deze periode, of Europese beschaving(en) die een meerwaarde betekende(n) voor deze periode ? Merci.

@Miauw!
@microwezen
De naam "donkere tijden" en "middeleeuwen" werden gegeven door historici in de renaissance en later. Zij bewonderden de klassieke oudheid en vonden dat, na de val van Rome, de maatschappij achteruit ging.

In zekere zin was dat ook zo. Vooral dan economisch en technologisch. Veel kennis ging verloren. Toch moet men niet denken dat de "Dark Ages" een tijd was dat de mensheid bleef stilstaan. Vooral in de bouwkunst is er enorm veel gepresteerd.

Laten we ook niet vergeten dat, ook al werd het samenleving in West-Europa kleinschaliger, het Oost-Romeinse Rijk (later Byzantijnse Rijk) nog steeds de bakermat was van cultuur, economie, kennis, etc... En dit bleef zo tot lang na het ontstaan van de Islam...
Oud 27 mei 2014, 23:45   #158
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Straks naar de opticien?

Waren dat vragen dan?
't Leken mij meer stellingen waar geen kritiek op gegeven mag worden.
En op domme vragen geef ik geen antwoord. ("geloof je in de mens?" is een domme vraag)
LOL!
Breng 's een bewijs dat ge bestaat, dan zal ik u en uw vraag serieus nemen. Ik ben hier slechts aan het hallucineren en @microwezen is waarschijnlijk een hallucinatie, en minder waarschijnlijk een computerrobot.
Oud 27 mei 2014, 23:52   #159
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
De naam "donkere tijden" en "middeleeuwen" werden gegeven door historici in de renaissance en later. Zij bewonderden de klassieke oudheid en vonden dat, na de val van Rome, de maatschappij achteruit ging.

In zekere zin was dat ook zo. Vooral dan economisch en technologisch. Veel kennis ging verloren. Toch moet men niet denken dat de "Dark Ages" een tijd was dat de mensheid bleef stilstaan. Vooral in de bouwkunst is er enorm veel gepresteerd.

Laten we ook niet vergeten dat, ook al werd het samenleving in West-Europa kleinschaliger, het Oost-Romeinse Rijk (later Byzantijnse Rijk) nog steeds de bakermat was van cultuur, economie, kennis, etc... En dit bleef zo tot lang na het ontstaan van de Islam...
Dat ga ik niet ontkennen, maar Vlaams-Belangers mogen negationisme aanhangen, en er beweren dat de Europese beschaving in late middeleeuwen en later niet hoofdzakelijk een voortvloeisel was van de islamitische beschaving.

Byzantijnse Rijk hadden ooit een beschaving gekend, minder beschaafd dan de Perzen indertijd, maar dat was het niet het geval in de late periodes van het rijk. Alles was verloren gegaan en/of stilgestaan; de meeste volkeren waren blij met de islamitische bevrijding. De kennis die ze hadden, ja. Daar deden ze niets mee, en deelden ze die ook niet, zelfs niet met Europa. De kruisvaarders gingen de islamitische kennis vernietigen, en voor een deel verdoezelen en verstoppen in de kerken:
https://www.youtube.com/watch?v=HGfvTgXvquE

Laatst gewijzigd door porpo : 27 mei 2014 om 23:54.
Oud 28 mei 2014, 00:08   #160
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Miauw!
Sorry!
Ik hoop dat je niet denkt dat het de bedoeling is om "op je kap te zitten"! Als het een troost mag zijn: dergelijke discussies heb ik met mijn schoonmoeder ook!

Ik vind het trouwens heel moedig dat je deze "één-tegen-allen"-strijd aandurft!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be